IndyCareissa on kaikkea. Kisat ajetaan Amerikan hienoimmilla ovaaleilla, katu ja moottoriradoilla. Autotkin ovat hyvät ja tehokkaat. Mukana kolme CARTin huipputallia Ganassi, Penske, ja Newman/Haas/Lanigan.
IRL:ssä on kaikkea, mutta kun kaikesta tuntuu puuttuvan jotain, niin lopputulos on sekundatuote, jota ei pikkulapsille uskalla suositella. Ja siksihän IRL aikanaan tosiaan perustettiinkin, jotta saadaan CART-tallit ajamaan ovaaleilla, katu- ja moottoriradoilla.
Olisikohan suurin osa alkuperäisen tuotteen faneista "kyrsiintyneet" kenties siinä, että Tony George sai kokeilla yli vuosikymmenen ajan olisiko hänen hallusinaatiollaan markkinoita kun kaikki CART-puolella sanoivat jo 1995 ettei niitä ole? Matka ei todellakaan ole minkään arvoinen, jos palataan lähes 15 vuoden jälkeen täysin samaan paikkaan vain huomatakseen kotitalon olevan ränsistynyt, kun kukaan ei pitänyt siitä huolta.
Sekä siinä että sarja muutti ns. yks tyyppi luokaksi ja Autot tolkuttoman rumia. Varsinkin tämä viimeisin neron leimaus Panoz.
Onneksi IRL-varikolta nyt löytyykin monta kuljettajaa, jotka haukkuvat kyseisen auton maanrakoon. Jopa Robin Miller, joka ei muuta tehnytkään kun arvostellut DP01:tä muistelee kyseistä autoa haikein ja lämpöisin mielin. Jimmy Vasser tykästyi kyseiseen autoon niin paljon, että nosti sen oman tallinsa seinälle sen sijaan että olisi myynyt sen Ben Johnsonille. Ja onneksi IRL ei ole yksityyppiluokka ja mukana on useita autoja universaalisti tylsäksi autoksi mekaanikkojen, kuljettajien ja fanien keskuudessa ristimän Dallaran lisäksi. Mitä muuten Chevroletille ja Toyotalle oikein tapahtui?
Ja että kisat vietiin vielä eurooppaan, ei mitää järkeä.
Champ Carin kilpailu Assenissa keräsi yksinään yhtä paljon katsojia kuin IRL saa kolmeen lyhyeen ovaalikilpailuunsa Milwaukeessa, Richmondissa ja Iowassa. Lisäksi Robert Doornbosin ansiosta IRL:llä on tänä vuonna ollut yhtä paljon katsojia Hollannin kokoisessa maassa kuin sillä on Yhdysvalloissa. Ilman ja jopa melkein ilman Indyä.
German 500, London Champ Car Trophy, Hollannin Champ Car - kilpailut keräsivät F1:n kanssa kilpailukykyisiä lipunmyyntituloja ja sarja tuli ajamaan Eurooppaan, koska täältä löytyi promoottoreita, jotka halusivat maksaa kilpailuista. Sitäpaitsi Champ Car oli viimeisinä vuosinaan avoimesti maailman sarja, joten sen arvosteleminen vedoten tuohon argumenttiin on melko tyhjänpäiväinen.
Väitätkö CarTer että vieläkin pitäisi olla kaksi sarjaa? Mikä tuossa Champ carissa oli sitten parempaa?
Meillähän ei enää ensi vuonna olisi kahta sarjaa, jos Kalkhoven olisi malttanut odottaa. Hän lähestuloot myönsi tämän itsekin, kun Tony George savustettiin ulos IMS:n johdosta. Ei tarvitse olla kovinkaan viisas tajutakseen, että Champ Car olisi korvannut IRL:n Indyssä ja siten meillä olisi 750 hevosvoimainen turboahdettu "real badass machine" kuten Tony Cotman sanoi tämän IRL-re'en sijasta.
Champ Car muuttui paljon, koska sillä ei ollut vaihtoehtoja. Aivan kuten CART oli pakotettu muuttamaan, koska Tony pilasi hyvin toimineen reseptin. Champ Car läheni F1:tä tuotteensa kanssa, koska se suljettiin ovaaleilta, eikä kahden kolmen ovaalin takia kannattanut tehdä ovaalipakettia tai mennä rikkomaan autoja tyhjien katsomoiden eteen, koska radanomistajat eivät halunneet markkinoida kilpailuja. Tämähän ei ole muuttunut lainkaan, vaikka kaiken paremmaksi tekevä yhdistyminen tapahtuikin. Sen näkee ovaalien vähenemässä määrässä. Milwaukee oli viimeinen ovaalirata, joka toivotti Champ Carin radalleen ja siellä he saivatkin katsomot jokseenkin täyteen. Nyt yhdistymisen jälkeen tämäkin legendaarinen rata on sulkemassa oviaan.
Champ Carissa oli aikanaan kaikki paremmin kuin IRL:ssä. Useita autonvalmistajia, kilpailuja ympäri maailmaa ja Indyssä, kaduilla, lentokentillä, moottoriradoilla, ovaaleilla ja vielä tehokkailla autoilla. IRL:n ei pitänyt olla mitään näistä, mutta nyt se on juuri sitä. CARTin piti muuttua ja Champ Car muuttui joksikin, mitä F1 nyt pyrkii olla. Ei sekään siis kovinkaan huono siis voinut olla.