International Formula Master

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei tunnu reilulta, että tämä sarja on ratkaissut jo toisen mestarin putkeen ilman, että sitä on millään tavalla huomattu tällä foorumilla. Ajattelin, että kun esim. Superleague Formulan keskustelut on sarjan alusta asti puhuttu samassa paikassa, niin ei kai siitä haittaakaan ole, jos International Formula Masterillekin tällaisen pitkäikäisen säikeen perustaa.


Eli 20-vuotias sveitsiläinen Fabio Leimer liittyi tänään Jerome D'Ambrosion ja Chris van der Driftin seuraksi IFM-sarjan mestareiden listalle. Vuonna 2007 alkanut alunperin Formula S2000-työnimellä edennyt sarja yllätti ensimmäisen kahden vuoden aikana kisoissaan runsailla lähtöruudukoilla, mutta tänä vuonna sarjan osallistujamäärä on romahtanut tusinaan ja ilkeät kielet ovat olleet jo hautaamassa sarjaa kuluvan kauden jälkeen.

IFM:n järjestäjät ovat kuitenkin kokoajan olleet toista mieltä ja tänään sarjaorganisaatio julkistikin seuraavan kolmen kauden suunnitelmansa. Eurosportin alkuperäinen formulasarja tulee jatkamaan kanavalla myös kausina 2010-2012 ja IFM kisaa ensi vuonna 14 kertaa FIA:n vakioautojen kisaviikonloppuina. Tänä vuonna kalenteriin kuului myös kaksi F1:n kanssa ajettua kilpailua, mutta nämä poistuvat nyt siis ensi vuoden ohjelmasta.

Sarjaorganisaatio ymmärtää kustannusten laskun olevan erityisen tärkeää sarjan tulevaisuuden kannalta ja siksi he pyrkivätkin pääsemään ensi vuonna 200 000 euron vuosibudjetteihin. Sarjan voittaja tulee myös ensi vuonna saamaan testin GP2-tallissa.


Mielenkiintoisin muutos, joka tullee lisäämään autojen määrää ensi vuoden lähtöruudukossa on perustaa uusi Formula Master Light - luokka tämän vuoden jälkeen käytöstä poistuville Tatuusin rakentamille Formula Renault 2.0-litraisille autoille. Tatuusin auto sopii IFM-sarjaan, sillä myös pääluokan auto on Tatuusin valmistama ja näin vain neljä vuotta vanhat autot löytävät näkyvän kilpailuareenan, jonka tarkoitus on olla halvempi kuin esimerkiksi ensi vuoden Formula Renault Eurocup. IFM:n kevytluokassa ajamisen toivotaan olevan 150 000 euron tuntumassa.

Minusta tämä on aivan loistava idea ja kertoo, että IFM:n järjestäjillä on omaperäisiä ratkaisuja ja vielä paljon tarjottavaa moottoriurheilumaailmalle.

Ja kuten Ostoskanavalla usein toistetaan: Eikä siinä vielä kaikki. Light-luokan mestari tulee saamaan sarjan järjestämän paikan seuraavan vuoden pääsarjaan. Samanlainen mahdollisuus annetaan myös IFM:n vuoden tulokkaalle, joten taitaville nuorille kuljettajille ainakin annetaan mahdollisuuksia kerätä kokemusta, mainetta ja kunniaa.

Vuoden 2009 International Formula Master - sarjasta on enää jäljellä kolme kisastarttia, joista yksi ajetaan huomenna Saksan Oscherslebenissä. Sarja päättyy Italian Imolaan 20. syyskuuta.
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Eikös tätä sarjaa ajetakkin WTCC-viikonloppujen yhteydessä? Hirveästi en ole tätä sarjaa seurannut kun tuo Eurosportti ei näy meikäläisellä joten jäänyt vähän huomiotta. Hienoa työtä sveitsiläiseltä kun varmisti mestaruuden kun vielä kolme starttia ajamatta :thumbup:. Monissa muissa sarjoissa mestaruus-taisto viedään ihan viimeiseen kisaan ja mahdollisesti aina viimeiseen mutkaan asti ( esim. F1 Brasilia 2008) :cool:)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eikös tätä sarjaa ajetakkin WTCC-viikonloppujen yhteydessä?
Ajoivat nyt myös muun muassa Hungaroringilla ja Spassa Fykkösten mukana.
Span kisat tuli katseltua, ihan mukiinmenevää viihdettä.


Minusta tämä on aivan loistava idea ja kertoo, että IFM:n järjestäjillä on omaperäisiä ratkaisuja ja vielä paljon tarjottavaa moottoriurheilumaailmalle.
Saatan muistaa väärin, mutta etkö joskus aikaisemmin kuluvana vuonna kritisoinut koko sarjan tulevaisuutta/merkitystä?
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Saatan muistaa väärin, mutta etkö joskus aikaisemmin kuluvana vuonna kritisoinut koko sarjan tulevaisuutta/merkitystä?
Hetken aikaa kesti miettiä mihin oikein viittaat ja kun en millään muistanut, niin piti oikein etsiä arkistojen kätköistä kyseinen kommentti. Tätä luultavasti tarkoitit?

Oletin tuolloin, ettei Eurosport enää jatka yhteistyötään sarjan kanssa tämän sopimuskauden jälkeen ja että IFM vaipuu samoille maille kuin esim. Colonin Euro3000-sarja. Sille reitille lähtiessään se ei enää olisi takaisin palannut.

Muutenhan en sarjassa näe nykyiselläänkään näe mitään muuta vikaa kuin sen hinta ja siihenkin on nyt luvattu muutosta vähentämällä testipäiviä. IFM:n kalustona on kilpailukykyiset, luotettavat ja suhteellisen nopeat formulat, jotka ehkä pääsisivät nopeammilla radoilla hieman paremmin oikeuksiinsa, mutta jotka ovat hyvässä suojassa WTCC-viikonloppuina ja Eurosportin kanavilla. Varsinkin IFM:n tarjoamat testimahdollisuudet vuoden menestyjille ovat aina olleet ainakin minusta upeita palkintoja kauden päätteeksi.

Tarkoitukseni ei ollut vähätellä sarjaa tai olla itse hautaamassa sitä ennenaikaisesti kaivettuun kuoppaan. Varsinkin eilisen ilmoituksen jälkeen näen IFM:llä hyvän tulevaisuuden seuraavan 3 vuoden ajan. Nykyiset pikku-Relluthan muistuttavat jo ulkonäöllisesti IFM:n kalustoa, joten tämä kertoo vain siitä, että joku on miettinyt näitä asioita ja tullut hyvin omaperäiseen lopputulokseen. Ja minä jos kuka arvostan omaperäisyyttä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei tunnu reilulta, että tämä sarja on ratkaissut jo toisen mestarin putkeen ilman, että sitä on millään tavalla huomattu tällä foorumilla.
Ei kai se toisaalta mitenkään epäreiluakaan ole. Valtaosa maailman formulamestareista jää täällä täysin vaille huomiota, eikä kuoleman kielissä riutuva FMaster ole kaiketi mitenkään erityisen kiinnostava sarja.
Tatuusin auto sopii IFM-sarjaan, sillä myös pääluokan auto on Tatuusin valmistama ja näin vain neljä vuotta vanhat autot löytävät näkyvän kilpailuareenan, jonka tarkoitus on olla halvempi kuin esimerkiksi ensi vuoden Formula Renault Eurocup.
Mihin Tatuusin tekeleeseen viittaat tuolla neljä vuotta vanhalla? Jos puhut käytöstä poistivasta Rellusta eli Tatuus FR2000:sta, tuo mallinimen numero on vuosiluku... Auto on kymmenen eikä neljä vuotta vanha. Siihen on tehty kahdesti päivityskitti, mutta perusauto on edelleen sama.

En ole kovin vakuuttunut Formula Masterin jatkosta ja kevytversion syntyyn suhtaudun vielä suuremmalla varauksella.

Nyky-Relluille löytyy kyllä muitakin sarjoja, kuten Italian F2000 Light, johon kelpaavat myös mm. F3-autot. Tuon sarjan mestarille on tarjolla paikka Euro3000-sarjassa, jonka (ensi kauden) mestarille Coloni taas on luvannut GP2-paikan.

Nykyiset pikku-Relluthan muistuttavat jo ulkonäöllisesti IFM:n kalustoa, joten tämä kertoo vain siitä, että joku on miettinyt näitä asioita ja tullut hyvin omaperäiseen lopputulokseen.
Tuo FR2000:n nykyinen ulkomuotohan ei kyllä järin omaperäinen, vaan perustuu Renault'n markkinointipuolen intoon sorvata koko FR-perhe F1-muottiin. Samoihin aikoihin nykyisen aerokitin julkaisun kanssa myös FR3.5:n kaunis Dallara pilattiin lärpäkkeillä, jotka ovat onneksi nyt F1-autojenkin muututtua poistuneet. Tavoitteena ei siis ollut omaperäisyys, vaan ulkonäkö, jonka suuri yleisö mieltäisi F1:n näköiseksi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei kai se toisaalta mitenkään epäreiluakaan ole. Valtaosa maailman formulamestareista jää täällä täysin vaille huomiota, eikä kuoleman kielissä riutuva FMaster ole kaiketi mitenkään erityisen kiinnostava sarja.
Yleensä tätä kiinnostavuutta arvoitetaan TV-näkyvyydellä, viimeksi Atlantic-keskustelussa, joten luulisi nyt suorana Eurosportilla lähetettävän sarjan kiinnostavan kuitenkin hieman enemmän. Nyt tietenkin voidaan piiloutua automäärän taakse, mutta ei sitä kiinnostusta tätä sarjaa kohtaan ollut silloinkaan kun mukana oli lähes 30 autoa.

Itse jotenkin sympatiseeraan IFM-sarjaa. Tosin minut nyt on helppo saada puolelleen tarjoamalla hyvää palvelua ja osoittamalla, että tavallinenkin ihminen merkitsee heille jotain.
Mihin Tatuusin tekeleeseen viittaat tuolla neljä vuotta vanhalla?
Tuon viimeisen päivityskitin aikaisiin autoihin, kuten lehdistötiedotteessakin mainitaan:
International Formula Master sanoi:
Tatuus FR 2.0 single-seaters produced under the manufacturer’s 2007-2009 specification will be allowed to enter the 2010 season under the newly-launched International Formula Master Light class.
Otto Hokkanen sanoi:
Nyky-Relluille löytyy kyllä muitakin sarjoja, kuten Italian F2000 Light, johon kelpaavat myös mm. F3-autot. Tuon sarjan mestarille on tarjolla paikka Euro3000-sarjassa, jonka (ensi kauden) mestarille Coloni taas on luvannut GP2-paikan.
Näin näkyvää sarjaa kuin IFM on niin et kyllä käytöstä poistuville Relluille löydä. Sekin täytyy ottaa huomioon, että jos raha ensi vuonna todella on niin tiukalla kun annetaan olettaa, niin silloin ne harvat haluat kyllä näkyvyyttäkin. Ja jokin Italian F2000 tai edes Formula Renault'n Eurocup ei tule saamaan näin paljon potentiaalista medianäkyvyyttä Euroopassa ja Aasiassa kuin IFM heille Eurosportilla tarjoaa.
Tuo FR2000:n nykyinen ulkomuotohan ei kyllä järin omaperäinen, vaan perustuu Renault'n markkinointipuolen intoon sorvata koko FR-perhe F1-muottiin. Samoihin aikoihin nykyisen aerokitin julkaisun kanssa myös FR3.5:n kaunis Dallara pilattiin lärpäkkeillä, jotka ovat onneksi nyt F1-autojenkin muututtua poistuneet. Tavoitteena ei siis ollut omaperäisyys, vaan ulkonäkö, jonka suuri yleisö mieltäisi F1:n näköiseksi.


IFM Lightin aerokitin jälkeen nopeasti katsottuna ei näitä kahta edes erota toisistaan.

Ja et nyt selvästikään ymmärtänyt mitä tuolla omaperäisyydellä tarkoitin. Minua ei kiinnosta pätkääkään miksi pikku-Relluja on muokattu milloin mihinkin suuntaan, mutta Tatuusin rakentamien formula-autojen yhteen tuominen on minusta melko loogista ja omaperäistä ja oikeasti ihan potentiaalisesti toimivakin idea kun taas esimerkiksi F3-autojen ja Formula Renault'n yhteen liittäminen sitä ei sen sijaan ole.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Jos rehellisesti sanotaan niin minä varmaan olen ollut suurin hautaaja tälle sarjalle, syynä on ollut se että viivalla on aika useasti ollut vain reipas 10 autoa joka on ollut säälittävän näköistä.Kun vuoden hinta on 600.000 euroa, ei minun mielestä panos/tuotos suhde ole ollut kohdallaan ja olin valmis siunaamaan tämän sarjan haudan lepoon.

