CARTer
Well-known member
- Liittynyt
- 20.9.2004
- Viestit
- 2315
Ei tunnu reilulta, että tämä sarja on ratkaissut jo toisen mestarin putkeen ilman, että sitä on millään tavalla huomattu tällä foorumilla. Ajattelin, että kun esim. Superleague Formulan keskustelut on sarjan alusta asti puhuttu samassa paikassa, niin ei kai siitä haittaakaan ole, jos International Formula Masterillekin tällaisen pitkäikäisen säikeen perustaa.
Eli 20-vuotias sveitsiläinen Fabio Leimer liittyi tänään Jerome D'Ambrosion ja Chris van der Driftin seuraksi IFM-sarjan mestareiden listalle. Vuonna 2007 alkanut alunperin Formula S2000-työnimellä edennyt sarja yllätti ensimmäisen kahden vuoden aikana kisoissaan runsailla lähtöruudukoilla, mutta tänä vuonna sarjan osallistujamäärä on romahtanut tusinaan ja ilkeät kielet ovat olleet jo hautaamassa sarjaa kuluvan kauden jälkeen.
IFM:n järjestäjät ovat kuitenkin kokoajan olleet toista mieltä ja tänään sarjaorganisaatio julkistikin seuraavan kolmen kauden suunnitelmansa. Eurosportin alkuperäinen formulasarja tulee jatkamaan kanavalla myös kausina 2010-2012 ja IFM kisaa ensi vuonna 14 kertaa FIA:n vakioautojen kisaviikonloppuina. Tänä vuonna kalenteriin kuului myös kaksi F1:n kanssa ajettua kilpailua, mutta nämä poistuvat nyt siis ensi vuoden ohjelmasta.
Sarjaorganisaatio ymmärtää kustannusten laskun olevan erityisen tärkeää sarjan tulevaisuuden kannalta ja siksi he pyrkivätkin pääsemään ensi vuonna 200 000 euron vuosibudjetteihin. Sarjan voittaja tulee myös ensi vuonna saamaan testin GP2-tallissa.
Mielenkiintoisin muutos, joka tullee lisäämään autojen määrää ensi vuoden lähtöruudukossa on perustaa uusi Formula Master Light - luokka tämän vuoden jälkeen käytöstä poistuville Tatuusin rakentamille Formula Renault 2.0-litraisille autoille. Tatuusin auto sopii IFM-sarjaan, sillä myös pääluokan auto on Tatuusin valmistama ja näin vain neljä vuotta vanhat autot löytävät näkyvän kilpailuareenan, jonka tarkoitus on olla halvempi kuin esimerkiksi ensi vuoden Formula Renault Eurocup. IFM:n kevytluokassa ajamisen toivotaan olevan 150 000 euron tuntumassa.
Minusta tämä on aivan loistava idea ja kertoo, että IFM:n järjestäjillä on omaperäisiä ratkaisuja ja vielä paljon tarjottavaa moottoriurheilumaailmalle.
Ja kuten Ostoskanavalla usein toistetaan: Eikä siinä vielä kaikki. Light-luokan mestari tulee saamaan sarjan järjestämän paikan seuraavan vuoden pääsarjaan. Samanlainen mahdollisuus annetaan myös IFM:n vuoden tulokkaalle, joten taitaville nuorille kuljettajille ainakin annetaan mahdollisuuksia kerätä kokemusta, mainetta ja kunniaa.
Vuoden 2009 International Formula Master - sarjasta on enää jäljellä kolme kisastarttia, joista yksi ajetaan huomenna Saksan Oscherslebenissä. Sarja päättyy Italian Imolaan 20. syyskuuta.
Eli 20-vuotias sveitsiläinen Fabio Leimer liittyi tänään Jerome D'Ambrosion ja Chris van der Driftin seuraksi IFM-sarjan mestareiden listalle. Vuonna 2007 alkanut alunperin Formula S2000-työnimellä edennyt sarja yllätti ensimmäisen kahden vuoden aikana kisoissaan runsailla lähtöruudukoilla, mutta tänä vuonna sarjan osallistujamäärä on romahtanut tusinaan ja ilkeät kielet ovat olleet jo hautaamassa sarjaa kuluvan kauden jälkeen.
IFM:n järjestäjät ovat kuitenkin kokoajan olleet toista mieltä ja tänään sarjaorganisaatio julkistikin seuraavan kolmen kauden suunnitelmansa. Eurosportin alkuperäinen formulasarja tulee jatkamaan kanavalla myös kausina 2010-2012 ja IFM kisaa ensi vuonna 14 kertaa FIA:n vakioautojen kisaviikonloppuina. Tänä vuonna kalenteriin kuului myös kaksi F1:n kanssa ajettua kilpailua, mutta nämä poistuvat nyt siis ensi vuoden ohjelmasta.
Sarjaorganisaatio ymmärtää kustannusten laskun olevan erityisen tärkeää sarjan tulevaisuuden kannalta ja siksi he pyrkivätkin pääsemään ensi vuonna 200 000 euron vuosibudjetteihin. Sarjan voittaja tulee myös ensi vuonna saamaan testin GP2-tallissa.
Mielenkiintoisin muutos, joka tullee lisäämään autojen määrää ensi vuoden lähtöruudukossa on perustaa uusi Formula Master Light - luokka tämän vuoden jälkeen käytöstä poistuville Tatuusin rakentamille Formula Renault 2.0-litraisille autoille. Tatuusin auto sopii IFM-sarjaan, sillä myös pääluokan auto on Tatuusin valmistama ja näin vain neljä vuotta vanhat autot löytävät näkyvän kilpailuareenan, jonka tarkoitus on olla halvempi kuin esimerkiksi ensi vuoden Formula Renault Eurocup. IFM:n kevytluokassa ajamisen toivotaan olevan 150 000 euron tuntumassa.
Minusta tämä on aivan loistava idea ja kertoo, että IFM:n järjestäjillä on omaperäisiä ratkaisuja ja vielä paljon tarjottavaa moottoriurheilumaailmalle.
Ja kuten Ostoskanavalla usein toistetaan: Eikä siinä vielä kaikki. Light-luokan mestari tulee saamaan sarjan järjestämän paikan seuraavan vuoden pääsarjaan. Samanlainen mahdollisuus annetaan myös IFM:n vuoden tulokkaalle, joten taitaville nuorille kuljettajille ainakin annetaan mahdollisuuksia kerätä kokemusta, mainetta ja kunniaa.
Vuoden 2009 International Formula Master - sarjasta on enää jäljellä kolme kisastarttia, joista yksi ajetaan huomenna Saksan Oscherslebenissä. Sarja päättyy Italian Imolaan 20. syyskuuta.