Hallitusneuvottelut, ja mitä sitten tapahtui

Tuleva hallitus on

• Kok-SDP-Vas-RKP

Äänet: 11 23,4%
  • SDP-PS-Vas-KD

Äänet: 6 12,8%
  • KOK-SDP-PS-Vas

Äänet: 9 19,1%
  • Joku muu... mikä?

Äänet: 21 44,7%

• Äänestäjiä yhteensä
    47

Archie

Well-known member
Nyt siellä väännetään talouden tilasta.. lähinnä kait siitä, että mikä on vajeen määrä. Eikö olisi selvempää otta linjaksi valtion velanoton vähentäminen siten, että vaalikauden lopussa valtio ei ota lainkaan velkaa. Menot sitten sopeutetaan sen mukaan, että mitkä olivat tulot.

Archie

Well-known member
Neuvottelijat ovat päässeet kestävysvajeessa samalle kartalle, 2-4 miljardin euron verran seuraavalla vaalikaudella.

Ennen vaaleja valtiovarainministeriö esitti 1,5 miljardin säästöjä per vuosi.

Vaikka VVM:n laskelmat olisivat liioiteltuja, niin vahvasti näyttää siltä, että velkaantumisen tiellä jatketaan ja toivotaan parasta.

oldez

Well-known member
Valitettavasit, Suomeen tarvittais yksi aito porvaripuolue, tuon Keskustavasemmistolaisen Kokoomuksen kilpailijaksi.
Jep. Ehdottomasti pitäisi olla yksi puolue kokoomuksen oikealla puolella.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Neuvottelijat ovat päässeet kestävysvajeessa samalle kartalle, 2-4 miljardin euron verran seuraavalla vaalikaudella.

Ennen vaaleja valtiovarainministeriö esitti 1,5 miljardin säästöjä per vuosi.

Vaikka VVM:n laskelmat olisivat liioiteltuja, niin vahvasti näyttää siltä, että velkaantumisen tiellä jatketaan ja toivotaan parasta.
Moon eri mieltä demareitten alkuperäisestä näkemyksestä kestävyysvajeesta ja Kokoomuksen kanssa samaa mieltä.

Archie

Well-known member
Tiedä vaikka tämä kestävyysvaje kääntyisi jakovaraksi.. kuten taisi käydä Heinäluoman aikana (jos en väärin muista).

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Eiköhän noitten hallitusneuvottelujen pääprioriteettina ole saada aikaan työryhmiä ja valiokuntia, jotka päätyvät nollatuloksiin ja saavat pullaa kokouksiinsa.. Alkaa oikeasti tuntua niin olemattomalta tulevan hallituksen "saavutukset" jo nyt, kun kaikki kuitenkn todellakin antavat tarpeeksi periksi vaatimuksistaan ihan vaan hallitukseen päästäkseen.

oldez

Well-known member
Eiköhän noitten hallitusneuvottelujen pääprioriteettina ole saada aikaan työryhmiä ja valiokuntia, jotka päätyvät nollatuloksiin ja saavat pullaa kokouksiinsa.. Alkaa oikeasti tuntua niin olemattomalta tulevan hallituksen "saavutukset" jo nyt, kun kaikki kuitenkn todellakin antavat tarpeeksi periksi vaatimuksistaan ihan vaan hallitukseen päästäkseen.
Ties vaikka joku yllätys tulisi. Minun mielestäni olisi parempi jos puolueet antaisivat periksi jossain asioissa, jotta saavat jonkun toisen asian läpi. Sen sijaan että kaikki joustaisivat jokaisessa asiassa hieman, mutta mihinkään ei tulisi mitään konkreettisia muutoksia.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Noihan siinä tais käydä joo. VM:ssä tais virkamiehet olla vähän huulipyöreenä :rolleyes:
Mun mielestä elämässä kannattaa olla inhorealisti kuin kumpupilviä maalaileva maalari. Yleensä siitä jää luu käteen, jos jaetaan sellaisia rahoja, joita ei ole edes olemassa eikä sen saaminen ole sen todennäköisempää kuin 7 oikein lotossa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Se on julli nyt sillä tavalla, että mähän se olen pullat sunkin pöytään kantanut.:mad:

Nythän mä tajusin ton jutun!:idea::thumbfh:

oldez

Well-known member
Mun mielestä elämässä kannattaa olla inhorealisti kuin kumpupilviä maalaileva maalari. Yleensä siitä jää luu käteen, jos jaetaan sellaisia rahoja, joita ei ole edes olemassa eikä sen saaminen ole sen todennäköisempää kuin 7 oikein lotossa.
Jeps. Kyllä kannattaa mennä pahimman mahdollisen näkymän mukaan kun puhutaan kestävyysvajeesta. Se on tosi paska huomata parin vuoden päästä etteivät toimenpiteet olleetkaan tarpeelliset. Siinä vaiheessa lisäsupistukset ovat yleensä mahdottomia ja ne joudutaan kohdistamaan liian kapealle alueelle ja/tai joudutaan turvautumaan lainarahaan.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jeps. Kyllä kannattaa mennä pahimman mahdollisen näkymän mukaan kun puhutaan kestävyysvajeesta. Se on tosi paska huomata parin vuoden päästä etteivät toimenpiteet olleetkaan tarpeelliset. Siinä vaiheessa lisäsupistukset ovat yleensä mahdottomia ja ne joudutaan kohdistamaan liian kapealle alueelle ja/tai joudutaan turvautumaan lainarahaan.
Mun mielestä juuri se asia, jonka näköjään Suomessa tajuaa vain 2 ihmistä tuolta hallinnonpuolelta. Sauli Niinistö ja Raimo Sailas.

PS. et ole iggessä enää.

Archie

Well-known member
Kestävyysvaje on siitä ikävä asia, että se ruokkii itseään. Mitä isommaksi sen päästää, niin sitä vaikeampi sitä on enää torjua. Seuraava hallitus saa taas isomman ja vaikeamman kakun hoidettavaksi - samoin kuin ne veronmaksajat, jotka sattuvat vielä olemaan kuvioissa mukana.

Meidänkin politiikot vaativat velkamailta todella rankkoja toimia vajeen korjaamiseksi, mutta itse eivät ole valmiita tekemään täällä asialle oikein mitään.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Meidänkin politiikot vaativat velkamailta todella rankkoja toimia vajeen korjaamiseksi, mutta itse eivät ole valmiita tekemään täällä asialle oikein mitään.
Pidätkö tuota yllättävänä, Suomessahan aina talouskasvu hoitaa ongelmat, vaikka muualla tarvitaan talouden hoitoon jotain järkeä.

oldez

Well-known member
Kestävyysvaje on siitä ikävä asia, että se ruokkii itseään. Mitä isommaksi sen päästää, niin sitä vaikeampi sitä on enää torjua. Seuraava hallitus saa taas isomman ja vaikeamman kakun hoidettavaksi - samoin kuin ne veronmaksajat, jotka sattuvat vielä olemaan kuvioissa mukana.

Sepä se. Ongelma vaan leviää käsiin jos nyt ei ryhdytä riittäviin toimenpiteisiin. Minun mielestä koko ongelma on aiheutunut siitä ettei rakenteisiin ole koskettu missään vaiheessa. Ongelmat on yritetty korjata syytämällä rahaa, mutta rahan vastineeksi ei olla saatu yhtään mitään konkreettista, mutta budjettien leikkaaminen tarkoittaisi automaattisesti palvelujen huononemista. Valtion ja kuntien himmelit eivät toimi tehokkaasti. Pelkästään lisärahan käyttöön kuluu paljon rahaa kun pitää perustaa toimikunnat, lautakunnat, päätöselimet ja vastaavat, jotka päättävt miten lisärahat käytetään. Toivon että aika olisi kypsä ja nyt kun Keskusta ei ole hallituksessa voitaisiin kunta- ja muihin rakenteisiin koskea rankalla kädellä. Lääneistä päästiin kyllä eroon mutta tilalle tulivat aluehallinnot...

