Japani

Valde

Well-known member
Täysin ansaittu voitto Marcukselle. :thumbup: Toisena päivänä Marcuksen voimansiiroon ongelmat ja iltapäivän lenkin väärä rengasvalinta pelasti Petterille turvallisen tuntuisen johdon. Petterin johto alkoi kuitenkin huveta ripeästi mikä saattoi lyödä painetta lisää. Ennenkaikkea voitto muistuttaa Marcuksen uudelleen löytämästä luotettavuudesta, mikä on erittäin ilahduttava asia. Etenkin viime Ruotsin rallin yhteydessä esitettiin monia epäilyjä tälläkin palstalla, että mahtaako Grönholm ikinä enää löytää vanhaa luotettavuuttaan. Ehkä Märtinin tuleminen tallikaveriksi auttoi. Viime vuonna Grönholmin täytyi aina osoittaa suhteessa vauhtinsa yleiskilpailun kärkeen. Nyt on voinut ajaa himpun verran järkevämmin, koska tallikaverin vauhti on osoittanut kuinka kovaa hän itse ajaa. Myös ihanteellisen tallipaikan varmistaminen on varmaan saanut Marcuksen ymmärtämään luotettavuuden merkityksen hänen ajajankuvaansa.

Marcus valitti VM:ssä, että viime vuonna kun hän ajoi hullun lailla ja onnistui vähän aikaa johtamaan rallia, oli Corrado Provera heti julistamassa, että heillä on nopein auto. Provera sai mennä, mikä oli Marcuksen mielestä vain hyvä asia. Tällä kaudella Peugeotin johdon lausunnoissa auton taso on arvioitu paljon realistisemmin, ei vähiten Märtinin suoritusten johdosta. J-P Nicholas on kirjaimellisesti ylistänyt Marcuksen ajoa, vaikka voittoa ei ole tullut yleensä. Racingliveltä juuri osui silmään Nicholaksen lausunto, että Marcus ajaa tällä hetkellä uransa parasta kautta. En välttämättä väittäisi vastaan. 307 ei vain ole kovin helppo ajaa, vaikka se nykyisellään on melko nopea oikeissa käsissä. Lisäksi Michelinin suvereeni hallinta kauden kaskivaiheilla sekä asvaltilla on tehnyt näkyvien tulosten saavuttamisen todella vaikeksi.

Mielestäni Solbergin ajossa puolestaan alkaa olla samaa yliyrittämisen makua kuin Marcuksen ajossa vuosi takaperin. Oli jo ihan aika, että Solberg menetti voiton ajovirheeseensä. Grönholm on antanut Solbergille muutaman omilla ajovirheillään.

Ambomaan Mambo

Well-known member
Valde sanoi:
Oli jo ihan aika, että Solberg menetti voiton ajovirheeseensä. Grönholm on antanut Solbergille muutaman omilla ajovirheillään.
Miten minä olen ymmärtänyt että Petter ajoi kiveen joka sattui olemaan ihan tiellä? Eli ennemminkin äärimmäisen huonoa tuuria kuin ajovirhe. Vai olenko nyt tulkinnut väärin?

GraveN

Active member
Carlos sanoi:
Eipä oo paljon tätä toikkii kommnetoitu :confused:

Harri hävisi todella harmittavat 0.4 sekuntia Duvalille, harmi. Ilman niitä eilispäivän ongelmia sijoitus olisi voinut olla jopa podiumilla.
Ja Bossen voitto mukava yllätys :)
Rovanperä hävisi Duvalille minuutin ja sen 0.4 sekuntia.

jäämies

Well-known member
Kiva nähdä että mitsullakin alkaa taas ehtimään kärjen vauhtiin. Focus alkaa vissiin vanhenemaan jo aika pahasti, tosin eipä kuskitkaan ole aivan huippuja tällä hetkellä.

lfb

Flavio
Sijainti
Helsinki
Ambomaan Mambo sanoi:
Miten minä olen ymmärtänyt että Petter ajoi kiveen joka sattui olemaan ihan tiellä? Eli ennemminkin äärimmäisen huonoa tuuria kuin ajovirhe. Vai olenko nyt tulkinnut väärin?
Munkin mielestä toi ulosajo oli enämpi huonoa tuuria, keskellä mutkaa oli kivi jota ei oikein ollut mahdollista väistää.

jäämies

Well-known member
Ensimmäinen kerta kun näin Petterin menevän sanattomaksi. :eek!:

Carlos

Well-known member
Sijainti
Keski-Suomi
GraveN sanoi:
Rovanperä hävisi Duvalille minuutin ja sen 0.4 sekuntia.
Hups! No hyvin mä silti vedän :rolleyes:

Minustakin se vaikutti enemmän huonolta tuurilta ko niin pikkinen kivi ajouralla. Näytti Petteriä rassaavan aikas perkeleesti :(

SaTeK

Well-known member
Sijainti
LL
Ei kellään sattus olemaan videota siitä kun Rovanperä anto kyytiä sille japsille :tongue:

Ma

Arrogant Opportunist
Sijainti
UP, Michigan
Hmmm kerrankin näin päin. On noita uutisia tullut aimmen luettua niin että Bosse on ollut johdossa kaksi ekaa päivää ja ajanut ulos vikana päivänä. Taitaa olla ensimmäinen "ei ansaittu" voitto sitten Tommi Mäkisen hylkäyksen jokunen vuosi sitten. Mutta kyllä tämän Marcukselle todellakin suo.

JA Loebin mestaruus nyt ei yllättänyt yhtään.

patriot

Foorumin senaattori
Loistava voitto! Bosse takoi pohja-aikoja ja ahdisti Petteriä loistokkaasti. Peugeot sai näin omistaa voiton Parkin muistolle. Loebin mestaruuskin sai nyt vahvistuksen. Aika selväähän tuo oli. Mies on mestaruutensa ansainnut.

Valde

Well-known member
Ambomaan Mambo sanoi:
Siis oletko nähnyt tilanteen tv-kuvasta? En ole itse nähnyt, mutta yleensähän tuollaiset kiveen osumiset lasketaan ajovirheiksi, kun kuljettaja leikkaa mutkasta liikaa. Joskus on makuasia nimetäänkö joku osuma virheeksi vai sattumanvaraiseksi onnettomuudeksi. Onko ahneet ajolinjat "virheitä"? Mihin vedetään raja? Itse Jyväskylässä väänsin sellaista 50-100 kilosta mönttiä 20 senttiä ojanpuolelle ennen Marcuksen tuloa. Ja kyllä se ihan potentiaalinen osumapaikka oli; Marcus leikkasikin todella läheltä silloin. Jos kivi tosiaan oli kaikkien muiden käyttämällä ajolinjalla, niin ei kai se sitten mikään virhe ollut.

2004 Uudessa-Seelannissa Petter ajoi myös kiveen kisan ratkaisuhetkillä, joka oli Petterin omien sanojen mukaan keskellä tietä, vaikka monet olivat in-car kameran kuvan perusteella eri mieltä. Kuljettajilla on luonnollinen taipumus tulkita tilanne sattumanvaraiseksi onnettomuudeksi. Vähän niin kuin myös Grönholm Argentiinassa 2004.

Mutta, mutta, jos se tosiaan oli muiden käyttämällä ajolinjalla, niin ei se sitten ollut ajovirhe. Herää tietysti kysymys, miksi Petter oli ainoa joka siihen osui? Ainoa mahdollisuus olisi käsittääkseni, että tien sisällä ollut maakivi nousee esiin edelläajaneen auton jäljiltä.

Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Kommentit Hyvinkään sm-rallista. Kuulostaako tutulta:

"Ampuja ajoi kiveen menettäen aikaa hiukan vajaa kaksi minuuttia.
– Alku lähti tulemaan todella hienosti, mutta sitten noin puolenvälin paikkeilla pienellä tiellä oli kivi linjalla ja sitten kolahti."

Ambomaan Mambo

Well-known member
Valde sanoi:
Siis oletko nähnyt tilanteen tv-kuvasta? En ole itse nähnyt, mutta yleensähän tuollaiset kiveen osumiset lasketaan ajovirheiksi, kun kuljettaja leikkaa mutkasta liikaa. Joskus on makuasia nimetäänkö joku osuma virheeksi vai sattumanvaraiseksi onnettomuudeksi. Onko ahneet ajolinjat "virheitä"? Mihin vedetään raja? Itse Jyväskylässä väänsin sellaista 50-100 kilosta mönttiä 20 senttiä ojanpuolelle ennen Marcuksen tuloa. Ja kyllä se ihan potentiaalinen osumapaikka oli; Marcus leikkasikin todella läheltä silloin. Jos kivi tosiaan oli kaikkien muiden käyttämällä ajolinjalla, niin ei kai se sitten mikään virhe ollut.
No ruutulipusta tuon pätkän näin ja tuo kivi ei todellakaan kummitellut ojanpohjalla vaan aikalailla keskellä tietä...tai no ei nyt keskellä mutta ajolinjalla, jos nyt ymmärsit pointin. Bossehan on myös muinoin näitä keskellä tietä olevia kiviä löytänyt, tosin ei näin loppuvaiheessa kisaa kärkipaikalta.

edit: pistetään nyt kuvakin kun satuin tuon ruutulipun koneelle nauhoittamaan:

Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
No näköjään se oli kirjaimellisesti keskellä tietä. Olisi hauska tietää miten se sinne oli tullut..

Ma

Arrogant Opportunist
Sijainti
UP, Michigan
Niin eikös se bosse vielä ajanut ton kohdan ohi vain hetkeä ennen Petteriä? Tosiaan outo juttu miten se sinne on joutunut.

Mutta jutut siitä että Bossen ansiota että painosti niin kovasti että Petteri ajo kiveen on suurinpiirtein samaa luokkaa kuin Alonson jutut tän vuoden Nurrella. Toki Bosse ajo kovaa ja painosti muttei se kuitenkaan aiheuttanut tuota osumaa.

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Vasemman eturenkaan paikkeille siis kolahti Solbergilla?

JTH

Well-known member
Äkkiä katsottuna kivi tuli suoraan oikeaan eturenkaaseen, heti jotain rikki ohjauksessa ja siitä oikealle pusikkoon. Sitä vain ihmettelin että miksi Petter otti sen kiven renkaalla eikä ajanut keskeltä yli.

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Jos se kivi oli koko ajan tuossa samassa paikkaa, jossa se tuossa kuvassa on, niin vasemmalle puolelle autoa sen varmaankin olisi pitänyt kolahtaa.

Jos taas kolahti auton oikealle laidalle, niin voisi ajatella kiven olleen jossain tien oikealla laidalla (ehkä jopa ulkopuolella tietä) lähellä tuota kuvassa näkyvää puuta, josta kyseinen kivi sitten olisi osuman vauhdittamana kierinyt keskelle tietä..

Eikö Petterin autosta ole kuvia sen suhteen, että minne sitä vauriota syntyi..