Hamstraatko hehkulamppuja?

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Saksalaisella liikemiehellä Siegfried Rotthäuserilla välähti.
Hehkulamppuja ei saa myydä EU alueella, mutta hehkulämittimiä kyllä.

Siegfried lanseerasi HeatBall nimisen tuotteen ja vie sitä nyt ympäri eurooppaa. Kyseessä on täysin tuttu, normaali hehkulamppu.

Hehkulankaan perustuva, valoa ja lämpöä tuottavaa laitetta ei saa myydä valaisimena, mutta lämmittimeksi se kelpaa EU:ssa ihan hyvin.
Hehkulampp...lämmittimiä saa siis jatkossakin kauppojen hyllyltä. :thumbup:

Heatball ja Siegfried

Viimeksi muokattu:

Goblet

Iceman
Sijainti
Finland
Missä polli?

En hamstraa. Joskus ostan. Mutta en energiansäästöisiä lain.

Mangelo

Well-known member
Olishan niitä hehkulamppuja tuolla varastossa säkillinen.. mutta säästölamput ja loisteputket vie vähemmän sähköä.

Örfil

Guest
Liki kaikki on vaihdettu jo energiansäästö- tai led-lamppuihin. Jokunen ei-oleellinen vielä hehkulampuilla. Vanhoja käytettyjä hehkulamppuja on suunnilleen muovikassillinen vielä jemmassa, jos joku sattuu sellaisia tarvitsemaan.

Väänsin lampuista excelin ja siitä saa sellaisen vertailuluvun että aiemmin kaikkien valaisimien yhteinen tehon tarve oli 1.89 kW niin nyt jos räimäsee kaikki päälle niin se on vain 0.49 kW. Tähän laskettu ne kohteet, joissa on hehkulamput vaihdettu uusiin.

En ole laskenut takaisinmaksuaikoja/euromääräistä säästöä, mutta nyt talvella pimeimpään aikaan on ainakin mukavaa kun "uskaltaa" pitää reilusti valoja päällä sisällä ja pihalla eikä tartte murehtia esim. sähkölaskua.

Säästö ei todellakaan perheen talouden tilaa hetkauta oikeastaan mihinkään, mutta onpahan tullut tehtyä oma osuus "säästötalkoissa" jotta omalla jälkikasvullakin on myös jotain mitä kuluttaa tulevaisuudessa.

Olen metsästellyt edullisia ledejä mm. Verkkokaupasta ja Ikeasta.
Esim. Ikeassa on E27 kantaiset (6.3W) 4.90 kpl ja Verkkokaupassa GU10 kantaiset spotit (1.5 W) 2.90 e.

Ja onhan se hyvä homma että nuo uudet lamput kestää todella pitkään. Tässä Pirkkalan aikana on mennyt (2007 ->) muistakseni kaksi energiansäästölamppua, ledejä ei yhtään.

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ja onhan se hyvä homma että nuo uudet lamput kestää todella pitkään. Tässä Pirkkalan aikana on mennyt (2007 ->) muistakseni kaksi energiansäästölamppua, ledejä ei yhtään.
Noi Pleomaxit (onkohan noi Prismasta?) ilmeisesti ovat sit silkkaa paskaa (no, made in China). Niitä on saanut vaihtaa samaa tahtia kuin ennen tavallisia.

Örfil

Guest
Noi Pleomaxit (onkohan noi Prismasta?) ilmeisesti ovat sit silkkaa paskaa (no, made in China). Niitä on saanut vaihtaa samaa tahtia kuin ennen tavallisia.
Tuon oman listan mukaan es -lamput kestää (pakkauksen tietojen mukaan) n. 8000 käyttötuntia sekä n. 8000 sytytyskertaa.

Jonkun aikanaan lukemani testin mukaan eri lamppumerkkien laaduissa on kyllä eroja.

Missä kohteessa nuo paukkuvat es- lamput ovat olleet?

Ai niin, yksi Verkkokaupasta ostamani led -lamppu oli rikki jo ostaessa eli lisätään se edellisen postauksen "hajonneet lamput" listaan.

oldez

Well-known member
Olen tehnyt liian aikasin hajoavien energiansäästölamppujen kanssa niin että olen ollut yhteydessä maahantuojaan. Kertonut malli- ja eränumerot ja sanonut etteivät ole kestäneet lähellekään luvattua ja pyytänyt lähettämään uudet tilalle. Niin ne vaan lähettävät.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Olen tehnyt liian aikasin hajoavien energiansäästölamppujen kanssa niin että olen ollut yhteydessä maahantuojaan. Kertonut malli- ja eränumerot ja sanonut etteivät ole kestäneet lähellekään luvattua ja pyytänyt lähettämään uudet tilalle. Niin ne vaan lähettävät.
Joko on monta säkillistä energiansäästölamppuja varastossa?