Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm tukee nuoria kuljettajia. Hän järjesti joukkorahoituksen, ja sai satojen ihmisten tuen hankkeelleen.
GRX Management Oy sai sijoittajilta kokoon summan, joka on auttanut ralliautoilija Jari Huttusta kohti kansainvälisiä kilpailuja. Huttunen, 23, on ajanut loistavaa kautta voittaen luokkansa muun muassa Neste Rallissa ja Saksan MM-osakilpailussa.
Osan kaudesta kiuruvetinen on ajanut Opelin tiimissä, ja tehnyt varmaa tulosta rallin EM-sarjassa. Kesällä aika oli kuitenkin jo kypsä seuraavalle askeleelle, joka tarkoitti erittäin kilpailukykyisen Škoda Fabia R5:n ostamista.
”Ostamamme Škoda maksoi 225 000 euroa. Se on uusi auto suoraan tehtaalta. Varaosia en siihen ostanut, koska meillä on diili Printsportin kanssa, ja saamme tarvittavat osat heidän kauttaan”, Grönholm taustoittaa.
Täysipainoisen rallikauden läpivieminen vaatii R5-autollakin useiden satojen tuhansien eurojen varat.
Suomesta riittävän suurten tukijoiden löytäminen on käytännössä mahdotonta.
”Ei onnistu. Haluaisin kääntää asian erilaiseksi, mutta ei Suomesta löydy sellaista yritystä, joka voisi sijoittaa niin isosti ralliin. Eikä tarvitse edes ajatella negatiivisesti vaan asia vain on näin”, Grönholm sanoo.
”Tavallisesti puhutaan joistain kymppitonneista. Kyllä se pirun vaikeaa on kerätä budjettia. Pitää vain olla sormet ristissä, sillä emme haluaisi enää kantaa rahaa tiimeihin.”
Bisnes ralliautoilun ympärillä ei aina ole kovinkaan selkokielistä. Sen Grönholm ja Huttunen saivat tuta Opel-diilin yhteydessä. Paikka, jonka piti olla maksuton, ei lopulta sitä ollutkaan.
”Ei se varsinaisesti yllätys ollut, vaikka he antoivat ymmärtää, että ajopaikka olisi palkinto menestyksestä, eikä siitä tarvitsisi maksaa. Neuvotteluissa sitten selvisi, että rahaa tarvitaan. Paikka olisi ollut ilmainen vain saksalaiskuljettajalle”, harmittelee Grönholm.
Huttusen vieminen maailmalla vaikkapa WRC2-luokan MM-taisteluun maksaa sekin pitkän pennin. Vanha totuus on myös se, että ilman hyvää valmistautumista ei kilpailuihin edes kannata lähteä.
Kilometrihinta on nimittäin sama, ajoi autolla sitten testiä tai kilpailun.
”Ihan tarkkaan en osaa sanoa, mutta kyllä rahaa palaa varmasti 60 000–80 000 euroa per kilpailu, eli seitsemän osakilpailun sarja maksaa hyvinkin puoli miljoonaa euroa. Testin ajaminen on elintärkeää menestyksen kannalta, mutta sekin on yhtä kallista. Satanen kilsalla menee että heilahtaa”, arvioi Grönholm.
”Kun Jari oli testaamassa päivän ennen Neste Rallia, hän ajoi 130 kilometriä autolla. Se oli ehdottoman tarpeellista, mutta siitäkin testipäivästä tuli 17 000 euron lasku.”
Grönholmin mukaan huipulla ajaminen on kädestä suuhun elämistä.
”Rakkaudesta lajiin tätä tehdään, eivätkä osakkaammekaan varmasti hirveän isoja juttuja odota saavansa takaisin.”
Ja kun ansioille joskus rallissa pääsee, pitää aloittaa kohtuullisesta korvauksesta. Käytännössä juuri kukaan sarjan huippukuljettajista ei ole ponnahtanut suoraan miljoona- ansioihin.
Korvaus on siitä huolimatta verrattain hyvä.
”Tietoa minulla ei tarkasti ole. Škodan tehdaskuljettajana ansainnee 150 000–300 000 euroa vuodessa. Monta vuotta siinä joka tapauksessa menee, että sijoitukset alkavat tuottaa jotain takaisin”, Grönholm sanoo.
Yksityiskuljettajana rallin MM-sarjassa Grönholm eteni vielä 1990-luvun loppupuolella 600 000 markan vuosibudjetilla.
Summalla sai ajaa paitsi täyden SM-sarjan kotimaassa, myös yhdestä kahteen MM-osakilpailua.
”Ei kaukaa hae, etteikö summa ole yhä sama – mutta ei markkoina vaan euroina”, naurahtaa Grönholm.