Häkkinen,Salo,Lehto---ken on heikoin lenkki?

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Sanokaas foorumin asiantuntijat kuka näistä kolmesta oli paras ja heikoin...parhain lienee ollu Häkkinen. Salo ja Lehto hiukan niin ja näin, mutta näkisin Salon parempana. Tämä siis pelkkä F1-ura huomioiden...
 

-Hai-

keio
Liittynyt
20.6.2004
Viestit
155
Sijainti
Oulu
Niin eihän JJ päässy oikeen koskaan näyttämään taitojaan kunnolla sen 94 loukkaantumisen takia. Vaikea sanoa.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Nää on näitä kyssäreitä, mutta kun nyky F1 ei kiinnosta niin vastataan kuitenkin, vaikken "foorumin asiantuntija" olekkaan..

Muutamia pointteja: Jokaiselle tuntuu olleen ominaista mm. hienot näytöt heti sarjaan tullessa, JJ Onyx Adelaide, Häkä Lotus Imola, Salo Tyrrell Interlagos. Onnettomuudet: JJ:llä tuhosi koko uran. Häkä tuli vaikeuksien kautta voittoon, ehkäkin muuttuneena kuskina. Salolla ehkä kaikkein pahimmat onnettomuudet jäänneet väliin, joskin Spa, Paul Ricard, vastaavat eivät vaikuttaneet vauhtiin - kai. Jos taas ajatellaan esim. kuljettajan asemaa tallissa: Häkällä ehdottomasti paras: Häkä oli Ronin kultapoika, kun taas Lotuksella Herbert oli Collinsin. Salo taas oli ykköskuski Tyrrellillä, mutta toisesssa asemassa Dinizin kanssa kahdesti, sekä BARilla ja Ferrarilla. JJ taas ei ollut ykkönen oikeastaan koskaan. 91 oli ehkä JJ ainut kausi jolloin sai tasavertaista kohtelua tallissa, 93 alku kauden ohella.

Jos katsotaan tallikavereita:

89: Johansson kerran 3., 3 x karsiutuminen. JJ 2x kisaan, jossa Adelaidessa matkalle pisteille. Ottaen huomioon Johanssonin kokemuksen niin vois sanoa että Lehto oli vähintään yhtä vakuuttava ellei parempi.
90: Foitek dominoi Lehtoa koko kauden. (Tiimi)n rahat Sveitsistä - Foitek Sveitsistä..

91: JJ vie Pirroa, Häkä tulee kuvioihin ja vetää kokeneemman Herbertin kanssa vähintään tasoihin.
92: Martini tulee Minardilta Ferrareineen JJ:n tallikaveriksi ja on marginaalisesti niskan päällä koko kauden. Lotuksella Collinsin Herbert vie AA:t mutta keskeyttää kisoissa joissa Häkä korjaa pisteet kotiin.
93: Häkä antaa loppu kaudesta hyvän vastuksen Sennalle. JJ on tallissa jossa suositaan Wendlingeriä, etenkin Monacon jälkeen, jolloin koko kauden sävel muuttuu.
94: JJ:n ura käytännössä tuhoontuu onnettomuudessa. Häkä dominoi kokenutta Brundlea. Salo tulee kuvioihin ja antaa hyvän vastuksen Zanardille.
95: Kausi jolloin Häkällä viimeistään oli jo ykköskuskin asema. Dominoi koko kauden Blundellia, kunnes onnettomuus kauden lopussa. Salo peittoaa heti edellis vuoden AA komeetta Katayaman. JJ on out.

96: Häkä dominoi Coulthardia onnettomuuden seurauksista huolimatta. Salo Katayamaa.
97: Häkä joutuu ahtaalle Coulthardin kanssa. Salo dominoi Verstappenia.
98: Häkä korjaa potin. Salo voittaa niukasti Dinizin, jonka raha näkyy tallissa.
99: Häkä tuplaa. Salo ei loista BARilla eikä Ferrarilla, joskin molemmissa vain heitto kuskina auttamassa ykköstä.
00: Häkä peittoaa Coulthardin. Salo Dinizin, tällä kertaa Sauberilla.
01: Häkä on ahtaalla Coulthardin kanssa. Salo breikillä.
02: Häkä lopettaa. Salo peittoaa McNishin.

