Italia - Aika-ajot ja välijarna

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6699
Sijainti
Täällähä mä
Aika-ajot päättyivätkin jo , mutta välijarna tänne sitte.

Tulokset tulossa...

1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m22.275s
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1m22.725s + 0.450
3. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m22.777s + 0.502
4. Fernando Alonso Ferrari 1m22.841s + 0.566
5. Mark Webber Red Bull-Renault 1m22.972s + 0.697
6. Felipe Massa Ferrari 1m23.188s + 0.913
7. Vitaly Petrov Renault 1m23.530s + 1.255
8. Michael Schumacher Mercedes 1m23.777s + 1.502
9. Nico Rosberg Mercedes 1m24.477s + 2.202
10. Bruno Senna Renault No time
Q2 cut-off time: 1m24.157s Gap **
11. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m24.163s + 1.249
12. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m24.209s + 1.295
13. Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1m24.648s + 1.734
14. Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1m24.726s + 1.812
15. Sergio Perez Sauber-Ferrari 1m24.845s + 1.931
16. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1m24.932s + 2.018
17. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1m25.065s + 2.151
Q1 cut-off time: 1m25.164s Gap *
18. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1m25.334s + 1.358
19. Jarno Trulli Lotus-Renault 1m26.647s + 2.671
20. Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1m27.184s + 3.208
21. Timo Glock Virgin-Cosworth 1m27.591s + 3.615
22. Jerome D'Ambrosio Virgin-Cosworth 1m27.609s + 3.633
23. Daniel Ricciardo HRT-Cosworth 1m28.054s + 4.078
24. Tonio Liuzzi HRT-Cosworth 1m28.231s + 4.255
 
Viimeksi muokattu:

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Scuderian kummallakaan kuljettajalla ei ole faktisia mahdollisuuksia kuljettajien maailmanmestaruuteen. Monza on tärkeä mutta joko Felipe voidaan aika-ajon beesiyrityksen johdosta nimetä Fernandon viralliseksi huoraksi? Vastaukset muodossa kyllä / ei.

"kyllä"
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Mahtavaa Seb!

Hamilton oli kuin myrkyn niellyt lehdistötilaisuudessa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Huomasiko kukaan, miksi Button veti suoraan varikolle vikalta nopealta? Tuliko siinä virhe Ascarissa / Parabolicassa? Vai kusettiko talli vain varikolle, kun Hamilton ei ollut parantamassa?
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Uskomaton veto Vetteliltä. On se äijä! McLarenin pojat vain pyöritteli päätään. Kovin oli väkinäinen hymy kaksikolla.

Jos Vettel huomenna voittaa on tämä kausi viimeistään käytännössä taputeltu. Tämän jälkeen ei ole kuin RB:n ratoja. No okei, Koreassa ja Intiassa on todella pitkät suorat mutta eipä sekään näytä haittaavan.

Massaa käy sääliksi. Sitä vedetään ihan kölin alta. Joutuu jopa Alonson vetomieheksi. :nope:
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Hieno aika-ajo Vetteliltä.

Jotenkin huvittavaa kuinka Saari ja maikkari on hehkuttanut kuinka nopeusennätyksiä rikotaan tänä viikonloppuna DRS:sän ansiosta. No eipä ole rikottu, vaan samoissa nopeuksissa mennään kuin viime vuonnakin. Autot eivät kiihtyisi edes 300 km/h kilpailussa, mikäli vaihteenvälitykset tehtäisiin DRS:n mukaan.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2365
Olisiko Buttonin varikolletulon syynä mahdollisesti se, että hänelle ilmoitettiin Vettelin tulevan takaa vielä kovempaa, ja tästä teki sitten johtopäätökset että parempi startata kolmannesta ruudusta puhtaalta puolelta kuin toisesta ruudusta radan likaiselta puolelta :confused: Kuitenkin ihan hymyssä suin oli aika-ajon jälkeen etten ainakaan tuohon Hamiltonin suosimisteoriaan ihan heti usko
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Jotenkin huvittavaa kuinka Saari ja maikkari on hehkuttanut kuinka nopeusennätyksiä rikotaan tänä viikonloppuna DRS:sän ansiosta. No eipä ole rikottu, vaan samoissa nopeuksissa mennään kuin viime vuonnakin. Autot eivät kiihtyisi edes 300 km/h kilpailussa, mikäli vaihteenvälitykset tehtäisiin DRS:n mukaan.
Joo, varsinkin, kun nopeusennätykset ovat sitä 370 km/h luokkaa V10-aikakaudelta.

Buttonin varikolletulo kyllä yllätti. Vettelin vauhti taas ei. Nicolta kummallinen taktinen veto. STR pettymys, harkoissa näyttivät nopeilta.

Startista tulossa jännä, joku voisi superstartin myötä säästää KERSin T2 ulostuloon ja ohitella siinä yhden tai useamman auton.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Olisiko Buttonin varikolletulon syynä mahdollisesti se, että hänelle ilmoitettiin Vettelin tulevan takaa vielä kovempaa, ja tästä teki sitten johtopäätökset että parempi startata kolmannesta ruudusta puhtaalta puolelta kuin toisesta ruudusta radan likaiselta puolelta :confused: Kuitenkin ihan hymyssä suin oli aika-ajon jälkeen etten ainakaan tuohon Hamiltonin suosimisteoriaan ihan heti usko
Tuo mullakin tuli mieleen, eikös se vielä lehdistötilaisuudessa sanonut, ettei paalupaikka ole kovin ratkaiseva Monzassa.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Hieno aika-ajo Vetteliltä.

Jotenkin huvittavaa kuinka Saari ja maikkari on hehkuttanut kuinka nopeusennätyksiä rikotaan tänä viikonloppuna DRS:sän ansiosta. No eipä ole rikottu, vaan samoissa nopeuksissa mennään kuin viime vuonnakin. Autot eivät kiihtyisi edes 300 km/h kilpailussa, mikäli vaihteenvälitykset tehtäisiin DRS:n mukaan.
Johtuen pirellin renkaista kun viime vuonna oli Bridgestonen nopeammat renkaat.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Button taitaa tietää jotain mitä me ei tiedetä. Hamilton kilkkaa itsensä ja Vettelin ekassa mutkassa ulos? Vai laskeeko sen varaan että Senna posottaa täysillä Vetteliä kylkeen? Tai sitten se puhtaan puolen taktiikka. Mäkillä ei olisi mitään järkeä ruveta tuossa tilanteessa Hamiltonia kuitenkaan suosimaan. Jännää kisaa odottelen kyllä, ja oli ihan viihdyttävä aika-ajokin. Vähän uskallan veikata että Vettelillä voi olla huomenna joku haastajakin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Button taitaa tietää jotain mitä me ei tiedetä. Hamilton kilkkaa itsensä ja Vettelin ekassa mutkassa ulos? Vai laskeeko sen varaan että Senna posottaa täysillä Vetteliä kylkeen? Tai sitten se puhtaan puolen taktiikka. Mäkillä ei olisi mitään järkeä ruveta tuossa tilanteessa Hamiltonia kuitenkaan suosimaan. Jännää kisaa odottelen kyllä, ja oli ihan viihdyttävä aika-ajokin. Vähän uskallan veikata että Vettelillä voi olla huomenna joku haastajakin.
Jos Button on aika-ajossa top-kolmessa, ni eiköhän se voitosta aja. Yleensä sillä kisan jälkipuoliskot on vahvempia, ni ei tarvii päästä heti kärkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vettelillä ei ole paljon huonoja puolia tässä kilpailussa. Heikko suoranopeus voi jättää Red Bullin Ferrarin ja McLarenin armoille, mutta aerodynamiikka autossa on sitä luokkaa että muilla ei ole mahdollisuuksia. Huono lähtö Vettelillä voi aiheuttaa McLarenin kaksoisjohdon tai Ferrarin yllätyksen.

Viime vuonna Button meni kärkeen. Lisäksi nopeat kierrokset alussa ovat tärkeitä Vettelille edellyttäen johtoasemaa. Schumacher on myös lähtenyt yllättävän hyvin viimeisessä neljässä kilpailussa. Hamiltonin pysyessä tällä kertaa radalla Vettelillä voi olla tiukkaa.

Suoranopeuksissa Vettel häviää monille tällä radalla, mutta aerodynamiikan johdosta reaalinen menetysarvo Vettelillä ei ole McLareniin kuin 5 kilometriä. Viime vuonna Buttonin auton säädöt radalla tiesivät 11 kilometrin reaaliarvoa Alonsoon nähden mikä olisi ilman pysähdyksiä tuonut Buttonille voiton.

Ferrarin suoranopeus on hyvä ja olosuhteiden pysyessä lämpimänä ja kisavauhdin ollessa aika-ajon vauhtia parempi Ferrarilla on mahdollisuus voittoon. Tosin pientä liioittelua voi olla ilmassa Ferrarin voitonmahdollisuuksista, mutta Grande Lotteria di Monza on suosinut Ferraria ennenkin.

Renkaista keskikovat olivat Ferrarin murhe Spassa ja McLaren ja Red Bull kykenivät niillä ajamaan siellä hyvin. Kaikki aloittavat pehmeillä ja Schumacher aloittaa myös. Rosbergilla on mielenkiintoinen taktiikka. Aika-ajon suhteen typerä taktiikka on säästänyt yhden pehmeän renkaan setin kisaa varten ja turva-auto jossain välin kisaa pelaa peliä Rosbergin pussiin.

Ainoa vaaranpaikka on kisan alussa ja siinä että Red Bull menisi menojaan. Muiden kuin Red Bullien ollessa kärjessä Rosbergin toivo on vain vauhdin säilymisessä.

Monzan radalla kuluu 2,8 kiloa bensaa eli 145,6-148,4 kiloa koko kilpailussa. Litramääräisesti bensalla voi kikkailla jonkin verran. Radalla kuluu 190-195 litraa kisassa polttoainetta ja sadekelillä ja turva-auton perässä vähemmän. Kisassa kuluu siis käytännössä toiseksi vähiten polttoainetta poislukien Monacon kilpailu.

Pirellin mukaan renkaiden ei pitäisi kulua paljon ja kamberimääräysten takia renkailla tuskin on äärimmäistä kuorimista liikaa. Kilpailun viimeinen elementti on sade. 30 % on mahdollisuus sadekuuroille ja koko kisan kestävälle sateelle mahdollisuus on 5-10 % luokkaa ja äärimmäiselle rankkasateelle 1-2 %.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Aika mielenkiintosta nähdä kuinka agressiivisesti mäckin miehet koittaa ottaa kärkipaikan heti ekassa shikaanissa kun tietävät tuon Vettelin huippunopeuden puutteen :rolleyes: Jos jompi kumpi pääsee ohitse niin Vettel on aika heikoilla hangilla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Aika mielenkiintosta nähdä kuinka agressiivisesti mäckin miehet koittaa ottaa kärkipaikan heti ekassa shikaanissa kun tietävät tuon Vettelin huippunopeuden puutteen :rolleyes: Jos jompi kumpi pääsee ohitse niin Vettel on aika heikoilla hangilla.
Toisaalta voi olla aika vaikea voittaa startissa Vetteliä, koska hänellä lyhyemmät välitykset ja täten parempi kiihtyvyys.
 
Ylös