Indycar 2009

Cosworth

Member
Liittynyt
31.7.2009
Viestit
7
Näyttäisi siltä että kuuden ensimmäisen osalta lähtöruudukko menee samassa järjestyksessä kuin pisteissäkin.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
No niin...

Kentuckyn (ovaali) kisa juuri päättyi (tuhannes osien erolla ykkösen ja kakkosen välillä) .

Onko jotain v*tun valittamista?


Jos on niin vannon masentuvani niin etten edes kännipäissäni kirjoita yhtä taivaallista viestiä enää tähän topicciin. :)
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Ei valittamista. En nähnyt edes koko kisaa. :D Briscoe siis voitti.
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Noniin ensimmäinen hyvä ovaalikisa sitten mies muistiin. Harmi ettei Carpenter voittanu, olis ollu eka voitto Edille mutta kakkosijakin oli hyvä tulos :thumbup:. Ja Briscoe siirtyi samalla sarjan kärkeen. Tuossa vielä top 5 pisteet.

1. Ryan Briscoe 416
2. Scott Dixon 408
3. Dario Franchitti 405
4. Helio Castroneves 341
5. Danica Patrick 309

E: Selostajien puheista jos jotain sain selvää, niin onko IndyCarissa seurattu Champ Carin esimerkkiä ja autoissa on nyt Power-to-Pass järjestelmä?
 
Viimeksi muokattu:

zoic

Member
Liittynyt
12.6.2009
Viestit
23
E: Selostajien puheista jos jotain sain selvää, niin onko IndyCarissa seurattu Champ Carin esimerkkiä ja autoissa on nyt Power-to-Pass järjestelmä?
Kyl, ilmeisesti se antaa boostia 5-20hp riippuen ajaako kuski rikkaalla vai laihalla seoksella.
 

Tappara

Member
Liittynyt
3.8.2009
Viestit
18
Sijainti
Turku
IndyCar Series 2010 kalenteri julkistettiin viikonloppuna. Verrattuna tähän vuoteen, kisa lukumäärä pysyy 17. Kaksi vanhaa kisaa lähti pois ja kaksi uutta tilalle + yksi uusi maa mukaan kalenteriin.

Ja lopuksi vielä että kaksi ovaalia lähti (Milwaukee ja Richmond) ja kaksi katu/moottori rata kisaa tuli (Brasilia ja Barber Motorsport Park). Eli jakauma menee nyt näin: Ovaali - Katu/Moottori = 8-9. Ovaalit näköjään vähenemään päin siis.

IndyCar Series 2010 kalenteri:

14.3 Brasilia, paikka päättämättä
28.3 USA, St.Petersburg
11.4 USA, Birmingham
18.4 USA, Long Beach
1.5 USA, Kansas (O)
30.5 USA, Indianapolis (O)
12.6 USA, Texas (O)
20.6 USA, Iowa (O)
4.7 USA, Watkins Glen
18.7 Kanada, Toronto
25.7 Kanada, Edmonton
8.8 USA, Mid-Ohio
22.8 USA, Infineon
28.8 USA, Chicagoland (O)
?/9 USA, Kentucky (O)
18.9 Japani, Motegi (O)
2.10 USA, Homestead-Miami (O)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Onko jotain v*tun valittamista?

Jos on niin vannon masentuvani niin etten edes kännipäissäni kirjoita yhtä taivaallista viestiä enää tähän topicciin. :)
Älä huoli, onhan se hyvä, että uppoavan laivan kattoa aletaan korjaamaan ;)
NHL sanoi:
Selostajien puheista jos jotain sain selvää, niin onko IndyCarissa seurattu Champ Carin esimerkkiä ja autoissa on nyt Power-to-Pass järjestelmä?
Tuossahan nyt ei sikäli olisi mitään uutta, sillä IRL on tunnetusti haalistunut kopio alkuperäisestä. Uutta olisi, jos IRL oikeasti tunnustaisi kopioineensa jotain Champ Carilta, mutta näin ei ilmeisesti tehty, jos selostajat eivät kehdanneet suoraan puhua P2P:stä? IRL on tässäkin lajissa kuitenkin tuomittu häviämään NASCARille, jonka virallisen kannan mukaan he ilmeisesti ovat luoneet moottoriurheilun Yhdysvalloissa ja levänneensä seitsemäntenä päivänä Cup-kisan merkeissä...

