GPWC-sarjan kuolema lähestyy...

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
WebSlave sanoi:
F1/GPWC-jaossa rahoitus ei olisi ollut yhtä suuri ongelma, koska molemmissa sarjoissa kustannuksia olisi rajoitettu ja toiseenhan olisivat osallistuneet vakavaraiset autotehtaat eivätkä köyhät yksityistallit.
niin, autotehtaat olisivat olleet GPMA puolella, ja Ferrari + "köyhät" yksityisteamit F1:ssä....
käsittääkseni aika sama jako on nyt CART/IRL puolellakin...
IRL:ssä jyllää autotehtaat ja ex-IndyCarin ns. tehdasteamit, CART:ssa vain muutama valmistaja ja pirusti yksityisteameja...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K sanoi:
käsittääkseni aika sama jako on nyt CART/IRL puolellakin...
IRL:ssä jyllää autotehtaat ja ex-IndyCarin ns. tehdasteamit, CART:ssa vain muutama valmistaja ja pirusti yksityisteameja...
Aiemmin ehkä vähän tuohon suuntaan, mistään jaosta tehdas/yksityistalleihin on silti ollut missään vaiheessa paha puhua, vaikka isommat tallit toki IRL:ään siirtyivätkin pikkuhiljaa. Molemmissa sarjoissa on nykyisin vain yksi moottorintoimittaja, IRL:ssä Honda (Ilmor) ja ChampCarissa Ford (Cosworth). Mistään valmistajistahan ei kummankaan sarjan yhteydessä voida puhua, IRL:ssä on kaksi ja ChampCarissa yksi runkovalmistaja. Molemmat sarjat ovat aika lailla henkitoreissaan juuri nyt ja yhdistymistäkin on itse asiassa taas suunniteltu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FO110K sanoi:
IRL:ssä jyllää autotehtaat ja ex-IndyCarin ns. tehdasteamit, CART:ssa vain muutama valmistaja ja pirusti yksityisteameja...
En nyt keksi mistä valmistajista te puhutte, kun ChampCar on yksityyppiluokka. Moottori on Cosworth ja runko tänä vuonna Lola, ensi vuonna Panoz. IRLissä sentään on kaksi runkovalmistajaa (Dallara ja Panoz), mutta moottoreita sielläkin yksi (Honda). Mistään tehtaiden jylläämisestä on paha puhua.

-Edit- Bobakki ehtikin ensin, kun en heti lähettänyt vastausta, jonka aloitin.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
Aiemmin ehkä vähän tuohon suuntaan, mistään jaosta tehdas/yksityistalleihin on silti ollut missään vaiheessa paha puhua, vaikka isommat tallit toki IRL:ään siirtyivätkin pikkuhiljaa. Molemmissa sarjoissa on nykyisin vain yksi moottorintoimittaja, IRL:ssä Honda (Ilmor) ja ChampCarissa Ford (Cosworth). Mistään valmistajistahan ei kummankaan sarjan yhteydessä voida puhua, IRL:ssä on kaksi ja ChampCarissa yksi runkovalmistaja. Molemmat sarjat ovat aika lailla henkitoreissaan juuri nyt ja yhdistymistäkin on itse asiassa taas suunniteltu.
njuu, muistelin siis tuossa muutaman vuoden takaista tilannetta jolloin oli joukkopakoa CARTista IRL:n puolelle...
noh oikaistua tuli tämäkin :)
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
"JEE KOMMARIT HIRTEEN"

ja saa taas jatkua tämä formulasirkus.
Yllätyin kuitenkin suuresti, kuinka Bernie tai Max eivät antautuneet rahanjakoehdotuksien paineessa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
arzipuppy sanoi:
"JEE KOMMARIT HIRTEEN"

ja saa taas jatkua tämä formulasirkus.
Yllätyin kuitenkin suuresti, kuinka Bernie tai Max eivät antautuneet rahanjakoehdotuksien paineessa.
FIA:han oli jo luvannut talleille lisää rahaa. Kiistat johtuivat lähinnä FIA:n typeristä sääntöehdotuksista ja sen takiahan tallit joutuivat ilmottautumaan sarjaan, että he pääsisivät vaikuttamaan tuleviin sääntöihin.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Juzo sanoi:
FIA:han oli jo luvannut talleille lisää rahaa. Kiistat johtuivat lähinnä FIA:n typeristä sääntöehdotuksista ja sen takiahan tallit joutuivat ilmottautumaan sarjaan, että he pääsisivät vaikuttamaan tuleviin sääntöihin.

: ( mä arvasin että mun tietämättömyys paljastuu
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Pätemisenhimo iski.

Itsehän en tähän GPWC-sarjan syntyyn oikein koskaan uskonut, kuitenkin siinä olisi perustettu kokonaan uusi sarja ilman mitään perinteitä ja sensellaisia. Taisivat ne jotka sen tosissaan ottivat olla vain kyllästyneitä Schumin valtakauteen...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
maradona sanoi:
Itsehän en tähän GPWC-sarjan syntyyn oikein koskaan uskonut, kuitenkin siinä olisi perustettu kokonaan uusi sarja ilman mitään perinteitä ja sensellaisia. Taisivat ne jotka sen tosissaan ottivat olla vain kyllästyneitä Schumin valtakauteen...
Ei se, että uskoi sarjan mahdollisuuteen tarkoita sitä, että sitä olisi toivonut. Siksipä Schumin menestyksellä ei ollut asiaan merkitystä. Enkä myöskään voi sanoa uskoneeni siihen, että GPWC syntyy, vaan että se oli mahdollista.

Kyse oli vain realismista. USA:ssa syntyi kilpaileva sarja ja ykkösissäkin välirikko on ollut lähellä ennenkin. Kun "kapinallisina" vielä on (hatusta heitettynä) sellaiset 80 % tallien budjeteista omaavat tallit, niin onhan siinä resursseja perustaa vaikka mitä. Toinen asia sitten on, olisivatko tehdastallit koskaan päässeet riittävään yksimielisyyteen, mutta se, että yleensä GPMA syntyi osoittaa, että yhteisiä tavoitteita oli.

Tietenkään uudella sarjalla ei ole perinteitä. Ei sen tarvitse kamalasti merkitä. Eihän (tiukasti ajateltuna) perinteitä ollut myöskään GP2:lla, A1GP:llä, Nissan World Seriesillä, IRL:llä jne. Ja jonkin verran tehdastallit olisivat vieneet kuitenkin F1:n perinteitä mennessään. McLaren tietysti etunenässä perinteikkäänä tallina, mutta myös kuskit, jotka tehdastalleille olisivat ajaneet olisivat vieneet jotain glooriaa mukanaan. Osallistujalistaa katsoessa näytti aluksi siltä, että FIA:n sarja oli se, joka kahtiajaosta enemmän olisi kärsinyt.
 
Ylös