Jälleen tarvittaisiin tietoa?

WebSlave

Trackman
Nelssoni sanoi:
Jotta jokin on olisi laitonta, siitä pitää viranomaisten selkeästi tiedottaa. Ei voi olettaa että tavallinen netinkäyttäjä voisi olla tietoinen tv-playereiden käytön laittomuudesta.
Yritin epätoivoisesti Googlettaa, mutta löysin vain yhden tekstin joka selkeästi kertoi sen laittomuudesta. Ja senkin oli kirjoittanut WebSlave.
Heh. On siitä kyllä muutkin kirjoitelleet, mutta nämä TVUPlayer-mainostajat ovat olleet enemmän äänessä.

Olen itsekin hämmästellyt sitä, miten vähälle huomiolle tämä puoli on keskustelussa jäänyt. Yleensä vain puhutaan MTV3/TVUPlayer-vastakkainasettelusta.

Viranomaisten pitää tiedottaa... höpö höpö. Tekijänoikeuslaki on varmasti tullut tutuksi jokaiselle P2P-ohjelmia käyttäville. Sen verran asiasta on mediassa puhuttu ja uutta lakia etukäteen riepoteltu. Ellei ole, niin olisi ainakin pitänyt tulla. Ei viranomaiset tule joka asiaa kädestä pitäen kertomaan ja joka ohjelman kohdalla erikseen.

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
WebSlave sanoi:
Viranomaisten pitää tiedottaa... höpö höpö. Tekijänoikeuslaki on varmasti tullut tutuksi jokaiselle P2P-ohjelmia käyttäville. Sen verran asiasta on mediassa puhuttu ja uutta lakia etukäteen riepoteltu. Ellei ole, niin olisi ainakin pitänyt tulla. Ei viranomaiset tule joka asiaa kädestä pitäen kertomaan ja joka ohjelman kohdalla erikseen.
TVu on P2P softaa? Ajattelin sen olevan vain dataa vastaanottava softa. Asennuksessa ehkä tulee claimereita klikattavaksi, mutta kuka niitä lukee? Kyllähän se lainkirjaimen mukaan varmaan laitonta katselua on. Aika selkeästi selvitit.

Ilmaista ei muutenkaan ole mikään muu kuin nakinkeittovesi. Eli se mikä kisojen ympärillä mediassa pyörii. Televisio on kyllä kaikin puolin suositeltava kisalähetyksiin. Lagittava pikselipuuro ikkunassa kiinalaisella selostuksella ei ole vaan sen säästön väärti.

Nelssoni

Well-known member
WebSlave sanoi:
En minä ainakaan pysty tuosta vain ymmärtämään mitä saa katsoa ja mitä ei.Tässäkin suorastaan syyllistetään kun vain katsotaan mutta ei jaeta:

"Verkon kautta jaettavat tv-lähetykset muodostavat pähkinän, jota Euroopan yleisradioliitto EBU yrittää avata. Lupaavalta ratkaisulta näyttää p2p-tekniikka, joka pakottaa käyttäjät myös jakamaan sisältöä, ei vain nauttimaan kyydistä, kertoo BBC."
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=31211

Kaikki riippuu varmasti siitä mitä ne Wheels- ja muut kanavat ajattelee ohjelmiensa levityksestä netin kautta.

WebSlave

Trackman
Nelssoni sanoi:
En minä ainakaan pysty tuosta vain ymmärtämään mitä saa katsoa ja mitä ei.Tässäkin suorastaan syyllistetään kun vain katsotaan mutta ei jaeta:
Tuossa ei puututa lakipuoleen, vaan netti-tv:n tekniseen toteutukseen. Muutenkin tuossa puhutaan erityisesti yleisradiolähetysten verkkojakelusta. Jos Yleisradioyhtiöt haluavat jakaa omaa tavaraansa nettiin, niin siihen ei ole muilla nokan koputtamista. Yle Areena on tästä esimerkki. Mutta jos jakelu perustuu p2p-tekniikkaan, Suomen lainsäädäntö tekeekin asiasta ongelmallisen katsojan kannalta.
Kaikki riippuu varmasti siitä mitä ne Wheels- ja muut kanavat ajattelee ohjelmiensa levityksestä netin kautta.
Tämä onkin kokonaan oma kysymyksensä. Olen satavarma siitä, että TVUPlayerin kanavat on jaettu lähes yksinomaan laittomasti. Perustelen tätä sillä, että siellä esitetään kolmannen osapuolen ohjelmistoa (kuten F1), ei siis kanavan omaa tuotantoa, joiden verkkojakelusta kanavat voivat itse päättää. FOM ei (ilmaista) nettijakelua taatusti salli. Maikkari maksaa omastaan hyvät rahat FOMille.

