Käydäänpä taas hieman aika-ajoakin läpi otsikoinnin muodossa:
Suzukan aika-ajo suomalaisittain toiveikkaan oloinen
Ei aivan niin mielenkiintoinen aika-ajo tänään ollut Suzukassa, mutta Mersun ylivoiman unohtaen yllättävänkin tasainen. Kimillä hyvät otteet ovat jatkuneet ja Valtterilla sitten tavallaan joo ja vastaavasti taas ei. Ja mikäli siitä ei yksimielisyyteen pääsisi niin Williams aliarvioi taas kerran sekä vastustajiaan, että käytti taktiikkaa hyvänä yrityksenä kuitenkin huonoon aikaan. Toisaalta mikäli aika-ajossa virheet tekee niin kisaan niitä ei yleensä ole tullut samalla syötöllä vaikka onhan niinkin käynyt. Lisäksi Valtteri saa edelleenkin sentään valita renkaat kisaan.
Haasin ja Gutierrezin onnistumisen aika-ajo
Suzukassa molempien Haasien pääsy aika-ajon viimeiseenkin osioon ei ollut aivan niin suuri yllätys ainakaan itselleni kuin ehkä monille muille on ollut koska tämä rata on Esteban Gutierrezin viimeinen varsinainen odotettavissa oleva rata jolla hän on ollut uransa aikana hyvä tai ajanut aina hyvin ja näyttävästi ainakin yrittänyt ajaa hyvin. Siten ajosuoritus ei ollut yllätys.
Harmi kyllä kun oikeastaan yksi harvoista ellei peräti ainoalla radalla jolla ennen kautta odotin Gutierrezin olevan jopa ylilyöntiasemassa Romain Grosjeaniin nähden niin osoittautui pettymykseksi joskin lähiaikojen tapaan edelliselläkin kerralla kun Gutierrez pääsi kolmanteen osioon niin kaikki meni sitten omaan ajovirheeseen.
Kisasta odotan hänelle kuitenkin hyvää ja nyt onkin käytännössä se lopullinen viimeinen tilaisuus saada se piste tai pisteet ihan kunnolla ja selvästikin ajamalla tavallaan miehen muutenkin omalla suosikkiradalla tai yhdellä suosikkiradoistaan mikäli haluaa uraansa jatkaa.
Grosjeanin ja Gutierrezin asioiden taustojen jatkoa
Toki Grosjean ja talli ovat jostain syystä alkaneet olla jo keskikaudesta lähtien jossain määrin turhauttavissa ongelmissa keskenään ja tuolloin Gutierrez on ajanut ajoittain jopa todella hyvin, mutta yhtä harmittavasti niitä Ns. Kultaisia Ananaksia on tasaisesti tullut ja pisteittä ollaan jääty.
Katkerin pistetilan menetys oli siinä kisassa missä keltainen lippu ja ruutulippu pelastivat varmasti Pascal Wehrleinin ja melkein varmasti myös Valtteri Bottaksen joutumisen Gutierrezin ohittamaksi. Tuolloin olisi tullut parikin pistettä ja muutoin olisi tällä kaudella tullut yksittäisiä pisteitä.
Mikäli Gutierrez ajaa hyvän kilpailun niin sekään ei vielä mitään auta välttämättä, mutta ainakin antaisi jotakin mahdollisuutta säilyä sarjassa tai tallissaan ja mahdollisesti tietenkin paikkoja muihinkin talleihin.
Grosjeanilla vuorostaan on ollut kolmessa viime kisassa selvästi ja kaikkiaan kesäkaudesta lähtien yleensä jotain selvää teknistä vikaa tai häiriötä ja lisäksi Grosjean on selvästi ollut turhautuneen oloinen. Ainakin kerran alkukauden jälkeen talli on myös pilannut Grosjeanin pistetaistelun epäonnistuneella varikkokäyntitaktiikalla. Tämäkin on näkynyt Romainin ajojen suhteen, mutta huomenna on hänen iskunpaikkansa.
Gutierrezille epäonnistumisen myötä paluu Kummitus-Chryslerin ratin taakse?
Mikäli Gutierrez epäonnistuu taas jossakin tai mokaa itse kisansa niin sen jälkeen se on käytännössä lopullinen loppu koska Austin tai Interlagos eivät ole aivan niin hyviä ratoja ja viime vuonna Mexico Cityssä hän ei ollut mukana.
Esteban ajoi tuolloin muun muassa persoonallisella Mainosautolla meksikolaisyleisölle vähän sitä kuuluisaa pimppirallia ennen kisan alkua yhdessä kisan yhtenä paluun myötä kutsutuista kunniavieraista eli vuosien 1986-1992 Course Car/Safety Car-kuljettaja Danielle Contrerez De Navan kanssa.
