FOTA:n visio Ykkösestä

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ehkä oma triidi paikallaan. On kohtuu tärkeää ja helposti hukkuu tonne uutisketjuun.

FOTA:n ensimmäinen varsinainen pressitilaisuus on tänään Genevessä, jossa paljastetaan FOTA:n agendat 2009, 2010 ja eteenpäin.

Autosport tietää huhuilla seuraavaa:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73551

Sources suggest they will outline plans for some immediate changes to benefit fans - which will include the distribution of refueling and tyre data before the race, plus more widespread access to radio transmissions. They could also outline ideas to revamp the points system for 2009 – although it is not thought they will accept Bernie Ecclestone's suggestion for a medal system.

Longer term it is understood that FOTA is looking at more testing restrictions, a revised qualifying format and the introduction of mandatory pit stops even though refueling will be banned.

It is understood that FOTA will also announce plans to look into future track designs to help overtaking, plus implement further cost cutting measures for 2010 including the standardisation of KERS, limitations on materials that can be used and bodywork homologation.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jos tuo autosportin huhu pitää paikkansa, niin alku vaikuttaa ihan hyvältä.
tuo loppu menee mun mielestä taas ihan hakoteille, miks standardisoida KERS jos kaikki nyt kovalla rahalla kuitenkin kehittää omansa?!
antaisivat mieluummin myydä niitä järjestelmiä tarpeen mukaan...
toisekseen, ei kai niitä autoja voi ilman testaustakaan ajaa, ei tommosta laitosta saa luotettavaksi pelkästään kasaamalla eikä kuskien virekään hyvänä pysy talvikaudne aikana jos ei ajaan pääse
(ei Kimilläkään niitä testipäiviä järin montaa tule ennen Melbournea nytkään)
ja osien yhdenmukaistaminen, tässä mennään taas siihen että kellä autonvalmistajalla on enää kohta mieltä olla sarjassa mukana jos ajetaan melkein yksityyppi autoilla vaan kisaa....
pilaavat sarjan prkl...
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Pistelaskun uudistusta ehdottivat siihen 12-8-6-5-4-3-2-1 systeemiin. Odottelee enää FIA:n maailmanneuvoston hyväksyntää.

edit: 12-9-7... sehän oli tietenkin.
 
Viimeksi muokattu:

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Pistelaskun uudistusta ehdottivat siihen 12-8-6-5-4-3-2-1 systeemiin. Odottelee enää FIA:n maailmanneuvoston hyväksyntää.
http://plaza.fi/stadion/f1/uutiset/f1-tallit-vaativat-uutta-pistejarjestelmaa

FOTA:n ehdotuksessa voittaja saisi kymmenen pisteen sijaan 12, kun taas kisan kakkonen palkittaisiin yhdeksällä ja kolmonen seitsemällä pisteellä. Sijat neljästä kahdeksaan palkittaisiin nykyiseen tapaan pistein 5-4-3-2-1.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Lähde

FOTA teki ehdotuksia myös kaudelle 2010. Yhdistys haluaisi jakaa talleille MM-pisteitä kisan nopeimmasta varikkokäynnistä ja lisäksi se ehdottaa kisan pituuden lyhentämistä 250 kilometriin tai maksimikestoksi tuntia ja 40 minuuttia
Nähdääkö kisojen lopussa ryntäys varikolle, kun kaikki ulkona Top-8 olevat kuljettajat yrittävät hakea nopeinta varikkostoppia? :doubtful:
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Ei kyllä mistään varikkokäynneistä pisteitä. Ei tosiaan. Siellähän tulee ruumiita kun kuskit koittaa lähteä mahdollisimman nopeasti pois pysähdyksistä ja sitten kaahata suoran päähän. Ja kaikki ketkä on TOP-8 ulkopuolella tulee tosiaan sisään sitten varikolle kisan lopussa. Eikä niitä kisojakaan tarvitse tosiaan lyhentää. Tai sitten saavat leikata saman määrän prosentteja pois lippujen hinnoista mitä kisan pituudesta putoaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Varikkokäyntien nopeuskisa on minusta ihan kiehtova ajatus, kunhan siihen luodaan selkeät säännöt. Kilpailun viimeiset kymmenen kierrosta (tai ehkä ennemmin joku prosentti kierrosten kokonaismäärästä) pitäisi rauhoittaa niin, ettei niiden aikana tehdyistä käynneistä saisi pisteitä.

