Ei ole oikein että nuori menee kaikkine veroineen kasvukeskukseen ja jättää vanhukset maaseudulle aiheuttamaan kuluja. Mutta eihän meidän nykyinen verojentasaus tätä huomioi mitenkään. kunhan vain jaellaan rahaa maaseudulle - ei sekään ole oikein. Käsittääkseni nykyään vielä nykyiset säädökset oikeastaan palkitsee asiansa huonosti hoitavia kuntia -kunhan ne ei liian syvälle vajoa.
Itse asiassa mä olen vahvasti sitä mieltä, että valtion pitäisi ottaa suurempi rahoitus rooli kaikessa, vanhusten huollossa, terveydenhuollossa, koulutuksessa jne. jolloin nämä ongelmat poistuisi. Esim. kunta saa x euroa per 0-18v, y euroa per 18-65v ja z euroa per 65+ valtiolta. Tämä toki edellyttäisi kunnallisverotuksen laskua ja valtionverotuksen nousua, mutta tasaisi myös eroja kuntien välillä. Summan pitäisi olla sellainen että sillä saa keskiarvona tarvittavat palvelut tuotettua, mutta toki kunta saa siihen päälle lisätä omaa rahaa, jos haluaa. Mutta tämä olisi sitte nimenomaan omaa rahaa.
(niin ja mä en ole vaatinut että perheet huolehtisi enemmän vanhuksista, kunhan vain sanoin että on se omaistenkin vastuulla edes jutella ja toimia "seuraneitinä" vanhuksille, kyllä "hoitaminen" kuuluu ammattilaisille)
Mutta maaseudun asuttaminen on oikeasti ongelma, miten me saadaan pidettyä väestöpohja riittävänä terveyskeskuksille, ei vain rahallisesti vaan myös siten että lääkärille riittää potilaita ja hän saa ylläpidettyä osaamistaan. Sama koskee (ehkä pienemmissä määrin) kouluja. Jos oppilaita ei ole tarpeeksi niin ei ole kenenkään (ei opettajan, eikä oppilaan sosiaalisen kehityksen kannalta) hyötyä ylläpitää 5 oppilaan kouluja.
Pitäisikö meidän uudistaa ajattelua. Kuntien yhteisiä terveyskeskuksia harvemmassa, mutta kiertäviä "terveyskeskusbusseja". miten hoidetaan akuutit tapaukset on sitten toinen ongelma, ambulanssiakaan ei voi pitää varalla joka niemessä ja notkelmassa. Mutta idea on se, että nykyisellä rakenteella ei pitkälle päästä - pitää olla valmiita radikaaleihinkin uudistuksiin. Tähän osittain liittyen oli hyvä kommentti aikoinaan (jonka varmaan tähänkin toikkiin lainasin). Ihmiset on valmiita lähtemään kerran vuodessa laskettelemaan toiselle puolelle Suomea, mutta kerran elämässä tehtävä lonkkaleikkaus on tehtävä naapurissa. Pitäisikö sairaaloidenkin erikoistua enemmän.
Lähinnä haluan pitää aluepolitiikankin mukana keskustelussa, koska se vie valtiolta tuhottomasti rahaa ja minua vain v**** kun puhutaan veroista, ne on helsingissä pienet mutta asumiskulut on suuret, joka uutisoinnissa unohdetaa (tästä oli esimerkki tammikuusta). Kun bensan maksoi 1,5+€ niin puhuttiin, että sitä pitäisi maaseudulla asuville kompensoida, asumisen kulujen kompensointia Helsinkiläisille (tai muihin kasvukeskuksiin) ei ole suunniteltu. Tuntuu että maaseudulla haluttaisiin rusinat pullasta.