HANS

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FIA:n sääntöuudistuksiin tälle kaudelle kuuluu myös HANS elikkäs Head And Neck Support -kihlotin. Kyse on olkapäille asennettavasta systeemistä, jonka olisi kolaritilanteessa tarkoitus estää niskaa retkahtamasta ja täten ehkäistä päävammat. Kuitenkin järjestelmää kokeilleet kuskit (Sauber-kuljettajat testasivat ensimmäisinä, kuten aina turvallisuuskeksinnöistä puhuttaessa) ovat valittaneet vekottimen olevan todella epämukava, Heidfeld sai jopa pääkipuja ja Frentzeniltä kipeytyi solisluu. Tapansa mukaan Myös Villeneuve on ilmaissut huolensa aiheesta, hänen mukaansa HANS rajoittaa näkyvyyttä ja auton kääntyessä ylösalaisin systeemi saattaa jopa tappaa. Vastaavanlainen järjestelmä on kuitenkin ollut käytössä Jenkkilän formulasarjoissa jo pitempään, joten tuntuu ihmeelliseltä, ettei sitä saada toimimaan ykkösissä. FIA:n reaktio on myös mielenkiintoista nähsä, muutetaanko taas vaihteeksi sääntöjä vai pakotetaanko kuskit käyttämään toimimatonta järjestelmää?

<small>[ 07-02-2003, 02:17: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin

Tuossa vielä jonkinmoinen kuva tuosta järjestelmästä, mainitaan nyt vielä, että viime vuoden Italian kisassa Sauberilla sitä jo testattiin, ja taisipa Massa ajaa jonkun kisankin tuon vekottimen kanssa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Olin jostain lukevinani että järjestelmän käyttöön ottoa siirretään siksi ettei sitä ole vielä saatu testattua riittävästi!

Jossain oli myös juttua, jonkun kolarista missä kyseisen järjestelmän käyttäjäjä olisi kuollut tai ainakin halvautunut! Ilma HANSsia ei käynyt mitenkään!
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Tuosta Hansista on ristiriitaisia mielipiteitä. Toisaalta sitä sanotaan epämukavaksi ja joidenkin uutisten mukaan jopa vaaralliseksi, toisaalta jotkut pitävät sitä eniten turvallisuuta parantavana keksintönä sitten kypärän.

USA:ssa, esimerkiksi CART:ssa, tuota on tosiaan käytetty jo useamman vuoden menestyksekkäästi. Kulku meni muistaakseni jotakuinkin näin: vapaaehtoinen -> pakollinen ovaaleilla -> pakollinen kaikkialla.

Huomattavasti enemmän olen törmännyt uutisiin, joissa Hansin on kehuttu olleen ratkaisevassa pelastavassa asemassa onnettomuustilanteessa, kuin sellaisiin, joissa Hansista sanotaan olleen haittaa. Asia on kuitenkin niin, että hyvä turvalaite ei missään tilanteessa saisi aiheuttaa vaaraa.

En oikein tiedä, miten tuo voi yht'äkkiä F1:ssä tuntua niin epämukavalta ja vaikealta kun se CART:ssa on toiminut hyvin. Laitteesta on valmistumisen jälkeen tullut uusittuja versioita, eikä siitä viime aikoina ole enää valitettu. Kehitys on myös ollut nopeaa, sillä vielä 2001 alussa kuskit olivat skeptisiä sitä kohtaan, mutta nyt sitä käytetään jatkuvasti. Monien kuskien mukaan se vaatii aluksi totuttelua, ja sen jälkeen voi ajaa hyvin sen kanssa.

Toki sarjat ovat luonteeltaan jokseenkin erilaisia ja mm. G-voimat kerääntyvät erilailla. Kuitenkin esim. eräillä ovaaleilla CART-kuskeihin vaikuttava G-voimat ovat todella suuret. Oleellista onkin varmaan pään liike, jota moottori- ja katuradoilla tarvitaan huomattavasti enemmän - ja tätähän HANS rajoittaa.

