Hyvinvointiyhteiskunta vol 107,2

Örfil

Guest
Suomi on monessa suhteessa edelleenkin hyvä ellei jopa erinomainen maa sitä tuskin kukaan kiistää. Ei kai kukaan ole väittänyt että kaikki olisi pielessä?
Hienoa lukea tuo sinun kirjoittamana :)
Mäkin mielestä nimenomaan kaikki on pielessä ja nyt pitää epätoivoisesti kokeilla hallitusmuodon vaihtamista.
Eli kun talo palaa, aletaan suunnittelemaan kiireesti että vaihdetaankin taloon maapohjalaatan sijaan rossipohja. Hyvä toimintasuunnitelma!

Ei tässä ole kysymys yksittäisistä hintalapuista vaan kokonaisuudesta.
Niin kauan kuin ei ole esittää konkreettisia toimia, mitään ei tapahdu.
Nuo tärkeät mainitsemasi asiat jäävät muuten, sori vaan, pelkäksi epämääräiseksi valittamiseksi.
 

Örfil

Guest
Tuo oli täyttä paskaa jo silloin. Suomen päätöksenteko- ja toimintakyky on täysin nollassa tällä hetkellä.
Näppituntuma on että eduskuntavaalien läheisyys taas jähmettää kaiken pitkäjänteisen toiminnan.
Persut yrittävät vetää oppositiopisteitä minkä ehtivät ja kepu ratsastelee samalla aallonharjalla.

Siinä olen samaa mieltä että nyt pitää saada tilanne stabiiliksi, työrauha ja pitkäjänteisyyttä toimiin.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Vihdoinkin asiallinen keksusteluavaus:thumbup:

Pari ekaa teesiä:

- Yrittämisen ja työllistämisen verotaakka puoleen! Kilpailukyvyllä tämä maa nousee, ilman sitä syöksyy syvimpään maan rakoseen.
- Kaiken verotuksen erittäin rankka virtaviivaistaminen. mm. vähennysoikeudet verotuksessa pois, tuloverotus puhtaasti tulojen mukaan. Työnantaja voi maksaa töihin kulkemisesta ja työhuoneen kotona pitämisestä. Mitään veroilmoitusten hypistelijöitä ja tarkastelijoita ei tarvita kun prosessi virtaviivaistetaan.
- Työkkäreistä ne perkeleen kynänteroittajat ja klemmarin vääntelijät mäelle. Netti on keksitty kymmeniä vuosia sitten. Työpaikat välittyy sitä kautta tehokkaammin.
- Rakennusvalvonnan kahvin juojista 80% mäelle. Rakennusmääräysten ja paikallisten kaavamääräysten käytännön noudattamista rakentamisessa voi valvoa yksityiset palveluntuottajat. Aivan kuten autojen katsastuskin hoidetaan.
Yrittämisen ja työllistämisen verotaakka puoleen!
Tämä on varmasti totta. Ainakin työllistäminen pk-yritykselle saisi olla nykyistä halvempaa ja yksinkertaisempaa. Yritysverossa piilee myös ansa: veron taso on kansainvälisen kilpailun alla. Trendi on, että valtio toisensa jälkeen laskee yritysveroaan, kusten samalla naapuriensa kintuille. Esimerkiksi Hollanti ja Irlanti ovat jo nyt veroparatiiseja. Muut saavat maksaa heidän alensa kun ne keräävät hyödyn! On oikeus ja kohtuus, että yritykset maksavat kohtuullista veroa, jo siksi, että hyödyntävät yhteiskunnan palveluita, infraa jne.

Kaiken verotuksen erittäin rankka virtaviivaistaminen
Tähän voi yhtyä. Veronkannosta on vuosikymmenten saatossa muodostunut kudelma, jota ei hallitse kukaan. Rasittaa niin verovelvollisia kuin veronkantajaa.

Työkkäreistä ne perkeleen kynänteroittajat ja klemmarin vääntelijät mäelle
Työvoimatoimistoista on tullut sosiaalitoimen jatkeita. Pitäisikö sosiaalipuoli yhdistää: KELA + TE-toimiston holhouspuoli + kuntien sosiaalitoimi? Kunnat pois tuosta järkiään? Nythän esim. teollisen rakennemuutoksen kuntaa rangaistaan vielä lisää, jos ei pysty työllistämään väkeään.

TE-toimiston työnvälitys voi toimia myös hyvin, ammattitaitoa esim. tehtaan työporukan seulomiseen on. Karu fakta vain on, että TE-toimiston asiakkaista suurin osa ei kelpaa millekään työmarkkinalle. Esimerkiksi teollisuuslaitos haluaisi 15 henkeä lisää riveihinsä. Tulee yli 200 hakemusta/ohjausta. Rankasti sormien läpi katsoen saadaan viimeiset tuosta 15:stätoista kasaan. Näissäkin pari mätämunaa lopulta.