Carterin kirjoittamat uudistukset olivat kyllä luovia mutta tuleeko se uudistus ajoissa ja riittääkö tuo alennus hintaan. Siinä on vasta autosta tulevat kulut, päälle tulee tiimistä tulevat kustannukset joskin sinnekin laitettiin rajoituksia, kuinka paljon väkeä saa olla. Ja jos oikein tuon tekstin ymmärsin, jokaisella tiimillä on oltava vähintään kaksi autoa mukana, joten ei se vielä varmaa ole että IFM tulee tästä nousemaan.

Sen verran vielä offtopiccia että minun ääni häipyy tuolta kanavalta kaikista selostuksista jos ei ihmeitä tapahdu, älkää kysykö miksi. Toisaalta, vaihtuuhan se F1 selostajakin (kai) ensikaudeksi ja kun kanava- ja lähetysoikeuksissakin tulee muutoksia niin on mielekiintoista nähdä mikä sarja on milläkin kanavalla ja kuka selostaa mitä.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Toisaalta, vaihtuuhan se F1 selostajakin (kai) ensikaudeksi ja kun kanava- ja lähetysoikeuksissakin tulee muutoksia niin on mielekiintoista nähdä mikä sarja on milläkin kanavalla ja kuka selostaa mitä.
Miksi vaihtuisi? MTV3 ei taatusti luovu oikeuksistaan(MAX-kanavapaketin tilaus loppuisi tyystin), joten sama selostajaporukka jatkanee ensi vuonna.
Toisekseen Viasatin ja Canal Digitalin hinnoittelulla siirtyisi meikäläisen F1 seuraaminen streamien varaan, enkä olisi ainoa veikkaan.
[/off topic]
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
En väittänyt että F1 lähetykset menee toiselle kanavalle vaikka neuvottelut jatkosta on menossa eikä vain maikkarin kanssa. On muitakin sarjoja joiden oikeuksista taistellaan ja se Viasat näyttää tulevan oikeasti isoilla rahoilla peliin mukaan, millainen on Urheilukanava ensivuonna jne..
Ja kun Oskarille tuli perheenlisäystä niin ei se reissaaminen enää taida kiinnostaa. Joten muutoksia tulee kyllä, lopullinen paletti selvinnee vasta vuoden lopussa.

Mutta joku voi perustaa uuden topicin tälle aiheelle jos haluaa, ei sekoiteta aiheita..
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jos rehellisesti sanotaan niin minä varmaan olen ollut suurin hautaaja tälle sarjalle, syynä on ollut se että viivalla on aika useasti ollut vain reipas 10 autoa joka on ollut säälittävän näköistä.Kun vuoden hinta on 600.000 euroa, ei minun mielestä panos/tuotos suhde ole ollut kohdallaan ja olin valmis siunaamaan tämän sarjan haudan lepoon.
On sitä historian aikana ennenkin ajettu sarjoja suunnilleen 10 auton voimin. Kyllä minä myönnän, että esim. Atlantic Championship tänä vuonna on hiemam surullista seurattavaa automääränsä takia, mutta sitten muistutan itselleni, että hyvään kisaan tarvitaan vain kaksi autoa ja taitavat kuljettajat. Niin Atlanticissä kuin Mastereissa niitä on enemmän kuin kaksi ja onneksi todellisia field-fillereitä molemmissa sarjoissa on vain yksi tai kaksi.
Carterin kirjoittamat uudistukset olivat kyllä luovia mutta tuleeko se uudistus ajoissa ja riittääkö tuo alennus hintaan. Siinä on vasta autosta tulevat kulut, päälle tulee tiimistä tulevat kustannukset joskin sinnekin laitettiin rajoituksia, kuinka paljon väkeä saa olla.
Minä ymmärsin tuon kyllä niin, että kuljettajille tarjotaan ajopaikkaa tuolla 200 000 euron hintaan. Mukana olevat tiimit ovat jo aikanaan tehneet kalustoinvestointinsa ja Formula Master suunniteltiin tämän tason autoksi halvaksi ja yksinkertaiseksi ylläpitää, joten eivät ne kalustosta tulevat kulut nyt niin merkittäviä ole. Mitä nyt siivet ja romurauta aina maksaa...

Sama pätee tiimin henkilöstöön. Kyllähän se Formula 2:ssakin henkilöstö maksaa, koska eivät mekaanikot ja insinöörit siellä ilmaiseksi työtä tee. F2 vain pystyy konseptinsa puolesta viemään kauden läpi sellaisella määrällä henkilöitä, jota muissa sarjoissa kutsuttaisiin "luurankomiehistöksi." Tähän on IFM:ssäkin mahdollista päästä, jos tallit niin vain keskenään sopivat. Minä ymmärrän tuon niin, että tuohon 200 000 euron hintaan kuuluu kuljettajan kannalta koko paketti.

Huomasitko muuten Saksassa kuinka Leimerin etusiipeä oli vaihtamassa Jenzerin tiimin lisäksi Irisin keltapaitoja? Ei mikään ihme, koska Jenzerin omistaja on myös Iris Projectin tekninen johtaja. Varsinaisesti IFM:ssä on mukana siis enää viisi tallia, joten se on erittäin pieni klubi, jossa tiimien täytyy olla yhteisymmärryksessä siitä minne sarja tästä eteenpäin menee. He ovat kalustonsa takia samassa veneessä. Ja se vene on vasta pelkästään tämä varsinainen IFM-luokka. Formula Renault 2.0 - luokasta eli IFM Lightista odotan suurta menestystä. Kaikkien tiedossa on, että tiimien on erittäin hankalaa - varsinkaan nykyisen taloustilanteen aikana - mennä sponsorin puheille ja sanoa, että aion ajaa jossain FR2.0 Eurocupissa, josta Sinä, rakas rahoittajamme, et luultavasti tule ikinä kuulemaan tai näkemäänkään yhtään mitään koko kauden aikana. Ja ai niin, meidän pitäisi ostaa vielä täysin uudet autotkin ennen kuin pääsemme edes ajamaan. IFM Light poistaa tämän ja tarjoaa saman tien paljon enemmän kuin WSR:n koosteissa nopeasti vilahtava Eurocup.

IFM Lightissa tiimit pääsevät erittäin pitkälle jo pelkästään Eurosportin Euroopan ja Aasian TV-sopimuksilla ja autoilla, jotka on jo kertaalleen hankittu ja joita on ajatettu vuosikaudet. Markkinanäkökulmasta tämä on järkevää ja tulee osoittautumaan toimivaksi, mikäli maailma ei seuraavien kuukausien aikana muutu jälleen radikaalisti ja mikäli Renault ei yritä torpedoita tätä.
J.T. sanoi:
Sen verran vielä offtopiccia että minun ääni häipyy tuolta kanavalta kaikista selostuksista jos ei ihmeitä tapahdu, älkää kysykö miksi.
Aiot vihdoinkin toteuttaa lapsuuden haaveesi ja siirtyä Eurosportin moottoriurheiluselostajan tehtävistä selostamaan mustanmakkaran syöntikilpailuja Pirkanmaan Kaupunkitelevisioon? Tehdä ns. "paulpaget" :D

Voin tietenkin puhua vain omasta puolestani, mutta minusta Eurosportilla ei kyllä ole varaa menettää Suomen parasta moottoriurheiluselostajaa. Ei F1-, ralli, WTCC- tai RR-selostajaa, vaan moottoriurheiluselostajaa. Kuluttajaläheisyytesikään ei ole muuta kuin kunniaksesi. Olisi suuri sääli menettää noin ammattitaitoinen, monipuolinen ja siksi harvinaislaatuinen suomalainen moottoriurheiluselostaja. Jään siis rukoilemaan ihmettä.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Katotaan nyt mitä tästä sarjasta tulee...se voi tosiaan olla että IFM lights on se pelastaja, riippuu siitä kuinka tiimit saa rahaa kasaan.

Kukaan ei ole vielä perustanut mulle omaa faniryhmää Facebookkiin "Töyli eläkkeelle" niin siitä on pääteltävä etten ole päässyt vielä tunkeutumaan riittävän moniin koteihin pilaamaan viikonloppua. Siksi pitänee katsoa kaupallisesti rahoitettujen kanavien suuntaan ja tehtävä yllätyshyökkäys tarkoituksena saada joku nielaisemaan kahvit väärään kurkkuun kenties vielä tämän vuoden aikana. Rukoilkaamme yhdessä..:0)..

