Hall of Fame

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
En tälle aihetta löytänyt, joten ajattelin pistää pystyyn.

http://www.mobilia.fi/rally.html

Itse tuli viime kesänä käytyä ja pitää vissiin tänä kesänäkin käydä kääntymässä.

Semmoinen kysymys tullut mieleen, että nyt kun sinne viimeisimpinä otettiin Röhrl ja Mikkola, niin onko ne Audit siellä viellä esillä??
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Nostetaas tämäkin nyt ylös taas, ei enää hirmuisen kauan ole vissiin kun seuraavat jäsenet julkaistaan.

http://www.mobilia.fi/documents/NaYTTELYSSaOLEVATAJONEUVOTlyhytversio_5.7.2010paivitetty_000.pdf

Tuossa autolista, päivätty 2010 vuodelle.

Osaatteko sanoa että onko vieläkin sama lista vai onko uusien kuskien kalustoa esillä?
Ei oo sama. Viime suvena siellä kävin ja näytillä oli ainkain Röhlin Audi 200 TQ, Airikkalan A-korinen Ascona, Colt Racing Teamin Escort RS Mk.I, Kolme Miniä, Martini Lancia HF Integrale (se viimeinen kehitysversio), Minna Sillankorvan Mazda 323 HB, Jukka Suvisalmen Sinisorsa (R8 Gordini), Mikkolan Volvo 142 (AFB-4) ja joku oranssi Elite.

Pienosmalleista ainakin Mikkolan, Aaltosen ja Timo Mäkisen pirssit oli suht. kattavasi esillä. Tosin Mikkola collectionissa ei ollut HB:n väreissä olevia Audeja eikä A-ryhmän pelejä, eikä Escort-kokoelmakaan ollut ihan täydellinen. Mutta ehkä noiden Escorttien osalta olikin pyritty ottamaan vain yksi tai kaksi edustajaa per malli.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
Ei oo sama. Viime suvena siellä kävin ja näytillä oli ainkain Röhlin Audi 200 TQ, Airikkalan A-korinen Ascona, Colt Racing Teamin Escort RS Mk.I, Kolme Miniä, Martini Lancia HF Integrale (se viimeinen kehitysversio), Minna Sillankorvan Mazda 323 HB, Jukka Suvisalmen Sinisorsa (R8 Gordini), Mikkolan Volvo 142 (AFB-4) ja joku oranssi Elite.
Jaahas, tuo lista kuulostaa mielenkiintoiselta, kesällä piti käydä mutta töiden takia ei ehtinyt, pitää käväistä ainankin ennen "kauden" vaihtumista.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Tuonne kun saatais kunnon ralliautonäyttely, vaikka yhteistyössä Kankkusen kokoelman kanssa...
Edes pari yksilöä.
Tuollaisena, varsinkin kun teemana on tuo Hall of Fame, näyttely on vähän torso. Ymmärrän toki ettei sinne sopivia autoja ole helppo saada näytille, en tiedä onko yritetty. Itse ainakin jäin kaipaamaan lisää ihan kotimaisia oman aikansa (ryhmä)voittaja-autoja. Amazon, Kadett Rallye, Saab V4, Porsche 911, Kostaja, Escort RS Mk2, Audi 80 Quattro jne. En oikein ymmärtänyt mitä se Mosse ja Daffi tuossa joukossa tekivät vaikka näyttely onkin Autoglym-hallissa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
Edes pari yksilöä.
Tuollaisena, varsinkin kun teemana on tuo Hall of Fame, näyttely on vähän torso. Ymmärrän toki ettei sinne sopivia autoja ole helppo saada näytille, en tiedä onko yritetty. Itse ainakin jäin kaipaamaan lisää ihan kotimaisia oman aikansa (ryhmä)voittaja-autoja. Amazon, Kadett Rallye, Saab V4, Porsche 911, Kostaja, Escort RS Mk2, Audi 80 Quattro jne. En oikein ymmärtänyt mitä se Mosse ja Daffi tuossa joukossa tekivät vaikka näyttely onkin Autoglym-hallissa.
Luulen, että kun Kankkunen nimitetään Hall of Famen jäseneksi, samalla laitetaan esim. Auriol.