oldez

Well-known member
Pidätkö tuota yllättävänä, Suomessahan aina talouskasvu hoitaa ongelmat, vaikka muualla tarvitaan talouden hoitoon jotain järkeä.
Jeps. Rahat tulevat budjetista, sähkö töpselistä ja talouskasvu hoitaa kaikki ongelmat.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tuppi pelas Nato-kortin. Siellä Kokoomus on ehkä joutunut antamaan periksi muissa aiheissa, että kortin voi nyt pelata? Mahtaa Arhinmäki nähdä varsovanliiton punaista nyt.:p

Hallitusneuvotteluissa on Ylen uutisten tietojen mukaan väännetty kättä myös Natosta.

Neuvottelut jatkuvat kolmatta päivää.

Ylen saamien tietojen mukaan ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa linjaavaa ryhmää vetävä Alexander Stubb olisi tuonut neuvottelupöytään tähänastisia Nato-myönteisemmän kirjauksen.

Sen mukaan Suomen tulisi vakavasti harkita jäsenyyttä.

Muut puolueet ovat kuitenkin halunneet pysytellä nykyisen kaltaisessa kirjauksessa, jossa Nato-jäsenyys on vain mahdollisuus muiden joukossa.
STT

oldez

Well-known member
Tuppi pelas Nato-kortin. Siellä Kokoomus on ehkä joutunut antamaan periksi muissa aiheissa, että kortin voi nyt pelata? Mahtaa Arhinmäki nähdä varsovanliiton punaista nyt.:p
Tai sitten nato-kortti vedettiin, jotta muut saadaan luopumaan jostain. Ei se nato nyt niin huono vaihtoehto olisi. Nato-suomi voisi karsia puolustusmenoissa. Lisäksi asehankinnat saisi varmasti halvemmalla kuin tällä hetkellä.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tai sitten nato-kortti vedettiin, jotta muut saadaan luopumaan jostain. Ei se nato nyt niin huono vaihtoehto olisi. Nato-suomi voisi karsia puolustusmenoissa. Lisäksi asehankinnat saisi varmasti halvemmalla kuin tällä hetkellä.
Itsehän olen ollut Nato-kannalla jo siitä saakka kun olin itse armeijassa, ja näin sen tason.:eek:

Archie

Well-known member
Kestävyysvajeeseen liittyvästä artikkelista pätkä (talouselämä):

Kestävyysvaje tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, paljonko me kulutamme enemmän tulevaisuudessa kuin tienaamme. Ongelmana on, että kukaan ei tunnu tietävän. Ulkomaiset tarkkailijat ovat arvioissaan synkempiä kuin kotimaiset, ihan niin kuin Kreikassakin.

Kansanvaltaisten markkinatalousmaiden yhteistyöjärjestö OECD arvioi Suomen kestävyysvajeen olevan 8 prosenttia ja Kansainvälinen valuuttarahasto IMF 6 prosenttia bruttokansantuotteesta. Kataisen vetämän valtiovarainministeriön arvio on 5, Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen 2,5 ja Palkansaajien tutkimuslaitoksen 0,5 prosenttia.
Alkuperäinen artikkeli: http://www.talouselama.fi/uutiset/article630766.ece

Palkansaajien tutkimuslaitoksen rahoittaa SAK, STTK ja Akava. ETLA:aa taas työanantajajärjestöt. Kestävyysvajelaskelmissa näillä molemmilla lienee oma lehmä ojassa, sillä säästöt ja leikkaukset vaikuttaisivat molempien kannalta huonosti.