Wagner sanoi:
Hamilton omalla websitellaan:
"I was downshifting into turn 4 and it just went into neutral. I coasted for quite some time and eventually, I don’t know how, but it just eventually clicked back in and I was able to get it going again and from then on we had to manage the engine so I was quite low rpm."
Tuota kun vertaa tähän
Mosleyn viimeisimpään kommenttiin aiheesta;
MTV3.fi sanoi:
- Olen helpottunut, koska jos jompikumpi McLaren-kuljettajista olisi voittanut, olisi voiton yllä ollut aina kysymysmerkki. En tiedä, kuinka iso kysymysmerkki, mutta se olisi kuitenkin ollut olemassa. Sellainen olisi ollut erittäin vaikea tilanne. Mielestäni meillä kävi tuuri, Mosley sanoi The Guardian -lehdelle.
Väkisin tulee kieroon mieleeni se, oliko FIA:lla sittenkin sormensa pelissä. Haluttiin pelastaa sekä FIA:n maine että McLarenin maine siltä osin kuin voitiin ja ylläpitää sarjan kiinnostavuus, joten päätettiin rangaista McLarenia tallina ja pitää kuljettajien mestaruustaistelu käynnissä kauden loppumetreille saakka.
Kilpailun tulosten järjestäminen on lähtökohtaisesti Formula 1:n kaltaisessa lajissa aika vaikeaa koska muuttujia on niin paljon, mutta mitä se tässä tapauksessa vaati?
1. Ferrarin kaksoisvoiton, joka oli heille täysin realistinen tavoite Brasiliasta, kunhan vaan kohdat 2. ja 3. täyttyvät.
2. Myönnytyksiä Alonsolta, jotka voitiin kotiuttaa esimerkiksi samaan aikaan kun keskusteltiin hänen todistajalausunnostaan ja superlisenssin säilymisestä. Kilpailun jälkeen ei Alonsoa näyttänyt hirveästi harmittavan vaikka hävisi juuri mestaruuden, koska oli tyytynyt kohtaloonsa jo aiemmin. Ja pääasiahan oli, ettei Hamilton voita.
3. Yhtä pientä nappia Bernien etusormen alla, jolla tarvittaessa saatiin Mclarenin suostumuksella (ja hehän suostuivat, kun vakoilujupakan virallinen lopputulos oli heille kuitenkin aikamoinen lottovoitto sadasta miljoonasta huolimatta) Hamiltonin autosta häviämään vaihteet. Jos Hamilton olisi ollut liian nopea, oltaisiin häntä voitu hidastaa uudelleen samalla napilla, samaan "ohjelmistovikaan" vedoten. :alppu:
Sanokaa mitä sanotte, mutta minun mielestäni tämä yhtälö on täysin mahdollinen. Olisihan se raadollista, mutta sellaista bisnes usein on. FIA:n päätökset tämän kauden aikana ovat olleet muutenkin sitä tasoa, ettei urheilullisuuden säilyttämisestä kannata enää edes puhua. :doubtful:
Ja tuo McLarenin raportti vian luonteesta on vähintäänkin erikoinen, koska autoissa ei juurikaan vastaavia vikoja ollut kauden aikana (Alonsolla Magny-Coursin aika-ajoissa taisi olla vaihdelaatikkoon liittyvä?) ja yleensä Formuloissa kuitenkin tutkitaan pettäneet osat jälkikäteen erittäin tarkkaan.