Niin paljon yhteneväisyyttä kavereiden urissa kuitenkin ja saataisiin luultavasti kovakin kalusto kasaan.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Luulen, että kun Kankkunen nimitetään Hall of Famen jäseneksi, samalla laitetaan esim. Auriol.

Niin paljon yhteneväisyyttä kavereiden urissa kuitenkin ja saataisiin luultavasti kovakin kalusto kasaan.
Olivat tiimikavereitakin kuusi kautta putkeen..

Luulen silti että Kankkusen kanssa nimitetään Sainz, Mäkisen kanssa McRae, Auriolin kanssa Biasion.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
Olivat tiimikavereitakin kuusi kautta putkeen..

Luulen silti että Kankkusen kanssa nimitetään Sainz, Mäkisen kanssa McRae, Auriolin kanssa Biasion.
Makuasioitahan nämä on mutta itsellä Kankkunen-Auriol-Biasion, Mäkinen-Sainz-Mcrae, mutta noistahan saisi vaikka millaiset yhistelmät.

Kuitenkin siellä pitäisi käydä ennenkuin uudet nimitykset tule, kiirus alkaa tosin tulemaan pikkuhiljaa :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Tällä erää RHofF:ssa ovat Paddy Hopkirk, Rauno Aaltonen, Timo Mäkinen, Erik Carlsson, Hannu Mikkola ja Walter Röhl.

Seuraavina katsoisin oikeutetuiksi kutsuttaviksi Markku Alénin, Stigun, Vatasen, Salosen ja Waldegårdin. Näiden jälkeen sitten Tommi, Pärre, Carlos, Bosse ja Shekhar Mehta (tai Minna Muttonen).
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mikäköhän logiikka tässä on; toisaalla on Ford merkitty brittiläiseksi ja toisaalla jenkkiläiseksi merkiksi:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_Rally_Championship_records#Constructors ? :doubtful:
-Eipä tuolla asialla tosin suurta merkitystä ole, merkin/tallin kansallisuutta kun on muutenkin vaikea määritää; voittoja keränneet mallit, Escort, Fiesta ja Focus kun ovat Saksassa tehtyjä, ralliautoiksi ne on muokannut suurimmaksi osaksi engl. M-Sport, merkillä on jenkkiläinen emoyhtiö ja nykyisellä rallimallilla Fiestalla espanjalainen nimi. :p
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tällä nyt tuskin on mitään tekoa asian kanssa, mutta tarkkaan ottaen mm. -03 tullut leveämpi WRC Focus on USA-malli. Vaikkakin toki brittiläisen M-sportin rakentama kuten jo mainittu.
Tämä ei varmastikaan ole syy tuohon lippusoppaan :)

Valmistajana Ford on tietysti USA:lainen joka levittäytyi mm. jo -32 venäjälle (Focusta tehdään nykyään myös Venäjällä), samoihin aikoihin myös Saksaan ja Englantiin, myös Ranska ja Espanja tulevat Belgian lisäksi äkkisältään mieleen.

Jos GT40 -omimisesta jotain on opittu, veikkaan että vasemman puoleisen listan on tehnyt britti ja oikean joku muu :D

