"höpsötellessään ja hassutelleessaan"

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
"höpsötellessään ja hassutelleessaan"

AKK-Motorsport jäsenlehti 1/2003

Tässä otteita lajipäällikkö Jaakko Markkulan kirjoituksesta:

"Parempi uusi vuosi

Ratakilpailut voimissaan "...

"Sport 2000 tourin lopulliset herkut selviävät vasta toukokuussa uuden ratakauden kynnyksellä. Makeaa on kuitenin tarjolla - ja toivon mukaan ihan mahan täydeltä"

Penkkamiehenä voin sanoa, että se sarja on nähty. Tuskin katsojamäärät / sponsoreiden kiinnostus ainakaan lisääntyvät.

"Rata-aiheisilla keskustelupalstoilla vilkasta"

"Kotimaisen rata-autoilun tilannetta voidaan pitää varsin hyvänä huolimatta jostakin vastakkaisista kommentoinneista. Näistä kommentoinneista ja myllytyksistä voisin todeta niiden olevan jo niin uskottavia, että tämän negatiivisen mielialan luojat varmaan ainakin itse uskovat noihin luomiinsa mustiin tulevaisuuskuviin. Tietenkin on muönnettävä taloudellisten edellytysten muutoksesten aiheuttamat riskit.

Lajimme uusi nk. sisääntulomuoto Endurance-harrastus lisääntyy tasaisesti, harrastusmuodon uudistetut säännöt toivottavasti palvelevat harrastajia hyvin.

En malta olla kommentoimatta sinänsä erittäin hyvän, avoimeen mielipidemuokkaukseen ja -levitykseen pyrkivien nk. keskustelupalstojen vaikutusta ja roolia.

Meidän lajimme asioita käsittelevien kotimaisten palstojen keskustelua hyvin pintapuolisesti ja noin kerran viikossa piipahtaen seuranneena sanon aivan omina henkilökohtaisina mielipiteinä, että mahtaa joillakin "älyköillä" olla todella hauskaa "höpsöttäessään ja hassuttaessaan" toisia vähemmän asioista olevia ko. palstojen kirjoittajia ja lukioita!

En varmasti yleistä tätä! Näillä foorumeilla/palstoilla on myös erittäin paljon, ja onneksi enenevästi, oikeaa tietoa. Mutta minkälaisen käsityksen meistä ja harrastusmuodostamme saavat sattumata näiden keskustelujen sivuille tulleet tuntemattomat vierailijat?

Uskon ja varsinkin toivon, etteivät nämä sattunnaiset vierailijat kuitenkaan yleistä tämän erittäin pienen vähemmistn erittäin subjektiivisten ja rajottuneiden mielipiteiden sisältöä kuvaamaan hienon lajimme koko harrastajakunnan tietämyksen, urheilun arvojen sekä sisäisen sivistyksen tasoa!"

Mitäköhän ihmiset nyt ajattevat, kun lajipäällikkö ei osaa kirjoittaa sujuvaa tekstiä lauseen vertaa. Ja millainenhan varjo laskeutuu koko AKK:n ylle, tuon tason JOHTAJA ei ymmärrä keskustelupalstojen syvintä olemusta ja vetää vielä herneet nekkuun. :D wink
 

Tutkailija

Well-known member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
909
Sijainti
singularity
Markkulan käsitys hyvästä keskustelusta olisi vissiin sellainen,että AKGB saisi kattojärjestötason oikeudet myös keskustelun ohjaamiseen??

Urheilun arvot ja sisäinen sivistys?? No niitähän AKK:sta löytyy vaikka muille jakaa :D
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Markkulalle tere tulemast vaan kommentoimaan ja oikomaan meidän "älyköiden" (tai mistäs minä tiedän, voinhan olla vaikka noita "hassutettavia" :p )kirjoittamia "höpsötyksiä ja hassutuksia"

Tekisimieli kommentoida ko. juttua taas.......
On se kumma jos ei mielipidettä saa sanoa!
ja sekin on melko kumma jos AKK on aina oikeassa , mitään päätöstä ei muuteta (kuin korkeintaan pahempaan suuntaan) ja ketään ei kuulla eikä noteerata mitenkään!
(tuntuu eräältä naapurivaltioltamme, jossa todettiin viimein että ei se toimi ei......)

Itse olen kohtuullisen "vihreä" kotimaisen moottoriurheilun parissa joten olen pystynyt kasaamaan mielipiteeni ilman ikivanhoja kaunoja ja rehellisesti sanoen kaikki ei ole kohdallaan.....toiminta jota AKK harrastaa kilpa-autoilun suhteen ei sovellu tänne pieneen Suomeen!

blaa blaaa , sama tuttu virsi oli tulla taas..... :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tiedoksi kaikille sellaisille ihmisille, jotka tätä foorumia seuraavat, haluaisivat ehkä oikoa meidän käsityksiämme, mutta eivät halua niitä suuren yleisön tietouteen:

Useimmille kirjoittajille voi laittaa suoraan emailia ja korjata virheellisiä käsityksiä / edes yrittää vaikuttaa käsityksiin. Ne jotka tuon mailiosoitteensa ovat julkaisseet, tuskin vetävät hernettä nenäänsä, vaan kykenevät kohtuullisen sivistyneeseen keskusteluun jos kerran ovat osoitteensa julkaisseet... Mutta ennenkaikkea, käsittääkseni Suomessa on mielipiteenvapaus, joka ei myöskään pakota uskomaan kaikkea informaatiota, jos toista näkökulmaa ei ole tiedossa.

(Itse olen hiukan ihmetellyt sitä seikkaa, miten vähän nettisivuni on saaneet mielenkiintoa lajin virallisimmilta tahoilta, vaikka sivut on kyllä mainittu jo varsin useilla tunnetuilla sivustoilla ja tarkoitus olisi ennenkaikkea toimia lajia tukevana / historiaa tunnetuksi tekevänä ja kunnioittavana instanssina. - Toki olen pitänyt varsin matalaa profiilia tähän asti, kun en kerran ole tällä hetkellä kykynevä pyörittämään toimintaa täysipäiväisesti.) Kuinkas muuten Petrillä? Onko mikään instanssi lähestynyt, vai joudutko tekemään kaikki kyselyt ja tiedonhankinnat edelleen itse. Kun noinkin hyvä pohja jo on, toivon ettei tunnetuimmat instanssit polje amatööripohjalla toimivia sivuja myöhempinä vuosina...
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
No nyt vasta juttu tuli!!!!!
katsokaappas vaikka viimeisin vastaus (30-1-03 vastaus nro. 16) Ralli.net

yuck
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Zep:
Itse olen hiukan ihmetellyt sitä seikkaa, miten vähän nettisivuni on saaneet mielenkiintoa lajin virallisimmilta tahoilta, vaikka sivut on kyllä mainittu jo varsin useilla tunnetuilla sivustoilla ja tarkoitus olisi ennenkaikkea toimia lajia tukevana / historiaa tunnetuksi tekevänä ja kunnioittavana instanssina. - Toki olen pitänyt varsin matalaa profiilia tähän asti, kun en kerran ole tällä hetkellä kykynevä pyörittämään toimintaa täysipäiväisesti.) Kuinkas muuten Petrillä? Onko mikään instanssi lähestynyt, vai joudutko tekemään kaikki kyselyt ja tiedonhankinnat edelleen itse. Kun noinkin hyvä pohja jo on, toivon ettei tunnetuimmat instanssit polje amatööripohjalla toimivia sivuja myöhempinä vuosina...
No ei kukaan ole lähestynyt. Kaikki joutuu tekeen kyllä itse. Yhden asian voisi mainita, Ahvenistollahan on äärimmäisen upea historia. On erittäin vaikeaa on löytää mitään materiaalia sivuilleni. Tosin tällä hetkellä olisi todella monta Vauhdin Maailma lehden kisajuttua skannaamatta, että siinähän sitä materiaalia olisi. Itselläni on muuten pätkä helikopteri onnettomuudesta ja se on MTV3:sen materiaalia. Ihan piruuttani kysyin kolmoselta että paljon maksaisi että saisin laittaa sen pätkän sivuilleni, 2000mk sanoivat ja videon pituus on puoli minuuttia. Että terve vaan.
Muuten, sivuillasi on linkeissä vanha sivujeni osoite, uusi on seuraava:

http://members.lycos.co.uk/ahvenisto/

olisi mukavaa jos vaihtaisit sen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Veikkaan, että ainakin Zepin sivut ovat kovasti "arkaluonteista" materiaalia AKK:lle. Siellähän on ihan oikeita todisteita nopeista autoista Suomen radoilla, erityisesti Ahvenistolla. Tämä SuperSaloon ja Iso-A historia ei ainakaan paranna Sport2000-luokan mainetta näyttävänä sarjana. AKK tuntuu varjelevan luokkaa, mikä tietenkin on bisnesten kannalta ok, mutta autourheilun kokonaisuuden kannalta vähemmän hyvä asia. En nyt moiti luokassa ajavia kuljettajia ja talleja, tottakai on hyvä että maassamme on tällainenkin luokka jossa mukana on paljon autoja. AKK:n vain olisi hyvä kannustaa myös maamme pieniä perinteitä kilpa-autojen rakentamisen saralla. Oliskohan AKK kieltänyt aikoinaan Max Johanssonin VeeMaxien tekemisen?

Muutenkin AKK ei tunnu arvostavan historiaa tippaakaan, kaikki mahtava on tulevaisuudessa ja menneistä ei löydy edes todistusaineistoa. En löytänyt Sport2000 luokana voittotilastoja tai pistetilastoa koko luokan historian ajalta akk:n sivuilta, puhumattakaan mistään vähänkään vanhemmasta.

Muuten tämä Markulan kritiikki on pöyristyttävää. Mielestäni tällainen ylemmältä taholta tuleva määräily ei ole 2000-luvun tietoyhteiskunnassa asiallista. Enemmänkin tulee mieleen AKK:n johdosta ylimielinen herraseura, jonka kritisointi ei ole sallittua. Vaikka Markula esitti näkemyksensä yksityishenkilönä, niin tokkopa hän on lukenut palstoja yksityishenkilönä. Kyllä tällainen kommentointi on täysin julkisen henkilön tekemää.
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Moi kaikille

Olen tässä lukenut näillä palstoilla olleita kirjoituksia, joissa yhteisenä mielipiteenä tuntuu olevan että port paritonniset ovat liian hitaita ja eivätkä ole riittävän nopeita. Kaikkien mielestä vanhat Super Saloon ja ison A:n autot ovat huomattavasti nopeampia ja näyttävämpiä.

Mitä näyttävyyteen tulee niin olen samaa mieltä siinä, että S2K autot ovat ääniltään liian hiljaisia. Vaikka autot menisivät kuinka lujaa tahansa, niin jos äänet puuttuvat niin tuntuvat ne hitailta. Asiasta on puhutta AKK:n kanssa ja katsotaan miten se edistyy.

Nopeutta täällä ollaan ehkä hivenen aliarvoitu. Seuraavassa esimerkki.

Isona A:n nopein aika Ahvenistolla oli Kallen Sierralla ajama 1.22.8. silloin kun radalla oli uusi asfaltti. Salmenaution Heikki oli tuolloin toiseksi nopein M3:sella ja oli lähes kaksi sekuntia hitaampi kuin Kalle. Uusi Asfaltti oli noin 2 sekuntia nopeampi kuin vanha / nykyinen. S2K:n nopein aika-ajoaika Ahvenistolla on 1.25.6, joten ero Bemariin jotain sekunnin luokkaa vaikka rata selvästi hitaampi kuin tuolloin uudella asfaltilla. Joten ei nämä S2K autot nyt aivan hirveän hitaita ole.

Super Saloon autoista ainakin 60 % ei Ahvenistolla kerkeäisi S2K:n kärjen vauhtiin. Toki kärkiautot ovat nopeampia. Tosin sielläkin kierrosajat ovat huonontuneet todella paljon Lempisen, Kämäräisen ja Ruohiksen lähdettyä luokasta.

Terveisin

Olli
 

Stilo

Well-known member
Liittynyt
15.12.2002
Viestit
53
Sijainti
Lahti
Olli Haapalainen:


Mitä näyttävyyteen tulee niin olen samaa mieltä siinä, että S2K autot ovat ääniltään liian hiljaisia. Vaikka autot menisivät kuinka lujaa tahansa, niin jos äänet puuttuvat niin tuntuvat ne hitailta. Asiasta on puhutta AKK:n kanssa ja katsotaan miten se edistyy.
Ei ääniä minun mielestäni ainenkaan paljoa saa nostaa. Jos ääntä on liikaa tulee siitäkin ongelmia (karkoittaa mahdollisesti joitakin katsojia). Ei se äänen lujuus vaan se kauneus. Esim. Schroderuksen F -355 ei pidä kovinkaan kovaa ääntä mutta on silti todella kaunista kuultavaa :) . Sama pätee sport 2000 bemareihin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juuh, ihan asiallisia huomioita kierrosajoista. Nykykaluston vauhti on yllättävän kovaa luokkaa ottaen huomioon teho-painosuhteen. Voisi kuvitella, että se mikä tehoissa on hävitty, niin se on voitettu sitten jarruissa, renkaissa, vaihteistoissa, alustoissa jne. Kuitenkin sellaisissa asioissa mitkä "vähentävät" ajamisen näyttävyyttä.

Hyvä näkökulma rallin puolelta on varmastikin vertailu N-ryhmän ja vaikkapa F-cupin kanssa. Tottahan N-ryhmäläiset menevät paljon kovempaa, mutta kumpaa katsoo mieluummin?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Olli Haapalainen loihe lausumahan:
<strong>Moi kaikille

Mitä näyttävyyteen tulee niin olen samaa mieltä siinä, että S2K autot ovat ääniltään liian hiljaisia. Vaikka autot menisivät kuinka lujaa tahansa, niin jos äänet puuttuvat niin tuntuvat ne hitailta. Asiasta on puhutta AKK:n kanssa ja katsotaan miten se edistyy.

Nopeutta täällä ollaan ehkä hivenen aliarvoitu. Seuraavassa esimerkki.

Isona A:n nopein aika Ahvenistolla oli Kallen Sierralla ajama 1.22.8. silloin kun radalla oli uusi asfaltti. Salmenaution Heikki oli tuolloin toiseksi nopein M3:sella ja oli lähes kaksi sekuntia hitaampi kuin Kalle. Uusi Asfaltti oli noin 2 sekuntia nopeampi kuin vanha / nykyinen. S2K:n nopein aika-ajoaika Ahvenistolla on 1.25.6, joten ero Bemariin jotain sekunnin luokkaa vaikka rata selvästi hitaampi kuin tuolloin uudella asfaltilla. Joten ei nämä S2K autot nyt aivan hirveän hitaita ole.

Super Saloon autoista ainakin 60 % ei Ahvenistolla kerkeäisi S2K:n kärjen vauhtiin. Toki kärkiautot ovat nopeampia. Tosin sielläkin kierrosajat ovat huonontuneet todella paljon Lempisen, Kämäräisen ja Ruohiksen lähdettyä luokasta.

Terveisin

Olli
Puhut pitkälti asiaa, mutta pariin asiaan täytyy kyllä puuttua: Jos on meininki verrata SS:n ja nykyisen S2K:n (eli siis SuperProduction) kaluston nopeuseroja, niin pelkästään Ahveniston aikojen tuijottaminen on perin tarkoitushakuista. Ahvenisto on eräitä kuljettajia siteeratakseni lähinnä ampumahiihtoon soveltuva rata. Suomen radat ovat muun Euroopan mittapuun mukaan varsin kimurantteja ja Ahvenisto niiden joukossa erityisesti tätä. Ahvenistolla on perinteisesti ollut valttia kevyt ja tehokas auto. Suuristakaan tehoista ei ole kovasti apua kun kaikki aika tärvääntyy mutkaan jarruttamiseen ja sieltä ulos kiihdyttämiseen ilman että välissä olisi juurikaan suoraa. Toisekseen nykyinen SuperProduction säännöillä rakennettu kalusto on tekniikaltaan huomattavan kaukana siitä alkuperäisestä S2K:n ideasta joka varsin pitkälle periytyi kuopatusta alle 2 litraisesta N-ryhmästä.

Ja mitä tulee noihin S2K:n huippuihin vs. SuperSaloon kalusto, niin vertailun vuoksi kierrosaikoja kesän 2000 kisoista Kemoralta (joka IMHO on lähempänä oikeata moottorirataa kuin Ahvenisto)

Ruohis SS-Audi 1:10,45
Lempinen SS-Audi 1:10,82
Virtanen SS-BMW M1 1:12,07
Salmenautio SS-BMW 1:13,74
Kyllönen SS-Camaro 1:15,06
Manninen SS-Chevy 1:15,13
Laitinen SS-Possu 1:15,57
Schroderus SS-Ferrari 1:16,80
-----
Haapalainen S2K-Golf 1:17,90
Welin S2K-BMW 1:18,03
Sepp S2K-Honda 1:18,25
Grönthal S2K-BMW 1:18,46
Salmenautio S2K-BMW 1:18,56
Kalliomäki S2K-Golf 1:18,57
Lähteenmäki S2K-Golf 1:18,59
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
pmv:
J
Hyvä näkökulma rallin puolelta on varmastikin vertailu N-ryhmän ja vaikkapa F-cupin kanssa. Tottahan N-ryhmäläiset menevät paljon kovempaa, mutta kumpaa katsoo mieluummin?
Meneekö muka alle 2-litran nasse kovempaa kuin äffäläinen GT-Corolla ? Hardly !
Ison N:n Pitsi-misut on sitten kokonaan toinen juttu, kun Äffässä ei sallita urpoja ja nelivetoja.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Don Vito:
pmv:
J
Hyvä näkökulma rallin puolelta on varmastikin vertailu N-ryhmän ja vaikkapa F-cupin kanssa. Tottahan N-ryhmäläiset menevät paljon kovempaa, mutta kumpaa katsoo mieluummin?
Meneekö muka alle 2-litran nasse kovempaa kuin äffäläinen GT-Corolla ? Hardly !
Ison N:n Pitsi-misut on sitten kokonaan toinen juttu, kun Äffässä ei sallita urpoja ja nelivetoja.
Siinä oli N ja se on iso.

btw. tulin juuri f-cuppia katsomasta. Aivan vitun tylsää hommaa talvisäällä. Ehkä kuljettajilla on liian hyvät etuautot ja videot tai sitten pitoa on liikaa? No kesäkeli yleensä kaiken muuttaa ja tulihan sitä happea ja kuntokävelyä.

Näin rallinkatselija/harrastaja ottaa aivoon ratakuskien asenne, jos vähän tulee myttyä kurakaareen - hirveä itku ja poru. Yksi spinnaus ei oikein jaksa houkutella radanvarteen, kun autoissa ei ole muuten mitään ihmeteltävää. F1-kisoihin jaksaa lähteä jo pelkästää äänien takia, samoin kun nitro-EM kisaan Alastarolle. Jos haluaa pelkästään kovia g-voimia kurvissa ihmetellä, voi mennä ura-autokisaa kuikuilemaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Norman:
Siinä oli N ja se on iso.
Njah. Mitähän järkee on rinnastaan f-ryhmän GT-Gorilla/RS Esco tai edes M3:n Nelivetoiseen Turboahdettuun ison N:n Pitsi-Misuun ?? IMHO ei yhtään mitään. Se että pikku n:n autot olisivat vastaavaa f-ryhmäläistä nopeampi etc. on vain AKGB:n probagandaa...
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Don Vito:
Norman:
Siinä oli N ja se on iso.
Njah. Mitähän järkee on rinnastaan f-ryhmän GT-Gorilla/RS Esco tai edes M3:n Nelivetoiseen Turboahdettuun ison N:n Pitsi-Misuun ?? IMHO ei yhtään mitään. Se että pikku n:n autot olisivat vastaavaa f-ryhmäläistä nopeampi etc. on vain AKGB:n probagandaa...
Ei mitään järkeä.

Toki Honda laulaa ja kulkee hienosti ja päihittää mennen tullen keskiverto äffäläisen, mutta ei huippuautoja.

Minusta oli suuri virhe sulkea äffäläiset nuorten SM-sarjan ulkopuolelle sillä verukkeella, että kalusto käy sitten suoraan SM-sarjaan. Nuorille olisi jäänyt vapaus valita. Jos jonkun tavotteena olisi ollut jatkaa n-SM-sarjassa, olisi hän luonnollisesti valinnut kyseisen luokan auton. Äffäläisillä ovat kuitenkin ajaneet mm. Garde, Rovanperä, Paasonen, Välimäki, Ampuja, Sohlberg + kaikki veteraanit (vastavalla kalustolla).

<small>[ 02-02-2003, 09:56: Message edited by: Norman ]</small>
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Don Vito:
Norman:
Siinä oli N ja se on iso.
Njah. Mitähän järkee on rinnastaan f-ryhmän GT-Gorilla/RS Esco tai edes M3:n Nelivetoiseen Turboahdettuun ison N:n Pitsi-Misuun ?? IMHO ei yhtään mitään. Se että pikku n:n autot olisivat vastaavaa f-ryhmäläistä nopeampi etc. on vain AKGB:n probagandaa...
Niin...teeppäs pientä aikavertailua esimerkiksi Hankiksen ek-ajoista. Nuorten puolella ajettiin joka pätkälle kisan kaksivetoisten pohjat ja vikalle pätkälle Rami täräytti KOKO kisan nopeimman ajan, mukaan lukien nelarit... siinä sitä nössönasse-propagandaa parhaimmillaan!! :D

Sama sävel on toistunut useassa kisassa ja esimerkiksi yleisen SM-sarjassa pikkunasset riivaavat hienosti nelareita ja pikku-aan kittipelejä. Rallissa ranteet ratkaisevat huomattavasti enempi kuin radalla. Ja miksei nasselainen olisi nopeampi kuin äffäläinen? Mikä on peruste väittämälle, että nopeus olisi propagandaa???

Tehot paperilla, kiihtyvyys 0-100km/h, äänet, näyttävyys, oma henk.koht. asenne vakioautopohjaisiin luokkiin ei ole peruste.
Kello kertoo totuuden.

Pienenä lisähuomautuksena, Hankis voitettiin etuvetoEscolla, minkä kaikki ovat leimanneet toivottomaksi, toisena Clio, sitten Astra, Astra ja vasta viidenneltä sijalta löytyy ensimmäinen Civic, jonka piti olla niiiiin ylivoimainen...

Frank syötti alkuun erittäin lupaavasti, HYVÄ! Nopeus on näytetty, nyt vaan vehkeet siihen malliin, että saat pokata ne suurimmat pinaalit!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
<strong>
106:
Niin...teeppäs pientä aikavertailua esimerkiksi Hankiksen ek-ajoista. Nuorten puolella ajettiin joka pätkälle kisan kaksivetoisten pohjat ja vikalle pätkälle Rami täräytti KOKO kisan nopeimman ajan, mukaan lukien nelarit... siinä sitä nössönasse-propagandaa parhaimmillaan!! D
Jaa että hankiksen.... Se taisi olla Nuorten SM:n kautta Lady-Cupin osakilpailu. Nuorten SM:ssä kaikki muu kuin nössö-nasset on njet harasoo ja lady-cupin kuskit ei juuri koskaan (Minna Sillankorva poikkeus) ole pärjänneet miehille vastaavalla kalustolla
<strong>
Sama sävel on toistunut useassa kisassa ja esimerkiksi yleisen SM-sarjassa pikkunasset riivaavat hienosti nelareita ja pikku-aan kittipelejä. Rallissa ranteet ratkaisevat huomattavasti enempi kuin radalla. Ja miksei nasselainen olisi nopeampi kuin äffäläinen? Mikä on peruste väittämälle, että nopeus olisi propagandaa???
Otetaan tuosta esimerkki (kun tuo lehti sattui ensimmäisenä käsiini) Peurunka-rallista tammikuu 2002

I Latvala A12 Escort WRC
II Könönen A12 Lancer Evo 6½ (-0'2")
III Valtaala F13 Starlet (-3'15")
IV Rajala A12 Impreza 555 (-3'34")
V Metsälä A12 Impreza 555 (-3'42")
VI Lappi A12 Lancer Evo5 (-3'59")
VII Jokinen F13 Corolla GT (-4'01")
---------
11. Saari N10 Astra F GSI (-4'32") luokkavoittaja
17. Nieminen N10 Astra F GSI (-6'13")
18. Tuomisto N10 Astra F GSI (-7'09")
---------

Hyvää vertailukohtaa on paha löytää koska Junnu SM:ssä ei siis enää suvaita Äffäläisiä ja vast F-kupissa nössönasseja.
Tartteekin vihjasta muutamalle tutulle toimittelijalle jotta syksyllä olis asiaa saada kunnon vertailutesti F:n ja nössönassen kärkipelien välille. Kirttäjiksi mukaan vaikka Pirttinen Kitti-Golfilla ja joku kotikutoinen ison A:n peli esim. Tirin Impreza 555 (jolla ei oo mitään asiaa Bastin ja kumppaneiden WRC koneiden vauhtiin - hyvä kun pärjäis edes Evo6/7 Nasselaiselle
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Mikä on oma henkilökohtainen kokemuksesi rallin puolelta??????

Aikavertailut tehdään yleensä ek-aikojen perusteella, silloin näkee huomattavasti selkeämmin milloin homma on sujunut ja milloin olisi syytä parantaa. Lopullisista tuloksista ei voi tietää, kuka on ollut jollain pätkällä pihalla, kuka on saanut AT:ta jne.

Kohtalaisen hyvä vertailukohde on esim. Mänttä Ralli, viimeksi siellä oli mukana mm. Inkilä, Kaura, Varis. Tai yleisen SM-sarja. Nuottikisojen erikoismies Inkilä ei ole hidas kuski, voitti syksyllä F-cup'n Tampereen osakilpailun yleisen puolella, eikä auto ole huono M3 280hv... Ja HUOM!!! Vertaile pätkäaikoja!!! Mänttä ja SM-sarja kun ajetaan nuotista, voidaan tuttujen teiden ja etuautojen spekulointi poistaa.

Ilmeisesti et lajia tunne/seuraa paljoakaan, sillä muutoin varmasti tietäisit, että NuSM/Lady Cup'n kisoissa on mukana täyteluokkina trophy, yleinen, a- ja b-junnut.
Jos seuraisit lajia enemmänkin, tietäisit, että Hankiksessakin yleisen puolella nelareilla ajaneet Juolahti, Laakson Jari, Tasanko eivät ole hitaita kuskeja.
Edes hiukan lajia seuranneena et olisi myöskään maininnut Pirttisen Jania kirittäjäksi KittiGolfilla, koska Jani ei ole hetkeen ollut kuvioissa mukana.

Osaavissa käsissä laitteella kun laitteella mennään kovaa, oli se sitten A-, N- tai F-ryhmäläinen. Trophyssäkin vedetään niin täysillä kilpaa, kun ukoilla kantti riittää. Juttelin taannoin Kinnusen Ahdin kanssa, joka on ajanut mm. BDA Escolla, A-ryhmän Lancialla ym. namupeleillä. Ahti sanoi, että ihan täyttä kilvanajoa 1400-luokkakin on ja hän siitä nauttii.
Kukin ajakoon millä haluaa, suotakoon se heille, mutta turha poskensoitto voisi jäädä toisinaan vähemmälle, varsinkin jos se perustuu henkilökohtaiseen kaunaan/katkeruuteen "ei-niin-puhdasverisiä-kilpa-autoja" vastaan. Tai jos ainoa peruste rutinalle on se, että kyseinen kilpaluokka ajaa SM-arvosta AKK:n siunauksella.
 

Muurari

Member
Liittynyt
20.10.2001
Viestit
19
Ja osiohan oli kuin olikin rata-autoilu?

Asiahan ei tietysti minulle kuulu mutta... !
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
VP-Service ralli YLEISKILPAILU
21.9.2002 RDT YLEINEN

3. 1. 1. 32.55;0 Kimmo Jalava YkUA/LohUA
( 72) F 9 0.28;6 Pentti Tiainen Ford Escort RS Cosworth

Nuorten SM-voittajan aika em. pätkille:

Tomi Vilenius: 33.39;6

Huom! Jalava ajoi laina-autolla ensimmäistä kertaa ja auto oli kuljettajansa mukaan vielä "raakile". Tomi taas on "kulmilta" ja auto "testattu" niin maan perusteellisesti.

Jos ihan vaan autoja vertailtaisiin, sopipisi minusta siihen parhaiten sprinttitulosten vertailu. Milloin Erkkilä on hävinnyt pikkunasselaiselle 1.6 Corollaan?
 
Ylös