Pengoin CART.comin arkistoista muutamia Hansiin liittyviä kommentteja:

Mauricio Gugelmin pahan kolarinsa jälkeen Texasissa 01:
Gugelmin escaped a frightening accident during practice for CART's first oval-track race of 2001, which was postponed due to risky G-forces being placed on the men of the FedEx Championship Series.

The 38-year-old veteran suffered some bad bruises and race car rheumatism after pounding the walls in Turn 2 and Turn 3 and destroying his Nextel Toyota/Reynard. His initial impact was measured at 66 Gs and his second hit registered 113 Gs.

But Gugelmin was saved from serious injury by the Head And Neck Support (HANS) Device
of Dr. Robert Hubbard, which was made mandatory this season--on ovals--by CART. And, even though Big Mo would have been wearing one anyway, it's a common sense rule that cannot be disputed.

“The HANS Device saved my butt, plain and simply,” said Gugelmin on Saturday while getting some physical therapy in the CART medical unit. “All I got from a major crash like that was a few bruises and, along with the car, they both really did their jobs.

“My headrest was destroyed by the impact and I don't even want to think about what would have happened if I hadn't been wearing the HANS.”
Christian Fittipaldin mielipiteitä vuosi sitten:
"When I first wore the HANS on a racetrack, it was here at Sebring in 1999 and I could only manage 10 or 11 laps. It took a little work for me to get it where it was comfortable on an oval, but I wasn't comfortable with it on a road or street course because you move your head much more and it limited my movement too much but I kept working with Dr. Hubbard. I used the HANS at my test here earlier this month as well as today and haven't had a problem with it. I have to be able to wear it at all races this season--not just because CART mandated it but because it is the right thing to do."
Andretti kauden 2001 alussa:
Q: Will you be wearing the HANS Device on road courses?

MICHAEL ANDRETTI: At the moment I am not been able to make it work for me on the road courses still restricts my breathing a lot. So we are still working to try to get it that way. It is going to be a difficult thing I think for all the drivers to be able to wear it.
Lääkärin arvio Adrian Fernandezista 2002 Surfer's Paradisen jälkeen:
Considering Tora Takagi's car landed in Fernandez's cockpit and smashed his steering wheel, Trammell considers him a lucky man.

"The HANS Device probably saved Adrian from getting a broken neck. His helmet was fractured in such a way it made contact with the HANS and jammed his helmet against the HANS yoke. That protected his neck and transferred the injury to his back.

"He fractured the T2 and T3 vertebrae and those are the first two behind your neck so he got a broken back instead of a broken neck."
 

samilainen

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
169
Sijainti
Perä - Hanurila
On siviiliautoistakin todettu että toisinaan se on turvavyö kun tappaa, eli ilman vöitä lentää lasista pihalle ja vyötettynä niskat nurin.

Tuo HANS vekotin näyttää enemmänkin ameriikan läskiperseiden laiskottelu tuelta kun ei fysiikka muuten riitä.
Taitaa olla oidea kaulan venyttäjä kolaritilanteessa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niinhän se menee, että Amerikasta nämä turvallisuusideat tulee eurooppaan vahvan vastustuksen sävyttämänä. Aikoinaanhan turvavyö oli samanlainen asia. Euroopassa sitä ei oikein hyväksytty, vaikka amerikassa se oli aivan normaali turvaväline kilpa-autoilussa. Samoin turvakaaret tulivat USA:sta.

HANS-järjestelmä olisi ollut monessa onnettomuudessa hyvä apu, vaikka ymmärrän että sitä monet pitävätkin epämukavana. Kuitenkin juuri tuolla CART:ssa sitä kaikki käyttävät ja hyvin on mennyt ajaminen. Mitä tuohon HANS:n turvallisuuteen tulee, niin esim. Dale Earnahrdtin kolarissa se olisi monen asiantuntijan mukaan pelastanut kuljettajan.

Jukkiksella oli mukavia kommentteja, joita en aikaisemmin ollut nähnyt. Näyttää siltä, että laite vaatii totuttelua käyttäjältään kuitenkin niin, että sen saa säädettyä itselle sopivaksi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Näyttäisi tuossa Heidfeldin kuvassa olevan just säädöt päin P:tä?
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Kuljettajalla on varmaankin aikamoinen tunne, jos auto kääntyy ympäri eikä ollenkaan pysty kumartamaan päätään saadakseen sitä suojaan. On vain pakko istua suorassa ja toivottava parasta.

Villeneuvehan haukkui HANSin ihan pystyyn jokin aika sitten:

http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml?f1/arkisto/2003/01/150560

Jacques Villeneuve kritisoi kovin sanoin formulakuljettajille maaliskuussa pakolliseksi tulevaa päätä ja niskaa suojelevaa HANS-järjestelmää.

Villeneuven mukaan Sauber-kuljettaja Pedro Diniz olisi kuollut Euroopan GP:ssä 1999 sattuneessa onnettomuudessa, jos hän olisi silloin käyttänyt HANS-järjestelmää. Dinizin Sauber kääntyi ympäri avauskierroksen kolarissa Alex Wurzin Benettonin kanssa.

- HANS ei olisi pelastanut viimeksi kuluneen yhdeksän vuoden aikana yhdenkään kuljettajan henkeä, koska ei ole sattunut yhtään sellaista onnettomuutta, jossa olisi tarvittu HANS-järjestelmää. Sen sijaan Diniz olisi kuollut onnettomuudessaan, jos hänellä olisi ollut HANS käytössä. Näin ollen ainoa ero olisi se, että HANS:n kanssa yhden kuljettajan henki olisi menetetty, Villeneuve täräytti News of the World -lehdessä.

Villeneuven mukaan järjestelmän suurin ongelma on se, ettei kuljettaja pysty juurikaan liikuttamaan päätään.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Nick Heidfeld sanoo Autosportin sivuilla että ei voi kilpailla Melbournessa jos joutuu käyttämään HANSia:

"In theory it is a good thing but in practice it doesn't work for me," Heidfeld told autosport.com, having first tried the system in free practice at the Italian Grand Prix last year. "In Monza I had a headache after the Friday, so I didn't use it anymore. I don't know how it will be possible to use it at Melbourne. At the moment, there is no way. For me, personally, I feel it is more dangerous because I couldn't concentrate for a whole race, it would start to hurt and I could lose concentration and crash."
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
En osaa tuota HANSia kommentoida sen kummemmin, mutta jukkikselle pisteet kotiin ja peukut ylös kommenttien metsästämisestä. Niin sitä pitää!
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
HANS on ollut tositoimissa ainakin Alonson kolarissa. Nopeutta kolarissa oli aika paljon (samanlainen isku kuin Mika Häkkisen kolari 1995 ?). Webber törmäsi myös melko lujaa, mutta törmäys ei tainnut tulla niin päin vallia kuin Alonsolla.

Alonso kuvailee törmäystään Autosportissa

"I still feel a bit dazed, but it's nothing serious," said Alonso. "I am lucky to have got off so lightly, and I'm going to rest for a few days. The impact was massive, and this is by far the world accident of my career. A big thank you to the team and to the FIA, who take the drivers' safety very seriously. Cars today are incredibly tough."

The Spaniard cannot remember the chain of event that led to the accident that clearly. "It all went too quickly," he explained. "From the third corner onwards, I had seen the yellow flags and the sign 'SC' telling me that the safety car was coming out, but at that moment, there were yellow flags all around the circuit. I was careful, but I didn't expect there to be as much debris. I couldn't avoid a tyre in the middle of the track. Everything then happened very quickly. I remember hurtling towards the wall. The first impact was very hard.

