HANS

Mundus

Well-known member
Liittynyt
11.12.1999
Viestit
219
Sijainti
Helsinki
ml:
Vielä Sid Watkinsista, itse en ajatellut Sidiä minään kulttihahmona, vaikkakin on kaikkien suuresti arvostama persoona. Mielestäni kaikkien ihmisten kohdalla henkilön tekojen tulisi puhua puolestaan, joskin Schumista puhuttaessa teot eivät riitä tekemään hänestä "kaiken kansan suosikkia" (ainakaan täällä Suomessa ).
Kandee muuten lukea "Life at the limit - triumph and tragedy in formula one", joka on Sidin kirja. Siinä on paljon mielenkiintoistakin asiaa, vaikka kaikki ei ehkä ole kovin kiinnostavaa mm. lääkintäkeskuksen check-lista.. wink
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo se Sid Watkinsin kirja on ihan ehdotonta luettavaa ja löytyy myös hyllystä. Kuvaukset turvallisuuden kehittymisestä, anekdootit eri kuljettajista ja kuljettajakuvaukset tekevät kirjasta jokaiselle f1-fanille pakollisen hankinnan.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Itseäni kiinnostaa hyvien kirjojen lisäksi videokausikoosteet/historiikit, mieluiten DVD:llä. Suomessa tällaista materiaalia ei ole tarjolla, mutta netistä saa tilattua jos uskaltaa.

Jos nyt mennään kunnolla ohi topiikista, itseäni kiinnostaisi tietää kunnolla Sennan ja Bergerin välisen suhteen kehittyminen. Touhu oli kuulemma välillä kaaottisen hervotonta. Muistelen joskus lukeneeni Sid Watkinsin kuvausta näiden kahden herran kohelluksesta varikolla ja varikon ulkopuolella.

Lieneeköhän herra Berger keksii edelleen käytännöllisiä piloja F1-kuskeille vieraillessaan varikkoalueella. Bergerinä voisin harkita piilottaa Ralfin/Montoyan ajohaalariin naisten alusvaatteita ikäänkuin tallikaverilta lahjoituksena. Uskoisin, että herra Montoya voisi hieman hiiltyä.

Senna toimisi vastaavaassa tilanteessa tilaamalla Bergerin boksiin läheisen Lindeksin kaikki alusvaatekerrat vastalahjana.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No nyt menee offtopiciksi, mutta voihan tuota tilannetta valottaa vähäsen. Sennahan tunnettiin 80-luvun loppuun asti ääreisvakavana ja huumorintajuttomana heppuna joka keskittyi vain ja ainoastaan kilpa-autoiluun. Hän ei juurikaan sulattanut omaan henkilöön kohdistunutta huumoria tai arvostelua. Suhteet brittimediaan olivat poikki käytännössä vuosia, koska Britit olivat vetäneet herneet nenään Sennan käytöksestä vuonna 1986 kun tämä oli blokannut Derek Warwickin pääsyn Lotukselle.

Senna vain kiristyi ihmisenä McLaren-kausina 88-89 kun hän joutui keskittymään Prostin kaatamiseen samassa tiimissä. Prostia pidettiin tuohon aikaan parhaana kuskina ja senna oli ottanut tehtäväkseen nousta Alainin asemaan. Kun Berger siirtyi McLarenilla ja Prost Ferrarille Senna ehkä tajusi oman asemansa vakiintuneen. Kun mukaan tuli hitaampi kaveri,kykeni Sennakin hieman rentoutumaan. Berger tiedettiin tyypiksi joka saattaa ärsyttää liian vakavamielistä tallikaveria joten suhteiden Sennaan pelättiin kärjistyvän. Ilmeisesti Bergerin hitauden takia Sennakin kykeni rentoutumaan ja näyttämään huumorintajuisen puolen itsestään.

Berger ja Senna olivat hyviä ystäviä, mutta käytännön pilat ovat varmasti nousseet enemmän urbaanilegendan asemaan. Toki joitain piloja herrat toisilleen tekivät, mutta itse uskon että miesten välinen suhde perustui enemmänkin älykkyyteen. Senna oli kaikesta huolimatta melkoisen älykäs henkilö, vaikka lehdistä ei juuri hyvää sanaa saanut lukea. Oikeastaan vasta tuo Watkinsin kirja kertoi kuinka korkealle Sennaa arvostettiin. Watkins piti Ayrtonia erittäin hyvänä ystävänä ja yhtenä fiksuimmista tuntemistaan ihmisistä. Myös Berger on tavanomaista kilpa-ajajaa tunneälyisempi ihminen(näin olen lukenut), niin on sanomattakin selvää, että herrat tunsivat henkilökohtaisella tasollaan toisensa paremmin kuin keskiverto tallitoverit.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
pmv

Berger ja Senna olivat hyviä ystäviä, mutta käytännön pilat ovat varmasti nousseet enemmän urbaanilegendan asemaan. Toki joitain piloja herrat toisilleen tekivät, mutta itse uskon että miesten välinen suhde perustui enemmänkin älykkyyteen. Senna oli kaikesta huolimatta melkoisen älykäs henkilö, vaikka lehdistä ei juuri hyvää sanaa saanut lukea. Oikeastaan vasta tuo Watkinsin kirja kertoi kuinka korkealle Sennaa arvostettiin. Watkins piti Ayrtonia erittäin hyvänä ystävänä ja yhtenä fiksuimmista tuntemistaan ihmisistä. Myös Berger on tavanomaista kilpa-ajajaa tunneälyisempi ihminen(näin olen lukenut), niin on sanomattakin selvää, että herrat tunsivat henkilökohtaisella tasollaan toisensa paremmin kuin keskiverto tallitoverit.
Suhde ei ollut pilailusuhde vaan oikea tallisuhde, siitä olen samaa mieltä. Muistan lukeneen Bergerin kommentin Sennasta, että "Senna opetti minut ajamaan lujaa, ja minä opetin Sennan nauramaan", tai jotain sinne päin.

Silti minulle jäi sellainen kuva, että Bergerin kujeilu oli Sennalle merkittävää positiivisessa mielessä. Silti urbaanilegenda tarvitsee jotain faktaa, joskin on selvää että jutut muuttuvat levitessä maailmalle. Mua harmittaa, ettei mulla ole enää tallessa tätä F1-lehteä, jossa ruodittiin tätä suhdetta.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Alonson onnettomuus lopetti kritiikin HANS-tukea vastaan

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA

Kuluvan MM-kauden alussa formula 1 -kuljettajille pakolliseksi julistettu pää- ja niskatuki HANS on viime aikoina kerännyt koko joukon ylistystä. Toinen toistaan hurjempien onnettomuuksien jälkeen kuljettajat ovat nopeasti taas päässeet jatkamaan kilpa-ajamista.
- Systeemi on toiminut juuri sillä tavalla kuin suunniteltiin. Olemme oppineet tuotteemme nopeammin kuin kollegamme Amerikassa. Tämän kauden kehitys on ollut hyvin rakentavaa, Head And Neck Support (=HANS) -päällikkö James Penrose kiittelee.
Kuten mihinkä tahansa pakolliseen lisävarusteeseen kauden alussa eräät kuljettajat suhtautuivat hyvin kriittisesti HANS-laitteen epämukavuuteen.
- Alussa eräät olivät todellakin hyvin skeptisiä. Näkemykset vaihtelivat äärimmäisyydestä toiseen. Brasilian Grand Prix -kisan jälkeen kaikki valitus loppui, Penrose tilittää Turun Sanomille.
- Fernando Alonson raju kolari kilpailussa sai kaikki tiedostamaan, että HANS-systeemin käyttäjälle ei koidu vain pientä, vaan todella merkittävää hyötyä.
- Kun Alonso kaksi viikkoa onnettomuutensa jälkeen tuli Imolaan ilman minkäänlaisia niskakipuja tai edes arkuutta lihaksistossa, jokainen ymmärsi, miten paljon HANS oli auttanut. Alonson onnettomuus oli meille kuin paras suositus, Penrose selvittää.
Kun Alonson perään Juan Pablo Montoya kolaroi Silverstonen testeissä ja selviytyi myös ehjin nahoin, usko kasvoi ja HANS-laitteeseen on opittu luottamaan.
Alonson onnettomuudessa kuljettajaa koettelivat törmäyshetkellä 30 g-yksikön voimat. Unkarin GP-harjoituksissa Ralph Firmanin pää- ja niska joutuivat vieläkin ankaramman rasituksen kohteeksi.
Ja vielä lainaus Turun Sanomista.

Tuplavyöt McLarenin idea

McLarenin David Coulthard ja Alex Wurz ideoivat keskenään talvitesteissä HANS-systeemin kiinnitykseksi ns. kaksoisvyöt, joista toinen sitoo kuljettajan, toinen systeemin.
- Taisi olla Wurz, joka sen keksi. Tärkeintä oli, että se tuli tehdyksi. Loistojuttu, Penrose kiitteli.
Tätä kaksoisvyötä käyttävät McLarenin Coulthardin ja Kimi Räikkösen ohella vain Rubens Barrichello, Justin Wilson ja Minardin kuljettajat Jos Verstappen sekä Nicolas Kiesa.
HANS taitaa sittenkin toimia, vaikkakin Kimin törmäyksessä kaikkea etua ei saavutettukaan. Millainen olisi ollut Firmanin törmäyksen seuraukset ilman HANSia?

Väitetty hidastuvuusvoima tuntuu uskomattomalta. Voiko ihminen säilyä tajuissaan/hengissä noin rajun törmäyksen seurauksena. En tunne ihmisen elimistön sietokyvyn rajoja, mutta 30G tuntuu suurelta luvulta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
30G:tä? ohoh... ihminenhän kuulemma pyörtyy 10G:n jälkeen, ja toi 30 tarkottaisi törmäyksen aikana esmes 70kg:n kuskilla 2100kg:n massaa... taitaa olla pehmonen lukema...
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
FO110K:
30G:tä? ohoh... ihminenhän kuulemma pyörtyy 10G:n jälkeen, ja toi 30 tarkottaisi törmäyksen aikana esmes 70kg:n kuskilla 2100kg:n massaa... taitaa olla pehmonen lukema...
En asiasta sen tarkemmin tiedä, mutta aavistelen, että G-voimien ajallisella kestolla on suuri merkitys siihen, mitä ihminen kestää. Kun purjelentsikalla kaartaa parin G:n kaartoa pitkän aikaa (esimerkiksi minuutin tai kaksi), se tuntuu aika erilaiselta kuin hetkellinen suuri G-arvo.

Törmäysten G-voimat taitavat olla erinomaisen hetkellisiä.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Eihän tätä kysymystä saa selville muuten kuin kaivamalla esiin faktaa.

Jotain faktaa.

The highest acceleration/deceleration that a human volunteer has been
subjected to was in an experimental sled called the "Daisy Decelerator", used
in the 1970s to study the effects of sudden deceleration - violent braking,
that is - on the human body. A Major Beeding experienced a sudden
deceleration with a peak force of 83g, lasting 0.04 of a second. Major
Beeding was subjected to the same force when his rocket sled accelerated as
he was when it decelerated, but because it was more gradual, the
rocket-powered acceleration was more gentle than the violent brick-wall
deceleration at the other end. The Daisy Decelerator experiments were
carefully controlled, with the health of the human subjects always taking
priority.

http://quest.arc.nasa.gov/saturn/qa/new/Effects_of_speed_and_acceleration_on_the_body.txt
<small>[ 24-09-2003, 14:28: Message edited by: ml ]</small>
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
ml:
Eihän tätä kysymystä saa selville muuten kuin kaivamalla esiin faktaa.
Nääh... faktat on tylsiä.

puhtaasi omaa ajatusta...
Kolareissa mitattavat "G:t" ovat tosiaan vain sekunnin murto-osan kestäviä ja niillä ei ole vaikutusta esim. verenkiertoon samalla tavalla kuin vaikkapa lentokoneella kaarrosta tehdessä.
Vertailu noihin normaaleihin G-kestävyyksiin on siis turhaa.

Formuloissahan alkaa kohta kuski olemaan se heikoin lenkki autossa. Eli monokokki kestää törmäykset, mutta kuski hajoaa sisältä päin.

En jaksa lukea tuota linkki kokonaan,mutta joku näistä seinään päin ajaneista heeboistahan sai pysyviä vammoja testistä, joten sitä määrää mikä kokeessa mitattiin ei ihminen vammoitta kestänyt.

<small>[ 24-09-2003, 14:48: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Näköjään Firmanilla on itsellään tiedossa vielä suurempia lukuja.

Jordan-kuljettaja Ralph Firman joutui formula ykkösten Unkarin GP:n harjoituksissa sattuneessa ulosajossaan valtavien G-voimien armoille.

Firman loukkasi ulosajossaan kantapäänsä, sai aivotärähdyksen sekä kärsi sisäkorvavaivoista. Hän oli sivussa Unkarin ja Italian osakilpailut. USA:ssa mies kapuaa jälleen Jordan-auton ohjaamoon.

- Unkarissa sattuneen onnettomuuteni jälkeen en olisi uskonut, että minulta jää myös Italian GP ajamatta, mutta 46 G:n suuruiselle voimalle altistumisella on melko vakavat seuraukset. Olen nyt levännyt rauhassa ja keskittynyt huolella tulevaan kisaan, Firman kertoi.

(MTV3)
 
Ylös