Jaguarin lisäpalaset
läpäisivät FIA:n syynin
Turun Sanomat, Monte Carlo
PAOLO FILISETTI
Monaco - formula ykkösten MM-sarjan ahtain ja ainut katurata - vaatii aivan erityiset säädöt autoihin. Viikonloppuna ajetaankin periaatteessa aivan erilaisilla autoilla kuin missään muualla.
Päähuomio on korkeiden downforce -painoarvojen luomisessa riittävien pito-ominaisuuksien saavuttamiseksi. Tavoitteena on kätevä ajettavuus kapeiden katujen reunustamien teräsaitojen välissä sekä motoriikan parantaminen hyvin hitaissa mutkissa.
Tästä syystä useimmat tallit ovat sääntöjen puitteissa pyrkineet kehittämään autoihinsa uusia aerodynaamisia profiileja nimenomaan downforce-painon lisäämiseksi.
Jo kauden mittaan on nähty autoissa tiettyjä ratkaisuja, jotka on soviteltu erityisesti Monacon rataa varten.
Yksi tällainen on ns. keskisiipi. Se ei kuitenkaan erityisemmin lisää autoa rataa painavaa downforcea, vaan yleisesti parantaa auton aerodynaamista balanssia.
Ferrari esitteli ensimmäisenä tällaisen aivan autokameran taakse sijoitetun lisäsiiven jo Melbournen avauskisassa. Tämä melkein 60 senttiä leveä osa auttaa kuljettajaa mutkissa kontrolloimaan paremmin auton keulaa.
Ferrarin kiistaton vahvuus onkin auton lähes täydellinen balanssi, mikä kilpailijoihin nähden antaa selvästi paremman nopeuden kaikenlaisissa mutkissa.
BAR seurasi Ferrarin mallia ja esitteli samanlaisen keskisiiven Bahrainin kisassa. On helposti ymmärrettävissä, että tämä ratkaisu parantaa myös 006-auton yleisaerodynamiikkaa yhtä tehokkaasti kuin Ferrarillakin.
Kehityskisan uutena osallistujana Jaguar toi Espanjaan uuden takasiivekkeen, johon kuului kaksi isoa keskipalasta. Tämä perustui pitkälti BAR:in jo avauskisasta asti käyttämään malliin.
FIA:n tulkinta
kiistanalainen
Todellisuudessa nämä Jaguarin uudet elementit ovat suurimmat toistaiseksi ja ensi näkemältä ei löydy selitystä, miten FIA on voinut hyväksyä ne.
FIA:n teknisen päällikön Charlie Whitingin selvityksen mukaan näiden elementtien täytyy toimia jokaista siivekeprofiiliia koskevien sääntöjen puitteissa. Toisin sanoen niiden koko ei saa ylittää 30 prosenttia siivekkeen kokonaiskorkeudesta.
Jaguarin lisäpalat on suunniteltu kiinnostavalla tavalla kahdesta osasta hyödyntämään koko siiveketasoa. Ylempi elementti yhdistyy sivuseinään tulkittuna niin, että ne ovat yhtenäiset ja alempi elementti taas on kuin osa siivekkeen päätyä.
Säännöt vaativat, että takasiiveke koostuu vain kahdesta elementistä. Tällä tulkinnalla sääntöjä kierretään, kun lisäpalat katsotaan osaksi kokonaisuutta ylittämättä maksimikorkeutta, vaikka ne vaikuttavat selkeästi sekä ylä- että alaosaan.
FIA:n tulkinta kismittää kilpailijoita ja ne ovatkin kyseenalaistaneet Jaguarin lisäpalojen laillisuuden. On ilmeistä, että Monacossa monessa muussakin autossa nähdään vastaavat ratkaisut.
Varmaa on, että juuri tällä tavalla takaosassa downforce kasvaa ja parantaa niin tärkeää motoriiikkaa.
Kirjoittaja on italialainen F1-teknologian asiantuntija.