Mutta viimeinen IFM menossa ja täytyy tunnustaa että me ollaan Virtasen kanssa hiukka purjeessa, kaikki alkaa olla ratkennu paitsi talli ja rookie mestaruus, siitä pitäisi saada kiinnostava lähetys aikaiseksi. Toivon todellakin että tämä sarja elpyy ja ensivuonna ajetaan kunnon kisoja hyvällä automäärällä. Ei siitä kuitenkaan niin kauheasti ole aikaa kun tässäkin sarjassa vielä ajettiin kilpaa MUTTA jos seuraatte tämäkin päivän kisaa niin ohituksia on harvassa. F2 menee siinä suvereenisti edelle että niillä voi tulla imuun ja ohittaa...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ei voi tulla imuun ja ohittaa? Olipa hyvä kisa tynkägridilläkin :thumbup:
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Hmmm....yksi kauden parhaista kisoista tässä luokassa, en ihan äkkiä muista että IFM:ssä olisi tällaista kisaa pitkään aikaan. Olen korkeintaan kerran kuukaudessa väärässä, nyt se sattui lähetyspäivälle..:0)..Siinä oli varmaankin ohituksia saman verran kuin viidessä viimeisessä lähdössä yhteensä..:0)..Hyvä niin, toivotaan että sarja todellakin jatkuu vireänä ja tasaisena ensivuonnakin.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Näkyi tänä viikonloppuna maksukanavat kaapelissa ilmaiseksi ja katselinkin päivällä eurospurtin moottoriurheilua. Selostajakaksikko oli kyllä hyvä. Päihitti kyllä Pulkkisen ja Urheilukanavan kailottajat 100-0.:thumbup: Kiitos tästä :ahem:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ai mitähäh, Eurosport olisi näköjään siis näkynyt kaapelista ilmaiseksi... aina huomaan liian myöhään :frank:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei voi tulla imuun ja ohittaa? Olipa hyvä kisa tynkägridilläkin :thumbup:
Ehdottomasti viikonlopun parasta formulakilpailua. Töylin täytyy useamminkin tulla tänne ennakolta maalailemaan tylsää kilpailua. :D


Alexander Rossista voisi muutaman sanan kirjoittaa, sillä hän oli IFM-kauden 2009 päätöskilpailun tähti. Viimeisen kisan kunniaksi Rossi hyökkäsi oikein kunnolla ja kruunasi ensimmäisen kautensa Euroopassa loistavasti voitolla. Samalla hän valloitti Vuoden tulokkaan tittelin, mutta jos siitä viime vuoden tapaan saa testin Sam Schmidt Motorsportilla, niin en yllättyisi lainkaan, jos hän jättää sen käyttämättä.

16-vuotiaana viime vuonna Formula BMW:n World Cupin voittanut amerikkalainen testasi kauden alussa Genoa Racingin autoa ja talli oli jo ilmoittamassa miehen mukaan Atlantic-sarjaan, kunnes viime hetkellä Trident kutsui hänet testaamaan Formula Masteria Imolaan. Tridentin IFM-tiimi ei kauaa enää pystyssä pysynyt, joten Rossi teki sopimuksen HiTech Junior-tiimin kanssa, joka oli mukana vain alkukauden kisoissa, jotta Kasper Andersen sai kokemusta ennen kuin hän siirtyi tallin kanssa kokonaan Superleague Formulaan. Sitä seurasi siirto Igor Salaquardan tiimiin, joka tuli Tsekkeihin mukaan Erik Janisin ja Igorin pojan Philipin kanssa.

Ehkä jotkut ovat kauden aikana huomannetkin muutaman "mielenkiintoisen" faktan hänestä:
Rossin kilpailunumero tällä kaudella oli 16, joka oli hänen ensimmäinen kilpailunumeronsa kartingissa ja jolla hän on kilpaillut myös Formula BMW:ssä. Sattumoisin hän tosiaan myös voitti uransa tähän mennessä tärkeimmän kilpailun 16-vuotiaana ja lunasti F1-testin BMW Sauberilla ennen tallin vetäytymistä.

Rossi on erittäin uskonnollinen kaveri, hänen kypärästään löytyy pieni risti ja suurimmiksi vaikuttajikseen hän on nimennyt Jumalan, vanhempansa ja pastori Louie Giglion.

