HIV-testi

• Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

72

Well-known member
Uutisten mukaan n. 1000 ihmistä Suomessa kantaa HI-virusta tietämättään, eikä mene testeihin ainakaan ennen AIDS-vaihetta.

Kysytään, että oletko sinä käynyt HIV-testissä, milloin ja miksi, aiotko mennä?

Itse kävin 2006 äitiysneuvolan yhteydessä, kun se testattaviin asioihin kuului.
Tulos oli negatiivinen, mutta hermostutti toki. Toisen kerran kävin joulukuussa 2008, eli vähän aikaa sitten, kun olin aivan ihmeissäni melkein kuukauden kuumeilusairastelusta. Tiesin kyllä, että ei pitäs olla, eikä ollutkaan, mutta kävin silti. Toinen syy käyntiin oli se, että haluan pystyä todistamaan, nyt kun on mustaa valkoisella, että tulos on negatiivinen. Siis jos tulee joskus uusi kumppani, niin voin hälle sen virallisen paperin näyttää, ja aion itsekin sellaista toiselta vaatia. Ei mikään tyhmä juttu näinä aikoina.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Olen käynyt 8 vuotta sitten ja harkinnassa olisi käydä uudestaan jossain vaiheessa.. Sen verran harvoin noita mahdollisia tarttumistilanteita on käynyt, että olisi suorastaan vittuilua, jos mulla hiv olisi. :D

Estate

Well-known member
Viitisen vuotta sitten olen käynyt. Tuli silloin pari muutakin testiä otettua, eikä niissäkään mitään ollut.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Siitä taitaa olla 9 vuotta aikaa, kun kävin. Olin 99,9 % varma, ettei mitään ole ja negatiivinen tuloshan sieltä tuli. Aiemmissa parisuhteissa ja vakipanoissa vuosien aikana oli ollut tilanteita, joissa on luottanut toiseen ja toisaalta sitten tilanteita, joissa kumi on hajonnut tms tilanteita, joista tauti olisi voinut tarttua, jos toisessa osapuolessa sellainen olisi ollut. Mutta aivan täyttä varmuutta ei siis ollut.

Tuon jälkeen olen käsittääkseni saanut verivalmisteita leikkauksen yhteydessä Suomessa, joten aivan 100varma en voi olla nytkään. Ja avioliitossa kumin käyttäminen olisi vähän outoa ja omiaan herättämään epäilyksiä toisessa osapuolessa.

En ole menossa lähitulevaisuudessa. En koe sille olevan tarvetta.

72

Well-known member
Mitä mieltä olette tosta todistuksen vaatimisesta uudelta kumppanilta? Loukkantuisitteko vastaavasta, vai suostuisitteko ja vaatisitte itsekin?
Tokikaan todistus ei kertoisi kuin sen hetken tilanteesta, mutta olisi kuitenkin hyvä lähtötilanne uudelle suhteelle.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
En ole käynyt missään moisissa testeissä. Ei ole suunnitelmissakaan, koska vaimo on käynyt neuvolaohjelman mukaisesti. Ei siis pitäisi olla mitään riskiä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Mitä mieltä olette tosta todistuksen vaatimisesta uudelta kumppanilta? Loukkantuisitteko vastaavasta, vai suostuisitteko ja vaatisitte itsekin?
Tokikaan todistus ei kertoisi kuin sen hetken tilanteesta, mutta olisi kuitenkin hyvä lähtötilanne uudelle suhteelle.
En välttämättä näe tuota ollenkaan pahana asiana.

72

Well-known member
En ole käynyt missään moisissa testeissä. Ei ole suunnitelmissakaan, koska vaimo on käynyt neuvolaohjelman mukaisesti. Ei siis pitäisi olla mitään riskiä.
Ei ole mikään tae. Just oli juttu Vauvalehdessä, että naisella paljastui HIV, jonka oli saanut ajat sitten exältä, ja tämä uusi kumppani ei ollut onneksi saanut tartuntaa vuosienkaan kuluessa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ihan ok mun puolesta on pyytää.:ahem:

On tehty kattavia verikokeita aika taajaan mulle.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
No taudittomuus ja sen todistaminen oli edellytys sille, että pystyi jättämään parisuhteessa kumin veks. Enpä siitä loukkaantunut.

En muuten saanut kirjallisena mitään. Soittoajan sain ja sieltä kuulin tuloksen ja sen välitin itse eteenpäin suullisesti. Mikään ei tietysti olisi estänyt huijaamasta.

EDIT: ai niin, oonhan mä käynyt verta luovuttamassa epäsäännöllisen säännöllisesti ja käsittääkseni niistäkin testataan HIV vasta-aineet ja ilmoitetaan, jos niitä löytyy. Ei ole ainakaan mulle asti ilmoiteltu.

ToXiCiTy

I am fabulous!
Sijainti
Järvenpää
Vuonna 99 kävin ja oli kyllä ahdistavaa odottaa tuloksia.Puhdas olin ja kumi ollut käytössä,myöskään en ole käynyt thaimaassa "panolomalla"

Totke

Psyykeenmurskaaja
Sijainti
Hämeenlinna
Tuon jälkeen olen käsittääkseni saanut verivalmisteita leikkauksen yhteydessä Suomessa, joten aivan 100varma en voi olla nytkään.
Eikös tuon pitäisi olla Suomessa turvallista? Ainakin omasta verestä tutkittiin myös HIV (ja kumppanit), kun luovuttamassa kävin muutama viikko takaperin. Ihan varta vasten en ole käynyt tutkituttamassa.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Eikös tuon pitäisi olla Suomessa turvallista? Ainakin omasta verestä tutkittiin myös HIV (ja kumppanit), kun luovuttamassa kävin muutama viikko takaperin. Ihan varta vasten en ole käynyt tutkituttamassa.
hiv vasta-aineet ei näy testissä välittömästi tartunnan jälkeen, joten jos tartunnan saatuaan käy luovuttamassa verta, niin SPR ei sitä huomaa ja se veri voidaan käyttää aivan normaalisti tarpeeseen.

Sen takia ei pitäisi käydä luovuttamassa verta, jos on ollut mahdollisuus, että elimistöön olisi joutunut HI-virusta tai muita parantumattomia sairauksia aiheuttavia viruksia tms. Kyselykaavakkeella pyritään estämään tuollaisten tapausten esiintyminen, mutta siinäkin sitten luotetaan luovuttajan rehellisyyteen.

72

Well-known member
En muuten saanut kirjallisena mitään. Soittoajan sain ja sieltä kuulin tuloksen ja sen välitin itse eteenpäin suullisesti. Mikään ei tietysti olisi estänyt huijaamasta.
En minäkään olis saanut kirjallisesti, mutta pyysin. Tiesin, että se on vain paperiprintti, joten pyysin siihen viralliset leimatkin, ettei kukaan ajattele, että olen itse koneella naputellut ja printannut.

72

Well-known member
Iltalehti

Infektiolääkäri Jarmo Oksi on huolissaan suomalaisten seksiturismista. Arviolta kaksi kolmasosaa HIV-tartunnoista saadaan ulkomaalaiselta ja suuri osa näistä tarttuu matkoilla.

- Suomalaiset ajattelevat, että tartuntariski on kohtuullisen pieni, mutta joissain maissa se on suuri.

- Esimerkiksi Kaakkois-Aasiassa jopa 40 prosenttia ja Tallinnassa 50 prosenttia seksityöläisistä kantaa HIV:tä, Oksi kertoo.

Vuosittain Suomessa diagnosoidaan vajaa kaksisataa uutta HIV-tapausta. Noin puolet tartunnoista saadaan heteroseksin välityksellä.

- Tartunnoissa ei ole kovin suurta eroa miesten ja naisten välillä.

Tuhat tietämätöntä kantajaa

Joka neljäs hakeutuu HIV-testeihin vasta aidsin puhjettua. Arvioiden mukaan jopa tuhat suomalaista kantaa HI-virusta tietämättään.

Oksin mukaan valitettava tilanne johtuu pitkälti kahdesta syystä.

- Potilaat eivät hakeudu hoitoon, koska heillä ei ole oireita. Tai vaikka oireita olisi, he eivät pyydä testiä. Tällöin lääkäreiden tulisi havahtua niin taudin leviämisen kuin potilaidenkin takia, Oksi kertoo.

Hän korostaa, että testaus pian suojaamattoman seksiloman tai muun riskikäyttäytymisen jälkeen ei riitä.

- Se pitää muistaa ottaa uudestaan kolmen kuukauden päästä, koska virus ei yleensä näy testeissä viikon jälkeen.