IRL-kausi alkaa!

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
IRL-kausi siis alkaa. Täysin ovaalilla ajettavassa sarjassa taso on kovempi kuin koskaan. Vakuuttavahan tuo taso on. Mukana ei oikeastaan ole enää näitä huumorikuskeja, vaan kaikki ovat ihan oikeita ammattilaisia. Itse asiassa muutamaa nimeä lukuunottamatta kuskit ovat todella kovia ja taidokkaita. On harmi, että tässä sarjassa ei ajeta kuin ovaaleilla.

Mestarisuosikkeja lienee edelleen Sam Hornisch jr., vaikka miehen Chevy moottoria onkin parjattu paljon. Itse kuitenkin uskon Samin taitoihin. Pensket ovat aina vaarallisia ja Gil deferranin laskelmoiva tyyli voi tuoda kovankin tuloksen. Kenny Bräckillä on kokemusta sarjasta jo ennestäänkin ja tiimikin on kovaa luokkaa, joten olisiko siinä musta hevonen.

1 Tony Kanaan Andretti Green Racing 26.527s

2 Michael Andretti Andretti Green Racing 26.599s

3 Sam Hornish Jr Panther Racing 26.603s

4 Helio Castroneves Marlboro Team Penske 26.677s

5 Gil de Ferran Marlboro Team Penske 26.735s

6 Scott Sharp Kelley Racing 26.767s

7 Dario Franchitti Andretti Green Racing 26.813s

8 Kenny Brack Team Rahal 26.867s

9 Tomas Scheckter Chip Ganassi Racing 26.897s

10 Roger Yasukawa Super Aguri Fernandez 26.950s

11 Al Unser Jr. Kelley Racing 26.951s

12 Scott Dixon Chip Ganassi Racing 27.007s

13 Sarah Fisher Dreyer & Reinbold Racing 27.226s

14 Toranosuke Takagi Mo Nunn Racing 27.262s

15 Felipe Giaffone Mo Nunn Racing 27.276s

16 Buddy Rice Red Bull Cheever Racing 27.549s

17 A.J Foyt IV A.J Foyt Enterprises 27.599s

18 Jaques Lazier Team Menard 27.683s

19 Robbie Buhl Dreyer & Reinbold Racing 27.825s

20 Shigeaki Hattori A.J Foyt Enterprises 28.064s

21 Scott Mayer PDM Racing
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Ainoastaan 21 autoa ruudukossa ?!?! Mita hittoa viime vuonna niita oli varmaan 30 ja lisaksi Kyllonen selitti jossain vaiheessa Ruutulipussa, etta olisi 30 autoa IRLlässä tanakin vuonna ?!?
Ilmeisesti kustannukset paasivat karkaamaan kasista kun Toyota ja Honda tulivat mukaan, silla pikku talleilla ei ollut enaa varaa lahtea mukaan. Eli jenkki kuskit ovat kohta katoavaa myos IRLlässä !!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Talven aikana on ollut juttua, että IRL:n kustannukset kasvaa todella kovalla vauhdilla, kun sarjaan siirtyy näitä kovia nimiä, kuten Ganassi ja Green. Lisäksi juuri moottoripuolella kova kilpailu nostaa panoksia. CART on edullisempaa. Tärkeämpää tietenkin on se, että taso on korkea. IRL ei aikaisemmin voinut juuri kuljettajien taidoilla kehua. Nyt tilanne on toisin.

Mitä USA:n omiin kuskeihin tulee, niin ainakin Sam Hornisch jr. on todella kovan luokan kuski, muista nyt en mene niin takuuseen, mutta kyllä pikkuformuloista on hyviä nimiä tulossa! A.J Foyt IV:lla pitäisi ainakin geenit olla kunnossa.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Vaikka Hornish Chevilla ajeleekin, kuulemma ovat melkoisessa altavastaajan roolissa tana vuonna juuri naiden Japanin moottoritoimittajien kanssa.

Niin Andrettihan pitaisi ainakin lopettaa Indy 500 jalkeen !
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Scott Dixon voitti avauskilpailun.

Ajattelin, että jos malttaisi odottaa viikon ja sitten katsoa tuon koosteen muka kilpailuna, mutta eihän siitä mitään tullut...

Loppupuolella kisaa Dixon ajoi vakuuttavasti, vaikka ihan loppua lähestyttäessä de Ferran laittoi Dixonin kovan paineen alle. Vaikka Dixonilla tuota kokemusta USA:n sarjoista jo onkin, niin IRL:ssä hän oli silti ensikertailainen - kolmas kuski IRL:n historiassa joka onnistui voittamaan ensimmäisen kisansa.

Dixonin ja de Ferranin jälkeen maalissa Castroneves, Kanaan ja Sharp. Ex-CART-kuskeista vielä Andretti ja Franchitti mahtuivat kymmenen sakkiin, yhtään sen enempää kisan tapahtumista tietämättä vain tulokset nähden Hornishin jääminen 10. tuntuu erikoiselta. Kunnon ovaalikisan tapaan erot olivat pieniä ja kisa tasainen, 8 ensimmäistä samalla kierroksella. Suurimman osan kisasta näkyi johtaneen de Ferran.

Vähänhän tuossa tuntuvat osat vaihtuneen CART:n ja IRL:n välillä. CART:iin osallistuminen on nyt halvempaa, ja se myös näkyy sarjan lähtöruudukossa. Samalla IRL:ssä pikkutallit ovat vähentyneet, ja mukana on lähinnä CART:n eliittiä. IRL:n taso tuntuu nyt olevan todella korkea. Tavallaan tilanne on hyvä, mutta huomattavasti parempi olisi vaikka vain yksikin sarja, jossa kohtaisivat IRL:n tasoiset kuljettajat ja CART:n radat.

Tulokset, tilastot etc. (PDF)

<small>[ 02-03-2003, 23:38: Message edited by: jukkis ]</small>
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Saa nähdä ajaako Hornish lopulta NASCARia vai IRLää jatkossa; Sam kärkkyy edelleen paikkaa Winston Cupista loppukaudeksi. Tuntuu, että sekä IRL että Champ Car ovat toisinaan ajanvietettä NASCAR-sarjaan haluaville rattimiehille. Surullista.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
En tiedä haluakaako nämä kuskit sinne NASCAR:iin niin antaumuksella. Suurempi houkutin lienee RAHA, jota Winston Cupissa syydetään kilpailijoille paljon heppoisemmin perustein kuin CART:ssa tai IRL:ssä.

Eihän Tony Stewartkaan tykkää yhtään ajaa Winston Cupia, mutta kun herra sattuu olemaan kohtalaisen kovan luokan kilpa-ajaja, niin kai sitä tollompikin menee sinne mistä saa parhaan palkan. Tonyn todellinen intohimon kohde lienee Sprin Car-hommat. Sinänsähän tilanne on surullinen, mutta kai tässäkin voi sanoa, että IndyCari olisi pitänyt hoitaa leiviskänsä paremmin 90-luvun alkupuolella.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
No enhän minä mitään kuljettajien motiiveista stock car -luokkaan siirtymisen takana väittänytkään. Enkä Tony Stewartista, hänen kuljettajan- tai älynlahjoistaan nyt puhumattakaan. Mutta sinänsä siis onhan asia juuri niin kuin sanot, ei siinä mitään.
Mutta se, että Indycarin olisi pitänyt hoitaa leiviskänsä paremmin silloin aikoja sitten ei tee asiasta vähemmän ikävää kenenkään kannalta.
 
Ylös