Kun poliitikot huomas, jotta valtiolta ja kunnilta saa hyviä eläkevirkoja.Missä vaiheessa puoluekirjasta tuli pätevyyttä tärkeämpi??!?!
Kun poliitikot huomas, jotta valtiolta ja kunnilta saa hyviä eläkevirkoja.Missä vaiheessa puoluekirjasta tuli pätevyyttä tärkeämpi??!?!
Nojoo. Vasemmistolainen ajattelumalli on että työllisyys paranee kun byrokratia lisääntyy. Olisi vaan kiva kun löytyisi keinot asuntojen hinnan laskemiseksi.Kyllä se ajan pidentyminen 2 vuodesta N-vuoteen muuttaa tilannetta aika merkittävästi. Mutta lisääntynyt kompleksisuus onneksi lisää työpaikkoja - byrokraattien.
Eikä 2 vuodessa inflaatio vielä paljon vaikuta, toisin kuin vaikka 10 tai 15 vuodessa.
Jotenkin mulla on sellanen kutina, että eivät kokoomuslaiset ja kepulaisetkaan ole niitä virkoja jättäneet täyttämättä ja jopa lisäämättä. Mutta suon toki kiihkokoomuslaisille oikeuden olla eri mieltä.Nojoo. Vasemmistolainen ajattelumalli on että työllisyys paranee kun byrokratia lisääntyy. Olisi vaan kiva kun löytyisi keinot asuntojen hinnan laskemiseksi.
Eivät tietenkään. Vihreäthän tuota vastusti kanssa, kunnes pääsi virkahissiin mukaan, eiköhän Persuille käy sama.Jotenkin mulla on sellanen kutina, että eivät kokoomuslaiset ja kepulaisetkaan ole niitä virkoja jättäneet täyttämättä ja jopa lisäämättä. Mutta suon toki kiihkokoomuslaisille oikeuden olla eri mieltä.
Kataisen sateenkaariryhmän ensimmäisellä neuvottelukierroksella päädyttiin siihen, että tällä vaalikaudella pyritään kattamaan neljän miljardin vaje, eikä ensi vaalikaudelle asetettu tavoitteita. Toisella neuvottelukierroksella suunnitelma on supistunut noin 2,5 miljardiin euroon.
Kun valtiovarainministeriössä asetettiin tavoitteeksi, että vuonna 2015 valtiontalous saadaan taas tasapainoon, nyt pyritään siihen, että vuonna 2015 valtionvelan bruttokansantuoteosuus kääntyy laskuun. Se on lievempi tavoite.
Talouskasvua sateenkaariryhmän linjaukset eivät myöskään vahvista. Yhteisöveron pieni alennus ei ole sellainen investointisignaali, että sillä olisi suurta merkitystä. Pääomatuloveron korotus ja sen progression vaikutukset talouskasvuun voivat sen sijaan olla haitalliset. Myös ansiotuloverotus kiristyy, erityisesti koska kunnallisvero useissa kunnissa nousee.
Neuvotteluissa asetettiin kyseenalaiseksi myös valtiovarainministeriön arvio työllisyyskehityksestä. Kun ministeriöltä sitten pyydettiin myönteisempi työllisyysarvio, se sisälsi myös joukon toimenpide-ehdotuksia, jotka poliitikot nopeasti päättivät unohtaa.
Päinvastoin: vähäinen kunnianhimo nyt johtaa siihen, että seuraava hallitus joutuu vielä jyrkempien muutospaineiden eteen.
Silloin on vaara, että Lipposen sateenkaarihallitusten jyrkkä yksiniitisyys ja sokeus päätösten sosiaalisista seurauksista ovat pientä niiden kirveeniskujen rinnalla, joihin joudutaan turvautumaan.
No sentään oikeusministeriksi on valittu yleensä oikeustieteiden taitaja. Valtionvarainministerillä toivoisi olevan jotain kansantaloustieteen opintoja taustalla, vaikka ekonomi/ktm ei olisikaan. Toisaalta en haluaisi Räsäsestä sosiaali- ja terveysministeriä vaikka lääkäri onkin. KD:n yksi "hyvä" idea oli vähän aikaa sitten vero tyydyttyneelle rasvalle. Enkä haluaisi biologia ympäristöministeriksi. Enkä välttämättä sotatieteiden maisteria puolustusministeriksi tai DI:ä teollisuusministeriksi. Jossain määrin on parempi että ministeri on ulkopuolinen, eikä sidonnainen.Näinhän tuo ikävä kyllä on. Pätevyyttä ei tarvita, puoluekirja tarvitaan.
Ministeripuolelle sama juttu. Mun mielestä valtionvarainministeriyteen pitäisi olla minimivaatimuksena ekonomin paperit jne samaa linjausta muissakin ministereissä.
Eikös tämä sidos ole purettu.No sentään oikeusministeriksi on valittu yleensä oikeustieteiden taitaja.
Veikkaisin 1960-lukua, mutta voi olla jo aiemminkin.Missä vaiheessa puoluekirjasta tuli pätevyyttä tärkeämpi??!?!
Valittiin siihen asti kun laki määräsi, kun pykälä poistettiin niin siisä se sitten olikin.No sentään oikeusministeriksi on valittu yleensä oikeustieteiden taitaja.
Tuija Brax ja Johannes Koskinen ovat silti oikeustieteen kandeja. Eli on siihen silti valittu ns. pätevä kandidaatti. 1,5 vuotta ministerinä ollut Leena Luhtanen on valtiotieteenmaisteri. 11 vuoden aikana siis hetken ollut yksi ei oikeustieteellisen käynyt ministeri ja hänkin vain hetken.Valittiin siihen asti kun laki määräsi, kun pykälä poistettiin niin siisä se sitten olikin.