Kysymys kuuluu onko sille kaikelle materiaalille kysytty oikeudenomistajien lupa? Ei varmasti. En usko edes, että levitys on kanavista itsestään lähtöisin.

Jokaisen järkevän ihmisen hälytyskellojen pitäisi kyllä alkaa soida, jos selkeästi rahanarvoista tavaraa jaetaan jossain ilmaiseksi.

Troy McLure sanoi:
TVu on P2P softaa?
http://en.wikipedia.org/wiki/TVUnetworks

TVUNetworks ei asiaa kyllä itse suoraan mainosta, vaan kuvailee käyttämänsä tekniikan välttäen P2P-lyhenteen käyttämistä, vaikka se selittäisi asian paljon helpommin ja tutummin termein.

Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
En tiedä, mutta veikkaisin ettei itse p2p tekniikka ole kiellettyä lailla.

WebSlave sanoi:
...Jokaisen järkevän ihmisen hälytyskellojen pitäisi kyllä alkaa soida, jos selkeästi rahanarvoista tavaraa jaetaan jossain ilmaiseksi....
Kun lähetys on mainostettu, katettaneen mainoksilla kanavan kulut. Itse näen että kun lähetys on pätkitty mainoksin, voi hyvinkin katsoa tvu-kanavan olevan ihan laillisen.

Itseasiassa Wheels lienee ihan tyytyväinen tvu-systeemiin, ilman lähetyskuluja saavat suuren määrän lisää katsojia. Häviäjänä on ehkäpä FOM, jonka sopimus ei todennäköisesti kata nettijakelua.

Uudessa tekijänoikeuslaissa oli kanssa niitä tarkoitelmallisuus pykäliä, niihin voi kyllä myös vedota tässä tvu-asiassa. Ainakaan itselleni tvu:n laittomuus ei ole täysin selkeää.

Zamppa

Well-known member
Toni_V sanoi:
Kun lähetys on mainostettu, katettaneen mainoksilla kanavan kulut. Itse näen että kun lähetys on pätkitty mainoksin, voi hyvinkin katsoa tvu-kanavan olevan ihan laillisen.
Mainostetaanhan Maxillakin mutta eiköhän suurin osa tuloista tule kuitenkin kanavapaketin myynnistä. Mainoksien olemassaololla ei ole mitään tekemistä materiaalin jakamisen laillisuuden ja laittomuuden välillä.

Toni_V sanoi:
Itseasiassa Wheels lienee ihan tyytyväinen tvu-systeemiin, ilman lähetyskuluja saavat suuren määrän lisää katsojia. Häviäjänä on ehkäpä FOM, jonka sopimus ei todennäköisesti kata nettijakelua.
Wheels ei tietääkseni ole mikään oikea kanava vaan jonkun kyhäämä tvu-stream jonka kautta lähetetään SpeedTV-kanavan TV-kuvaa. Korjata saa jos olen väärässä.

Joka tapauksessa, kun katsot TVU:lla mitä tahansa kanavaa jaat samalla samaa dataa muille ja mikäli tämä materiaali on tekijänoikeussuojattua ja luvattomasti jaettua syyllistyt tekijänoikeusrikkomukseen aivan samalla tavalla kuin lataamalla esim. torrenttina äänilevyn tai elokuvan. Väittäisin että jos ei kaikki tvu:sta löytyvästä materiaalista ole tällaista niin ainakin aika lähelle, ja kuten WebSlave yllä mainitsikin FOM ei taatusti ole antanut lupaa formuloiden lähettämiseen.