Rakennusvalvonnan kahvin juojista 80% mäelle.
Tähän en osaa ottaa kantaa. Sitä mieltä kuitenkin olen, että puolueetonta valvontaa tarvitaan. Miten se tulisi organisoida, en osaa sanoa. Katsastustoimi on surullinen esimerki yksityistämisestä.


Yritystuista:
Voidaan toki tehdä raflaavia otsikoita. Mainitut tuet ovat kuitenkin hyvin moninaisia. Eikö tavoite ole juurikin ollut tukea teknologian kehitystä? Sitten kun se tehdään, onkin tuki pahasta? Telakat ovat saaneet naamioitua telakkatukea, kansainvälisen äärikierotuneen toiminta- ja kilpailukulttuurin vuoksi. UPM:lle maksettu energiatukea. Minusta oikein, koska sehän sitä kotimaista puhdasta energiaa tuottaakin. Ilman tukea kannattavuutta ei olisi -> ei tuotantoakaan -> ei koko ketjun työllisyys/aluetalousvaikutuksia.
 

Örfil

Guest
Katsastustoimi on surullinen esimerki yksityistämisestä.
Miten?
:confused:

Oma käyttäjäkokemus on pelkästään hyvä.

Kun vertaa mitä oli katsastaa auto -70/80 luvulla ja mitä se on nykyään, niin puhutaan aivan eri tapahtumasta.
Vähän sama ero kuin olla Alkon asiakkaana silloin tai nyt.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Pahin yksitysperseily ja kilpailulle avaamisperseily lienee silti Itella. Toimitusajat ovat about tuplautuneet viimeisten viiden vuoden aikajänteellä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Pahin yksitysperseily ja kilpailulle avaamisperseily lienee silti Itella. Toimitusajat ovat about tuplautuneet viimeisten viiden vuoden aikajänteellä.
Eikös Itellan omista kuitenkin Suomen valtio edelleen?

Onneksi se luo työtä suomalaisille, mitä nyt netposti pyörähtää Intian kautta:eek:
 
Viimeksi muokattu:

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Miten? [siis katsastustoiminnan yksityistäminen mennyt pieleen]
:confused:

Oma käyttäjäkokemus on pelkästään hyvä.

Kun vertaa mitä oli katsastaa auto -70/80 luvulla ja mitä se on nykyään, niin puhutaan aivan eri tapahtumasta.
Vähän sama ero kuin olla Alkon asiakkaana silloin tai nyt.
Oma kokemukseni alkaa 80-luvulta. Alkuun toki oli noin, että tunsi olevansa alamainen (jopa sadistisen) mielivallan alla. Mutta toimintakulttuuri ehti muuttua hyväksi jo ennen yksityistämistä.

Ajatus hämärtyi. Kyse on yhteiskunnan suorittamasta tarkastuksesta, että liikenteessä olisi vain teknisesti turvallisia ajoneuvoja. Autoilijan kannalta on kyse palvelusta, joka on PAKKO ostaa. Viranomaistoiminnasta, joka yhtä-äkkiä annettiin yksityisille. Mitä tapahtui. Katsastusasemien määrä varmaan kymmenkertaistui, ellei yli. Onko se tehokasta resurssien käyttöä? Kuka maksaa? Asiakas tietenkin. + yrityksen (osin siis tarpeettomat) laitehankinnat + yrityksen voiton. Ja voitot ovat peräti valuneet ulkomaille! Siis mitä helvettiä? Autoilijoilta kerätään veronluonteista maksua gringon kukkaroon!

Yksityistämisen, jos se nyt pakko oli tehdä, olisi voinut hoitaa fiksumminkin, jos kerran tavoite oli (oliko?) pienentää kustannusta ja parantaa palvelua. Näin: valtio kilpailuttaa omistamansa katsastusaseman operoinnin vaikkapa 4 vuoden välein. Hinta ja asiakaspalvelun laatu ratkaisevat. Se olisi ollut aitoa kilpailua.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Kun vertaa mitä oli katsastaa auto -70/80 luvulla ja mitä se on nykyään, niin puhutaan aivan eri tapahtumasta.
Vähän sama ero kuin olla Alkon asiakkaana silloin tai nyt.
Alkonkin palvelu parantunut, vaikka valtiojohtoisena säilynytkin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Pitäisikö sosiaalipuoli yhdistää: KELA + TE-toimiston holhouspuoli + kuntien sosiaalitoimi? Kunnat pois tuosta järkiään?
Pitäisi. Muissakin asioissa tuo kuntien rahat vs. valtion rahat on maallikon silmissä turha asetelma. Saman julkisen talouden rahoja molemmat. Läänit jo lakkautettiin. Lakkautettaisko myös maakunnat ja kunnat? Jollain konstilla ne ulkomailla monen miljoonan asukkaan kaupunkejakin johtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Yksityistämisen, jos se nyt pakko oli tehdä, olisi voinut hoitaa fiksumminkin, jos kerran tavoite oli (oliko?) pienentää kustannusta ja parantaa palvelua. Näin: valtio kilpailuttaa omistamansa katsastusaseman operoinnin vaikkapa 4 vuoden välein. Hinta ja asiakaspalvelun laatu ratkaisevat. Se olisi ollut aitoa kilpailua.
Asiakaspalvelun laadun kilpailuttaminen tommosessa tilanteessa jossa aktiivisia toimijoita kerrallaan on vain yksi, vois olla aika päheetä touhua. Rakennettais kaks leikkiasemaa joihin joku valtion virkamies veis autonsa leikisti katsastettavaks ja katselis että onko hyvä meno vai onko katsasusinssi täys mulkku.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Asiakaspalvelun laadun kilpailuttaminen tommosessa tilanteessa jossa aktiivisia toimijoita kerrallaan on vain yksi, vois olla aika päheetä touhua. Rakennettais kaks leikkiasemaa joihin joku valtion virkamies veis autonsa leikisti katsastettavaks ja katselis että onko hyvä meno vai onko katsasusinssi täys mulkku.
Seuranta-apparaatti pitäisi olla. Testataan dummy-autoilla, löytävätkö viat vai eivät. Palvelun laadusta jatkuva asiakaspalaute. Jos jompikumpi sukkaa, niin yritys ulos ja uutta kehiin. Tämä tuomio esim. puolen vuoden välein. Toki on perusteltu kysymys, pitääkö toiminto lainkaan olla yksityistetty.

Niin vielä. Jos palvelun laatu ei miellytä asiakasta, voi hän kurvata seuraavalla kerralla Focuksellaan jollekin muulle asemalle. Paha yrittäjä sai tuta!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jämsässä katsastus maksoi kaikkine vitun mittauksineen 97€.

VMP ja osaisin kyllä itsekin, ilmaiseksi.


Joku 40e olisi vielä siedettävän rajoilla.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jämsässä katsastus maksoi kaikkine vitun mittauksineen 97€.

VMP ja osaisin kyllä itsekin, ilmaiseksi.


Joku 40e olisi vielä siedettävän rajoilla.
Sun kantsii perustaa katsastusasema joka tarjoaa katsastuksen kaikkine vitun mittauksineen neljäänkybään.

Lupaan että jono on Jämsänkoskelle saakka. Vaikka perustaisit sen Jyväskylään.

Innosta täristen hierot käsiä yhteen jokaisen leimatun auton jälkeen että ton katsastuksen mä maksoin.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Niin juu, tämä katsastuksen hintahan jäi marisematta. Valtion toiminnan loppuaikoina operaatio maksoi muistaakseni n. 70 markkaa. Siis n. 12 euroa. Nyt "palvelu" maksaa vähintään 70 euroa. Joskus jossain on tarjouksia, että 45 e, joka jopa sisältää päästömittauksen tai sitten se päälle 20 e. Laillistetusta ryöstöstä on kyse.

Kuten totesin jo, pääasia hämärtyi. Nyt "asiakas" on autoilija, jolta katsastaja rahastaa "palvelusta", joka on pakko ostaa. Oikeastihan primääriasiakas on valtio, joka haluaa kontrolloida autoja. Siksi kilpailutus olisi pitänyt olla valtion ja katsastusyrityksen välinen. Ei katsastusyrityksen ja sekundääriasiakkaan (autoilija) välinen, kuten nyt on. Ei autoilijalla oikeasti ole paljon mahdollisuuksia kilpailuttaa: seudun yrityksien hinnat on aika samat.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sun kantsii perustaa katsastusasema joka tarjoaa katsastuksen kaikkine vitun mittauksineen neljäänkybään.

Lupaan että jono on Jämsänkoskelle saakka. Vaikka perustaisit sen Jyväskylään.

Innosta täristen hierot käsiä yhteen jokaisen leimatun auton jälkeen että ton katsastuksen mä maksoin.
Esimerkkinä: inssin tuntilaskutus olisi 100e ja tilojen käyttö 100e/tunti: vartin kestävästä renkaiden potkimisesta tulisi laskutusta vain 50e.

Joku tienaa ja ihan vitusti.
 

Örfil

Guest
ALAS KATSASTUSFASISMI!

SUORA KANSANKATSASTUS ESSON PAARIN PIHAAN!
 
Ylös