Jk. GT40 on britti.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Mikäköhän logiikka tässä on; toisaalla on Ford merkitty brittiläiseksi ja toisaalla jenkkiläiseksi merkiksi:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_Rally_Championship_records#Constructors ? :doubtful:
-Eipä tuolla asialla tosin suurta merkitystä ole, merkin/tallin kansallisuutta kun on muutenkin vaikea määritää; voittoja keränneet mallit, Escort, Fiesta ja Focus kun ovat Saksassa tehtyjä, ralliautoiksi ne on muokannut suurimmaksi osaksi engl. M-Sport, merkillä on jenkkiläinen emoyhtiö ja nykyisellä rallimallilla Fiestalla espanjalainen nimi. :p
Onhan Tölpöttikin itseasiassa ranskalainen merkki, vaikka ralliautona Talbot Lotus ei varmaan ranskaa ollut nähnytkään. Lotus moottorin peri englantilaisia ja korin pohjana myös peri englantilainen Sunbeam 424. Toisaalta taas Sunbeamin siinä välissä omistanut Sysleri on jenkkiläinen autonvalmistaja.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
http://www.autourheilu.fi/33149.aspx

Viikko sitten matkalla Kummelikaupungin Pistejääradalle käväistiin myös tuolla Kangasalalla. Oli se näyttely meidän mielestä pääsymaksunsa väärti. Tietysti sieltä puuttuu monia autoja, mutta rahahan se...
Jatkossa, jahka lafka vähän kehittyy ja saa uusia jäseniä, vois ja pitäs siivota ne muut harrasteautot huisin vittuun sieltä ja pyhittää näyttely vain ja ainoastaan ralliautoille. Yksi tai kaksi autoa per galleriaan nimetty kuljettaja ja vaikka vahanukke seisomaan auton vierelle ja vähintäin parin A3:n kokoinen esittely siihen auton edustalle. Lisäksi soisin että ne lasiseinät vois kans tunkee sinne, mihin valo ei paista.... Hiton kiva kuvailla puolipimeessä hallissa kun salamavalo välähtää siitä saamarin klasista takas...
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2371
Mini tekee Rauno Aaltosen kunniaksi hänen nimeään kantavan editionin:
http://www.topspeed.com/cars/mini/2012-mini-cooper-rauno-aaltonen-edition-ar126936.html
-Tiesittekö, että herra on voittanut myös ratamoottoripyöräkilpailun1957 Ruotsin Grand Prix Hedemorassa luokassa 125-kuutioiset?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rauno_Aaltonen ;)
Voitaisko jättää nämä Wikipedia-linkit vähemmälle, tuossakaan ei ole mitään virallista lähdettä aiheelle mainittu että näin olisi tapahtunut...Wiki kun ei kuitenkaan ole se ehdoton totuuden torvi johon voisi aina luottaa.

En tietenkään silti väitä etteikö tuo voisi faktaa olla mutta kuitenkin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Voitaisko jättää nämä Wikipedia-linkit vähemmälle, tuossakaan ei ole mitään virallista lähdettä aiheelle mainittu että näin olisi tapahtunut...Wiki kun ei kuitenkaan ole se ehdoton totuuden torvi johon voisi aina luottaa.

En tietenkään silti väitä etteikö tuo voisi faktaa olla mutta kuitenkin.
Wikipediaanhan ei todellakaan voi luottaa 100%:sti. Toivon, että jollain on asiasta parempaa tietoa. Ainoa sivusto, josta äkkiseltään löysin edes jotain aiheeseen liittyvää juttua on Veteraanimoottoripyöräklubin keskustelupalsta:
http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=46106.0

Kiinnostaisi kyllä todella tietää oliko Raunolla jonkinlainen kilpamoottoripyöräurakin aikoinaan, koska eihän yksittäistä kilpailua olisi millään voinut voitta kylmiltään sarviin hyppäämällä. :doubtful:
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
"Suomen Ralliautoilun historia" -kirjassa Rauno Aaltosen osassa mainitaan tuo Hedemoran 1957 125 kuutioisten luokan voitto ja kyseessä tosiaan oli kansainvälinen TT-ajo, jossa mukana koko maailman kärki. Maarataa oli Aaltonen tainnut ajella aiemmin enemmänkin, B-luokan SM-kultaa 1954. Moottoriveneilyssähän miehellä oli myös ura ennen ralliautoilua, voittaen Pohjoismaiden mestaruuden 1954 ja Suomen mestaruuden 1953-58.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös