Hyväksytkö lentoemäntien lakon

Lentoemäntien lakko on mielestäni


  • Äänestäjiä yhteensä
    26

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Myönnän etten ole perillä työaikaehdoista tässä tapauksessa, joten sitä osiota en voi kommentoida. Mutta keskipalkkahan lentoemännillä taisi pyöriä 3-4k € tietämillä.

Mun mielestä vähintäänkin riittävällä tasolla siis (olettamani) koulutustaso ja ylipäänsä (olettamani) työn vaativuustaso huomioiden.

Ei näillä pohjatiedoilla heru hirveitä sympatioita, varsinkin kun työnantaja ilmankin tällaisiakin temppuja jo taloudellisissa haasteissa. Ulkomailta vaan palveluhalukkaammat tilalle, se pelastusliivien esittely onnistuu kyllä englanniksikin omasta puolestani jos kerran tarve vaatii:thumbup:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jaskattu polli.

Hyväkxyn lakon, koska heillä on siihen oikeus. Jaskan provosoivat EK-lisät vaihtoehdoissa voi jättää huomioimatta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Ikinä näissä lakkotilanteissa ei kerrota kunnolla faktoja, mistä asioista ollaan eri mieltä. Molemmat osapuolet vain harjoittavat propagandaansa. Joten vaikea tähän on ottaa kantaa. Linjani on kuitenkin aina ollut, etten kenenkään lakkoa tuomitse.

Esa Lonka valitteli jokin aika sitten, että joillakin aloilla ei edes yritetä neuvotella TES:sta vaan tullaan suoraan valtakunnansovittelijan luo. Ei nimennyt yhtään alaa, muttei ole kovin vaikea veikata, että kaikki Finnairin kanssa neuvottelevat kuuluvat tuohon ryhmään :D
 

Örfil

Guest
Paska poll, tästä puuttuu keskimmäinen vaihtoehto.

Tässä käy nyt niin että Finnair antaa periksi ja kohta ne lentää vain kaukomatkoja ja vuoden, puolen sisään muut lennot ulkoistetaan = fudut, työehtojen huononnukset. Siitä ne lentoemot ja stuertit sitten repii huumoria.

Paperiteollisuus toistaa itseään tällä alalla. Harmi.

Ihan turha hakata päätä seinään vaan henkilöstönkin pitäisi nähdä missä mennään maailmalla ja millä eväillä tällä alalla kilpaillaan maailmassa.

En voisi kuvitellakaan että lentäisin muita kuin kaukolentoja Finskin koneilla. Se on taloudellisesti vaan liian kallista. Lentäisin Finnairin koneilla mieluusti kaikki lennot mutta uskallettuani nyt halpislennoille ja todettuani ne mukaviksi ja turvallisiksi, niin miksi maksaisin samasta huikeasti enemmän?

Jonnekin Intiaan menen mieluummin suoralla lennolla kuin kymmenellä RyanAirilla, se on selvä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Lakko on laillinen ei siinä ole mitään epäselvää eli ei mitään syytä minulla olla hyväksymättä sitä. En ole perehtynyt Blue1:lle hyväksyttyyn ja Finnairille ehdotettun työehtosopimukseen sen tarkemmin, että osaisin ottaa kantaa sisältökysymyksiin.

Polliin en vastaa, kun siihen on tungettu liian paljon tulkinnanvaraista tavaraa vaihtoehtojen sisälle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nämä ns. ammattijohtajat eivät ole ymmärtäneet lentobisnestä ja "ylin keskijohto" mm. vetää omien osastojensa etuja ihan kaikessa. Kokonaisuus unohtunut. Mitä ilmeisemmin Bobakilla on sisäpiirintietoa....
Tiedä sisäpiiritiedosta. Mun käsitys on kuitenkin se, että sinne on aikanaan palkattu porukkaa muun kuin kompetenssin perusteella, ja että näitä suojatyöpaikkoja on siellä yhä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
En voisi kuvitellakaan että lentäisin muita kuin kaukolentoja Finskin koneilla. Se on taloudellisesti vaan liian kallista.
Ei tuommoista asennetta kannata ottaa mihinkään lentoyhtiöön. Just eilen vertailin vertaa.fi-sivulla lentolippujen hintoja Marseilleen ja pitkä lista tuli eri lentoyhtiöitä. Niin vaan oli kärjessä yhdistelmä Finnair/Air France menopaluu 185€. Oli vielä samaan hintaan 4 eri aikatauluvaihtoehtoa ja Finnairin Euroopanlentojen aikataulut on aina miellyttäneet minua. Joltain halpalentoyhtiöltä olis ehkä saanut kikkailtua liput halvemmalla, mutta se olis luultavasti edellyttänyt yöpymistä jollain kentällä.

Myös nuo Finnairin suorat lennot Eurooppaan on joskus halvempia, kuin muitten yhtiöitten yhdistelmät. Edit: Lisään vielä, että kertaakaan en ole vielä lentänyt AirBalticilla. Halpoja lentoja tuntuu olevan, mutta useimmiten tarjoaa aikataulua, jossa toiseen suuntaan mennessä on muutaman tunnin odotus yöllä Riikassa.
Paperiteollisuus toistaa itseään tällä alalla. Harmi.
:doubtful: Niin, silloin vajaa kuusi vuotta sitten moni oli sitä mieltä, että tässä vaiheessa kaikki Suomen paperitehtaat on jo lopetettu. Niin vaan meijänkin kylän tehtaalle tehdään taas kallis investointi. Taitaa olla kolmas investointi tällä vuosituhannella. Eikä paljon aikaa, kun työnantajapuolikin veikkasi, että kymmenen vuoden päästä alalla on työvoimapulaa, kun nyt on alan koulutus aika lailla vähissä.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Niin vaan oli kärjessä yhdistelmä Finnair/Air France menopaluu 185€. Oli vielä samaan hintaan 4 eri aikatauluvaihtoehtoa ja Finnairin Euroopanlentojen aikataulut on aina miellyttäneet minua. Joltain halpalentoyhtiöltä olis ehkä saanut kikkailtua liput halvemmalla, mutta se olis luultavasti edellyttänyt yöpymistä jollain kentällä.

Myös nuo Finnairin suorat lennot Eurooppaan on joskus halvempia, kuin muitten yhtiöitten yhdistelmät.
Näin liki Manselaisena esim. Lento Riikaan ja takaisin kahdelta hengeltä yht 101 e per talous on aika paha alittaa. Matka itsessään maksoi yht 4 x 5e = 20 e, 81e oli muita vapaaehtoisia kuluja eli yhteensä 101e kahdelta hengeltä.

Pelkästään junaliput hesaan ja takas Hki/Vantaalle olis olleet 2 x 58.20 ja siihen bussimatkat päälle eli enemmän kuin lentoliput tuosta 6 km päästä kentältä. Arvaa vaan lennetäänkö jatkossakin kotikentältä Pirkkalasta :ahem:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Näin liki Manselaisena esim. Lento Riikaan ja takaisin kahdelta hengeltä yht 101 e per talous on aika paha alittaa. Matka itsessään maksoi yht 4 x 5e = 20 e, 81e oli muita vapaaehtoisia kuluja eli yhteensä 101e kahdelta hengeltä.

Pelkästään junaliput hesaan ja takas Hki/Vantaalle olis olleet 2 x 58.20 ja siihen bussimatkat päälle eli enemmän kuin lentoliput tuosta 6 km päästä kentältä. Arvaa vaan lennetäänkö jatkossakin kotikentältä Pirkkalasta :ahem:
Joo Pirkkalan kenttähän se on minuakin lähempänä ja sieltä mielellään lentäisin aina. Se vaan on vähän siitä kiinni minne menee. Riikaan alkaa olemaan hyvät yhteydet kohta vähän joka puolelta Suomea.

Hahnissa olen itse käynyt muutaman kerran Pirkkalasta. Halvimmillaan 44€ menopaluu, joka on sama hinta kuin bussimatka Valkeakoskelta Seutulaan. Usein vaan nuo halpalentoyhtiöiden aikataulut harmittaa. Lontoossakin Ryanair on joskus klo23 jälkeen ja Bremenistä lähtee aamukuudelta. Toista se oli Flying Finnin aikaan :thumbup:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Taas samalla lailla jaskattu polli. Mikä siinä on, perkele..

Tottakai laillinen lakko on pakko hyväksyä. Täysin eri asia saako SLSY, AKT ja/tai mitä kaikkia perkeleitä siihen nyt on taas sotkeutunut, miulta jotain sympatioita.. ei saa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Lakko on laillinen juu.
Sitä en ymmärrä että oikeusvaltiossa minkäänsortin tukilakot on laillisia. Yhteiskunnan vihollinen nro 1 taas masinoimassa lakkoja siellä.

Omaa oksaa lentoemännät siinä sahaa vain. Lyhytnäköistä touhua. :thumbfh:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lakko on laillinen juu.
Sitä en ymmärrä että oikeusvaltiossa minkäänsortin tukilakot on laillisia. Yhteiskunnan vihollinen nro 1 taas masinoimassa lakkoja siellä.

Omaa oksaa lentoemännät siinä sahaa vain. Lyhytnäköistä touhua. :thumbfh:
Älä sano! Nyt on Vehviläinen sitten soittanut suoraan työntekijäpuolelle, ja vissiin vähän pyydellyt sanomisiaan anteeksi. Sopu voi syntyä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Neuvottelu on jatkunut selvästi aiempaa toiveikkaampana...lentoemäntien puheenjohtaja Åkers on todennut, että sopu voi olla valmis jo tänään
Yle teksti-tv

Kävisköhän niin, että lentoemännät myöntyvät pieneen työajan lisäykseen (äärirajoja levitellään) ja saavat vastineeksi vähän suuremman palkankorotuksen, kuin Blue1:laiset. Molemmat osapuolet voivat sitten sanoa saaneensa tärkeitä asioita läpi, mutta joustaneensa silti niin maan perusteellisesti. Ja palkankorotusprosentissa on ainakin yhden prosenttiyksikön ero riippuen kummalta kysytään. No kattellaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Yle teksti-tv

Kävisköhän niin, että lentoemännät myöntyvät pieneen työajan lisäykseen (äärirajoja levitellään) ja saavat vastineeksi vähän suuremman palkankorotuksen, kuin Blue1:laiset. Molemmat osapuolet voivat sitten sanoa saaneensa tärkeitä asioita läpi, mutta joustaneensa silti niin maan perusteellisesti. Ja palkankorotusprosentissa on ainakin yhden prosenttiyksikön ero riippuen kummalta kysytään. No kattellaan.
Pakkohan se on molempien sanoa, että antoivat yhteistyön nimissä periksi hieman, mutta kuitenkin niin, että pitivät omien puolta riittävästi.:eek:
 
Ylös