"höpsötellessään ja hassutelleessaan"

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuota... En viittis kääntää tätä TAAS SS vs. Sport2000-keskusteluksi, MUTTA eikö ole jännä, että Rallicrossin puolella puuhattu uusi AKK:n "huippuluokka" on periaatteessa SS-säännöillä ja nykyinen suosiotaan nostava kakkosdivarin "Sport2000:set" jäävät taka-alalle...? -En kyllä nyt oikein ymmärrä pointteja. Rallicrossissa kun kuitenkin pääsee helposti länsipuolen naapuriin kisaamaan todella koviin kisoihin, mikäli vaan kalusto on yhteensopivaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
106:
Mikä on oma henkilökohtainen kokemuksesi rallin puolelta??????
On sitäkin joskus tullut ajettua - tosin ei ihan vähään aikaan. Hupikerroin verrattuna kustannuksiin ei vaan ollut riittävä :(
<strong>
Jos seuraisit lajia enemmänkin, tietäisit, että Hankiksessakin yleisen puolella nelareilla ajaneet Juolahti, Laakson Jari, Tasanko eivät ole hitaita kuskeja.
Edes hiukan lajia seuranneena et olisi myöskään maininnut Pirttisen Jania kirittäjäksi KittiGolfilla, koska Jani ei ole hetkeen ollut kuvioissa mukana.
No nussitaan sitä pilkkua sitten.. Korjataan sitten Pirttisen tilalle LMS (sillä samasta Golfista kuitenkin on kyse)
[QB]
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Muurari:
Ja osiohan oli kuin olikin rata-autoilu?

Asiahan ei tietysti minulle kuulu mutta... !
No joo.. aihealue on vähän väärä, mutta silti sopii otsikon alle, koska kyse on AKK:n höpsöttelystä ja hassutteluista - ainakin väljästi ottaen :D :D :D
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Don Vito:
Ollin reikäpäiset argumentit poistettu
<strong>
Ja mitä tulee noihin S2K:n huippuihin vs. SuperSaloon kalusto, niin vertailun vuoksi kierrosaikoja kesän 2000 kisoista Kemoralta (joka IMHO on lähempänä oikeata moottorirataa kuin Ahvenisto)

Ruohis SS-Audi 1:10,45
Lempinen SS-Audi 1:10,82
Virtanen SS-BMW M1 1:12,07
Salmenautio SS-BMW 1:13,74
Kyllönen SS-Camaro 1:15,06
Manninen SS-Chevy 1:15,13
Laitinen SS-Possu 1:15,57
Schroderus SS-Ferrari 1:16,80
-----
Haapalainen S2K-Golf 1:17,90
Welin S2K-BMW 1:18,03
Sepp S2K-Honda 1:18,25
Grönthal S2K-BMW 1:18,46
Salmenautio S2K-BMW 1:18,56
Kalliomäki S2K-Golf 1:18,57
Lähteenmäki S2K-Golf 1:18,59
Taisit sitten siteerata Botniaringin aikoja :)
Mutta noissakin on parantamista koska Ruohis on ajanut kaikkien aikojen pohjat muistaakseni 1999 ja silloin 1.09,36 Lempinen muutamaan kympin perässä...
Siihen on Vielä pääsuoran verran matkaa kun Olli pääsee Golfillaan samaan kohtaan.
Toki ajat ovat enemmän parantuneet S2K:ssa mutta miten olisi tämänpäivän renkailla aika SS autolla?

-Lempisen aika tehtiin muistaakseni ETCC kuosissa.

Miksi en jaksa ottaa kunnolla selvää ajoista ja päivämääristä johtunee otsikosta.
S2K on hidas luokka jossa näyttävyys tuodaan esiin kolareilla.
Ei sillä onko esim. kaksi kolme 2m leveää Kilpa-autoa suomen radoilla vierekkäin ahdasta joka olisi paljon nautittavampaa.
Camaroja kun ei kaseikkoon niin helposti "vahingossa" runnota.

Katsoja ei pysty arvioimaan myöskään muuta kuin lähinnä sen miten Auto KIIHTYY silmillään ja siten tekemään johtopäätöksen missä voima puhuu missä ei.

Esim formula ford nöyryttää S2K auton miten tahtoo vai miten on olli kun jouduit erään FF kuskin toimesta syömään sanasi S2K nopeudesta 15 min sisällä Apparalle viime vuonna?
Kovin olit mollamassa FF autoja kun samaan aikaan radalle päästettiin että jää jalkoihin hopeanuolta...
Menikös mukavasti suoralla ohi, taisi mennä mutta ei Golffista katsottuna, katsomosta kylläkin :D
Silti FF on tylsää katseltavaa kun ei se suorilla etene pääsee vaan mutkista ulos ripeämmin kuin S2K.

Ja Ollin on turha tähänkään vastata että en ole sanonut tuollaista.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
"Sport 2000 tourin lopulliset herkut selviävät vasta toukokuussa uuden ratakauden kynnyksellä. Makeaa on kuitenin tarjolla - ja toivon mukaan ihan mahan täydeltä"

Hiukan olen etuajassa, mutta mikä se tilanne siellä herkkurintamalla on viimeisimpien tietojen mukaan? Onko esim. vesisadetta luvattu joka kisaan ja rasvaa radalle?
 

Juha Heino

Member
Liittynyt
10.3.2003
Viestit
14
Sijainti
Klaukkala
Haluaisin pikkuisen korjata MadMiken laukomia
käsityksiä eri luokkien nopeuksista. Taitaa tämä vesseli lukeutua siihen höpsöttely- ja hassutteluosaston miehiin, joista on viime aikoina ollut juttua.
Siispä vähän faktaa.
Väitteesi, että FF ei etene suorilla on jokseenkin asiantuntematon.
FF:n huippunopeudet ovat:
Ahvenisto himpun yli 200km/h. Virtasalmi 215-220 km/h, olosuhteista, lähinnä tuuli, riippuen. Kemora, pääteltynä käytetystä välityksestä, n.210 km/h. Siis kokolailla nyky S2K-luokan kärkiautojen kanssa samoihin. SS-luokan huippunopeuksista minulla ei ole tarkkaa tietoa. Pelkkään silmämääräiseen havaintoon tai muuhun mutujuttuun ei tässäkään kohdassa ole syytä tukeutua.

Rata-ajossa merkityksellisin asia, nopeudesta puhuttaessa, on kierrosajat. Niistä seuraavassa:
-Mainittu Kemora 2000, FF aika-ajot S.Liljedahl 1.11.376. Olisi siis ollut teoriassa kolmas SS-luokassa, noin 0.5 sek jäljessä.
-Ahvenisto, sama vuosi 2000, Mikko Heino 1.19.874. SS-luokan aikoja minulla ei valitettavasti tähän hätään löydy. Mutta vahva muistikuva minulla on, että SS-autoilla ei kovinkaan montaa kertaa maailmanhistoriassa ole ajettu alle 1.20 aikoja virallisella ajanotolla. Se, että jos joku on joskus jollekkin kuulemma jotakin kellottanut ei ole relevanttia. Niitä juttujahan jokaisella riittää.
-Ahveniston 2001 kisan kilpailun parhaat kierrosajat kertovat myös oman totuutensa. FF-luokka M.Heino 1.21.129 ja heti perään ajetussa SS-lähdössä nopein J.Kyllönen Audilla 1.22.564.

Joten, hyvä MadMike, nopea FF-auto nöyryyttää, paitsi Sport2000-autot, niin myös
useimmat SS-autot, vaikka hevosvoimia tai kuutiotuumia on perin vähän.
Kiihtyvyys ja nopeus näyttää siis tässäkin tapauksessa olevan enemmälti katsojan silmissä.
 
Liittynyt
6.2.2001
Viestit
16
Sijainti
Rajamäki
Juha Heino:
-Ahvenisto, sama vuosi 2000, Mikko Heino 1.19.874. SS-luokan aikoja minulla ei valitettavasti tähän hätään löydy. Mutta vahva muistikuva minulla on, että SS-autoilla ei kovinkaan montaa kertaa maailmanhistoriassa ole ajettu alle 1.20 aikoja virallisella ajanotolla.
Ei kovin montaa kertaa, mutta sentään joskus. Tässä poiminnat SS-luokan aika-ajojen 1.20 alituksista Ahvenistolla:

4.-5.9.1999
Jari Kämäräinen Lancia 037 1:19,098
Hannu Ruohorinne Audi Quattro 1:19,453
Mikko Lempinen Audi A4 Quattro 1:19,710

12.-13.5.2000
Hannu Ruohorinne Audi V8 Quattro 1:19,694

15.-16.9.2000
Jari Kämäräinen Lancia 037 1:19,976

Ja nämä tiedot ihan vain faktoina, ei mitenkään kannanottona eri luokkien "paremmuudesta". Itse olen sitä mieltä, että jos kaikissa luokissa (FF, F3, S2K, SS) olisi 25 autoa viivalla, meillä kaikilla olisi mukavaa eikä tarvisi täällä kinata mikä on paras luokka. Eri luokat perustuvat eri asioihin ja kuskitkin valitsevat "oman" luokkansa täysin eri lähtökohdista ja tavoitteista. Pääasia, että on edes muutama vaihtoehto, mistä valita.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Oho, tuo Lanciahan olikin aika kova menemään... jotenkin oli mieleen vain jäänyt sen mataluus muttei vauhti. Tosin en silloin niin aktiivisesti kisoja seurannutkaan.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Tero Kiviniemi
Itse olen sitä mieltä, että jos kaikissa luokissa (FF, F3, S2K, SS) olisi 25 autoa viivalla, meillä kaikilla olisi mukavaa eikä tarvisi täällä kinata mikä on paras luokka. [/QB]
Näin se juuri on, että kilpailijoiden määrä tekee kilpailun ja tapahtuman mieleekkääksi seurata. Nyt kun pienen kansamme rahkeet eivät riitä kuin korkeintaan yhteen koppiauto ja formulaluokkaan, pitää kinata. Valitsisin katsoja SS:n koska, kalusto on hyvin monenkirjavaa ja kookastakin (eivät näytä Nikko-autoilta), mutta usein nopeaa ja liekehtivääkin.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Juha Heino:
Haluaisin pikkuisen korjata MadMiken laukomia
käsityksiä eri luokkien nopeuksista. Taitaa tämä vesseli lukeutua siihen höpsöttely- ja hassutteluosaston miehiin, joista on viime aikoina ollut juttua.
Siispä vähän faktaa.
Väitteesi, että FF ei etene suorilla on jokseenkin asiantuntematon.
FF:n huippunopeudet ovat:
Ahvenisto himpun yli 200km/h. Virtasalmi 215-220 km/h, olosuhteista, lähinnä tuuli, riippuen. Kemora, pääteltynä käytetystä välityksestä, n.210 km/h. Siis kokolailla nyky S2K-luokan kärkiautojen kanssa samoihin. SS-luokan huippunopeuksista minulla ei ole tarkkaa tietoa. Pelkkään silmämääräiseen havaintoon tai muuhun mutujuttuun ei tässäkään kohdassa ole syytä tukeutua.

Rata-ajossa merkityksellisin asia, nopeudesta puhuttaessa, on kierrosajat. Niistä seuraavassa:
-Mainittu Kemora 2000, FF aika-ajot S.Liljedahl 1.11.376. Olisi siis ollut teoriassa kolmas SS-luokassa, noin 0.5 sek jäljessä.
-Ahvenisto, sama vuosi 2000, Mikko Heino 1.19.874. SS-luokan aikoja minulla ei valitettavasti tähän hätään löydy. Mutta vahva muistikuva minulla on, että SS-autoilla ei kovinkaan montaa kertaa maailmanhistoriassa ole ajettu alle 1.20 aikoja virallisella ajanotolla. Se, että jos joku on joskus jollekkin kuulemma jotakin kellottanut ei ole relevanttia. Niitä juttujahan jokaisella riittää.
-Ahveniston 2001 kisan kilpailun parhaat kierrosajat kertovat myös oman totuutensa. FF-luokka M.Heino 1.21.129 ja heti perään ajetussa SS-lähdössä nopein J.Kyllönen Audilla 1.22.564.

Joten, hyvä MadMike, nopea FF-auto nöyryyttää, paitsi Sport2000-autot, niin myös
useimmat SS-autot, vaikka hevosvoimia tai kuutiotuumia on perin vähän.
Kiihtyvyys ja nopeus näyttää siis tässäkin tapauksessa olevan enemmälti katsojan silmissä.
niin FF auto ei Väittämäni mukaan vieläkään ole Nopea katsojan silmissä, ei kiihtyvyydellään eikä huippunepeudellaan vaan ainostaan siinä että pystyy ylläpitämään keveytensä ja kokonsa puolesta hyvän keskinpoueden rataa kiertäessään.

Niinhän se menee että nopeus ilmoitetaan huippunopeutena eikä keskinopeutena per kierros.

Siksi katsojan kannalta/mielestä edelleen (siis tavallisen ihmisen joka lajista ei mitään tiedä vaan tulee harvemmin katsojaksi kuin jäkismatsiin) väitän että FF ja S2K ovat Hitaita.
Tämä on vaan huomio eri sponsorivieraiden kommenteistä esim. Moottoripyörät heidän mielestä on nopeaita koska näyttävät siltä kiihtyessään, ja tietenkin SS autot.

Jos Sponsorivieras sen kokee näin on häntä turhaan toista kertaa "väkisin" raahata "tylsään" kisaan jossa ajellaan mitäänsanomattomilla peleillä.
Mielummin sitä pitää kunnon sauna ja karting illan joita tähän mennessä on kertynyt toistakymmentä tällä vuodella.

Itse toki olen toista mieltä autojen nopeudesta tai kääntäen suomen ratojemme Hitaudesta perustuen tietoon kierrosajoista ja keskinopeuksista...
Eräät S2K kuskit vaan nyt tuntuvat laukovan(eli huutavat apparan varikolla että eivät halua hitaiden FF autojen kanssa radalle) mitä sylki suuhun tuo jos kalsarit on unohtunut tai väärinpäin jalassa kun on pitänyt itse itsensä pukea. :D
 
Ylös