Japanin GP 2016 (kisaennakko) ja harjoitukset

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eipä ollut kukaan ennakoinut kisaa, niin tuikkaan nyt kumminkin toikin harjoituksia varten.

Suzukan perinteikäs ja vauhdikas rata lukeutuu kuljettajien suosikkeihin, eikä syyttä: 5,8 kilometrin pituiselle kahdeksikon muotoiselle radalle mahtuu nopeita mutkayhdistelmiä ja korkeuseroja.

Japanin GP järjestettiin Toyotan omistamalla Fujin radalla vuosina 2007 ja 2008. Suzukan ja Fujin oli tarkoitus alkaa vuorotella kisaisäntinä, mutta Toyotan vetäydyttyä formula ykkösistä Suzuka toimii jälleen Japanin GP:n pysyvänä kotipaikkana - monien riemuksi.

Suzukan ratakartta


Suzuka valmistui Hondan testiradaksi vuonna 1962. Radan on suunnitellut hollantilainen John Hugenholz, jota voi pitää oman aikansa Hermann Tilkenä. Hugenholzin käsialaa ovat myös Jaraman, Zolderin ja Zandvoortin radat, joita tosin ei ole 1980-luvun jälkeen enää F1-kalenterissa nähty. Rata-alueen yhteydessä on huvipuisto, jonka maailmanpyörä on radan tunnetuin maamerkki.

Oikeiden ajolinjojen löytäminen radan alkuosan mutkayhdistelmiin vaatii paljon kokemusta. Jyrkkenevä "lusikkamutka" ja sen jälkeinen huippunopea 130R-mutka lukeutuvat MM-sarjan haastavimpiin kurveihin. Kierroksen päättävä shikaani on ehkä paras ohituspaikka. Pääsuorallakin ohittaminen on mahdollista, minkä Kimi Räikkönen todisti vuonna 2005 ohittaessaan Giancarlo Fisichellan viimeiselle kierrokselle lähdettäessä. Räikkönen nousi tuolloin voittoon 17. lähtöruudusta.

Suzukan radalla on vuosien varrella ratkaistu useita maailmanmestaruuksia ja nähty värikkäitä tapahtumia. Pidempään formula ykkösiä seuranneiden mieliin ovat jääneet Ayrton Sennan ja Alain Prostin kolarit vuosina 1989 ja 1990. Ensimmäisenä vuonna McLaren-tallikaverusten autot osuivat toisiinsa Suzukan radan shikaanissa, ja Sennan hylkäyksen jälkeen Prost julistettiin mestariksi. Seuraavana vuonna brasilialainen maksoi kalavelkoja takaisin ja puski Ferrarille siirtyneen Prostin ulos radalta ensimmäisessä mutkassa.

Suzukassa vietettiin sinivalkoisia mestaruusjuhlia 1998 ja 1999 Mika Häkkisen varmistaessa Japanissa molemmat maailmanmestaruutensa.

Rataennätys: 1.31,540 (Kimi Räikkönen 2005)


Japanin GP:n aikaisemmat voittajat:

2015 Lewis Hamilton, Mercedes
2014 Lewis Hamilton, Mercedes
2013 Sebastian Vettel, Red Bull
2012 Sebastian Vettel, Red Bull
2011 Jenson Button, McLaren
2010 Sebastian Vettel, Red Bull
2009 Sebastian Vettel, Red Bull
2008 Fernando Alonso, Renault
2007 Lewis Hamilton, McLaren
2006 Fernando Alonso, Renault
2005 Kimi Räikkönen, McLaren
2004 Michael Schumacher, Ferrari
2003 Rubens Barrichello, Ferrari
2002 Michael Schumacher, Ferrari
2001 Michael Schumacher, Ferrari
2000 Michael Schumacher, Ferrari
1999 Mika Häkkinen, McLaren
1998 Mika Häkkinen, McLaren

1997 Michael Schumacher, Ferrari
1996 Damon Hill, Williams
1995 Michael Schumacher, Ferrari
1994 Damon Hill, Williams
1993 Ayrton Senna, McLaren
1992 Riccardo Patrese, Williams
1991 Gerhard Berger, McLaren
1990 Nelson Piquet, Benetton
1989 Alessandro Nannini, Benetton
1988 Ayrton Senna, McLaren
1987 Gerhard Berger, Ferrari
1977 James Hunt, McLaren
1976 Mario Andretti, Lotus

Aikataulu (t:kouvo)
Perjantai
1. harjoitus klo 4.00
2. harjoitus klo 8.00
Lauantai
3. harjoitus klo 6.00
Aika-ajot klo 9.00
Sunnuntai
Kilpailu klo 8.00
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Japanin GP:n 1. harjoitukset:

