Grönholm ennätysjahtiin Pike`s Peakiin

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Grönholm kaasutti vuoren laelle - katso videolinkki huikeasta ajosta!

Rallin maailmamestari Marcus Grönholm kilpaili sunnuntaina legendaarisessa Pikes Peak -mäkikilpailussa Yhdysvalloissa.

Fordin rallitalli julkaisi keskiviikkona Grönholmin kipuamisesta videon, joka on katsottavissa Youtube-sivustolla.

Katso yhdeksänminuuttinen rallivideo täältä!

Grönholm ja hänen kartanlukijansa Timo Alanne selvittivät legendaarisen reitin Ford Fiesta RallyCross -autollaan reilussa 11 minuutissa. 20 kilometrin reitti nousee 2 800 metristä aina 4 200 metriin asti. Ensimmäistä kertaa mäkisassa ajanut Grönholm oli oman luokkansa toiseksi nopein ja saavutti Vuoden tulokas -palkinnon.

(MTV3)
Hieno video, komiat on maisemat.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Yritystä ei kyllä näyttänyt puuttuvan.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hieno video, komiat on maisemat.
"Lievästi" oli haettu mallia Peugeotin Climb Dance -videosta :D No, videon inforuudussa kyllä lukeekin, että kyseessä on kunnianosoitus juurikin tuolle Ari Vatasen 1980-luvun videolle. Joten ei ihme että tuntui tutulta.

Ja mikähän on ollut tuonkin tien osittaisen päällystämisen takana? Asvaltti vie näyttävyyttä monissa paikoissa. Ei ole tämäkään kisa enää ennallaan :thumbdown

Itse ajosta:
Kummaa rykimistä tuo auto piti useimpien neulansilmien jälkeen. Olikohan pirssissä vikaa, vai oliko auto vain niin ylävireinen, että olisi pitänyt vaan huudattaa vielä korkeammilla kierroksilla? Monesti joutui alun kiihdytyksen jälkeen pykältämään alaspäin, joten isompi mylly on kyllä tilauslistalla. Lisäksi joissain paikoissa meno oli pumppaamista/jotain muuta ongelmaa kun liki suoralla tiellä turbon dump valve sihahteli koko ajan. Tämä äänihän tulee kun kaasua nostetaan ja ahtopaineita lasketaan tuon venttiilin kautta ulos, jottei turbon pyöriminen hidastu -> näin turboviivettä saadaan pienennettyä. Aika paljon oli tuon videon perusteella vielä parantamista.

Onkohan tietoa, onko tuo harjoituksista vai kisasta?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
En tajua miksi lähteä edes rakentamaan noin pienestä padasta, tuo 2 litranen suli alle eikä siitä vaan pysty irrottamaan noin rankkaan menoon enempää voimaa.
Ei se Suzukinkaan kone sen isompi ole.
En tiedä tarkkoja Suzukin painoja, mutta WRC auto sinälläänhän on aikamoinen tankki painonsa puolesta, perheautotasoa.
Suzukin massaksi ilmoitetaan 800-860kg lähteestä riippuen.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Häh ? Oliko niillä kartturi ja nuotit ? Eikös tämä kisa ajettu ennen ihan yksin ?
Kyllähän nyt nuottien kanssa pitää olla reilusti vanhoja aikoja nopeampi vaikka millä polkuautolla. Ja kun vielä osa pätkästä on asfaltoitu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Häh ? Oliko niillä kartturi ja nuotit ? Eikös tämä kisa ajettu ennen ihan yksin ?
Kyllähän nyt nuottien kanssa pitää olla reilusti vanhoja aikoja nopeampi vaikka millä polkuautolla. Ja kun vielä osa pätkästä on asfaltoitu.
Renkaat ovat kompomissit soran ja asvaltin välille joten se selittänee jotain. Ennen ajettiin vain soralla.

Tuolla ongelmaksi saattaa muodostua vielä sekin, että kun soralta tullaan asvaltille, pito ei ole mitään parasta a-luokkaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
http://www.suzukisport.com/pr/ppihc09/090608ppihc01.html sanoi:
Engine model and Capacity H27A, 2736cc, 2turbo
Näyttäs olevan 2,7 litranen V6 twinturbo
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jahas. Eikös siinä Pikes Peak "Escudossa" ollut alunperin 2-litrainen tuplaturbo V6? Jostain on tämmöinen jäänyt päähän... kuvittelin, että Sukisukissa olis edelleen sama tekniikka ja vaan kuoret olis päivitetty toiseen malliin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Olipa huono video, kuvakulma hyppi kokoajan, olisivat näyttäneet ajon yhdestä kuvakulmasta alhaalta-ylös hyppimättä jolloin olisi saanut jotain kuvaa itse ajamisesta.

Lienekkö video tehty osittain harjoituspätkiltä kun ajaminen näyttää pehmeältä, mutkiin mennään pykälää liian isoilla vaihteilla, ajolinjat on mitä sattuu, käännetään liian aikaisin mutkaan ym...
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jahas. Eikös siinä Pikes Peak "Escudossa" ollut alunperin 2-litrainen tuplaturbo V6? Jostain on tämmöinen jäänyt päähän... kuvittelin, että Sukisukissa olis edelleen sama tekniikka ja vaan kuoret olis päivitetty toiseen malliin.
Kyllä mullakin se käsitys on (liekö sitten jostain Pleikkarin Gran Tursimosta vuosien takaa:D), että "Escudo"ssa oli juurikin 2,7 litranen V6 kahdella turbolla. Sieltä irtoaa se 1000 hv helposti ja ennenkaikkea vääntöä.

Vaikkakin tekniikkaa suurempi ongelma tossa Fiestan kanssa remutessa oli kyllä toi liikapaino. Pitäis saada sinne 1kg/1hv vähintään toi tehopainosuhde, muuten antaa liikaa tasoitusta kyllä.. Jokainen tietää kuinka tehopainosuhde (aka keveys) on kaiken A ja O kilpa-autoilussa, ylämäkiajossa sen merkitys vain kasvaa kun massaa hilataan suuremmalla vastuksella koko ajan.

Tosiaan syytä ihmetellä sitä, miten Celica saatiin kulkemaan 10:04 aikaan 15 vuotta sitten, mutta Fordia eivät saaneet edes samalle minuuttiluvulle vuonna 2009:yuck: Kuskista se ei ollut kiinni, sen varmaan jokainen tietää. Asfaltin ja soran sekoituskaan ei noin uurta eroa millään tee, sen verran hyviä "väli"renkaita tänä päivänä on olemassa.. Lisäksi näyttää siltä, että tasaisen tappavasti otti Fiesta pannuun jokaisessa sektorissa, tien pinnasta riippumatta.

Sama Fiesta alle vaan ensi vuonna pojat, 400 kg kevyempänä ja vaikka V6 lohkolla(jos ei mahdu: Viikunaan mahtuu tai teette siitä Pösö 205:n malliin keskimoottoriauton) niin jo alkaa minuutit rapsumaan poies nykytasosta. Amatöörit!
 
Ylös