Tuo viime vuoden Meksikon kisan Mainosautohan oli muuten näin pienenä Off-Topicina sama automalli kuin vuoden 1992 Meksikon Grand Prixin Safety Car eli Chrysler Phantom joka myös Chrysler LeBaronina tunnetaan muualla kuin Meksikossa. Toivottavasti tämän kauden jälkeen Gutierrezilla ei ole ainakaan vielä paluuta Aave-Chryslerin puikkoihin.
Yksi sääli viime vuoden Meksikon kisassa oli se, että esimerkiksi Italian Monzan tapaan eivät Meksikon Mexico Cityn järjestäjät laittaneet kisan lähtöön tuota Aave-Chrysleriä Mersun taakse. Olisi ollut hienoa nähdä kyllä sen paluu, mutta toisin kävi.:frown:
Se off-topicista ja jatketaan muiden kuskien analysoinnilla:
Red Bull voittokamppailussa huomenna?
Red Bull on ollut viime aikoina mielestäni noussut yhdeksi haastajaksi joskin välillä se tuntuu vieläkin olevan hyvin riippuvainen siitä, että mitä tapahtuu Mersuille ja siitä, että käykö myös Ferrareille jotakin huonoa. Toisaalta Daniel Ricciardo on voittonsa myötä ollut melko lailla hyvässä vauhdissa ja yritystä ei ainakaan puutu.
Max Verstappen vuorostaan tuntuu olevan taas hieman takajalalla vauhdin suhteen ja kun asiat ei mene nuoren herran mukaisesti niin valitusta riittää.:frank: Verstappen kuitenkin pystyy olevan näyttävä kuljettaja ja ottamaan hieman Andrea de Cesariksen tyyliin ohituspaikkoja myös sieltä mistä niitä ei ole otettavissa muiden konservatiivisten kuskien mielestä. Ja ohitukset ovat myös olleet onnistuneitakin.
Force Indialla tärkeä paikka kisassa
Force Indian kuljettajilla Nico Hülkenbergillä ja Sergio Perezillä on huomenna tärkeää saada itselleen mahdollisimman hyvät lähdöt ja paljon pisteitä. Ongelmia ovat tuottaneet kuitenkin ilmeisesti säätöongelmat ja jatkuva aliohjautumisen kanssa taistelu läpi viikonlopun.
Force India kuitenkin on vaikuttanut aivan loppukautta kohti olevan Williamsia parempi, mutta vieläkin Williamsilla on paikka päästä ohi siitä. Lisäksi Force Indialla molemmat kuljettajat voivat mennä joskus ongelmiin muiden kuskien kanssa ja se tietää heille huonoa mikäli niin käy.
Rengaskulutus Suzukassa haastavaa
Japanin Suzukan rata valmistautuu pian 30-vuotisjuhlakisaansa. Radan rengaskulutus on aina ollut haasteellista sillä välillä rata on kuluttanut renkaita erittäin paljon ja välillä ei lähellekään niin paljon kun on arvioitu. Pituuteen nähden yllättävänkin vähän. Aivan parhaimmillaan yksillä stopeilla voitaisiin ehkä selvitä, mutta muutoin mennään kahdella tai kolmella stopilla ja jopa ehkä neljällä stopilla mikäli renkaat kuluisivat liikaa tai pidon äkkiloppumisen pysähdykset lasketaan.
Sadesää vie Suzukassa usein pahimmat renkaiden kuluttajat pois, mutta välillä huuhdonta ei riitä siihen ja silloin sellaisessa tilassa Suzukan rata on näinä vuosina ja vuosikymmeninä ollut salakavalan pidoton rata ajettavaksi. Rata kehittää melko paljon pituuteensa nähden myös aliohjausta ja aivan Keke Rosbergin tyyliin Kimi Räikkönen ei koskaan ole pitänyt aliohjaavasta autosta.
Varsinkin radan takasuorien ja Lusikka-mutkan jälkeisellä osuudella tai juuri ennen sitä esiintyy pidottomuutta varsinkin sateen huuhtomalla, mutta silti yhä likaisella radalla. Sateella voittaja voi olla kuka tahansa, mutta muuten voitto taitaa mennä taas Mersuille joskin Daniel Ricciardo, Max Verstappen tai jopa Kimi Räikkönen voi voittaa silloin kun Mersuille sattuu jotain tai mikäli aivan kaikki menee kaikessa nappiin heti alusta alkaen ruutulipulle saakka.