Käytännössä voi siis huomata sen että Häkä oli ainut jolla oli mahdollisuus näyttää hyvyytensä - ja sen hän teki. Jos taas JJlle ei olisi käynyt onnettomuutta niin hän ei kuitenkaan olisi saanut Schumin tallissa mahdollisuutta, joten jatkoa voi vain arvailla. Salolta taas oli mielestäni virhe jäädä pyörimään rahoitusvaikeuksissa oleviin talleihin vaan olisi pitänyt mennä ennemmin Ferrarille kakkoseksi ja sieltä ennemmin sitten vaikka jonnekin muuas missä ei Schumi vaikuta..
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
-Hai- sanoi:
Niin eihän JJ päässy oikeen koskaan näyttämään taitojaan kunnolla sen 94 loukkaantumisen takia. Vaikea sanoa.

kyllähän jyrki on aina ollu vetomiehiä,heittäkääs joku toinen ukko joka on yhtä monessa luokassa pärjänny noin hienosti:alppu: häkä varmaan joo ykkönen tietty,salo vähä kys.merkki? pikku formulat/gt:t yms.menee loistavasti mutta ykkös ura oli mitä oli,laitteetkaan ei tosin ollu hirveen häävejä lukunnottamatta ferkkua,mutta koviihan noi on kaikki.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Ehdottomasti ko. kuskeista häkä on se ykkönen.

Itse heitän JJ:n kakkossijalle, vaikka vertailu Saloon onkin varsin hankalaa. JJ ei tosiaan päässyt kunnolla näyttämään kykyjään ykkösissä, mutta näytöt muista luokista ovat puolestaan vakuuttavia. Le Mansin voitot ja muutenkin näytöt urheiluautoilla etenkin vuosina 95-97 painavat vaakakupissa aika paljon, silloinhan JJ arvostettiin erääksi maailman kovimmista urheiluautokuskeista. Ja eivät ne esitykset CARTissakaan ihan huonoja olleet lähtökohdat huomioon ottaen.

Salo sen sijaan pesi tallikavereitaan vakuuttavasti Tyrrelillä ja lisäksi ne pari onnistunutta kisaa Ferrarilla olivat oikein mainioita näyttöjä. Ja Monacossa tuli hyviä tuloksia monesti. Näiden lisäksi ei kuitenkaan ole mitään maata mullistavaa, muutama vuosi Nipponeissa ilman menestystä ja nyttemmin urheiluautoissa hyviä esityksiä, mutta vielä ollaan kaukana siitä mitä JJ sai aikaan sillä puolella.

Sanoisin että molemmat ovat parempia kuljettajia kuin mitä F1-näytöt antavat olettaa, mutta tuskin olisivat maailmanmestaruuksiin yltäneet.

Ja taitavat JJ:n rallinäytötkin olla vielä ainakin toistaiseksi Saloa paremmat, joskaan tästä ei ole kuin mutu-tietoa kun ei ole tilastoja käsillä ;)
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Japélta hienoa historian kertausta! Hyvä kun laitoit herrojen urat tällaiseen kompaktiin pakettiin. Verestyi näin muistot.

Omalta osaltani pidän kyllä suun supussa kuka heistä heikoin lenkki olisi. Mielestäni jokainen on paikkansa ansainnut enkä osaa moista vertausta tehdä sitten millään. Toivotaan vaan, että joskus hamassa tulevaisuudessa kolmikko lähtisi mukaan Grand Prix Masters sarjaan. Sittenhän se nähtäisiin!
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
salohan ilmeisesti oli ainakin insinöörien keskuudessa arvostettu testikuski? Eikös mioes ollut mukana kehittämässä Toyotaa ennen kuin tulivat mukaan sarjaan?
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Mediaprofeetta sanoi:
salohan ilmeisesti oli ainakin insinöörien keskuudessa arvostettu testikuski? Eikös mioes ollut mukana kehittämässä Toyotaa ennen kuin tulivat mukaan sarjaan?

Ja tänään nähdään loistava tulos. :D
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
HÖYNÄ sanoi:
Ja tänään nähdään loistava tulos. :D

japskit haluu aina tehä ite kaiken ja tässä on hyvä esimerkki siitä,sukulainen asuu vakkaristi japanissa ja kerto että noin siinä tuppaa usein juuri käymään:thumbdown
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13809
Suomalaisista Salo on aina ollut suosikkini. Vertailussa Häkkiseen Salo ei kenties ollut ainakaan nopeampi mutta varmempi kuljettaja pitämään autonsa radalla. Uskoakseni Salo olisi myöskin voittanut Coulthardin tallikaverinaan. JJ Lehdon laittaisin ehkäpä joka tapauksessa näistä kolmesta viimeiseksi F1-kuskina, mutta hän on hyvä sopeutumaan monenlaisiin kilpa-autoihin. Eikä silti tarvinnut hävetä F1-suorituksiakaan.

No, niin tai näin, kukaan näistä ei ollut millään muotoa surkea F1-kuljettaja ja se on hieno homma se:)
 
Ylös