Jokseenkin samaa mieltä. Mutta studiossahan tuota taktiikka kehaistiin, että uskalsivat yrittää jotain erilaista. Mutta samalta tuntuu, että podium olisi heitetty pois tuossa.Ferrarin taktiikkaa pitää taas ihmetellä. Miksi Vetteliä roikotettiin radalla monta kierrosta liian kauan ja annettiin taas vaihteeksi palkintosija lahjana pois? :thumbdown
Undercuttia on helppo sanoa, mutta sitähän voi käyttää myös muutkin. Pitää ottaa myös huomioon rengaskulumat jne. Kimi oli kyllä jopa huono Vetteliin nähden alussa. Vettel pisteli ohi Ricciardostakin tosi helposti ja FI oli kuin suupala vain. Räikkönen jumittui näiden taakse. Ihmetyttää, että Ferrarin pitäisi aina käyttää sitä undercuttia. Voihan sitä tulla jo kierroksella viisi sisään ja tehdä se undercut, eriasia on kestääkö renkaat sen jälkeen kilpailukykyisinä koko kisan ajan.Ferrari menetti tuplapodiumin taas kerran oman taktiikkansa takia. Ennen 1. stoppeja pakka oli kasassa ja undercutilla niin Kimi kuin Vettel olisivat päässeet edelle olevien ohi ja olisivat olleet näin 2 ja 3 sijoilla, ja jatkaneet siitä sitten omaa vauhtiaan Nicon päänahkaa.
Toisaalta, Rosbergille yks teknisen vian viiva pistesarakkeeseen ja Hamiltonille isot pisteet samasta skabasta niin taistelu mestaruudesta on täysin erinäköinen kuin tällä hetkellä.Hamilton oli podiumilla vähän sen näköinen, että se taistelu oli siinä. Se on Rosbergille nyt tai ei koskaan.
Jotenkin sellainen olo, että Rosberg tahtoo nyt mestaruuden, en yllättyis jos kolisis Rosbergin toimesta Hamiltonin kanssa. Muutenkin ollut melko härskiä menoa molemmilla kuskeilla, että ei tästä ilman kolarointeja selvitä. Rosbergilla esim. olis malesiassa voinu kisa päättyä Kimin kanssa ja olis "ilmaiset" pisteet jääny saamatta. Eiköhä Rosberg vielä toheloi mestaruutensa Hamiltonille.Toisaalta, Rosbergille yks teknisen vian viiva pistesarakkeeseen ja Hamiltonille isot pisteet samasta skabasta niin taistelu mestaruudesta on täysin erinäköinen kuin tällä hetkellä.
Tämähän on ollut Williamsin tapa parina viime kautena pysäyttää Massa ennen Bottasta ratasijoituksesta piittaamatta. Kisoja en enää muista mutta Bottas on omasta mielestä pari podiumiakin menettänyt tämän takia.. Viime aikoina näitä taas ei ole nähty kun Massa on kontannut aivan eri sijoilla kuin Bottas. Kyllä tallinvaihto vois olla paikallaan, vaikka ilma luultavasti puhdistuu Massan eläköitymisen myötä.Williamsinkin taktiikkaa ihmettelin, että miksi Massa otettiin sitään ennen Bottasta, vaikka Bottas edellä. Oikarinen selitti tuota mahdolliseen liikenteeseen juuttumisella, enpä tiedä.
Joka tapauksessa Vale taisi pysähtyä vasta kaksi kierrosta Massan jälkeen ja sillä + pieleen menneellä stopilla varmistettin, että Massa pääsi Valen edelle.
Sinänsä toki tallille ihan sama miten päin autot tulivat maaliin sijoilla 9 ja 10. Valtteri saattaa olla eri mieltä ja olikin haastattelussa aika turhautuneen oloinen.
Tälle on ihan looginen syys, Massa maksaa palveluistaan merkittävästi Valtteri enemmän ja on näin etuoiketettu parempaan palveluun....Tämähän on ollut Williamsin tapa parina viime kautena pysäyttää Massa ennen Bottasta ratasijoituksesta piittaamatta. Kisoja en enää muista mutta Bottas on omasta mielestä pari podiumiakin menettänyt tämän takia.. Viime aikoina näitä taas ei ole nähty kun Massa on kontannut aivan eri sijoilla kuin Bottas. Kyllä tallinvaihto vois olla paikallaan, vaikka ilma luultavasti puhdistuu Massan eläköitymisen myötä.
Hyvää pohdintaa. Lisäisin vielä protestiin, että osasyy sen takaisinvetoon saattaa olla se, ettei sillä ollut läpimenon mahdollisuuksia. Varmaan Mersulla on tämä ymmärretty tai saatu siäspiirin vihje, että olisi parempi vetää protesti pois.Hamilton on jotenkin vähän sen oloinen nyt omastakin mielestäni, ettei miestä kiinnosta ollenkaan, kuka on mestari kauden päätteeksi. Enpähän silti lähde spekuloimaan, että mistä se voi johtua. Ehkä hän vaan uskoo edelleen voittavansa mestaruuden, mikä ei tietysti ole edes kovin kaukaa haettua. Nicosta tulee mestari, jos Mersu ottaa kaksoisvoitot kaikista lopuista kilpailuista, mutta tällä kaudella on kuitenkin nähty, ettei läheskään joka kisa mene ongelmitta ja ettei takaa ole niin helppoa nousta podiumille Mersullakaan. Mikäli Lewis voittaa kaksi seuraavaa kisaa, niin aivan varmasti alkaa tapahtua Nicon pääkopassa.
Luin tuossa äsken uutisista, että Hamilton olisi itse sanonut tallille, ettei häntä kiinnosta hakea muutosta Japanin kisan tuloksiin keinotekoisella protestilla Verstappenin liikehdinnästä. Tämäkin kuvastaa sitä, että jollain tavalla vähintään Japanin GP on merkattu hänen kirjoissaan luokkaan evvk.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/mersun-sekoilusta-paljastus-taman-takia-protesti-peruttiin/6110672Saksalaismedian mukaan kyseessä oli erikoinen väärinkäsitys. Kilpailun tuomaristosta ainoastaan Gary Connelly oli sitä mieltä, että tempusta saattaisi tulla rangaistus. Kolme muuta tuomaria näki tilanteen menneen sääntöjen mukaan.
Connelly oli saapunut kisan jälkeen Mercedeksen tallialueelle ja ehdottanut protestia. Tallipomot Toto Wolff ja Niki Lauda olivat tässä vaiheessa häipyneet paikalta ja paikalla olleet tekniikkapomo Paddy Lowe ja urheilujohtaja Ron Meadows suotuivat ehdotukseen.
Wolff kuuli asiasta vasta myöhemmin lentokoneessa ja käski puhelimen välityksellä Mercedeksen poistaa protesti välittömästi.