Irvine ja paskat kakkoskuskistrategiat

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Vähän sama jos pistejohdossa viimeiseen kisaan mennyt juhlisi mestaruutta radan varrella kisan keskeytettyään, siihen asti kunnes haastaja ajaa maaliin, ottaa pisteet ja vie ison palkinnon :eek: :eek: :eek:
Tai juhlisi mestaruutta kauden mittaan joka välissä kun on pistejohdossa.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Surullisinta lienee että Massa ajattelee itsekin olleensa hetken mestari. Enkä nyt tarkoita maaliintulon jälkeisiä hetkiä vaan edelleen.... ja näköjään joku muukin on omaksunut tuon uuden pisteidenlaskutavan.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Muistaakseni Ferrarilla homma hoidettiin ainakin Suzukassa 1997 niin, että Irvine aloitti kilpailun huomattavasti kevyemmällä autolla kuin muut ja ohitti muutaman kärkiauton ja nousi näin korkeammalle kuin muuten olisi voinut päästä. Sitten aloitettiin hidastelu, joka kesti niin kauan kuin bensaa riitti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Suzukassa 1997 näin olikin ja Silverstonessa 1996 Irvine lähti myös radalle estelytaktiikka mielessä. Sille ei tosin ollut tarvetta kun Schumille taisi tuossa kilpailussa tulla tekninen ongelma. Samassa kilpailussa myös Irvine keskeytti erittäin nopeasti. Ja tuo hylätty aika-ajon tulos Irvinen osalta kaudelta 1996 tapahtui Magny-Coursissa.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Miten ois, jos nyt pikkuhiljaa mm. nuo ysärijutut+irvine+schumi+taktiikat lähtis toiselle topicille? :rolleyes: Mitään uutta enään tallipaikka-rintamalla? Vai joudummeko seuraavaa huhuaaltoa odotteleen joulu-tammikuulle?
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
No kun ei ole mitään jännää enään. Paitsi Heikki.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
151C-pykälällä yritettiin vuoden 1998 Melbournen kohun jälkeen estää tallimääräykset lajissa ja joitakin kertoja rikkomuksia tapahtui niin räikeästi, että se olisi voinut johtaa suomalaisittain hyvinkin epäedullisiin ratkaisuihin. No värilasein katsottuna onneksi tuomaristo ei ollut kovinkaan tarkka edes omista säännöistään. Selittelyllä ja muulla hegemonisoinnilla sai vuoden 1994 jälkeen tuomaristolta paljon anteeksi lajissa.

David Coulthard ei saanut Saksan kilpailussa muun muassa ohittaa edes teknisestä vauriosta kärsivää Häkkistä kun tallimääräys tuli tallin puolelta peliin ja Ferrarin tapaan McLarenkin harrasti varsin räikeästi tallimääräyksiä. Toki ei aivan samalla mittakaavalla tai järjestelmällisyydellä kuin mitä Ferrari, mutta kuitenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 2000 Ferrarin ja McLarenin tallimääräyspelleilyt lajissa jatkuivat ja kaudesta olisi voinut tulla aivan samanlainen kuin muutamasta edellisestä kaudesta lajissa juurikin niiden takia.

Toisaalta molemmat tiimit antoivat kakkoskuljettajilleen eli Rubens Barrichellolle ja David Coulthardille tilaisuuksia voittaa kaudella tai oikeammin pari tiettyä kilpailua missä voiton ottaminen ykköskuljettajilta olisi ollut suotavampaa.

Barrichellon kohdalla tämä tarkoitti Brasilian kilpailua ja Coulthardin kohdalla Englannin kilpailua. Coulthard voittikin oman kiintiökilpailunsa kaudella. Barrichello ei ja välillä näytti siltä, että mies ei saisi voittaa ollenkaan. Lopulta Hockenheimin keliolosuhteet ja ylimääräinen vierailija radalla toi hänelle voiton.

Ja mikäli kilpailu olisi ollut vielä vähänkin pidempi niin vesisateen rajuus olisi tuonut vielä yhden varikkostoppien näytelmän yleisön silmäiltäväksi. Toisaalta vuonna 2000 sattui monta mielenkiintoista tapahtumaa keliolosuhteiden auttamana ja myös Safety Car lisäsi jännitystä kilpailuihin.

McLaren toisaalta käytti tallimääräyksiä aina Span kilpailuun asti enemmän tai vähemmän lähtökohtaisesti Mika Häkkisen eduksi. Sen jälkeen McLaren alkoi soveltaa vain ensimmäisen mutkan sääntöänsä jota se oli ns. Nimellisesti noudattanut myös silloin kun ei ollut olevinaan tallimääräyksiä.

Ferrarilla taas vuorostaan tallimääräyksiä esiintyi melkein viimeisiin kilpailuihin asti. Kuten sanottua kyseinen vuosi oli kuitenkin hyvin mielenkiintoinen mikäli kahden suuren tallin tallimääräysten tasoa tai muuta kiistelyä FIA:n kanssa ei otettu huomioon yksittäisten kilpailujen tuomaristoshown ohella.

Alkukaudesta Eddie Irvine, Jacques Villeneuve ja Arrowsin miehet Jos Verstappen ja Pedro de la Rosa toivat mielenkiintoa kisoihin. Villeneuve ajoi Imolassa varsin hyvän shown kun muuten kilpailu oli taattua jonoajelua ja Villeneuvellakin suurin osa ohituksista tapahtui lähdössä tai varikolla ja ilman toisten ongelmia Villeneuve ohitti vain yhden kuljettajan kilpailussa.