1. Rosberg Mercedes 1.32,431 24
2. Hamilton Mercedes +0,215 21
3. Vettel Ferrari +1,094 19
4. Räikkönen Ferrari +1,386 17
5. Ricciardo Red Bull +1,681 23
6. Verstappen Red Bull +1,948 26
7. Hülkenberg Force India +2,099 28
8. Perez Force India +2,336 30
9. Alonso McLaren +2,572 10
10. Bottas Williams +2,950 31
Vakuuttava alku Mersulta. Force on niskan päällä Williamsiin nähden.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
2 harjotusta odotellessa täällä paikan päällä, vähä pilviseksi vetää, toivottavasti ei ala satamaan. Rauhallista vielä katsomossa, eiköhän tilanne muutu huomenna ja ylihuomenna. Kauas jäi Ferrarit Mersusta ensimmäisessä harjoituksessa, mutta eipä RedBulkaan loistanut.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
2 harjotusta odotellessa täällä paikan päällä, vähä pilviseksi vetää, toivottavasti ei ala satamaan. Rauhallista vielä katsomossa, eiköhän tilanne muutu huomenna ja ylihuomenna. Kauas jäi Ferrarit Mersusta ensimmäisessä harjoituksessa, mutta eipä RedBulkaan loistanut.
Terveiset sinne!
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Aika-ajoista ja kisasta voi tulla mielenkiintoisia sateen takia. FP3:n aikana näyttää satavan, ja vaikka auringon pitäisi pilkahtaa aika-ajoissa, niin radalle jää varmasti liukkaita paikkoja. Sunnuntaina sataa rankasti aamupäivällä (11mm) ja iltapäivä on pilvinen, joten vaikka sade loppuu, rata tuskin nopeasti kuivuu. Ties vaikka startti tapahtuisi välikelin renkailla.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7630
Jopa Mayländerillä näytti olevan omia faneja katsomossa :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Jopa Mayländerillä näytti olevan omia faneja katsomossa :)
Onhan noita turva-autokuskeilla ollut ennenkin. Interlagosissa muun muassa Wilsinhon ja Alex Ribeiron aikoina ainakin ja Japanissa muun muassa silloin kun Hondan mannekiini Hatagawan Osamu-san ajoi aina lähes joka vuosi Suzukan Pace Caria tai Safety Caria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Suzukan TV-osuuksista puhuen viimeinen Vapaa Harjoitus onkin huomenna jo klo 5.55 ja aika-ajo onkin klo 8.55 ja itse kisa ilman erityisiä viivytyksiä jo klo 7.55 alkaen näkyvissä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kärkikymppä toisista vapaista:

Japanin GP:n 2. harjoitukset:

1. Rosberg Mercedes 1.32,250 35
2. Hamilton Mercedes +0,072 35
3. Räikkönen Ferrari +0,323 26
4. Verstappen Red Bull +0,811 29
5. Vettel Ferrari +0,853 34
6. Perez Force India +1,320 37
7. Hülkenberg Force India +1,623 35
8. Alonso McLaren +1,735 37
9. Bottas Williams +1,778 33
10. Sainz Toro Rosso +1,836 33
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Voisin laittaakkin, kunhan vaan keksis miten saan tästä puhelimesta kopioitua...
Saahan laturista USB:n, kunhan sen mötikän ottaa pois. Jos sinä siis pääset tietokoneen äärelle siellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Mielenkiintoista on kyllä tänä viikonloppuna ja muutenkin loppukaudella nähdä se, että millaiseksi jo jonkin aikaa säännöissä mukana ollut ja tänä vuonna tunnetummaksi sinänsä kaiketi tullut Virtuaalinen Turva-autotila oikein toimii.

Tähän asti sääntö on omasta mielestäni toiminut välttävän hyvin ja joskus erinomaisestikin. Aikaisemmin tämän kauden jossakin lähiaikojen kisatoikissa tätä Virtuaalista Turva-autotilaa ja sen sääntöä mietittiin nimenomaan kestoaikojen suhteen niin itse olen ymmärtänyt asian seuraavasti:

Säännöissä määritellään tarkasti Virtuaalisen Turva-autotilan loppumisaika joka siis on 10-15 sekuntia, mutta aivan korkeintaan koko tilaa määrittävän keskuslaitteen teknisen vian tai muun häiriön yllättäessä mahdollisesti 25 sekuntia siitä kun tieto loppumisesta annetaan julki ja valotaulujen vielä vilkkuessa keltaisina tai muutoin asiasta ilmoittavan merkkitekstin vilkkuessa ruuduissa tai kuljettajien datalaitteistossa periaatteessa kuljettajat eivät saisi ohittaa toisia kuljettajia vaikka välillä tässä on ollut tapauksia aivan rajamailla näiden kuljettajien suhteen jotka lähes ampuvat kiinni toiseen kuljettajaan ja ovat koko ajan menossa ohi nostaen liiankin lähelle toisia kuljettajia ohitusta varten joka toisinaan on aika arveluttavaa.

Tätä ongelmaa olen havainnut kauden ajalta lähinnä keskikastissa ja joskus Max Verstappenilla.

Kuitenkaan säännöissä ei määritellä tarkkaa Virtuaalisen Turva-autotilan normaalia kestoaikaa vaikka se on käytännössä vakiintunut lajiin tullessaan 30 sekunnista 2 minuuttiin tai ilmeisesti korkeintaan 5 minuuttiin ja lisäksi tuo säännöissä mainittu loppumisaika tulee vielä mukaan. Lyhimmillään tosin ilmoitustila on jossakin väärässä hälytyksessä kestänyt vain 10 tai 15 sekuntia tällä tai viime kaudella lisäten mukaan tietenkin tuon loppumisajan ja silloin oli kyllä ihmeteltävää siinä, että mitähän taas tuomaristossa tehtiin ja ajateltiin taas suuna päänä ennen tekoa?

Toki Virtuaalinen Turva-autotila voisi olla pidempikin, mutta ilmeisesti liian pitkästä tilasta tulee saman tien varsinainen Turva-auto radalle.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2711
Saahan laturista USB:n, kunhan sen mötikän ottaa pois. Jos sinä siis pääset tietokoneen äärelle siellä.
Sinähän Mäkkaiveri olet. Nykysapienssit lataa vaikka pilveen tarvittaessa, nii ei tartte johtojen kans säätä ;)
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7630
Kimi oli hyvässä vauhdissa, mutta kierros meni Rellun takia pilalle. RB:t taitavat silti olla nopeampia.
 

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Kimin touhu näyttää nyt sen verran hyvältä, että aika-ajon kohdalla taitaa sataa. Eihän tää näinkään voi jatkua :tongue: Olis ollut hieno nähdä mihin Kimi olis puhtaalla kierroksella ehtinyt..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös