Hiljaista ja vakaata tehoa

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Haa! Olen kyllästynyt nykyiseen suihkuturbiiniini, joka huoneessani pörrää. Jollakin AMD nimellä tuo vehje kulkee.

Olen harkinnut ostaa ja koota uuden koneen (joitain osia vanhasta kuten näytönohjain), joka olisi ennen kaikkea hiljainen ilman mitään nestejäähdytys kikkailuja, joita en jaksa alkaa säätämään. Tehokkuus ei ole pääsijalla, vaan vakaus ja hiljaisuus.

Alustaksi varmaan Intel P4 pohjainen kokoonpano. Kyllä, olen saanut tarpeekseni AMD:n lämpöongelmista ja siitä kuinka suuria lämpötilaeroja heidän prosessoreissaan on. Prosessori voisi olla siis Pentium IV 2,4 GHz boxed mallia, niin coolerikin tulee mukana. Kuinka äänekäs tuo default-cooleri sitten penassa on, onko tietoa? Pitäisikö hankkia joku silent tuohonkin?

Lähinnä koppa taitaa olla se joka tähän eniten vaikuttaa. Eli jonkinlainen silent-koppa pitäisi saada. Kellään tiedossa, löytyykö verkkokaupasta mitään hyvää koppaa tuohon tarkoitukseen? Kyllä, verkkokaupasta oli tarkoitus vehkeet tilata.

Fujitsun ja Samsungin kiintolevyt ovat yleensä olleet hiljaisia.

CD-asemaa käytän niin harvoin ettei sen niin hiljainen tarvitsekaan olla ja polttava-asema on kyllä niin hiljainen etten uutta hiljaisempaa CD-asemaa tarvitsekaan.

Mitä muuta vois ottaa huomioon?

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Wilpurille vielä tiedoksi että olen niin laiska etten nyt jaksa itse lähteä vielä etsimään noita. Niin ajattelin että jollain olisi jo valmiiksi kokemusta hiljaisen kokoonpanon ostamisesta, niin sen jälkeen osienkin hankkiminen olisi helpompaa.

Siksi siis kyselen ennen kuin etsin, mutta eihän tämä asia nyt aivan sama ole kuin jokin pieni ATK-ongelma, johon ratkaisu löytyy googlesta viidessä sekunnissa.

*hali*

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Dominic:
Wilpurille vielä tiedoksi että olen niin laiska etten nyt jaksa itse lähteä vielä etsimään noita. Niin ajattelin että jollain olisi jo valmiiksi kokemusta hiljaisen kokoonpanon ostamisesta, niin sen jälkeen osienkin hankkiminen olisi helpompaa.

Siksi siis kyselen ennen kuin etsin, mutta eihän tämä asia nyt aivan sama ole kuin jokin pieni ATK-ongelma, johon ratkaisu löytyy googlesta viidessä sekunnissa.

*hali*
Aijai.. selityksen makua. Taitaa olla vain sitä MUODIKASTA Google-vastaisuutta. Ei auta.Googleen mars.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kovalevyistä sen verran, että Seagaten levyt ovat erittäin hiljaisia. Itselläni on toisena levynä joskus viime vuonna ostettu Barracuda IV ja sitä ei todellakaan kuule, hieman vanhemman IBM:n äänen vielä juuri ja juuri eroittaa. Suosittelen :)

Millaisia ne sun AMD:n lämpöongelmat ovat? Itselläni on tällä hetkellä koneessa 2000+, käytän samaa 2.5 vuotta vanhaa Taisolin tuuletinta kuin aikoinaan 1.2 gigahertsisessa eikä mulla todellakaan ole minkäänmoisia ongelmia. 1.2 gigaisen huippulämmöt olivat 52 astetta ja tämän 2000+:n 49 astetta (uudempaan sivelin ennen käyttöönottoa Arctic Silver III lämmönjohtomömmöä, vanhemmassa oli ihan vaan sellainen "pad", joka oli ajavinaan saman asian). Toki jollain vesijäähdysysjärjestelmällä tai edes hieman uudemmalla ja tehokkaammalla tuulettimella päästäisiin vielä huomattavastikin alhaisempiin lämpötiloihin, mutta miksi ihmeessä, mulle on aivan sama pyöriikö se vehje 30 vaiko 50 asteen lämpötilassa, kumpikaan ei ole edes lähelläkään AMD:n suosittelemaan maksimilämpöä. doubtful ...sanokaa hei nyt joku, että 50 asteen lämpötilassa pyörivä prossu kestää korkeintaan yhdeksän vuotta, 30 asteen käyttölämpötila taas takaa ainakin 10 vuoden eliniän :D wink

Eli eli... rohkenen väittää, että kun on a) asiallinen emo, b) vähänkin asiallinen tuuletin, c) käytät lämmönjohtotahnaa (sori, mä en tiedä mikä ton virallinen nimi on suomeksi, saksaksi se on Wärmeleitpaste wink ) ja d) lisäksi sulla on edes jollaintapaa asiallinen kotelo, niin eipä luulis lämpöjen kanssa olevan ongelmia. Kohdat a, b, c, ja d pätevät kyllä ihan samalla tavoin myös Intellin prosessoreille, olkootkin että ne eivät kuumene aivan samallatavoin kuin AMD:t.

<small>[ 13-06-2003, 10:20: Message edited by: OoPee ]</small>

mclaren

Susi jo syntyessään
Sijainti
Bouvet'n saari
Dominic:
Fujitsun ja Samsungin kiintolevyt ovat yleensä olleet hiljaisia.
Mitä olen tässä itse kiintolevyjä katsellut, niin Samsungissa näyttäisi ainakin hinta olevan kohdallaan.

Nykyään koneessa on jokin Seagaten kovo ja hyvin on toiminut kolmisen vuotta. Mutta juuri tuon hintakysymyksen takia olen kääntymässä itse Samsungin puoleen.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
En kerkeä nyt vielä pidemmästi jaarittelemaan, mutta voi olla että ne mun lämpöongelmat johtuu emolevystä. ASUS A7A266:n kanssa on ollut ilmeisesti muillakin AMD prosessoreilla ongelmia.

Eli siis kun lämpötila ylittää 70c, emon vetää ns. alikellotuksen päälle automaattisesti. Ja prosessorin lämmöt pyörii 65-70. (BIOS:n mukaan)

Jos tuota alasajoa ei tulisi, ei olisi mitään ongelmaakaan. Mullekin on aivan sama missä lämpötilassa prosessori on kunhan kone on vakaa ja pelaa. Mutta näin ei mun emolevyllä ole. Prosessorituulettimia olen kokeillut muistaakseni 3 eri mallia. Ei juurikaan vaikutusta lämpötiloihin ja se piitahna (Oopee huom.) oli siellä välissä. Siis vain pieni tippa, ettei kukaan luule että olisin jotenkin kädetön koneiden kanssa.

On kuitenkin niin että lämpöongelmista olen kuullut vain AMD miehiltä, en niinkään Inteliä suosivilta. Voi tietenkin olla että syy on emolevyssä, mutta en haluaisi enää ottaa toista kertaa riskiä ja laittaa AMD kokoonpanoa joka kuumenee liikaa ja hidastaa sitten konetta kun "nerokas" kellotaajuudeen pudotus feature tulee käyttöön.

Palaveriin -->

Observer

Well-known member
OoPee:
Kovalevyistä sen verran, että Seagaten levyt ovat erittäin hiljaisia. Itselläni on toisena levynä joskus viime vuonna ostettu Barracuda IV ja sitä ei todellakaan kuule,

Millaisia ne sun AMD:n lämpöongelmat ovat? Itselläni on tällä hetkellä koneessa 2000+, käytän samaa 2.5 vuotta vanhaa Taisolin tuuletinta kuin aikoinaan 1.2 gigahertsisessa eikä mulla todellakaan ole minkäänmoisia ongelmia. 1.2 gigaisen huippulämmöt olivat 52 astetta ja tämän 2000+:n 49 astetta (uudempaan sivelin ennen käyttöönottoa Arctic Silver III lämmönjohtomömmöä
Seagate on aika hiljanen kyllä, mulla on myös Barracuda IV 80 gigasena ja eipä siitä muuten paljon ääntä lähde paitsi "raskaassa käytössä" ja tuntuu että siitäkin suurin osa on varmaan resonanssiääntä. Hmm..mulla on kuudenkympin hujakoilla nuo XP1900:n lämmöt ja tuota Arctic Silveriä prossun pohjassa. Liekö liian vähän tai jotain vai mistä liene johtuu. Onko sulla kotelotuuletinta siinä koneessasi? Prossatuuletin on mainio Glacialtechin Silent Breeze, vaihdoin boxed-version mukana tulleen pienikokoisen 5500rpm-sahan tuohon ja meteli tippu varmasti puoleen! eek! Lämmöt harmikseni eivät muuttuneet oikeastaan yhtään.

McRäkä

Banned
Pari viikkoa sitten ostin hiljaisen kokoonpanon, jota voi suositella muillekin. Osat ovat seuraavat:
- Soltek NForce2 emo (piirisarjan tuulettimen johto irti, eikä tunnu kuumuvan liikaa)
- XP 1700@1900Mhz vakiovolteilla
- kotelo joku halpa Codegen
- virtalähde Q-Technologyn 300W - tosi hiljainen
- kotelo ja prossun tuularit 19db Papsteja, kotelotuulari noin 5 voltilla säätövastuksen avulla
- prossun siili Thermaltaken SK-7
- lisäksi kotelo vuorattu bitumilla ja autokäyttöön tarkoitetulla "superloneristeellä"
- Seagate Barracuda IV, ripustettu koteloon kumilenkeillä
- näytönohjain Radeon 8500LE, oma tuuletin korvattu 8cm mallilla, joka pyörii 5 voltilla (suoraan näytönohjaimen omasta liitännästä)

Tuloksena kone jonka vieressä voi vaikka nukkua häiriintymättä, näytön ollessa päällä sen sirinä häiritsee itse keskusyksikköä enemmän. Tehot riittää, lämmöt emon softan mukaan idlenä n. 37 ja rasituksessa reilut 10 astetta enemmän.

sarla

Wanha HURU
Sijainti
'pihalla'
Mulla on hyvin hiljainen ja vakaa kone ja hiljainen ja vakaa kone...

Hyvin hiljainen =
- P III 450Mhz ja ainoaha puhaltimena Fortronin super-silent powerin puhallin. Slotti-prossu pelkällä siilillä ja TNT2 näyttäri siilillä, ei kotelopuhkuja, kovo Samsung 40Gt.

Hiljainen =
- P IV 1.7Ghz 'boxed', Fortronin super-silent poweri, näyttäri siilillä, ei koppapuhkuja, kovot 2 x Samsung 40Gt. Alkuperäisen 'boxed'-coolerin ääni selvästi kuultavissa, kone kuitenkin hiljainen, mutta ilman prossucooleria oleva P III on korvinkuultavasti äänettömämpi.

Emona kummassakin Intelin perustuotteet, 1.7:ssa joku 845-serie ja P III:ssa jotain muuta.

Vakaus kummassakin luokkaa erinomainen. Harharetket AMD-maailmassa haudattu. Pelikoneeksi on joku AMD ok, muttei mihinkään oikeaan käyttöön.

vermula

Well-known member
Huomasin kerran, että koneeni hiljeni paljon, kun laitoin tyynyn koneen ja seinän väliin. Se absorboi virtalähteen tuulettimen (tavaton turbiini) metelin lähes täysin. Eli siis jokin ääntä absorvoiva kotelo koneen ympärille, niin hiljasta tulee. :D

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Observer:
Hmm..mulla on kuudenkympin hujakoilla nuo XP1900:n lämmöt ja tuota Arctic Silveriä prossun pohjassa. Liekö liian vähän tai jotain vai mistä liene johtuu. Onko sulla kotelotuuletinta siinä koneessasi? Prossatuuletin on mainio Glacialtechin Silent Breeze, vaihdoin boxed-version mukana tulleen pienikokoisen 5500rpm-sahan tuohon ja meteli tippu varmasti puoleen! eek! Lämmöt harmikseni eivät muuttuneet oikeastaan yhtään.
Tai ehkä liian paljon? Sitä mömmähän siis tosiaankin kuuluu levittää siihen prossun pintaan vain aivan ohut kerros. Ja siis todellakin OHUT, sellainen läpikuultava. Liian paljon mömmöä aiheuttaa täysin päinvastaisen reaktion ts. prosessori ylikuumenee, kuulemma sellaisiakin DIY-miehiä löytyy, jotka ovat vetäisseet koko tuubin ja ihmettelevät, kun savu nousee.....

Niin siis levitin sen tahnan tasaisesti ennenkuin kiinnitin tuulettimen päälle, toiset taas pistävät tipan tahnaa prossun päälle ja ilman levitystä sitten litistävät sen tahnan sinne prossun ja tuulettimen väliin. Kaiketi se noinkin toimii, itse kuitenkin levittäisin sen vaikkapa partakoneen terällä (itse käytin mattoveistä), jotta voin olla varma, että sitä mömmöä tosianakin on kaikkialla tasaisesti.

Mulla ei ole mitään erillistä kotelotuuletinta, ainoa tuuletin on se Enermaxin virtalähteen oma tuuletin.

Mutta siis jos kone toimii ja on vakaa, niin paskaakos niillä lämmöillä on väliä wink

<small>[ 16-06-2003, 15:45: Message edited by: OoPee ]</small>

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
vermula:
Huomasin kerran, että koneeni hiljeni paljon, kun laitoin tyynyn koneen ja seinän väliin. Se absorboi virtalähteen tuulettimen (tavaton turbiini) metelin lähes täysin. Eli siis jokin ääntä absorvoiva kotelo koneen ympärille, niin hiljasta tulee. :D
Ööö....siis mihin sä sen tyynyn tungit? Siihen kohtaan, missä tuuletin puhaltaa.... ? eek! eek!

Huuuu....ekkai? doubtful :confused:

Jos koneen haluaa hiljaiseksi, niin onhan noita kaikenmaailman rakennussettejä, jotka koostuvat jonkunlaisesta ääntä absorvoivasta levystä, josta voi leikellä sopivankokoisia palasia sinne koneen kotelon sisäpintaan ääntä eristämään. Maksavat tosin suhteellisen paljon ja jotkut kuulemma ovat päässeet ihan vastaaviin tuloksiin K-Raudan materiaalienkin kanssa wink

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Taidankin ostaa karting-auton. Siinä on sekin hyvä puoli että jos oikeen rupee vituttamaan niin ajaa vaan mehtään.

Marsin Muinais Mies

Martian Member
TBlairilla olis epäilemättä ratkaisu melu ja lämpö ongelmiin...

Jaa, muistelen,että lämpöongelmat hoituu heittämällä kone jarveen, ja epäilemättä tämä ratkaisu vaimentaa tehokkaasti myös ääntä.