Itseluottamus

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joitakin ajatuksia.

Ystävyys ja kaveruus. Jos on ystäviä ja kavereita, jotka ottavat minut sellaisena kuin olen ja arvostavat minua minun itseni takia, niin täytyyhän minussa olla jotain hyvää ja arvokasta. Se voi olla vaikka hyvä kuuntelija, avuliaisuus, luotettavuus jne.

Itsetuntemus. Kun keksii ja tiedostaa sen, mikä minussa on hyvää ja miksi minua arvostetaan, se kohottaa itsetuntoa. Itsetuntemukseen kuuluu myös tunnustaa heikkoudet ja hyväksyä ne. Tuossa en ole hyvä, mutta se ei haittaa, koska olen hyvä tässä toisessa asiassa. Sekä vahvuuksiin että heikkouksiin voi toki myös pyrkiä vaikuttamaan (niiltä osin kuin se on mahdollista).

Aitous. Ei pidä yrittää olla enemmän kuin on. Feikki yleensä paistaa läpi. Omia vahvuuksia ei kuitenkaan pidä liikaa piilottaakaan, vaikka Suomessa jostain syystä arvostetaan liiallista vaatimattomuutta. Muttei heikkouksiakaan pidä liikaa häpeillä - jos nyt ei korostaakaan. Olen tällainen, ei minun tarvitse olla tämän enempää. Ei kukaan muukaan täydellinen ole.

Tietous ja osaaminen. Tätä osa-aluetta voi tietysti aina kehittää. Kun on hyvä jossain, pystyy arvostamaan itseään, ja kun se osaaminen näkyy, muutkin arvostavat. Ahkeruuskin palkitaan. Tämä on myös se osa-alue, jolla (huumorin ohella) eniten hankkii arvostusta nettimaailmassa. Hahmothan arvioidaan näkyvän tuotoksen perusteella.

Itse olin pieni hiljainen hissukka koulussa, enkä kuulunut tai ollut haluttu "suosittujen" porukassa. Mutta niin vain vuosien myötä ja yllämainittujen asioiden seurauksena itsevarmuuteni kasvoi. Ja vaikkei sillä itsetuntoni kannalta enää siinä vaiheessa mitään merkitystä ollutkaan, sen myös huomasi luokkakokouksessa, kun vuosien jälkeen näin samat ihmiset. Roolini ja asemani siinä(kin) sosiaalisessa viitekehyksessä oli muuttunut, koska minä olin muuttunut.
 
Ylös