Formulat takaisin E-Afrikkaan

  • Viestiketjun aloittaja Reef
  • Aloituspäivämäärä

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Toisaalta, ne (sinänsä välttämättömät) turva-alueet tekevät radoista myös jonkinverran tylsemmän näköisiä. Bahrainissakin ajettavaa kisaa olisi hemmetin paljon hienompaa katsoa, mikäli siinä ei olisi kanttarien jälkeen 500metriä hiekkaerämaata. Sama juttu Nyrressä, Kiinassa, Sepangissa, Barcelonassa ja ties missä muualla. Tietenkään kaikkien ratojen ei tarvitse olla katuratoja, mutta esim. Silverstonessa ja Spaassa rengasvallit ovat kyllin lähellä. Se antaa heti paremman vaikutelman kuskin taidoista ja vastuusta, kun spinnauksen jälkeen saatatkin osua johonkin, etkä vain pyörähtää ja palata radalle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, Bahrainissahan turva-alueet ovat hiekan väriseksi maalattua asfalttia. Se nyt on todettu turvallisimmaksi ulosajoalustaksi, mutta tarkoittaa myös sitä, ettei ulosajosta kärsi kovin paljon. Tästä oli keskustelua jokin aika sitten (vuoden parin sisään) jossain.

Turvallisuustekijänä se on tietenkin OK, mutta toisaalta soisi, että virheestä joutuisi myös maksamaankin enemmän kuin 2-5 sekuntia. Ennenhän ulosajoalueisiin juututtiin. Nykyisin se on harvinaisempaa.

Tämä on myös osasyy siihen, miksi keskeytykset ovat olennaisesti vähentyneet. Toki teknisetkin ongelmat ovat harvemmassa kuin ennen.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
WebSlave sanoi:

Tämä on myös osasyy siihen, miksi keskeytykset ovat olennaisesti vähentyneet. Toki teknisetkin ongelmat ovat harvemmassa kuin ennen.
Mielestäni vielä yksi syy, eli ajoavut ovat vähentäneet ulosajoja. Aika käsi saa olla että nykyisellä elektroniikalla saa auton spinnaamaan :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
hannu^ sanoi:
Mielestäni vielä yksi syy, eli ajoavut ovat vähentäneet ulosajoja. Aika käsi saa olla että nykyisellä elektroniikalla saa auton spinnaamaan :rolleyes:
Varmaan osittain totta. Toisaalta, jos painat väärää nappulaa väärään aikaan, voi sekin aiheuttaa ongelmia. ;)

Sutimisenestojärjestelmä lienee se suurin syy. Vaikka näköjään pyörähtää se nykyformulakin joskus.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
En muista, olenko maininnut tästä jo aikaisemmin, mutta eräässä dokumentissa Marc Gene kommentoi hieman koomisestikin että luistoneston kanssa ei tarvitse pelätä spinnausta, ja kun tietää että auto ei spinnaa niin voi alkaa jo aikaisemmin säätämään elektroniikkaa seuraavaa mutkaa varten :rolleyes: :doubtful: :thumbdown
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Muistanko ihan väärin, että Kyalamissa olisi 93 kierretty toiseen suuntaan kuin vanhalla radalla? deCrashis oli radan ekan kerran kierrettyään kironnut turva-alueiden olevan päin prinkkalaa, kunnes joku oli huomauttanut, että kiertosuunta on nykyisin toinen...
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
En löytänyt keskustelua Turkin GP:stä, jos sitä on täällä ollutkaan. Mutta Berniehän sanoi että hän osoittaa hyväksyvänsä Turkin Eurooppaan sillä kisalla. Nyt enää odotellaan että Bernie hyväksyy Suomen osaksi Eurooppaa! =)

(Bernien logiikalla hän on ilmeisesti hyväksynyt myös mm. Kiinan ja USA:n osaksi Eurooppaa)
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Zep sanoi:
Muistanko ihan väärin, että Kyalamissa olisi 93 kierretty toiseen suuntaan kuin vanhalla radalla? deCrashis oli radan ekan kerran kierrettyään kironnut turva-alueiden olevan päin prinkkalaa, kunnes joku oli huomauttanut, että kiertosuunta on nykyisin toinen...
Jep, toiseen suuntaan uusi Kyalamin rata kierretään kuin vanha.
 
Ylös