Ei tuo ovaalilla ajaminen helppoa näillä autoilla ole ei. Carpenter ei pääse moottoriradoilla vieläkään mihinkään, mutta meinaa voittaa ovaalikilpailun Kentackyssä. Siinä sitä myyntiartikkelia Angstadtille. Terrystä puheenollen; Mitä amerikkalainen ovaalisarja tekee Brasiliassa katuradalla? :yuck:
Tappara sanoi:
Eli jakauma menee nyt näin: Ovaali - Katu/Moottori = 8-9. Ovaalit näköjään vähenemään päin siis.
Tallipäälliköt haluavat vähentää ovaaleja, koska vauriokustannukset ovat niillä kasvaneet joka vuosi, kun Dallaran kiulu vanhenee silmissä. Eihän tämän nyt näin pitänyt mennä. Tallipäälliköt ottaa vallan. Eihän tämän nyt näin pitänyt mennä...
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Kohta ollaan siinä tilanteessa että kalenteri musituttaa täsmälleen samaa kuin Champ Car kalenteri sen viimeisinä vuosinaan. Ja kohta autokin matkitaan ja vielä kaiken huipuksi sarjan nimikin matkitaan. Sulaa kopiointia. Ja sitä vain ei kukaan kehtaa myöntää IRL:ssä myöntää että se Champ Car olikin ihan hyvä juttu.

E: Ja kyllä selostajan ikään kuin vaivihkaa ja vähän salaa hiljakseen mainitsivat sanat "Champ Car" ja "Power-to-Pass" samassa lauseessa.
 
Viimeksi muokattu:

Tappara

Member
Liittynyt
3.8.2009
Viestit
18
Sijainti
Turku
Tuntuu vähän että Indycar topic ei pysy elossa jos joku ei ole jauhamassa paskaa sarjasta. Mikä tässä sarjassa oikeen kyrsiinnyttää? Itse ainakin olen IRL fani henkeen ja vereen.
 

hara-kimi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
152
Jos pohjois-amerikan suurimassa ja hehkutetuimmassa kisassa tv katsojia on jenkeissä 250000 ja ohituksia alkaa olla vähemmän kun ykkösissä niin luulisi että jotain radikaaleja muutoksia sarjaan on pakko alkaa tulla nopealla tahdilla. Ilman Danica Patrickia tv luvut tippuisivat varmastikin vielä puoleen tuosta säälittävästä luvusta mikä ei varmastikaan hivele sponsorien mieltä. Brasilian kisa on tulos uuden polttoainetoimittajan puolelta, mutta mikä ettei tähän sarjaan voisi listätä vielä radat vaikka Argentiinasta ja Mexicosta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
TMikä tässä sarjassa oikeen kyrsiinnyttää?
Eiköhän se ole nyt viimeistään kaikille muillekin kuin entisille Champ Car - faneille selvinnyt, että Tony Georgen IRL oli vastaus kysymykseen jota kukaan ei esittänyt. Perhe potki Tony-ressukan ulos "menestyksekkään" 14 vuoden jälkeen meneettyään tähän sarjaan satoja miljoonia dollareita perheen rahoja ja nyt tallipäälliköt sanelevat jälleen miten tätä touhua pyöritetään. Muutenhan asiat olisivat tässä jenkkisarjassa hyvin, mutta kun Ilmor on ainoa moottorinvalmistaja, japanilainen Honda moottorimerkki, italialainen Dallara yhden historian rumimman ja mielenkiinnottomimman auton valmistaja ja brasilialaiset ja skotlantilaiset kuljettajat joutuvat pahoittelemaan kilpailujen tylsyyttä. Tämän lisäksi Amerikan ovaaliradoille suunniteltu sarja ajaa Brasiliassa katuradalla.
Itse ainakin olen IRL fani henkeen ja vereen.
Jospa kertoisit hieman lisää miksi olet fani, niin ehkä pystyisimme paremmin analysoimaan miksi esimerkiksi Edmontonin ja Richmondin kilpailujaa seurasi alle 280 000 yhdysvaltalaista TV:n katsojaa ja miksi IRL:n TV-keskiarvo ilman rajusti romahtanutta Indyä on hieman yli 500 000 katsojaa koko kauden aikana. :rolleyes:
 

Tappara

Member
Liittynyt
3.8.2009
Viestit
18
Sijainti
Turku
IndyCareissa on kaikkea. Kisat ajetaan Amerikan hienoimmilla ovaaleilla, katu ja moottoriradoilla. Autotkin ovat hyvät ja tehokkaat. Mukana kolme CARTin huipputallia Ganassi, Penske, ja Newman/Haas/Lanigan. Ovaali kisat ovat hyviä ja sen takia että aikanaan FedEx CART/Tsämp Kaar tai mikä hyvänsä olikaan pari vuotta sitten niin kiinnostus meni kyllä siinä kun he luopuivat ovaaleista. Sekä siinä että sarja muutti ns. yks tyyppi luokaksi ja Autot tolkuttoman rumia. Varsinkin tämä viimeisin neron leimaus Panoz. Ja että kisat vietiin vielä eurooppaan, ei mitää järkeä. Champ Caar ei ollut mikään hyvä sarja enää pitkään aikaan ja hyvä että vihdoinkin yhdistyminen tapahtui viime vuonna. Olisi voinut aiemminkin ellei jotkut tyypit olisi laittaneet tilalle tätä Champ Caria ja jatkaa sarjan näivettämistä. Väitätkö CarTer että vieläkin pitäisi olla kaksi sarjaa? Mikä tuossa Champ carissa oli sitten parempaa?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
IndyCareissa on kaikkea. Kisat ajetaan Amerikan hienoimmilla ovaaleilla, katu ja moottoriradoilla. Autotkin ovat hyvät ja tehokkaat. Mukana kolme CARTin huipputallia Ganassi, Penske, ja Newman/Haas/Lanigan.
IRL:ssä on kaikkea, mutta kun kaikesta tuntuu puuttuvan jotain, niin lopputulos on sekundatuote, jota ei pikkulapsille uskalla suositella. Ja siksihän IRL aikanaan tosiaan perustettiinkin, jotta saadaan CART-tallit ajamaan ovaaleilla, katu- ja moottoriradoilla. :p

Olisikohan suurin osa alkuperäisen tuotteen faneista "kyrsiintyneet" kenties siinä, että Tony George sai kokeilla yli vuosikymmenen ajan olisiko hänen hallusinaatiollaan markkinoita kun kaikki CART-puolella sanoivat jo 1995 ettei niitä ole? Matka ei todellakaan ole minkään arvoinen, jos palataan lähes 15 vuoden jälkeen täysin samaan paikkaan vain huomatakseen kotitalon olevan ränsistynyt, kun kukaan ei pitänyt siitä huolta.
Sekä siinä että sarja muutti ns. yks tyyppi luokaksi ja Autot tolkuttoman rumia. Varsinkin tämä viimeisin neron leimaus Panoz.
Onneksi IRL-varikolta nyt löytyykin monta kuljettajaa, jotka haukkuvat kyseisen auton maanrakoon. Jopa Robin Miller, joka ei muuta tehnytkään kun arvostellut DP01:tä muistelee kyseistä autoa haikein ja lämpöisin mielin. Jimmy Vasser tykästyi kyseiseen autoon niin paljon, että nosti sen oman tallinsa seinälle sen sijaan että olisi myynyt sen Ben Johnsonille. Ja onneksi IRL ei ole yksityyppiluokka ja mukana on useita autoja universaalisti tylsäksi autoksi mekaanikkojen, kuljettajien ja fanien keskuudessa ristimän Dallaran lisäksi. Mitä muuten Chevroletille ja Toyotalle oikein tapahtui?
Ja että kisat vietiin vielä eurooppaan, ei mitää järkeä.
Champ Carin kilpailu Assenissa keräsi yksinään yhtä paljon katsojia kuin IRL saa kolmeen lyhyeen ovaalikilpailuunsa Milwaukeessa, Richmondissa ja Iowassa. Lisäksi Robert Doornbosin ansiosta IRL:llä on tänä vuonna ollut yhtä paljon katsojia Hollannin kokoisessa maassa kuin sillä on Yhdysvalloissa. Ilman ja jopa melkein ilman Indyä.

German 500, London Champ Car Trophy, Hollannin Champ Car - kilpailut keräsivät F1:n kanssa kilpailukykyisiä lipunmyyntituloja ja sarja tuli ajamaan Eurooppaan, koska täältä löytyi promoottoreita, jotka halusivat maksaa kilpailuista. Sitäpaitsi Champ Car oli viimeisinä vuosinaan avoimesti maailman sarja, joten sen arvosteleminen vedoten tuohon argumenttiin on melko tyhjänpäiväinen.
Väitätkö CarTer että vieläkin pitäisi olla kaksi sarjaa? Mikä tuossa Champ carissa oli sitten parempaa?
Meillähän ei enää ensi vuonna olisi kahta sarjaa, jos Kalkhoven olisi malttanut odottaa. Hän lähestuloot myönsi tämän itsekin, kun Tony George savustettiin ulos IMS:n johdosta. Ei tarvitse olla kovinkaan viisas tajutakseen, että Champ Car olisi korvannut IRL:n Indyssä ja siten meillä olisi 750 hevosvoimainen turboahdettu "real badass machine" kuten Tony Cotman sanoi tämän IRL-re'en sijasta.

Champ Car muuttui paljon, koska sillä ei ollut vaihtoehtoja. Aivan kuten CART oli pakotettu muuttamaan, koska Tony pilasi hyvin toimineen reseptin. Champ Car läheni F1:tä tuotteensa kanssa, koska se suljettiin ovaaleilta, eikä kahden kolmen ovaalin takia kannattanut tehdä ovaalipakettia tai mennä rikkomaan autoja tyhjien katsomoiden eteen, koska radanomistajat eivät halunneet markkinoida kilpailuja. Tämähän ei ole muuttunut lainkaan, vaikka kaiken paremmaksi tekevä yhdistyminen tapahtuikin. Sen näkee ovaalien vähenemässä määrässä. Milwaukee oli viimeinen ovaalirata, joka toivotti Champ Carin radalleen ja siellä he saivatkin katsomot jokseenkin täyteen. Nyt yhdistymisen jälkeen tämäkin legendaarinen rata on sulkemassa oviaan.

Champ Carissa oli aikanaan kaikki paremmin kuin IRL:ssä. Useita autonvalmistajia, kilpailuja ympäri maailmaa ja Indyssä, kaduilla, lentokentillä, moottoriradoilla, ovaaleilla ja vielä tehokkailla autoilla. IRL:n ei pitänyt olla mitään näistä, mutta nyt se on juuri sitä. CARTin piti muuttua ja Champ Car muuttui joksikin, mitä F1 nyt pyrkii olla. Ei sekään siis kovinkaan huono siis voinut olla.
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Champ Car kausilla 2004-05 oli mukana vain kaksi ovaalia ja 2006 oli enään yksi. Las Vegas oli muistaakseni halukkaampi järjestämään katukisan kuin ovaalin. Ilman yhdistymistä 2008 kalenterissa olisi ollut kolme Euroopan Champ Car GP:tä. Sarja pyrki kansainvälistymään ja sen se myös tekikin. Panoz oli upea auto ja valmistaa vieläkin, sen todistaa Superleague Formula sarjassa käytettävä Panoz DP09. IRL Dallarat ovat rumia kuin mitkä joilla voi heittää vesilintua ja Alex Figgen mukaan ne ovat selänmurtaja vaunuja ja käytännössä Vitor Meira voi todistaa tämän Figgen sanomisen olevan totta.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Itse olen lopun väsähtänyt tähän käsittämättömään kinasteluun mitä tulee tähän mm. tähän suosikki sarjaani ja siitä käytäviin naurettavan lapsellisiin kädenvääntöihin.

Tämä oli minun osaltani tässä. En aio kirjoittaa ainakaan kaudella 2009 enää yhden ainutta viestiä tähän topicciin, ja koska mitään muutakaan mielenkiintoista tässä foorumissa ei juuri ole tarjolla vetäydyn mielelläni pois tästä pelleilystä.

Kiitos nyt kaikille kuitenkin. Itse aion seurata tiiviistä kaikki loput Indy kisat tällä kaudella ja tulevaisuudessakin niin pitkään kuin joka päivä vanhenevassa kehossani elämää riittää.

Se joka saa minut kiinni tästä lupaukseni rikkomisesta olla kirjoittamatta edes yhtä postia mihinkään tämän foorumin aiheista, saa tulla henkilökohtaisesti syöttämään minulle kaksi hatullista rasvaripulia. Voin dipata siihen vaikka pari mätää muikkua kaupan päälle.

Jos minulla nyt sitten on tarvetta jutella webissä ihmisten kanssa IndyCarista tai vaikkapa toisesta suosikkisarjastani, Formula Ykkösistä, niin tiedän kansainvälisiä sivuja joilla voin jakaa intohimoni harrastukseen ilman mitään tyhmää kinastelua kaiken vitun aikaa.

Ja sanottakoon nyt tähän loppuun se minkä olen itseasiassa aina halunnut sanoa: Muutamia harvoja poikkeus jäseniä lukuunottamatta tämä foorumi on pelkkää paskaa. Tarkoitan, täynnä ihmisiä joiden postitukset antavat heistä kuvan joka saa minut toivomaan etten kuuna päivänä joudu moisista idiooteista kuulemaan.

On aina poistaa tämä foorumi bookmarksista - lopullisesti, ellen nyt tosiaan lepy sen verran että päätän jostain syystä palata tänne joskus vuoden 2010 aikana.

Ovaali has left this fucking forum.
 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Onko nyt hyvä mieli? Tätä saatanan kädenvääntöä taas ja näin siinä käy. Toivon todellakin, Ovaali, että palaat vielä joskus foorumille.

Sarjoja on nyt yksi ja menneitä on turha ruopia. Tässä sitä nyt ollaan eikä muuta voi.
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Kiitoksia avautumisesta Ovaali, ja itse en foorumiin ole kyllästynyt mutta tähän topiciin kylläkin ja IndyCar sarjaan myöskin. Lopetan siis vierailun tässä topicissa enkä enää koskaan aio vilaista yhtä ainoaa kisaa Indycarista. Sen verran kyllästynyt olen tuohon Tonyn leikkiliigaan. Joo eli tästä lähtien keskityn muihin sarjoihin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Totuus sattuu?

Ode sanoi:
Sarjoja on nyt yksi ja menneitä on turha ruopia. Tässä sitä nyt ollaan eikä muuta voi.
Onko IRL:n surkea tilanne tänään menneiden ruopimista? Surkeat TV-katseluluvut, jotka ovat läpi kauden selkeästi hävinneet F1:lle Yhdysvalloissa ja neljästä viiteen kilpailua on kerännyt vähemmän katsojia kuin öiset ruutukehän Amerikan kaapelikanavilla? Menneitä ei saa, eikä pidä unohtaa, anteeksi katuvalle voi antaa, mutta unohtaa ei koskaan, koska vain siten voi ymmärtää tätä päivää.

Enkä ole siinäkään samaa mieltä kanssasi, ettei mitään voi tehdä. Aina voi tehdä jotain. NHL ilmoitti, että hän sanoo Tonyn liigalle ei. Ovaali ilmoitti sanovansa keskustelullemme ei. Itse olen sanonut Tonyn liigalle ei, mutten suostu sanomaan amerikkalaiselle formula-autoilulle hyvästejä, vaikka sen suurin valo minulta ja miljoonilta muilta Champ Car - faneilta riistettiin. Jaksan uskoa, että Championship Auto Racing vielä palaa Yhdysvalloissa sille kuuluvalle tasolle, mutta sitä odotellessa totuutta ja historiaa ei saa unohtaa. Koska Suomessa ja tällä foorumilla on vain harvoja, jotka näyttävät välittävän jenkkiformuloiden kohdalla näistä kahdesta asiasta, niin en ole pystynyt olemaan hiljaa, vaikka olen sitä kyllä yrittänyt.

Yli 120 vuotta jenkkiformulakokemusta kokoontui viime viikolla samaan radio-ohjelmaan keskustelemaan jenkkiformuloiden nykytilanteesta ja tulevaisuudesta. Kyseisessä ohjelmassa Robin Miller sanoi, että Tony Georgen hautakivessä tulee lukea "Here lies the man who killed open-wheel racing". Hän on syyllinen siihen miksei viimeisen viidentoista vuoden aikana jenkkiformuloilla ei ole ollut tulevaisuutta. Ja nykytilanteen voi ymmärtää vain historian kautta. Jokaisen jenkkiformulafanin kannattaa kuunnella kyseinen ohjelma. Knight, Miller ja Kirby lyövät naulan kerralla syvälle puuhun.

Pahoittelen, koska Ovaali pahoitti mielensä sanomisistani. Pahoittelen, koska hän selvästi välittää jenkkiformuloista, eikä meitä ole enää montaa jäljellä. Niin monet ovat kävelleet pois. Se olisikin helpompaa ja olisin varmasti tehnyt itsekin sen, mutten ole vielä luovuttanut toivoani. Uskon jenkkiformuloiden uudelleen syntymiseen, tapahtui se sitten IRL:n entisten CART-tallien tai Atlantic-organisaation tai jonkun uuden yrittäjän toimesta.

Itse olen oppinut paksunahkaiseksi, koska olen seurannut, kannustanut ja puolustanut altavastaajia joihin olen itse uskonut jo niin kauan. Olen pahoillani, että raaka kylmä totuus sattuu. Oikean huippuluokan jenkkiformulasarjan loppuminen sattui kovasti, mutta uskoni ei silti ole horjunut ja siksi en ole kävellyt tältä taistelukentältä. Vaikka sillä raahautuminen sattuukin. Mutta niin se nyt vain on. The way it is...
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Olet oikeassa että sanoin Tony Liigalle ei. Minäkään en suostu jättämään jenkki formula-autoilulle hyvästejä, sillä myös minä toivon ja uskon että jonakin päivänä saadaan jenkki-formulat uuteen nousuun. Vaikkei se välttämättä ihan lähiaikoina tapahdukaan, niin vahva tunne siitä minulla on ettei tässä kauaa mene kuitenkaa. Sitä odotellessa voi keskittyä muihin asioihin.
 
Ylös