Ja tietysti kauden komeettana ja varmana pisteiden kerääjänä toimi tietysti myös muuan Jenson Button.:thumbup:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Muistaakseni Ferrarilla homma hoidettiin ainakin Suzukassa 1997 niin, että Irvine aloitti kilpailun huomattavasti kevyemmällä autolla kuin muut ja ohitti muutaman kärkiauton ja nousi näin korkeammalle kuin muuten olisi voinut päästä. Sitten aloitettiin hidastelu, joka kesti niin kauan kuin bensaa riitti.
Enpä muista pysähdyksien ajankohtia, mutta tuolloinhan Villeneuve hidasti kaikin mahdollisin keinoin Schumacheria (ja samalla muitakin), koska tiesi tulevansa kisassa kuitenkin hylätyksi. Irvine vain pääsi Villeneuvesta alussa ohi ja meni menojaan. Mielestäni Irvine ajoi ihan normaalia vauhtia, muut ajelivat Villeneuven ja Schumacherin perässä jonossa. Toki Irvine jäi myöhemmin kisassa odottelemaan Schumacheria, koska tämä tarvitsi ne voittopisteet. Myös Damon Hill yritti kisan lopussa torpedoida Schumin voiton eikä päästänyt tätä helpolla kierroksella ohi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9344
Villeneuve hölmöili Suzukan kisassa. Tuosta pitkästä letkasta hänen takanaan Häkkinen taisi mennä varikolle ekana ja silloin hänen olisi pitänyt jatkaa hidasta menoaan, mutta ei sitä tehnyt. Tuossa tapauksessa Häkä olisi todennäköisesti päässyt Schumin ja Villen edelle ekojen pysähdysten jälkeen. Schumille kisan voittaminen olisi näin ollut vaikeampaa. Loppujen lopuksi järjestys stoppien välissä oli Villen kannalta pahin mahdollinen Irvine-Schumi-Ville. Kanadalaisen kisa meni lopullisesti pieleen tokalla stopilla, joka kesti liian kauan ja pudotti hänet vielä kauemmaksi. Toki sillä ei sinänsä ollut merkitystä tulevan hylkäyksen takia.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
En löytänyt tästä ketjusta tuota Gollumin kirjoittamaa "Massa 30 sekkaa mm" -viestiä, mutta kelatkaa mitenkä F1-skene olisi erilainen tällä hetkellä, jos sitä sadetta ei olisi tullutkaan. Hamilton, kultapoika, ei olisi VIELÄKÄÄN maailmanmestari ja sen sijaan Alonson kakkoskuski, Massa, olisi. :eek:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9344
En löytänyt tästä ketjusta tuota Gollumin kirjoittamaa "Massa 30 sekkaa mm" -viestiä, mutta kelatkaa mitenkä F1-skene olisi erilainen tällä hetkellä, jos sitä sadetta ei olisi tullutkaan. Hamilton, kultapoika, ei olisi VIELÄKÄÄN maailmanmestari ja sen sijaan Alonson kakkoskuski, Massa, olisi. :eek:
Jos sitä sadetta ei olisi tullut, Hamilton ei olisi ikinä pudonnut sellaiseen tilanteeseen että mestaruus olisi ollut uhattuna.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Ferrarilla oli ihan eri kulttuuri Barrin ja Irvinen aikaan. Silloin pelattiin aika keinoja kaihtamatta Scumin pussiin. Jopa niin härskisti että apukuski ajatettiin aika-ajossa melkein tyhjällä tankilla kakkos tai kolmosruutuun, tarkoituksenaan päästä startissa Scumin kantaan ja blokata kaikki muut takana tulijat sen muutaman kierroksen mitä bensaa tankissa riitti ja ajaa sitten varikolle. Helppoahan se oli Ferrarilla ja melkein tyhjällä tankilla Monet kerrat nähtiin tuo sama kuvio että Scumi ajaa karkuun kärjessä kun apupoika bokkaa muita. Selostajatkin puhui usein että kukaan ei edes uskaltaisi yrittää apupojan ohittamista koska se todennäköisesti estäisi ohituksen vaikika kolaroimalla. Vedettyään sitten sen muutaman sekunnin kaulan Scumilla oli helppo dominoida loppukisaa ja suunnitella rauhassa taktiikkaa tilanteen mukaan.
Sittemmin nämäkin asiat on kansan mielissä unohtuneet, aika on pitkälti kullannut muistot Scumia ihailevien joukossa ja "vain mestarit muistetaan" ei sitä, miten mestaruudet on hankittu. En minä Scumia kuskina aliarvioi, en vaan paljoa arvosta sen saavutuksia.
Suosittelen katsomaan seuraavan dokkarin Irvinistä. http://www.dailymotion.com/video/x151ndi_f1-legends-eddie-irvine_auto?search_algo=2
Saattaa hieman avata silmiäsi. Mieshän varsin avoimesti puhuu ferrarin kakkoskuskin roolista ja elämästä tallissa. Myöskin painottaa, että hänellä ei yksinkertaisesti raaka nopeus riittänyt Schumia vastaan(ei turhia mussutuksia tai selittelyjä). Varsinkin heikommalla kalustolla ero vain korostui.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jos sitä sadetta ei olisi tullut, Hamilton ei olisi ikinä pudonnut sellaiseen tilanteeseen että mestaruus olisi ollut uhattuna.
Oikeastaan sade alkuperäisessä voimakkuudessaan aiheutti juuri tuon tilanteen. Sitten kun Vettel meni Hamiltonista ohi, niin sade voimistui kuin taivaan lahjana samantien aiheuttaen sen ettei Toyotan kuivan kelin renkaat enää riittäneet mihinkään. Eli sade myös pelasti Hamiltonin.
 
Ylös