Hänen taustajoukoistaan löytyy mm. F1 Racingin Tom Clarkson, joka toimii hänen lehdistöavustajanaan, mutta mikä tärkeämpää, hän on hyvissä väleissä SPEED-toimittajan ja USF1-puuhamiehen Peter Windsorin kanssa. Kesällä Rossi ilmoitti omalla Facebook-sivuilla olevansa USF1:n testi- ja kolmoskuljettaja, mutta tästä ei ole ainakaan vielä tullut virallista vahvistusta.

Rossi oli siis IFM-kauden tulokas ja ensimmäisellä kaudellaan Euroopan radoilla hän oli IFM-sarjan neljäs ja hänen kauden kolmannen osakilpailuvoittonsa jälkeen International Formula Master - kausi 2009 on virallisesti paketissa. Nyt jäämme odottamaan uutisia ensi kauden osallistujista ja mahdollisista uusista tiimeistä. Sarja tulee tämän talven aikana elämään erittäin tärkeitä aikoja ja ainakin minä yritän seurata uutisointia erityisellä tarkkuudella seuraavien kuukausien ajan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nyt olisi tarjolla puolen päivän testi Formula Masterin S2000-kalustolla ilmaiseksi Unkarin Hungaroringilla. IFM-tiimit testaavat kuljettajia lokakuun 6. ja 7. päivä ja testien pääpalkintona nopeimmalle kuljettajalle on tarjossa koko kauden ajopaikka IFM-sarjassa. Testi on avoin kaikille tulokaskuljettajille, jotka eivät ole ajaneet aiemmin IFM-sarjassa tai osallistuneet sarjan virallisiin testeihin. Nyt olisi siis suomalaisille maailman valloittajille loistava paikka päästä urallaan eteenpäin.

International Formula Master's General Manager Alessandro Alunni Bravi sanoi:
We have received a lot of interest in the main Formula Master and the new Formula Master Light class since announcing our plans for 2010.

The open testing days will allow our Formula Master teams to evaluate the several new drivers who have been in touch over the past few weeks, whilst the Formula Master Light class makes its debut on track with new teams and racers.

As an extra incentive, we are offering a Formula Master single-seater to the fastest rookie testing a Formula Master car, which will be available for the winner to drive in the Formula Master category in 2010. In addition, our Formula Master teams have agreed to offer drivers half a day of testing for free, which includes one set of new tyres. This is a great opportunity for everyone involved or, planning to be, to get started on the 2010 season.
Tämän kauden menestyjät puolestaan pääsevät testaamaan erilaisia kalustoja hyvinkin pian. IFM-mestari Fabio Leimer testaa DAMSin GP2-autoa Paul Richardilla lokakuun alussa, Alexander Rossi palaa ainakin yhden testin ajaksi kotimaahansa, kun hän testaa Sam Schmidt Motorsportin IPS-autoa Putman Parkissa ja JD Motorsportin menestynein kuljettaja Vladimir Arabadzhiev puolestaan on valinnut itselleen sarjan järjestämän testin RML:n WTCC Chevroletillä.

Oikeiden autojen lisäksi sarjan kolme parasta eli Fabio Leimer, Sergey Afanasiev ja Josef Kral pääsevät kaikki testaamaan talven aikana Red Bullin F1-simulaattoria.

Kaikesta huolimatta vaikuttaa siis siltä, että kausi 2009 IFM-sarjassa oli ihan hyvä vuosi.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
IFM-tiimit testaavat kuljettajia lokakuun 6. ja 7. päivä ja testien pääpalkintona nopeimmalle kuljettajalle on tarjossa koko kauden ajopaikka IFM-sarjassa.
Ei, vaan palkinto on sarjassa käytettävä auto moottoreineen, jonka voi sitten viedä mukanaan haluamaansa tiimiin...
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Mikäs tämän sarjan tilanne on? Kotisivuilta ei löydy minkäänlaista tietoa tulevasta kaudesta (talleja, kuskeja, päivämääriä - tai tarkennetaan sen verran, että syyskuussa julkaistu alustava kalenteri löytyy uutisarkistoa kaivelemalla), ja viimeinen uutinen on joulukuun 1. p:ltä ("ROSSI IS FIRST IFM DRIVER TO TEST IN F1").

Kauden alkuun on toki aikaa (22.-23.5.), mutta herättäähän tällainen mediahiljaisuus vakavia epäilyjä sarjan tilanteesta, etenkin, kun ottaa huomioon, miten paljon Euroopassa on formulasarjoja - ja miten vähän tässä nimenomaisessa oli viime kaudella autoja.
 
Ylös