Kisojen lyhentämistä en kannata.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tätä uutta pistejärjestelmäähän siis kaavaillaan tälle vuodelle?

Varikkoidea kuulostaa muuten surkealta.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Laitetaan vähän lisää:


Technical

2009:
- Double lifespan of engines (eight engines per driver per season)
- Reduction in use of wind tunnels and CFD (computational fluid dynamics)
- Cost per engine of €8 million per team, per season

2010:
- Cost per engine of €5 million per team, per season
- Cost per gearbox of €1.5 million per team, per season
- Standardised KERS with a target price of €1-2 million per team, per season
- Halve spending on aerodynamics from 2009 amounts
- Specified number of chassis, bodywork and aerodynamic updates during season
- Banning of a wide range of exotic, metallic and composite materials
- Standardised telemetry and radio systems


Sporting

2009:
- Halve amount of testing (already in progress)
- New points-scoring system (12-9-7-5-4-3-2-1), to give create greater difference between first and second and therefore greater reward to Grand Prix winners
- Race starting fuel loads, tyre specifications and refuelling data to be made public

2010:
- Commitment to recommend new qualifying format (to be discussed)
- New points-scoring opportunities (eg, one constructors' point for fastest pit-stop)
- Further testing reductions (four four-day single-car pre-season tests plus one single-car pre-season shakedown)
- Reduction of grand prix duration to 250km / maximum of one hour 40 minutes (to be approved by Formula One Management)


Commercial

2009:
- More data sent to media companies
- Explore how F1 action can be more informative and dynamic for the public, like in other sports such as tennis and cricket
- Nominated senior team spokesman available for TV during races
- Improve team and FOTA websites
- Mandatory driver autograph sessions during grand prix weekends

2010:
- Improve TV coverage


Linkki
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Hienoa, jossain aikaisemmassa topicissa taisin muuten ehdottaa juuri tuollaista pistelasujärjestelmää. :)

Mieluiten en kuitenkaan alkaisi sörkkimään mitään systeemeitä viiden vuoden välein.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Laitetaan vähän lisää:

- Standardised telemetry and radio systems
- Race starting fuel loads, tyre specifications and refuelling data to be made public
- New points-scoring opportunities (eg, one constructors' point for fastest pit-stop)
- Further testing reductions (four four-day single-car pre-season tests plus one single-car pre-season shakedown)
- Reduction of grand prix duration to 250km / maximum of one hour 40 minutes (to be approved by Formula One Management)
- Mandatory driver autograph sessions during grand prix weekends
Noissa mennään ihan hakoteille mielestäni, onneks sentään tankkaus poistuu 2010, jolloin yksi ongelma poistuu, tosin vieläkin tämä kahden eri rengasseoksen käyttämistä vastustan.
-Pisteitä vain ja ainoastaan kilpailusta
-Testaamista on jo nyt todella vähän, näin, jos yksi tiimi on alkukaudesta aivan ylivoimanen (e.g. McLaren 1998, Williams 1997 etc.) niin tulee todella tylsä kausi
-Kisat ovat mielestäni mukavan pituisia, tosin ei 50 km lyhennys vaikuta kuin n. 20 min. mutta kuitenkin
-Miksi pitää pakottaa kuljettajien tekemään juttuja jotka he eivät halua, mua ei voisi vähemmän kiinnostaa jos he antavat nimmareita tai ei
-Se jutun jujuhan on ollut arvailla ne bensamäärät, se se kiinnostava juttu onkin. No nyt voi sitten lopettaa katsoa kisaa jos eniten bensaa omaava johtaa ekan kierroksen jälkeen.
Tosin onhan listassa hyviä juttujakin(e.g. pistelaskujärjestelmä), mutta nää tulivat heti suoraan päin, ei näin.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Tuo varikkopistehomma vaatisi tukun muita keinotekoisia (naurettavia) sääntöjä.

Mikä laskettaisiin varikkopysähdykseksi? Nykyisin sellaiseksi voitaisiin lukea vaikka auton pysähtyminen ruutuun, mekaanikko pyyhkii sekunnin kuljettajan visiiriä ja sitten taas matkaan. Pysähdyksen kesto 2,1 sekuntia. Tuskin tuollaista hyväksyttäisiin mikäli alettaisiin pisteitä noista jakamaan.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Pisteitä varikkopysähdyksestä? Mitä pelleilyä?!

Tuosta paistaa aika rumasti läpi sellainen show-hakuisuus...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
FOTA sanoi:
- Reduction of grand prix duration to 250km / maximum of one hour 40 minutes (to be approved by Formula One Management)
Bridgestonen renkaanmerkitsemishengessä kisan maksimiaikaa ei voitu laittaa tuntiin 45 minuuttiin, koska se olisi taas ollut liian lähellä jotain kuollutta sarjaa? 250 kilometriä on suunnilleen sama kuin Champ Car - sarjan katukilpailut tunnin ja 45 minuutin kisapituudella...
- Nominated senior team spokesman available for TV during races
Ainakin alussa on hyvä lähteä lähestymään Yhdysvaltojen mallia hieman kauempaa. Siinä missä jenkit voivat haastatella lähes ketä tahansa tallin henkilöstöä, niin FOTA on valmis tarjoamaan lehdistöpäälliköitään.
- Mandatory driver autograph sessions during grand prix weekends
Ensimmäistä kertaa F1-varikolla tätä ehdotettiin kymmenen vuotta sitten kenen toimesta? Jep, Alex Zanardin ja Jacques Villeneuven. Mistäköhän he olivat ideansa saaneet...

Erittäin hyviä teknisiä ehdotuksia kuitenkin FOTA:lta ja tukee entisestään käsitystäni siitä, että tallit ovat valmiita hallitsemaan koko F1-sarjaa. Ja samalla F1:n "champcariutuminen" jatkuu :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Erittäin hyviä teknisiä ehdotuksia kuitenkin FOTA:lta ja tukee entisestään käsitystäni siitä, että tallit ovat valmiita hallitsemaan koko F1-sarjaa. Ja samalla F1:n "champcariutuminen" jatkuu :D
Meneekö F1 nyt kohti sitä vanhaa ChampCaria, vai loppuaikojen formulaykköstynyttä mallia?
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Erittäin hyviä teknisiä ehdotuksia kuitenkin FOTA:lta ja tukee entisestään käsitystäni siitä, että tallit ovat valmiita hallitsemaan koko F1-sarjaa. Ja samalla F1:n "champcariutuminen" jatkuu :D
:(
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Meneekö F1 nyt kohti sitä vanhaa ChampCaria, vai loppuaikojen formulaykköstynyttä mallia?
Eipä ole ykkösissä koskaan ollut tunnin ja 40 minuutin kilpailuja, tallihenkilökuntaa erikseen nimetty TV-haastatteluja tekemään saatika sitten Fan Forumeita tai nimikirjoitussessioita, joita lopunajan Champ Car olisi voinut matkia. Tai viimeisiä on kyllä Australiassa ja Yhdysvalloissa F1-kisoissa ollut, mutta ne olivat olemassa jo CARTissa ja NASCARissa ennen sitä.

Kyllähän sinunkin nyt pikku hiljaa on pakko myöntää, että F1 seuraa aika mielenkiintoisesti muiden sarjojen, mutta erityisesti nimenomaan Champ Car - sarjan esimerkkejä. Näiden ehdotusten jälkeen alkaa olemaan jo työn ja tuskan takana listata kaikkia kopioituja ideoita, jotka eivät olleet perinteisen F1:n DNA:ssa. Enää puuttuu vain standardimoottorit ja yksityyppirungot. Ai, mutta Mosley on niitäkin väläytellyt?
Hyvä, että huomasit sanaleikkini. ;)
 
Ylös