Hungaroringin rata

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Rataan tehtiin muutoksia 2003, että pääsuoraa pidennettiin 203 metriä, 789 metriin ja pääsuoran mutkasta neulansilmä, lisäksi takasuorasta tehtiin pidempi poistamalla siitä shikaani ja lisäsi sen suoran mutkasta tehtiin nopeampi.

Itse en nähnyt edellisvuoden kisaa, joten oliko muutoksista edes jotain hyötyä ohittamisiin :p

Ja tuliko radasta muuten vain parempi?

Ja sitten mikä se takasuoran oikealle kääntyvän entistä nopeamman mutkan juju on?? :eek!:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Meleren~ sanoi:
Ja sitten mikä se takasuoran oikealle kääntyvän entistä nopeamman mutkan juju on?? :eek!:
Kai ne aatteli, että moottoriradalla voisi olla edes yksi ajettavakin mutka, eikä pelkkää jarru pohjaan - kaasu pohjaan vuorottelua.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen sanoi:
Kai ne aatteli, että moottoriradalla voisi olla edes yksi ajettavakin mutka, eikä pelkkää jarru pohjaan - kaasu pohjaan vuorottelua.
Aika erikoinen käsitys syherömutka taituroinnista. Eiköhän ne suora - mutka - suora radat ole enemmän kuvailusi kaltaisia.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Meleren~ sanoi:
Itse en nähnyt edellisvuoden kisaa, joten oliko muutoksista edes jotain hyötyä ohittamisiin :p
Viime Unkarin kisa oli muistaakseni tylsän kauden surkein kilpailu, ainakaan kärkipäässä ei ohituksia nähty.
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
Meleren~ sanoi:
Rataan tehtiin muutoksia 2003, että pääsuoraa pidennettiin 203 metriä, 789 metriin ja pääsuoran mutkasta neulansilmä, lisäksi takasuorasta tehtiin pidempi poistamalla siitä shikaani ja lisäsi sen suoran mutkasta tehtiin nopeampi.

Itse en nähnyt edellisvuoden kisaa, joten oliko muutoksista edes jotain hyötyä ohittamisiin :p

Ja tuliko radasta muuten vain parempi?

Ja sitten mikä se takasuoran oikealle kääntyvän entistä nopeamman mutkan juju on?? :eek!:
eipä oikeen ollu samanlaista peräkkäinajelua se oli ku ennenki :doubtful:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Mielestäni sarjan tyhmin rata. Ainut formulakisa vanhan itäblokin maassa. Sopii erinoimaisesti Alonso+Renault yhdistelmälle ja kun Kimi viimeksi keskeytti niin tietenkin juuri se koko kauden vaikein paikka aloittaa aika-ajo ensimmäisenä. Hyviä uutisia Alonsolle että he saattavat pystyä tällä kertaa taistelemaan voitosta ilman McLarenien keskeytyksiä. Hungaroringillä renkaiden suorituskyky on todella ratkaisevassa asemassa ja tämä saattaa olla juuri McLarenin etu jos he saavat pehmeämmät seokset kisaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hungaroring on ratana tarjonnut lähestulkoon aina suorastaan huipputylsiä kilpailuja eikä viime vuotinen tehnyt tähän sarjaan minkäänlaista poikkeusta.Ferrarin 100-0 hallintaa lähdöstä maaliin kahden auton voimin.Vuoden kirkkaasti tylsin kilpailu.

Toivottavasti tämänvuotinen tarjoaisi edes jotain.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Laareni120 sanoi:
eipä oikeen ollu samanlaista peräkkäinajelua se oli ku ennenki :doubtful:
Joo, piti tilken tästäkin radasta pari mutkaa pilata. Aiemmassakin mutkaversiossa nähtiin ohituksia (mutta harvoin) ja ne sentään oli vähän mielenkiintoisempia ku nopeus ei ole ihan nolla.

Pitkä suora ja neulansilmä :yuck:
 

jyrkiboy

Active member
Liittynyt
15.6.2005
Viestit
44
Sijainti
UK
Nykyisilla autoilla,se pitas olla hidas mutka/suora/hidas mutka,kuulemma,jotta ohitus onnistuisi.Jos suoraa edeltava mutka on nopea,ei pysty seuraamaan edella ajavaa tarpeeksi lahella jotta voisi jarrutuksessa haastaa.

Mutta nythan on ollut niin etta radat jossa piti olla helppo ohittaa, eivat ole olleet helppoja.Ehka se toimii toisinkin pain..aina voi toivoa.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
jyrkiboy sanoi:
Nykyisilla autoilla,se pitas olla hidas mutka/suora/hidas mutka,kuulemma,jotta ohitus onnistuisi.Jos suoraa edeltava mutka on nopea,ei pysty seuraamaan edella ajavaa tarpeeksi lahella jotta voisi jarrutuksessa haastaa.

Mutta nythan on ollut niin etta radat jossa piti olla helppo ohittaa, eivat ole olleet helppoja.Ehka se toimii toisinkin pain..aina voi toivoa.

Niinpä.

Mutta Hochenheimin taitaa olla tällä hetkellä tämän kauden ylivoimainen ykkönen ohittamisen suhteen ainaskin vielä. Siinä radalla tosiaan on pitkää suoraa edeltävä oikealle kääntyvä mutka melko hidas ja sitten suoran lopussa tiukka neulansilmä.

jyrkiboy sanoi:
Mutta nythan on ollut niin etta radat jossa piti olla helppo ohittaa, eivat ole olleet helppoja.Ehka se toimii toisinkin pain..aina voi toivoa.
Eikös Unkarin mutkat ole keskiarvoisesti kohtalaisen hitaita. Tosiaan voisi luulla, että hitaissa mutkissa pääsisi nykyään lähemmäksi. Tovotatvasti :)
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Meleren~ sanoi:
Niinpä.

Mutta Hochenheimin taitaa olla tällä hetkellä tämän kauden ylivoimainen ykkönen ohittamisen suhteen ainaskin vielä. Siinä radalla tosiaan on pitkää suoraa edeltävä oikealle kääntyvä mutka melko hidas ja sitten suoran lopussa tiukka neulansilmä.



Eikös Unkarin mutkat ole keskiarvoisesti kohtalaisen hitaita. Tosiaan voisi luulla, että hitaissa mutkissa pääsisi nykyään lähemmäksi. Tovotatvasti :)

Sit tulis Turkki,Monza(Ainakin suorat sen verran pitkiä. :ahem: ), Ja tottakai Spa! :ahem: :ahem: :ahem: Ja muutama loppukauden rata ovat hyviä ohituksiin. :thumbup:
 

Pezu

Member
Liittynyt
27.7.2005
Viestit
14
Hungaroringin rataa on sentään yritetty muuttaa ohituksien helpottamiseksi, toisin kuin esimerkiksi Imolaa. Imolan rataa on muutettu viimeeksi ~1994, ja silloinkin vain turvallisuussyistä ja ohituspaikat vähentyi. Itse en ymmärrä, miksi Imola säilyy jokavuosi kalenterissa, vaikka Italiassa ajetaan jo toinenkin GP ja paljon viihdyttävämmällä näyttämöllä. Itse äänestäisin Imolan pois ja ottaisin A1 Ringin takaisin, mutta siinäkin on vastassa joku tupakkamainontalaki, vaikka esim.
Kanadassakin ajetaan ilman tupakkamainoksia.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Eikös Häkkinen joskus "raivonnut" Unkarissa jostain "yli 10" ruudusta palkintopallille asti?

Tylsän kisan yleensä tarjoilee...
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Yksi pikku kysymys niille jotka tietävät:
Eikös se ollut niin että radan pinta oli (ainakin muutama vuosi sitten) aika epätasainen - kuinka on tänään ? Jos joku tietää? :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Brian Lawrencen tilastojen mukaan:
Koodi:
    Grand Prix  2005  '04  '03  '02  '01  '00  '99  '98  '97  Total  Avg.
=========================================================================
13. Hungary        -    6   25    1    5   10    7   11   28     93  11.6
Mistähän tuo 2003 hulppea ohitusmäärä johtui? Silloin ainakin vaikutti, että muutoksista oli hyötyä, mutta viime vuonna palattiin arkeen.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
WebSlave sanoi:
Brian Lawrencen tilastojen mukaan:
Koodi:
    Grand Prix  2005  '04  '03  '02  '01  '00  '99  '98  '97  Total  Avg.
=========================================================================
13. Hungary        -    6   25    1    5   10    7   11   28     93  11.6
Mistähän tuo 2003 hulppea ohitusmäärä johtui? Silloin ainakin vaikutti, että muutoksista oli hyötyä, mutta viime vuonna palattiin arkeen.
Täh. mistä sä ton kaivoit ja miten tuo voi olla ylipäätään mahd.?? :eek!:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meleren~ sanoi:
Täh. mistä sä ton kaivoit ja miten tuo voi olla ylipäätään mahd.?? :eek!:
Brian Lawrence postaa noita joka kisan jälkeen ainakin uutisryhmään rec.autos.sport.f1.
Laitetaan vielä nuo 2003 ohitukset eriteltynä:
Koodi:
These are the passes that I read for the 2003 Hungarian GP:

Lap Place  Passer (Passed)
======================================
 2    16   R Schumacher (Button)
 3     3   Räikkönen (Barrichello)
 3     4   Trulli (Barrichello)
 3    14   Panis (Frentzen)
 4    13   Panis (Verstappen)
 4    15   R Schumacher (Frentzen)
 4    14   R Schumacher (Verstappen)
 4    18   Baumgartner (Kiesa)
 5    11   Wilson (Fisichella)         [1]
 5    12   Panis (Fisichella)          [1]
 5    13   R Schumacher (Fisichella)   [1]
 6    12   R Schumacher (Panis)
 9    11   R Schumacher (Wilson)
10    16   Button (Frentzen)
11    10   R Schumacher (Villeneuve)
11    15   Button (Verstappen)
15     8   R Schumacher (Heidfeld)
17    15   Fisichella (Baumgartner)     [team-mates]
20     7   R Schumacher (Coulthard)
20     9   Frentzen (Heidfeld)          [team-mates]
26    17   da Matta (Kiesa)
30     6   R Schumacher (M Schumacher)
42    13   da Matta (Verstappen)
46     4   R Schumacher (Webber)

That's 24 passes, compared to only one last year.

Note: Fisichella lost 3 places which would usually indicate a problem.
However, one of the three was Ralf who was charging back through the
field. Therefore I am counting all three.

Most:  R Schumacher 11
Ja Brian ei sisällytä näihin lainkaan ensimmäisellä kierroksella tapahtuneita ohituksia, eikä sellaisia, jotka eivät näy kierrotaulukossa (ohitettava ohittaa takaisin tai ohittaja ajaa varikolle).

-Edit- Hän lisää vielä myöhemmin:
Koodi:
I managed to exclude Justin Wilson overtaking Zsolt Baumgartner for fourteenth
on lap 15. Totals have been updated ready for the Monza summary.
Tuosta johtuu se, että listassa on vain 24, mutta ylemmässä taulukossa 25.
 
Viimeksi muokattu:

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Joni sanoi:
Sit tulis Turkki,Monza(Ainakin suorat sen verran pitkiä. :ahem: ), Ja tottakai Spa! :ahem: :ahem: :ahem: Ja muutama loppukauden rata ovat hyviä ohituksiin. :thumbup:
Joo nuo Spa:ssa ja Monza:ssa on perinteisesti nopeat ja pitkät suorat, mutta valitettavasti ohittaminen vaikeutui täksi kaudeksi entistä enemmän etenkin nopeiden mutkien jälkeisillä hyvilläkin ohituspaikoilla:

jyrkiboy sanoi:
Nykyisilla autoilla,se pitas olla hidas mutka/suora/hidas mutka,kuulemma,jotta ohitus onnistuisi.Jos suoraa edeltava mutka on nopea,ei pysty seuraamaan edella ajavaa tarpeeksi lahella jotta voisi jarrutuksessa haastaa.
Istanbulin rata on taas mukava uusi piristys ja kyllähän tuo näyttäisi ohittamisen suhteen olevan ihan ok. :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vuoden 2003 kisasta vielä. Tuossa kisassa Alonso siis otti voiton kaikkien aikojen nuorimpana. Ferrari kärsi renkaista tavallistakin enemmän ja Michaelia nöyryytettiin ohittamalla hänet kierroksella.

Suurin ansio ohitusten määrästä on Ralfilla, joka joutui nousemaan takaa (Ralfko muka ei osaa ohittaa?). Hän lähti kakkosruudusta, joten en tiedä mitä startissa oikein tapahtui. Mutta ilman Ralfin 11 ohitustakin tuossa kisassa tapahtui paljon.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
WebSlave sanoi:
Vuoden 2003 kisasta vielä. Tuossa kisassa Alonso siis otti voiton kaikkien aikojen nuorimpana. Ferrari kärsi renkaista tavallistakin enemmän ja Michaelia nöyryytettiin ohittamalla hänet kierroksella.

Suurin ansio ohitusten määrästä on Ralfilla, joka joutui nousemaan takaa (Ralfko muka ei osaa ohittaa?). Hän lähti kakkosruudusta, joten en tiedä mitä startissa oikein tapahtui. Mutta ilman Ralfin 11 ohitustakin tuossa kisassa tapahtui paljon.
Mistähän mahtoi johtua?

Milläs radoilla on tilastojen mukaan eniten ohituksia tehty keskimäärin?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös