Ilmalämpöpumppu=huuhaata?

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Jaaha, täytyypä vetää sen verran takaisin, että mä luulin että täällä keskustellaan JUMALAUTA MAALÄMPÖPUMPUSTA. JÄTKÄT PUMPPAA JOTAIN KÄYTETTYÄ ILMAA EES TAAS, VOI JUMALAUTA MITÄ PELLEJÄ!!!!1 Että mä häpeen teitä!

NotShee

?aotuo ätiM
Sijainti
Lund, Skåne
Jaaha, täytyypä vetää sen verran takaisin, että mä luulin että täällä keskustellaan JUMALAUTA MAALÄMPÖPUMPUSTA. JÄTKÄT PUMPPAA JOTAIN KÄYTETTYÄ ILMAA EES TAAS, VOI JUMALAUTA MITÄ PELLEJÄ!!!!1 Että mä häpeen teitä!
Itsekin pumppaan tällä hetkellä ilman mitään pumppuja käytettyä ilmaa ees taas noin 5 sekunnin välein! Pitäiskö hävetä?

Vesku

Maatalousneuvos
Kokemusta vain kevättalven ajan.
Hyvin siirtää uunien lämpöä ympäri taloa, ja mikä ihmeellisintä, yläkerran aulassa ei ole sen lämpimämpää kuin alakerrassa. Siis pakkaskaudella tammi-maalis /huhti ) Toukokuussa lämmitin lähinnä ilmalämpöpumpulla.

Jäähdytyksestä ei kokemuksia.
Luulisin, että pumpun käyttö on "mukavinta" syys-marraskuussa, jolloin COP-arvo lie luokkaa 4-5, kun ulkona ei ole pakkasta.

Mangelo

Well-known member
Mistä/minne se pumppu sitä lämpöä pumppaa? Johonkin varastoon vai? Miten se muuten säästää yhtään mitään? Vai tunkeeko se vaan tarvittaessa päivällä lämmintä sisään ja yöllä kylmää?

Viimeksi muokattu:

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Ilmalämpöpumppu oli tänään radiouutisten aiheena. Uutinen on sama, minkä kouvo linkitti tuohon ylemmäs. Sieltä löytyi hyvä tiivistelmä:

Tampereen Teknillisen yliopiston tekemässä vertailussa arvioidaan, että hyvillä pumpuilla saattaa säästää lämmityssähköstä kaksi kolmannesta. Huonoilla pumpuilla kovilla pakkasilla joutuu käyttämään lähes saman sähköenergian kuin ilman pumppua. Erot ovat aika huikeita, parhaat pumput tuottavat huomattavasti enemmän lämpöä kuin heikoimmat ja vastaavasti sitten sähkön kulutuksessa, suhteessa tuotettuun lämpötehoon erot on aika huikeita.
Tutkijan mukaan testin parhaita pumppuja olivat niin sanotut tunnetuimmat merkit, eli Hitachi, Electrolux ja Daikin.
Ilmeisesti saa olla tarkkana, mihin merkkiin rahansa työntää.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Joo, esim. Mitsubishi on ihan turha ostos.
Mä kyllä sanoisin että noi n. 3 copin Panasonic ja muut, joita rautakaupat kampanjeeraa on ihan perseestä.

Kannattaa mielummin mennä alan liikkeeseen;) kuin rautakauppaan ilpua (anagrammi: pilua) ostamaan.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Löytyiskö Hummer-merkkistä ilmalämpöpumppua ja miten paljon se säästäis multa sähköä?

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
On ja ei lehdistä lukemani perusteella. Lämmityksessä ilmalämpöpumppu säästää huomattavasti, mutta mikäli kesällä sitä käytetään viilennykseen hyöty pienenee oleellisesti.
*Otetaan esimerkiksi Helsinki
- Yleinen huonelämpötila on käytännössä +21°C. Lämmityskausi alkaa syksyllä, kun ulkoilman vuorokautinen keskilämpötila alittaa +12°C ja päättyy, kun vuorokautinen ulkoilman keskilämpötila ylittää +10°C.
- Vuonna 1997 Helsingissä on ollut hellepäiviä 33 kpl (1997 on ennätys, esim. vuonna 2008 hellepäiviä oli paikasta riippuen 7 kpl)
- Noin 100 vuoden tarkastelujaksolla on lämmityskaudella ulkoilman keskilämpötila ollut noin 0,6°C.
- Lämmityskaudella siis lämmitetään sisälämpötilaa keskimäärin 20,4°C ulkoilmaa lämpimämmäksi, tätä tehdään ~240 vuorokautta vuodesta.
= Lämpötilaa muutetaan yhteensä 4896°C
- Jäähdytystä tarvitaan pääsääntöisesti hellepäivinä, joita siis Helsingissä maksimissaan vuodessa on ollut 33 kpl. Hellepäivinä sisälämpötilaa lasketaan ulkolämpötilaan nähden 4 - 10°C.
= Lämpötilaa muutetaan yhteensä 132 - 330°C

Edellisen perusteella mielestäni jäähdytys ei poista hyötyä oleellisesti.

Pumppujen hankinnassa erittäin tärkeää on mitoitus/hinta, ajoitus ja käteinen raha.

- Pienikin pumppu on hyvä sijoitus, jos se on edullinen hinaltaan. Kalliimman pitää tuottaa enemmän ilmaisenergiaa.
- Itse ostin järjestlmäni aikaan, jolloin vaihtoehtona oli hieman yli euron litralta maksavan lämmitysöljyn tilaaminen säiliöön.

Itselläni VILP tekee lämpöä käyttövesi mukaan lukien ja pumppaa ilmaisenergiaa vuodessa ~10 000 kWh eli vajaalla tonnilla.