Hyvän tiimihengen merkitys

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jo kyllästymiseen saakka on jauhettu sitä, kuinka esim. Schumacher oli ylivertainen hyvän tiimin ja tiimihengen luomisessa ja kuinka suuri osa hänen henkilökohtaisesta menestyksestä perustui tähän seikkaan. Vastaavasti Kimiä on taas haukuttu kyseisen ominaisuuden puutteesta ja hänen ennen tätä kautta häviämiään mestaruustaistojakin on selitetty sillä.

Nyt kuitenkin kun katsotaan tämän kauden tilannetta McLarenin ja Alonson osalta niin voinemme vetää niiden perusteella jonkinlaisia johtopäätöksiä. Siitä tuskin lienee eriäviä mielipiteitä, että fiilis ei ole tuossa pilttuussa ollut varmastikaan kohdillaan. Lehtijutuissa on varmasti käytetty pientä värikynää mutta kyllä se näin ulkopuolisenkin silmin vaikutti varsin onnettomalta suhteelta. Kuitenkin kun katsotaan Alonson tuloksia kisoista ja etenkin teknisten vikojen määrää, on tilanne vähintäänkin hämmentävä. Luulisi, että kun kuski on tiimin kanssa niin pahasti sukset ristissä, näkyisi se jo radallakin mutta päinvastoin; Alonso ajoi jatkuvasti kärjessä ja hävisi mestaruudenkin vain yhdellä pisteellä. Emme tietenkään voi tietää, kuinka paljon parempia Alonson tulokset olisivat olleet, mikäli kaikki olisi ollut kunnossa mutta ainakaan teknisesti ei autossa ollut parannettavaa (0 teknisestä viasta johtunutta keskeytystä).

Jos nyt ei vielä tämän esimerkin perusteella voida tyystin murtaa myyttiä hyvän tiimihengen merkityksestä menestyksessä F1:ssä, niin kyllä se ainakin jonkin verran sitä heikentää. Mitä olette itse mieltä?
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Tiimihengellä on aina paljon merkitystä. Tottakai. Kukaan ei yllä parhaaseen suoritukseensa, jos tiimihenki on hukassa. Näinhän se menee ihan "tavallisellakin" työmaalla.

MS pelasi pelinsä sangen fiksusti, eikä tietenkään pelkästään hyvää hyvyyttään mekaanikkojaan lahjonut ja tiimiä vuolaasti kiitellyt, vaan siksi että kaikki olis tyytyväisiä ja homma toimis ja mestarruksia tulis. Sehän on kaikkien etu sekin, eli ei se nyt pelkästään itsekästäkään ole mun mielestä.

Kimi ei toimi siten varmaankaan, mutta toisaalta tuskin haukkuu tiimiään (päin vastoin on kehunut Ferrari-tallia musta aika vuolaasti, kun aatellaan, ettei Kimi kauheasti ylimääräistä juttele). Että tuskin kellään Kimin takiakaan kauhean huono fiilsi mistään tallissa on kuitenkaan.

Alonso sen sijaan kitisee koko ajan jostain. Luulenpa, että Mäkki ois ollut ihan selvä mestari taliien sekä kuskien puolella, jos tiimihenki ois ollut kohillaan (ja vakoilujupakkaa ei olis ollut tietenkään...:eek: ).

Toisaalta samaa kitinää Fernando harrasti kyllä Rellullakin ja voiti kuitenkin kaksi mestaruutta... Olisko tuo sitten täysin ylivoimainen, jos "motivois" tiimiänsä vähän eri tavalla? :eek!:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Revolt sanoi:
Nyt kuitenkin kun katsotaan tämän kauden tilannetta McLarenin ja Alonson osalta niin voinemme vetää niiden perusteella jonkinlaisia johtopäätöksiä. Siitä tuskin lienee eriäviä mielipiteitä, että fiilis ei ole tuossa pilttuussa ollut varmastikaan kohdillaan.
Tähän on helppo yhtyä. Jos tuo mainostamasi tiimihengen merkitys on koko kauden mittaisessa juoksussa vähänkin enemmän kuin yksi piste, niin voidaan todellakin sanoa, että huono tiimihenki maksoi Alonsolle kolmannen maailmanmestaruuden.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei voi vain ykskantaan todeta, että tiimihengellä on aina paljon merkitystä. Ei se ole mikään universaali totuus. Joskus tiimihengellä on paljon merkitystä, joskus vähän ja joskus ei ollenkaan. Myös ihmisten henkilökohtaiset motivaattorit ovat erilaisia. Ei ole mitenkään sanottua, että kaikki ihmiset suoriutuvat paremmin hyvässä tiimihengessä. Toiset ihmiset saavat negatiivisista asioista itselleen todella kovan motivaation. Esim. Alonson kohdalla voi hyvinkin olla niin, että tuolla kitinällä ja negatiivisella ilmapiirillä hän suggeroi itsensä jonkinlaiseen kiukkuun, jolloin hän suoriutuu paremmin kuin täydessä harmoniassa. Muistaakseni tätä spekuloi joku ITV-F1:sen kolumnistikin.

En ymmärrä ollenkaan, miten voidaan sanoa, että hyvällä tiimihengellä Alonso/McLaren olisivat olleet selviä mestareita. Missä tilanteissa parempi tiimihenki olisi tuonut parempia tuloksia? Jos tiimihengellä olisi ollut niin suuri merkitys niin ensimmäisenä sen olisi luullut näkyneen auton luotettavuudessa kun huonosti motivoituneet mekaanikot kiinnittävät mutterit huonosti jne. Mutta auto olikin 100% luotettava.

Kyllä minä olen edelleen sitä mieltä, että tiimihengen merkitystä on todella vahvasti liioiteltu. Insinöörit ja mekaanikot ovat niin kovia ammattilaisia, ettei heidän suoritukseensa kuskin kiukuttelut tai vastaavasti kättelyt/halailut/lahjomiset juuri vaikuta. Kivaltahan se varmasti heistä tuntuu mutta tuskinpa näkyy käytännön työssä juurikaan. Heillä on oma maineensa ja uransa pelissä eikä siellä varmastikaan aleta kapinoimaan sen takia, että kuski ei sano aamulla huomenta.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Revolt sanoi:
Missä tilanteissa parempi tiimihenki olisi tuonut parempia tuloksia?
Se olisi voinut näkyä tallin ylä/keskijohdon toiminnassa siinä määrin, että paremman tiimihengen ansioista ei olisi ehkä syntynyt ylimääräisiä paineita jotka aiheuttivat huonoja päätöksiä ja esimerkiksi Hamiltonin pitämisen radalla liian kauan Kiinassa.

Menee taas aikamoiseksi spekulaatioksi. Mutta se on varmaa, että ainakin viimeisen kolmen kauden aikana mestaruuden voittanut talli on aina hehkuttanut omaa huikeaa joukkuehenkeään. Renaultin mestaruusvuosina siitä taisi tulla jopa tallin sisäinen vitsi, ja Ferrari on nyt omasta puolestaan muistanut mainita asiasta. Mutta kaipa se on ihan luonnollistakin voittajalle joukkuelajissa, että joukkue sen mestaruuden loppuen lopuksi voittaa, ei yksilö. Ei edes kuljettaja ihan yksinään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
McLarenin tiimihengestä nyt ihan ensiksi - uskoisin, että Alonso onnistui muodostamaan kanssaan työskennelleeseen porukkaan kohtalaisen hyvin toimivan suhteen, tuskin tuo tulos olisi muuten ollut mahdollista. Toisin sanoen tilanne ei varmaankaan ole mennyt siihen, että Fernando olisi yksin koko tallin henkilökuntaa vastaan, vaan hänellä on ollut omat luotettunsa ja tukijansa. Lisäksi McLarenilla on oltu vastaavanlaisessa tilanteessa pariinkin kertaan ennenkin ja uskoisin, että ristiriidat osataan tiettyyn pisteeseen asti jo pitää poissa työnteosta tuolla kokemuksella.

Tiimihengen merkityksestä löytyy varsin hyvä esimerkki varikkosuoran toisesta päästä. Toro Rosso oli Scott Speedin lähdettyä kuin eri talli ja suorituksissa ennen ja jälkeen itsekin itseään kusipäänä pitävän amerikaneerin lähdön oli huima ero jopa Speedin kanssa hyvissä väleissä olleen "Tonio" Liuzzin kohdalla. Vettelin tulon jälkeen toiminta muuttui ainakin tiimin omien kommenttien perusteella repivästä rakentavaksi liki kertaheitolla.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, kyllä tossa tiimihenki-hommassa oma jujunsa on. McLarenilla tiimihenki ilmeisesti tulee valmiina kun sopimus kirjoitetaan eikä siihen tarvi kuskin tehdä mitään vaan talli hoitaa sen. Tarkotan tällä sitä, että kuski ei saa, eikä pääse luomaan henkeä, kun se ei ole silloin enää organisaation käsissä. Sennahan siihen kykeni, mutta Dennis on todennut moneen otteeseen, ettei enää salli sen tapahtuvan. Että hän pitää siitä huolen että kuskit eivät ala johtamaan tallia.

Alonsolla olisi ilmiselvästi kykyjä tähän luontaiseen johtamiseen. Kimilläkin niitä taitaa olla, ne eivät vaan tulleet McLarenilla esiin. Ei Kimi varmaan ymmärtnytkään että voi itse luoda tiimihenkeä. Kaikki kommentit Ferrari-ajalta tukevat sitä että Kimi on nostanut omaa profiilia omalla tavalla. Ei se Schumi ole, mutta kuitenkin oma persoona ja oma tyyppi. Nyt tämän mestaruuden jälkeen ei tarvi enää mistään murehtia. Ne uskoo sitä ja toisaalta Kimi osaa sitä edellyttääkin. Kyse on omanarvontunnosta.

Mclarenilla Alonsolta revittiin tämä alas ja lopputulos oli tallin kannalta vähintäänkin epätyydyttyävä.
 
Ylös