Hamiltonin kallis kämmäys

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
CamoN sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=UFkqloc_3GA

Tämä taitaa olla samaa kuvaa englanninkielisestä koosteesta. 4 sekunnin kohdalla "loppuu veto", 6 sekunnin kohdalla Lewis on kääntänyt sen verran sisään että ehtii vaihtaa laatikon vapaalle.

Eipä löytynyt pikaisella vilkaisulla enää mitään muuta varteenotettavaa in-car -kuvaa YouTubesta. :dunno:
Ainakin ääni tulee synkassa kuvassa olevan telemetria-grafiikan kanssa.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Hamilton omalla websitellaan:
"I was downshifting into turn 4 and it just went into neutral. I coasted for quite some time and eventually, I don’t know how, but it just eventually clicked back in and I was able to get it going again and from then on we had to manage the engine so I was quite low rpm."

Dennis:
"The result of this problem caused the gearbox system to go into default - to select neutral. This was probably caused by an incorrect command given to the system box. At this stage we do not know why the system received an incorrect command - it could be a sensor. When it defaulted it took a while to mentally recover and then the box worked perfectly after that.
Lewis was able to analyse the data and then actually decide how to contribute to the computer basically resetting itself so it was a pretty speedy reaction. We realised that instead of calling for an upshift he needed to depress the clutch and call for a downshift but that's not his problem, it was our ability to see what would actually re-set this condition."
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Wagner sanoi:
Hamilton omalla websitellaan:
"I was downshifting into turn 4 and it just went into neutral. I coasted for quite some time and eventually, I don’t know how, but it just eventually clicked back in and I was able to get it going again and from then on we had to manage the engine so I was quite low rpm."
Tuota kun vertaa tähän Mosleyn viimeisimpään kommenttiin aiheesta;
MTV3.fi sanoi:
- Olen helpottunut, koska jos jompikumpi McLaren-kuljettajista olisi voittanut, olisi voiton yllä ollut aina kysymysmerkki. En tiedä, kuinka iso kysymysmerkki, mutta se olisi kuitenkin ollut olemassa. Sellainen olisi ollut erittäin vaikea tilanne. Mielestäni meillä kävi tuuri, Mosley sanoi The Guardian -lehdelle.
Väkisin tulee kieroon mieleeni se, oliko FIA:lla sittenkin sormensa pelissä. Haluttiin pelastaa sekä FIA:n maine että McLarenin maine siltä osin kuin voitiin ja ylläpitää sarjan kiinnostavuus, joten päätettiin rangaista McLarenia tallina ja pitää kuljettajien mestaruustaistelu käynnissä kauden loppumetreille saakka.

Kilpailun tulosten järjestäminen on lähtökohtaisesti Formula 1:n kaltaisessa lajissa aika vaikeaa koska muuttujia on niin paljon, mutta mitä se tässä tapauksessa vaati?

1. Ferrarin kaksoisvoiton, joka oli heille täysin realistinen tavoite Brasiliasta, kunhan vaan kohdat 2. ja 3. täyttyvät.

2. Myönnytyksiä Alonsolta, jotka voitiin kotiuttaa esimerkiksi samaan aikaan kun keskusteltiin hänen todistajalausunnostaan ja superlisenssin säilymisestä. Kilpailun jälkeen ei Alonsoa näyttänyt hirveästi harmittavan vaikka hävisi juuri mestaruuden, koska oli tyytynyt kohtaloonsa jo aiemmin. Ja pääasiahan oli, ettei Hamilton voita.

3. Yhtä pientä nappia Bernien etusormen alla, jolla tarvittaessa saatiin Mclarenin suostumuksella (ja hehän suostuivat, kun vakoilujupakan virallinen lopputulos oli heille kuitenkin aikamoinen lottovoitto sadasta miljoonasta huolimatta) Hamiltonin autosta häviämään vaihteet. Jos Hamilton olisi ollut liian nopea, oltaisiin häntä voitu hidastaa uudelleen samalla napilla, samaan "ohjelmistovikaan" vedoten. :alppu:

Sanokaa mitä sanotte, mutta minun mielestäni tämä yhtälö on täysin mahdollinen. Olisihan se raadollista, mutta sellaista bisnes usein on. FIA:n päätökset tämän kauden aikana ovat olleet muutenkin sitä tasoa, ettei urheilullisuuden säilyttämisestä kannata enää edes puhua. :doubtful:

Ja tuo McLarenin raportti vian luonteesta on vähintäänkin erikoinen, koska autoissa ei juurikaan vastaavia vikoja ollut kauden aikana (Alonsolla Magny-Coursin aika-ajoissa taisi olla vaihdelaatikkoon liittyvä?) ja yleensä Formuloissa kuitenkin tutkitaan pettäneet osat jälkikäteen erittäin tarkkaan. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
Oli miten oli mutta valot ainaki alkoi välkkymään kojelaudassa ennen kuin Hamilton paino nappulaa. Vika siis tuli ennen neutral-napin painallusta.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Wagner sanoi:
Hamilton omalla websitellaan:
"I was downshifting into turn 4 and it just went into neutral. I coasted for quite some time and eventually, I don’t know how, but it just eventually clicked back in and I was able to get it going again and from then on we had to manage the engine so I was quite low rpm."

Dennis:
"The result of this problem caused the gearbox system to go into default - to select neutral. This was probably caused by an incorrect command given to the system box. At this stage we do not know why the system received an incorrect command - it could be a sensor. When it defaulted it took a while to mentally recover and then the box worked perfectly after that.
Lewis was able to analyse the data and then actually decide how to contribute to the computer basically resetting itself so it was a pretty speedy reaction. We realised that instead of calling for an upshift he needed to depress the clutch and call for a downshift but that's not his problem, it was our ability to see what would actually re-set this condition."
Dennisiä nyt ei usko enään kukaan... :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CamoN sanoi:
3. Yhtä pientä nappia Bernien etusormen alla, jolla tarvittaessa saatiin Mclarenin suostumuksella (ja hehän suostuivat, kun vakoilujupakan virallinen lopputulos oli heille kuitenkin aikamoinen lottovoitto sadasta miljoonasta huolimatta) Hamiltonin autosta häviämään vaihteet.
Autoihin vaikuttaminen varikolta käsin on kiellettyä, joten sen mahdollistavia systeemejä autoissa tuskin on enää. Muutenkin tuo on F1-salaliittoteorioiden naurettavimmasta päästä. Mitä rangaistukseen tulee, niin 100 miljoonan rahallinen sakko varmasti kirpaisee enemmän kuin kuskipisteiden vieminen, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä tallin toimintaan.
Ja tuo McLarenin raportti vian luonteesta on vähintäänkin erikoinen, koska autoissa ei juurikaan vastaavia vikoja ollut kauden aikana (Alonsolla Magny-Coursin aika-ajoissa taisi olla vaihdelaatikkoon liittyvä?) ja yleensä Formuloissa kuitenkin tutkitaan pettäneet osat jälkikäteen erittäin tarkkaan. :rolleyes:
Eikös McLaren ole aika tunnettu siitä, että aina löytyy jokin uusi vika, joka sitten "tutkitaan perusteellisesti". Kyseessä mitä ilmeisemmin oli tietokonesoftavika, koska se voitiin ohittaa. Mikään osahan ei varsinaisesti pettänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös