Formulat kaudella 2026: Tehdastallien kansainvaellus

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5148
Vuonna 2026 alkaa olemaan jo monta isoa tallia mukana, jotka haluavat isoja nimiä tuoleihinsa, mukaan tunkee kaksi uutta tehdastallia Aston Martin Honda sekä Audi. Sen lisäksi tehdastalleja löytyy perinteiset Red Bull Ford, Ferrari ja Mersu. Mistä näille kaikille riittää huippukuljettajia? Jos oletetaan että gridiltä on pois ikänestorit Alonso ja Hamilton tai ainakaan eivät enää ole niitä isoimpia saalia. Perezkin rupeaa olemaan jo melko iäkäs 3 vuoden kuluttua, joten Red Bulliinkin voi olla tunkua. Onko 3 vuoden päästä ykköset Verstappenin, Leclercin, Russellin ja Norriksen temmellyskenttää jotka vievät ykköstuolit, mutta silti yksi iso talli joutuisi starttaamaan hieman nimettömällä nipulla. Piastri on ainut nykyisistä junnuista jolla saattaisi olla potentiaalia tulevaisuudessa.

Eikä Mclarenia ja Alpineakaan voida täysin pois sulkea, mutta moneen vuoteen he eivät ole kalastelleet kuumimpia kaloja talliinsa.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
907
Jos Perez on huippukuski, niin samaan koriin menee myös Bottas.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5148
Jos Perez on huippukuski, niin samaan koriin menee myös Bottas.
No joo muotoilin vähän huonosti. Lähinnä tarkoitin että Perezin paikka kakkoskuskiksi olisi melko kauan Red Bullilla yhtä putkeen että meinataanko siihen istuttaa uutta junnua... Perez on samaa kategoriaa esim Sainzin kanssa, mutta voi olla että joku näistä isoista talleista joutuu tyytymään näihin nimiin kun kaikki huiput ovat jo kiinnitettyjä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3570
No joo muotoilin vähän huonosti. Lähinnä tarkoitin että Perezin paikka kakkoskuskiksi olisi melko kauan Red Bullilla yhtä putkeen että meinataanko siihen istuttaa uutta junnua... Perez on samaa kategoriaa esim Sainzin kanssa, mutta voi olla että joku näistä isoista talleista joutuu tyytymään näihin nimiin kun kaikki huiput ovat jo kiinnitettyjä.
Pitää muistaa että kakkoskuskit pärjäävät ykköskuskina paremmin saadessaan tallin tuen, kuin kakkosena. Hyvä esimerkki tästä on Massa vuodelta 2008 ja 2009. Näytti melkein huippukuskilta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4222
Vähän tulee mieleen 2000- luvun ensimmäinen vuosikymmen, kun mukana olivat Mercedes, BMW, Honda, Toyota, Jaguar (Ford), Renault muun muassa. Hyvä että laji kiinnostaa isoja autovalmstajia
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1972
Sijainti
Vyborg
Mielestäni Aston Martin tallilla on potentiaalia nousta 2026 taistelemaan mestaruuksista tämän kauden perusteella ja tallilla on myös rahoitus puoli kohdallaan tulevaisuutta ajatelen. Hondakin tulee valmistamaan Aston Martinille moottoreita 2026.
Vuoteen 2026 on vielä sen verran pitkä aika että tässä vaiheessa on vain arvailua mikä tehdastalli tulee silloin hyötymään sääntömuutoksista silloin. Jos katsoo lajin historiaa niin tuntuu monesti sääntömuutosten tullessa pitkään dominoivan tallin ylivoiman päättyvän kuten esim Red Bull 2014, Williams 1998, Mercedes 21-22.
Red Bullin oletan Verstappenin johdolla ilman suuria ihmeitä voittavan 2024-2025 mestaruudet.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5148
Pitää muistaa että kakkoskuskit pärjäävät ykköskuskina paremmin saadessaan tallin tuen, kuin kakkosena. Hyvä esimerkki tästä on Massa vuodelta 2008 ja 2009. Näytti melkein huippukuskilta.
Kyllä. Irvine oli myös hyvä esimerkki miten alkoi homma sujumaan kun Schumi ajoi itsensä telakalle.
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
163
Vähän tulee mieleen 2000- luvun ensimmäinen vuosikymmen, kun mukana olivat Mercedes, BMW, Honda, Toyota, Jaguar (Ford), Renault muun muassa. Hyvä että laji kiinnostaa isoja autovalmstajia
Tässä on myös se huono puoli, että onko liian monta tehdastallia kuten oli silloin? Sitten kun ei menestystä tule, niin töpseli vedetään herkästi seinästä, kuten silloinkin sitten lopulta kävi.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Pitää muistaa että kakkoskuskit pärjäävät ykköskuskina paremmin saadessaan tallin tuen, kuin kakkosena. Hyvä esimerkki tästä on Massa vuodelta 2008 ja 2009. Näytti melkein huippukuskilta.
Kuten myös Irvine 1999, kun Schumi teloi koipensa ja oli pitkään pois
Edit: Hallikainen olikin jo ehtinyt laittaa
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tässä on myös se huono puoli, että onko liian monta tehdastallia kuten oli silloin? Sitten kun ei menestystä tule, niin töpseli vedetään herkästi seinästä, kuten silloinkin sitten lopulta kävi.
Fordin panostus Jaguar aikana oli huonoa, tehtaalta tuotiin management leveli joka ei tuntenut lajia ja tiimipäällikkö vaihtui lähes joka kaudelle joten silloin puuttui pitkänäköisyyttä. Tuleva sponsoridiili lienee parempi lähestyminen kuin edellinen räpistely.
Toyotalla ongelma oli että kaikki asiat piti käyttää Japanissa hyväksyttämässä tahoilla jotka ei lajia ymmärtäneet. Hondalla taisi olla sama homma omana tallina toimiessa.
Enemmän sanoisin että tapa jolla kilpatiimi pääsee toimimaan itsenäisenä yksikkönä emoyhtiön tuella vaikuttaa lajissa pysymiseen kuin tiukasti emoyhtiön alaisuudessa toimiminen
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
907
Tässä on myös se huono puoli, että onko liian monta tehdastallia kuten oli silloin? Sitten kun ei menestystä tule, niin töpseli vedetään herkästi seinästä, kuten silloinkin sitten lopulta kävi.
No, toisaalta jos tehdastalleja on paljon ja töpseliä vedetään seinästä kun menestystä ei tule niin siinähän palataan vain tätä "kansainvaellusta" edeltävään tilanteeseen, eli sinänsä kaikki tehdastallit on nähdäkseni vain plussaa.

Ja edelliseen isoon töpselinvetoaaltoon (Honda, Toyota) vaikutti aika pitkälti silloinen globaali taloustilanne, mikä taas on asia johon F1 ja siinä mukana olevat tallit eivät voi vaikuttaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5664
No, toisaalta jos tehdastalleja on paljon ja töpseliä vedetään seinästä kun menestystä ei tule niin siinähän palataan vain tätä "kansainvaellusta" edeltävään tilanteeseen, eli sinänsä kaikki tehdastallit on nähdäkseni vain plussaa.
Tämä voi ehkä olla mahdollista nykypäivänä, jolloin F1-tallien tulotaso on terveemmällä tasolla ja arvo katossa. Aiemmin valmistajilla ei ollut mitään ongelmaa vain laittaa pillejä pussiin, jotta "tietotaito" ei valuisi yhtiön ulkopuolelle, mutta nykyään jo pelkkä osallistumislupa on niin arvokas, ettei talleja ehkä suljeta pois niin ahneesti.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5534
Ei ole kauheasti luottoa Fordiin, jos jotenkin oikeasti sekaantuvat moottorin suunnitteluun. Toivotaan että Red Bull rakentaa ne, kuten aiottua ja lyödään Fordin logo sylinterinkanteen.
 
Ylös