Troy
Well-known member
Tulee pitkä alustus, pahoittelen, mutta juttukin on kerätyn datan massaa ajatellen todella huomattava ihmisen teknisessä historiassa.
http://www.iltalehti.fi/digi/2012022815262776_du.shtml?ref=knIltalehti sanoi:F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen suhtautuu Googlen torstaiseen uudistuksen kriittisesti.
Tietoturva-asiantuntija Mikko Hyppönen kehottaa jokaista Google-käyttäjää perehtymään torstaina tapahtuvaan yksityisyysuudistukseen.
- On hyvä ymmärtää, että mistä tässä kaikesta on kyse.
Hyppösen mukaan taustalla on taloudellisen edun tavoittelu. Googlen palvelut ovat käyttäjille ilmaisia ja raha on kerättävä mainostulojen kautta.
- Googlella on eri puolilla maailmaa miljardien edessä tietokonekeskuksia, joiden operointi maksaa miljoonia ja miljoonia euroja. Kukaan ei maksa mitään palveluiden käytöstä, mutta yhtiö teki viime vuonna miljardituloksen. Tämä on aika mielenkiintoinen yhtälö.
Googlelle avainkysymys onkin se kuinka onnistua muuttamaan käyttäjät parhaiten rahaksi. Profiilitietojen myyminen mainostajille on tuottavaa liiketoimintaa. Samalla periaatteella toimii esimerkiksi Facebook.
Uudistuksen avulla halutaan edelleen parantaa käyttäjätietojen profilointia.
- Google ei ole käyttäjien vihollinen, mutta yhtiö yrittää tietysti hyötyä.
Valtavasti tietoja tallessa
Mikko Hyppösen mukaan ihmiset eivät yleensä ymmärrä, kuinka paljon heistä kerätään tietoja verkossa.
- Google näkee millä verkkosivuilla olet käynyt koti- tai työtietokoneeltasi sekä kännykästä. Se tietää minkälaista sähköpostia saat tai minkälaisia videoita olet katsonut kolme vuotta sitten, hän luettelee.
Käyttäjän tunnistus perustuu Googlen keräämiin wlan-tukiasemien verkko-osoitteisiin sekä sivustojen tallentamiin evästeisiin (cookiet). Hyppösen mukaan se voin näin profiloida esimerkiksi "virkkauksesta kiinnostuneet vantaalaiset".
Hakukone kerää tietoja, vaikka Google-tunnusta ei olisikaan. Silloin se vain ei osaa tunnistaa eri koneilta tehtyjä yhteydenottoja samaksi henkilöksi.
Jos Google-tilin on kerran luonut sen poistaminen ei auta mitään.
- Se osaa yhdistää ikuisesti. Sitä ei voi mitenkään perua. Evästeet ovat voimassa vuosikymmeniä.
Hyppösen mukaan käyttäjän tietoja tallentuu esimerkiksi tämän vieraillessa blogissa, jossa on Googlen mainoksia.
- Tämä tuntuu toivottomalta jopa ammattilaisen kannalta. Peli on jo menetetty. Google ja Facebook tietävät meistä enemmän kuin arvaammekaan.
F-Securen tutkimusjohtajan mielestään hakutietojen poistamisesta ei ole ainakaan mitään haittaa.