"My left knee was quite painful when I got out of the car, but it's nothing serious, so I can now enjoy my result. I'm third in the drivers' championship after three races – it's incredible!"
Alonso ei moiti sanallakaan HANSia tai pään/niskan vammoja. Mietin, olisiko Häkän onnettomuus 1995 ollut niin paha HANSin kanssa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikalla oli kallomurtuma, joten hän olisi hyötynyt ehkä enemmän noista ohjaamon korotetuista laidoista ja pehmusteista. HANSin primäärinen tavoite on käsittääkseni niskaraankavamman ehkäisy, laitteen ansiosta vammat syntyvät alemmas selkärankaan pienempinä jos nyt oikein ymmärsin. Mutta varmaan tuosta HANSistakin olisi apua ollut. Alonsollakin olisi varmaan niska hieman jäykempi nyt ilman tuota laitetta.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
En tunne HANSia hyvin, mutta eikö HANS rajoita pään retkahtamista eteenpäin yhtään? Tuki on tietysti sivuilla ja takana, mutta vaikuttaako sivutuet mitenkään pään (kypärän) liikkumiseen eteenpäin?

Vyöt pitävät tietysti kuskin jollain tavoin penkissä kiinni, vaikkakin hidastuvuus on rajua.

<small>[ 10-04-2003, 21:55: Message edited by: ml ]</small>
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Eli jos ymmärsin kuvasta mitään, HANSin kypäräkiinnitykset olisivat saattaneen auttaa vähän Häkkistä. Siitä en ole varma, kuinka paljon vyöt antavat periksi törmäyksissä. Varmaan myös korotetuilla reunuksilla olisi ollut hyötyä Häkkiselle.

Onneksi Sid Watkins oli aikoinaan niin nopea. Tästä tuleekin mieleen seuraava historiikkikysymys Forumin tietäjille, kuinkahan monta kuskia Sid Watkins on ehtinyt uransa aikana pelastaa kuolemasta/pahasta vammautumisesta Häkkisen lisäksi?

Kiitos Jukkis linkistä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikan tilanne oli sikäli erikoinen, että tuon kallonpohjassa olleen murtuman takia mika ei kyennyt hengittämään itse ja avanne oli sikäli siis tärkeä. Wendilngerin tai vaikkapa Donnellyn tilanteesta en tiedä, mutta noilla ensitoimenpiteillä on todennäköisesti ollut varsin merkittävä vaikutus selviämiseen. Sitä yritän sanoa, että ei kai noita voi laskea...
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Nostetaan tämä ylös, kun tähän juttu kuuluu.

Turun sanomat sanoo seuraavaa:
"Tämän vuoden alusta pitäen formula 1 -autoihin pakolliseksi määrätty pää- ja niskatuki HANS osoittautui tehottomaksi Saksan Grand Prix -kisan rajussa ketjukolarissa.
   Hurjalla vauhdilla radalta rengasmuuriin pyörinyt Kimi Räikkönen löi kypärän suojaaman päänsä ohjausrattiin, vaikka HANS-systeemin pitäisi varmistaa sataprosenttisella varmuudella, ettei niin voi tapahtua.
   Epämiellyttävä tukisysteemi on rakennettu pitämään kuljettajan pää paikallaan ja estämään nimenomaan voimakkaat heilahdukset eteenpäin."

Tuskin on mahdollistakaan saavuttaa 100% suojaa, mutta parantamista laitteessa vielä on jos pää osuu rattiin Kimin kolarissa joka ei TODELLAKAAN ollut pahin mahdollinen.(Renkaita monta metriä ja vauhtikin vielä viikonlopun hitain siihen paikkaan.)

Vai olikohan hans vain säädetty päin P:tä?

Pakko vielä kommentoida tuota ylempää juttua... Sid Watkinssin osuus Mikan "pelastamisessa" on kait keksittyä henkilökultin nostatusta, käsittääkseni ne oli aivan eri lääkärit jotka toimivat ripeästi ja Sidin tehtävä oli vain todeta että homma on tehty hyvin?(mutta tästähän on taidettu jo muualla keskustellakkin)
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
ml:
Eli jos ymmärsin kuvasta mitään, HANSin kypäräkiinnitykset olisivat saattaneen auttaa vähän Häkkistä. Siitä en ole varma, kuinka paljon vyöt antavat periksi törmäyksissä. Varmaan myös korotetuilla reunuksilla olisi ollut hyötyä Häkkiselle.

