Iltasanomat paljasti Rellun salaisuuden!

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
"Päättyvän F1-kauden ilmiöitä on ollut Renault-tallin huikean hyvät startit. Syyksi on epäilty kaikkea mahdollista ja jopa laitonta sähköistä starttijärjestelmää. Tuore Autosport -lehti kertoo Renaultin lähtevän kuin hauki rannasta, koska auto on muita takapainoisempi ja koska moottori vääntää alempaa ja vaihdelaatikossa on yksi vaihde vähemmän.

Painojakauman siirto taaksepäin antaa automaattisesti lisää pitoa takarenkaille. Alempaa vääntävä moottori puolestaan vähentää renkaiden sutimista ensimmäisten metrien aikana."

Jaa kun on alavääntöä enemmän niin ei sudi helposti? Montoyan sanoin kommentoin: "juu vaking idiot!"

Rellu on takapainoisempi ja varmaan ykkönen vähän pidempi kuin muilla.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Otto Hokkanen sanoi:
Kuinkahan tuo vaihteiden vähäisempi määrä sitä kiihtyvyyttä parantaa?
Kun on vääntävä kone ja vähemmän vaihteita, niin yhdellä vaihteella ajettu matka on pitempi kihdytyksessä. Kun vaihde vaihdetaan sytytysvirta katkeaa ja kiihtyvyys hidastuu. Simppeliä eikö totta!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kuinkahan monta millisekuntia nuo nykyvaihteistot kuluttavat vaihtamiseen ja mitenhän on, kummalla pääsee nopeammin liikkeelle, lyhyellä vai pitkällä vaihteella?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Nykyvaihteisto on niin nopea ettei sen takia kannata laittaa pidempää välitystä... Jos kone vääntää paremmin niin voidaan välitystä pidentää suorituskyvyn kärsimättä(huipputehoa ei voi käyttää 100% hyödyksi kiihdytettäessä,koska renkaiden pito ei riitä). Alempaa vääntävä moottori onkin siten jo paljon parempi lähtöihin kuin yläviritteinen moottori.

Kuitenkin vaihteita on maksimissaan 7 ja niiden pitää soveltua ennen kaikkea radan kiertämiseen ,tulee lähdöistä vaikeampia. Jos kone vääntää alempaa niin lähdössä ei hävitä korkeampi viritteiselle moottorille vaikka välitykset olisivat samat. Tavallaan järkevästi käytettävissä oleva keskimääräinen teho on suurempi jos kone vääntää alempaa. Huipputeho häviää kiihdytyksissä savuna ilmaan tai luistoneston toimintaan.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Mossi Superstar sanoi:
Kun on vääntävä kone ja vähemmän vaihteita, niin yhdellä vaihteella ajettu matka on pitempi kihdytyksessä. Kun vaihde vaihdetaan sytytysvirta katkeaa ja kiihtyvyys hidastuu. Simppeliä eikö totta!
Saman logiikan mukaan olisi edullista samantien jättää 1,2 ja 3 kokonaan pois jos F1 aski on mielestäsi niin hidas että sen käyttö heikentää kiihtyvyyttä.

Noin muutenkin laittaisin mainitun lehden autoaiheiset "artikkelit" samaan kasaan monen muun lehden kanssa jonka informaatioarvo on nolla.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
petrolhead sanoi:
Saman logiikan mukaan olisi edullista samantien jättää 1,2 ja 3 kokonaan pois jos F1 aski on mielestäsi niin hidas että sen käyttö heikentää kiihtyvyyttä.
Kyllä tuolla vaihtamisella kumminkin on merkitystä. Jossain kisassa näkyi kun BAR ja Rellu kiihdyttivät vierekkäin ja aina kun toinen vaihtoi niin jäi vähän jälkeen. Jos ekaa vaihtoa ei tarvii tehdä niin aikasin niin hieman siinä saattaa voittaa, ehkä metrin pari. Mutta luultavasti muilla osa-alueilla vastaavasti hävitään. Sama juttu tuo takapainoisuus, saattaa olla hyvä kiihdytyksissä hitaista paikoista mutta muuten aika hankala.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
J.Heldenview sanoi:
Kyllä tuolla vaihtamisella kumminkin on merkitystä. Jossain kisassa näkyi kun BAR ja Rellu kiihdyttivät vierekkäin ja aina kun toinen vaihtoi niin jäi vähän jälkeen. Jos ekaa vaihtoa ei tarvii tehdä niin aikasin niin hieman siinä saattaa voittaa, ehkä metrin pari. Mutta luultavasti muilla osa-alueilla vastaavasti hävitään. Sama juttu tuo takapainoisuus, saattaa olla hyvä kiihdytyksissä hitaista paikoista mutta muuten aika hankala.
Kisa oli varmaan Hockenheim. Button vs. Alonso. Saattoi myös olla niin, että Alonso sai avattua hanat aikaisemmin, koska oli ulkolinjalla (Buttonin piti varoa Alonsoa)... mene ja tiedä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Harmi ettei FIA salli variaattoreita. Williamsilla oli sellainen testissä vuoden 93 aikana. Ainakin Taavetti kehui sitä silloin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
triniemi sanoi:
Jaa kun on alavääntöä enemmän niin ei sudi helposti? Montoyan sanoin kommentoin: "juu vaking idiot!"
[/B]
Ihan oikein, fykkösessä kytkimen kiinniottoaika on hyvin lyhyt ja kytkimen napatessa kiinni moottorissa pitää olla kierroksia niin paljon että se ei stumppaa, ykkönenkään ei voi olla loputtoman lyhyt niin kytkimen luiston loppuessa pitää olla joko moottorin tehoaluueella tai sudittaa rengasta kunnes ollaan tehoalueella. Ihan sama homma korkeavireisissä katuautoissakin eli vauhtiin päästyä alaväännön puute ei haittaa kiihtyvyyttä mutta paikaltaan lähtiessä kylläkin, ylävireinen kone stumppaa liian pienillä kierroksilla ja tehoalueella lähdettäessä sutii reippaasti alkuun ja mitä ylävireisempi kone sitä pitempi lähtösutiminen. Optimilähön tosin voi saada reilulla kytkimen luistattamisella mutta mikään kytkin ei moisella käytöllä montaa lähtöä kestä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Re: Re: Iltasanomat paljasti Rellun salaisuuden!

naukkis sanoi:
Ihan oikein, fykkösessä kytkimen kiinniottoaika on hyvin lyhyt ja kytkimen napatessa kiinni moottorissa pitää olla kierroksia niin paljon että se ei stumppaa, ykkönenkään ei voi olla loputtoman lyhyt niin kytkimen luiston loppuessa pitää olla joko moottorin tehoaluueella tai sudittaa rengasta kunnes ollaan tehoalueella. Ihan sama homma korkeavireisissä katuautoissakin eli vauhtiin päästyä alaväännön puute ei haittaa kiihtyvyyttä mutta paikaltaan lähtiessä kylläkin, ylävireinen kone stumppaa liian pienillä kierroksilla ja tehoalueella lähdettäessä sutii reippaasti alkuun ja mitä ylävireisempi kone sitä pitempi lähtösutiminen. Optimilähön tosin voi saada reilulla kytkimen luistattamisella mutta mikään kytkin ei moisella käytöllä montaa lähtöä kestä.
Kytkimen tarvitsee kestää yksi/kaks lähtö(ä) per kisa,joten ei kestävyys ole ongelma.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Re: Re: Re: Iltasanomat paljasti Rellun salaisuuden!

bigbear sanoi:
Kytkimen tarvitsee kestää yksi/kaks lähtö(ä) per kisa,joten ei kestävyys ole ongelma.
itse asiassa hieman enemmän, 1-2 starttia + 1-4 varikkostoppia...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
bigbear sanoi:
Harmi ettei FIA salli variaattoreita. Williamsilla oli sellainen testissä vuoden 93 aikana. Ainakin Taavetti kehui sitä silloin.
jep, sininen williamsin testiauto kiersi rataa CVT vaihteiston kera, kuulemma 1,5-2sek/kierros oli nopeampi kuin vakio...
DC todellakin ylisti aikanaan tuota vaihteistoa, mutta muille tiimeille tuli kiire saada tuo vaihteisto pannaan kun CVT vaihteiston kehittänyt yritys teki yksinoikeus sopparin Williamsin kanssa....
Eivät muut tykänneet kun muutenkin ylivoimainen auto/talli sai noinkin paljon lisää vauhtia...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Re: Re: Re: Re: Iltasanomat paljasti Rellun salaisuuden!

FO110K sanoi:
itse asiassa hieman enemmän, 1-2 starttia + 1-4 varikkostoppia...
Varikko stopit voidaan tehdä ilman kytkimen luistoa,jolloin nen ei rasitu nimeksikään. Samoin muut lähdöt lukuunottamatta itse kisan starttia
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Re: Re: Re: Iltasanomat paljasti Rellun salaisuuden!

bigbear sanoi:
Kytkimen tarvitsee kestää yksi/kaks lähtö(ä) per kisa,joten ei kestävyys ole ongelma.
Juu mutta koko murikka painaa vain reilun kilon ja F1-tehoilla sitä pystyy luistattamaan ainoastaan sekunnin murto-osia ennenkuin koko paska alkaa sulamaan.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Re: Re: Re: Re: Iltasanomat paljasti Rellun salaisuuden!

naukkis sanoi:
Juu mutta koko murikka painaa vain reilun kilon ja F1-tehoilla sitä pystyy luistattamaan ainoastaan sekunnin murto-osia ennenkuin koko paska alkaa sulamaan.
Se on täysin suunnittelusta kiinni...
 
Ylös