Hiljattain hiljaisemmille maille siirtyneet

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15692
Tänään on vahvistettu vaikkakin kolme päivää sitten jo Italian omissa lehdissä kerrottiin ja enimmäkseen vahvistettiin muualle maailmaan lähinnä tänään osunut suru-uutinen:

Signore Osella eli vähemmän yllättäen 'Se Toinen Enzo' 1980-luvulta kuten myös 'Sinisen Alfa Romeon' ajattaja tallin automallin ja Alfa Romeon moottorien mukaan eli Vincenzo Enzo Osella poistui keskuudestamme 86-vuotiaana kolme päivää sitten 27.9.

Samanikäinen oli siis kuin Jackie Stewart, mutta tietenkin tallipäällikkönä ja häntäpään tallien aina eräänlaisena ehdottomana nokkamiehenä kerran lajissa olleena hän tietysti aina oli jotenkin vanhemman, tiukemman ja joskus raivokkaamman näköinen kuvissa mitä nyt toki mainetta vasten oli ilman muuta myös uskomattoman hyväntuulinen niissä rajoissa kuin vain kyettiin olemaan!

Herra Osellasta, hänestä itsestään tai hänen tallistaan pystyi olemaan montaa mieltä kerran, mutta uskomatonta työtä oli kerran koota melko alirahoitteisena alemmissakin moottoriurheiluluokissa olleena niissä kuitenkin menestystä joskus niittäneenäkin kokoon siis loppupelissä historialtaan kokonaisuudessaankin todella pieni F1-talli historiansa ajalta puhuen.

Edes loppuvaiheen osittaisessa Osella-Fondmetal/Fondmetal-Osella-fuusiossa silloin vuodeksi 1990 periaatteessa Concorde-sopimuksen syistä puitteissa tai sitä ilmankaan kuin myös sen kanssa Osella-tallilla ei juuri mitään äärettömästi suurempia summia ollut käytössä tuolloinkaan ja sekin vähäinen määrä oli enemmän kuin miten ikinä oli kyetty F1:ssä puhtaana omana tallinaan toimintaa pyörittämään!

Siihen verrattuna muun muassa Minardi-tallikin ajoittain muka vähävaraisimmaksi talliksi sanottuna oli kuitenkin hyvin rikas mahtitalli sellaisenaan tai ei ainakaan ihan Minardi-tallin alkuaikoja huomioimatta sekin ei koskaan ollut niin riittämättömällä budjetilla liikenteessä kuin mitä Osella-talli oli.

Enzo Osellan alaisuudessa hänen kasvatteinaan tai uran mahdollistamisen suhteen urkeni mahdollisuus päästä F1:siin tulevaisuuden Indy 500-kisan voittajalle, tulevaisuuden Urheiluautojen MM-voittajalle, tulevaisuuden WTCC-sarjan voittajalle vakioautojen MM-puolelta ja tietenkin yllättävän monelle tulevaisuuden jossakin vaiheessa Ferraria tai Brabhamia ajaneelle tai vähintään testanneille kuljettajille!

Uran vaikeimmat hetket ehkä tavallaan Enzo Osellalle olivat mutkien kautta puhuen ainakin tällaisessa julkisemmassa suuremmassa elämässään siitä puhuen ehdottomasti vuoden 1982 Riccardo Palettin menehtymisen jälkiseurauskeskustelut kun vuoden 1981 Miguel Angel Guerran uran päättäneen loukkaantumisenkin keskustelut olivat mielessä tavallaan, mutkien kautta raskas oleminen ja pysyminen lajin nk. Ainoana Enzona Il Commendatoren ja kuuluisamman Enzo Ferrarin poistuttua keskuudestamme vuonna 1988 ja vuodeksi 1991 Enzo Osellan juuri lähdettyä F1-maailmasta pois lukien erittäin harvinaisia Imolan tai Monzan kisojen vierailuja kokonaan tallinsa Fondmetallille myyneenä niin vähemmän yllättäen oman poikansa kuolema.

Sittemmin oli toki kuin isä kuolleen tuolloin 23-vuotiaan poikansa omalle pojalleen eli toisin kertoen pojanpojalle ja paljon on jäänyt ja tullut sukua sittemmin lisää. Ja olihan Enzo Osellalla tytärkin jälkeläisineen sittemmin.

Kylmäävää sekin oli arvella, että ajankuvassa Enzon poika oli Häkkisen Mikan ikäinen kun hänelle kävi kuin kävi ja eläessään olisi nyt siis 57-vuotias.

Levätköön rauhassa!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös