Jahas. Eikös siinä Pikes Peak "Escudossa" ollut alunperin 2-litrainen tuplaturbo V6? Jostain on tämmöinen jäänyt päähän... kuvittelin, että Sukisukissa olis edelleen sama tekniikka ja vaan kuoret olis päivitetty toiseen malliin.
Kyllä mullakin se käsitys on (liekö sitten jostain Pleikkarin Gran Tursimosta vuosien takaa
), että "Escudo"ssa oli juurikin 2,7 litranen V6 kahdella turbolla. Sieltä irtoaa se 1000 hv helposti ja ennenkaikkea vääntöä.
Vaikkakin tekniikkaa suurempi ongelma tossa Fiestan kanssa remutessa oli kyllä toi liikapaino. Pitäis saada sinne 1kg/1hv vähintään toi tehopainosuhde, muuten antaa liikaa tasoitusta kyllä.. Jokainen tietää kuinka tehopainosuhde (aka keveys) on kaiken A ja O kilpa-autoilussa, ylämäkiajossa sen merkitys vain kasvaa kun massaa hilataan suuremmalla vastuksella koko ajan.
Tosiaan syytä ihmetellä sitä, miten Celica saatiin kulkemaan 10:04 aikaan 15 vuotta sitten, mutta Fordia eivät saaneet edes samalle minuuttiluvulle vuonna 2009:yuck: Kuskista se ei ollut kiinni, sen varmaan jokainen tietää. Asfaltin ja soran sekoituskaan ei noin uurta eroa millään tee, sen verran hyviä "väli"renkaita tänä päivänä on olemassa.. Lisäksi näyttää siltä, että tasaisen tappavasti otti Fiesta pannuun jokaisessa sektorissa, tien pinnasta riippumatta.
Sama Fiesta alle vaan ensi vuonna pojat, 400 kg kevyempänä ja vaikka V6 lohkolla(jos ei mahdu: Viikunaan mahtuu tai teette siitä Pösö 205:n malliin keskimoottoriauton) niin jo alkaa minuutit rapsumaan poies nykytasosta. Amatöörit!