Eli kun on ollut mahdollista, niin 50% ministereistä ei ole ollut oikeusoppineita.Tuija Brax ja Johannes Koskinen ovat silti oikeustieteen kandeja. Eli on siihen silti valittu ns. pätevä kandidaatti. 1,5 vuotta ministerinä ollut Leena Luhtanen on valtiotieteenmaisteri. 11 vuoden aikana siis hetken ollut yksi ei oikeustieteellisen käynyt ministeri ja hänkin vain hetken.
33 % ministereistä ja 14 % ajastaEli kun on ollut mahdollista, niin 50% ministereistä ei ole ollut oikeusoppineita.
Ajatus on yhtä nurinkurinen kuin useimmissa Euroopan viimeisten 15 vuoden aikana. Poliittisista syistä lipsuttiin vakauskriteereistä ja velkaannuttiin kilpaa poliittisista syistä. Nyt korjataan satoa. Mitkä ovat ne poliittiset syyt, jotka pakottavat talouskasvua tukahduttavaan politiikkaan Suomessakin? Pitääkö pysyä vallassa hintaan mihin tahansa?
Juuri tämän hallituksen pitäisi poliittisista syistä tehdä niin reippaat ja pysyvät leikkaukset julkisiin menoihin ja purkaa niin rajusti nykyisenlaisia kustannustehottomia julkisen talouden rakenteita, että kestävyysvajeen hoitamisessa päästäisiin alkuun nopeasti. Muutoin ei päästä uralle, jolla kestävyysvajetta voitaisiin hoitaa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.
Nyt olisi ollut kunnianhimoisten suurten aloitteiden aika. Niitä ei ole yhtään nähty, ei edes kuultu. Tämä hallitus olisi voinut asettaa tehtäväkseen esimerkiksi koko maan infrastruktuurin rajun ja nopean uudistamisen ja yhteiskunnan perustoimintojen digitalisoimisen ennätysvauhdilla. Mihinkään muutokseen ei investoida vaan paikkaillaan menneisyyden tehotonta talousrakennetta.
Mikään olemassa oleva tieto ei viittaa siihen, että kestävyysvaje oikenisi nopeammin kuin valtiovarainministeriön ja Suomen Pankin tuottamat perustiedot osoittavat. Ei kai meillä ole menty talouslukujen poliittiseen tulkintaan? Se vastaa samoja peukalointeja, joita on tehty Kreikassa, Italiassa ja Espanjassa. Tulokset ovat näkyvissä.
Hän arvioi tutkimuksessaan valmisteveron korotusten tuottavan jopa regressiivistä verotusta SDP:n kaipaaman progressiivisen verotuksen sijaan. Regressiivisessä verotuksessa ihminen maksaa sitä vähemmän veroa mitä enemmän hän tienaa.
Sdp hirtti itsensä alvin korotuksen vastustamiseen, mutta realiteetit vaativat verotuloja. Tuloverojen korotukset olisivat niin tolkuttomat saman summan keräämiseen, ettei ole muita vaihtoehtoja kuin tämän tyyppiset.
Amatöörien puuhastelua.Sdp hirtti itsensä alvin korotuksen vastustamiseen, mutta realiteetit vaativat verotuloja. Tuloverojen korotukset olisivat niin tolkuttomat saman summan keräämiseen, ettei ole muita vaihtoehtoja kuin tämän tyyppiset.
Tuon KD:n ehdotuksen tarkoituksena on ilmeisesti kasvattaa diabetesta sairastavien määrää.Toisaalta en haluaisi Räsäsestä sosiaali- ja terveysministeriä vaikka lääkäri onkin. KD:n yksi "hyvä" idea oli vähän aikaa sitten vero tyydyttyneelle rasvalle.
http://vimeo.com/24004754Ruotsalaisasiantuntijat eivät voi ymmärtää nykyisiä suomalaisia ravintosuosituksia diabeetikoille. Pitäviä tutkimuksia vähärasvaisen runsashiilihydraattisen ruokavalion terveellisyydestä ei ole. Sitä vastoin vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ravinto on osoittautumassa varsinaiseksi täsmähoidoksi painonpudotuksessa, kolesteroliarvojen parantamisessa ja diabeteksen hoidossa.
No se onnistuu ainoastaan sillä että verotetaan sellaisia asioita joihin pienituloisilla ei ole varaa, mutta en usko että kauheat rahat tulisi verottamalla asioita joihin vain rikkailla on varaa. Tietysti jahtien, isojen asuntojen ja autojen verotusta lisäämällä voisi jonkun euron saada, mutta muuten maailma on nykyään sellainen että pienituloisellakin on varaa sellaisiin asioihin joihin rikkaimmillakin. Muutaman kymmenen vuotta sitten kännykät olivat ainoastaan rikkaiden saatavilla. Nykyään enää harva asia on vain rikkaiden herkkua. Voidaan tietysti kallista shampanjaa ja kaviaaria verottaa ankarammin. Pilkotaan alv osiin ja lasketaan perushyödykkeiden verotusta ja nostetaan sellaisten tuotteiden verotusta, jotka valtio katsoo snobailuksi. Dressmannin puvut olkoot alemman verotuksen piirissä ja Bossin puvut korkeamman. Digiboxit alemman ja tallentavat korkeamman jne...Voiko kulutusta verottamalla ylipäätään suosia pienituloisia ihmisiä suurituloisten kustannuksella?
- Onhan se vaikeaa. Tosi vaikeaa, Matikka toteaa.
Joo kyllä sillä saataisiin kaikki kansantaudit ennätyslukemiin.Tuon KD:n ehdotuksen tarkoituksena on ilmeisesti kasvattaa diabetesta sairastavien määrää.