Onneksi Sid Watkins oli aikoinaan niin nopea. Tästä tuleekin mieleen seuraava historiikkikysymys Forumin tietäjille, kuinkahan monta kuskia Sid Watkins on ehtinyt uransa aikana pelastaa kuolemasta/pahasta vammautumisesta Häkkisen lisäksi?

Kiitos Jukkis linkistä.
Häkkisen pelastanut lääkäri ei ollut Sid Watkins vaan paikallinen lääkäri. Sid oli kyllä takana ja ojenteli kyseiselle lääkärille instrumentteja- luin aussilääkärin haastattelun, jossa hän kehui Watkinsin asennetta tilanteessa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mitä olen ymmärtänyt tuosta Sid Watkinsista jotain, niin ei hän mitään henkilökultin nostatusta tarvitse. Sid taitaa olla kevyesti varikon arvostetuin henkilö ja herran saavutukset autourheilun turvallisuuden eteenpäin viemisessä ovat kiistattomat.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
KnowHow:
ml:
Eli jos ymmärsin kuvasta mitään, HANSin kypäräkiinnitykset olisivat saattaneen auttaa vähän Häkkistä. Siitä en ole varma, kuinka paljon vyöt antavat periksi törmäyksissä. Varmaan myös korotetuilla reunuksilla olisi ollut hyötyä Häkkiselle.

Onneksi Sid Watkins oli aikoinaan niin nopea. Tästä tuleekin mieleen seuraava historiikkikysymys Forumin tietäjille, kuinkahan monta kuskia Sid Watkins on ehtinyt uransa aikana pelastaa kuolemasta/pahasta vammautumisesta Häkkisen lisäksi?

Kiitos Jukkis linkistä.
Häkkisen pelastanut lääkäri ei ollut Sid Watkins vaan paikallinen lääkäri. Sid oli kyllä takana ja ojenteli kyseiselle lääkärille instrumentteja- luin aussilääkärin haastattelun, jossa hän kehui Watkinsin asennetta tilanteessa.
Minulla oli väärää "tietoa" Mikan kolarista. Löysin artikkelin netistä, jossa oli juttua ensiavun antamisesta Häkälle. Varmaan netistä löytyy kuviakin, joista näkyy missä Watkins oli ensiaputilanteessa. Katselin äskettäin vanhaa WSOY CD-ROM tietosanakirjaa, jossa oli STT:n uutisointia Häkän onnettomuudesta. Uutisointi on melko pahaa luettavaa.

Mika Häkkisen tila on vakava, mutta vakaa

1995-11-10

Formula ykkösten Australian osakilpailun aika-ajoissa loukkaantuneen Mika Häkkisen tilaa kuvataan vakavaksi, mutta vakaaksi. Häkkinen menetti autonsa hallinnan Adelaiden radan nopeassa mutkassa, minkä jälkeen auto lensi ilmaan ja törmäsi reunavalliin sivusuunnassa. Häkkinen sai onnettomuudessa vammoja päähänsä. Röntgenkuvissa ei näy muita vammoja. Paikallisen sairaalan ylilääkärin mukaan Häkkinen on nukutettu ja hän on hengityskoneessa teho-osastolla. Häkkisen neurologisen tilan kehitystä lähipäivien aikana on lääkärien mukaan vaikea ennustaa.

(STT)
Tässä on vähän off-topiikkia, mutta kyllähän tämä HANSiin liittyy. Kimi löi päänsä rattiin HANSista huolimatta. Ehkäpä HANSista oli kuitenkin jotain hyötyä, vaikka pään törmäys rattiin ei estynytkään kokonaan.

Vielä Sid Watkinsista, itse en ajatellut Sidiä minään kulttihahmona, vaikkakin on kaikkien suuresti arvostama persoona. Mielestäni kaikkien ihmisten kohdalla henkilön tekojen tulisi puhua puolestaan, joskin Schumista puhuttaessa teot eivät riitä tekemään hänestä "kaiken kansan suosikkia" (ainakaan täällä Suomessa ).

Kimin kolari varmaan antaa taas arvokasta lisätietoa F1:n turvallisuudesta. Toivottavasti turvallisuusajattelu menee taas hitusen eteenpäin.
 
Ylös