Jari Huttunen-Syväjäämies

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1682
Sijainti
JKL
Olisiko aika jo aloittaa oma ketju myös Huttuselle...

Viime kisoissa varsin tehokasta tuloksen tekoa mutta jos katsoo vaikka viimeisen kahden vuoden tulokset niin ehkä saa vielä paremman kuvan tasosta...

16 starttia, kaksi keskeytystä, yksi 3. sija, yksi 2. sija ja lopuista kahdestatoista vähintään luokkavoitto... Nyt viikonloppuna Saksassa ylivoimaisen luokkavoiton lisäksi koko kisan nopein kaksivetoinen.

Nopea joka alustalla ja ilman Azoreiden teknistä vikaa(vetari poikki luokkajohdosta) johtaisi ERC-jun. U27 sarjaakin selkeästi...

Todella lempinimensä oloinen kaveri Bussen manageroimana ja mielenkiinnolla odotan mitä tulevaisuus tuo hänen osaltaan tullessaan...

https://www.ewrc-results.com/profile/26709-jari-huttunen/

https://www.fiaerc.com/standings/
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3226
Sijainti
Helsinki
Oli pakko ottaa Huttusesta selkoa, meriitit ovat jo nyt kovat. Saksan Opel-cupin mestaruus taisi viimeistään kiinittää pomojen huomion. Hypessä on jäänyt Kallen taakse.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6539
Huttunen johtaa Chris Ingramia 25.4 sekunnilla Liepajassa viiden pätkän jälkeen
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
863
Sijainti
Ruutulipulla
Huttusen sopimus Hyundain kanssa oli todella merkittävä askel hänen uralleen. Hän on jäänyt median vouhotuksessa Rovanperä jr:n varjoon, mutta Hyundai valitsi juuri hänet kehitysohjelmaansa tuosta kahdeksan testiryhmästä: Rovanperä, Bergkvist, Greensmith, Kruuda, Lopez, Loubet & Mandel. Tuossa ryhmässähän testattiin nopeuden lisäksi myös kommunikointikykyä ja teknillistä tietämystä eri tavoin.

Hyvät näytöt Opel -sarjassa ja voitto wrc2 -kilpailussa eivät jääneet huomiotta tallipomoilta, toki myös managerillaan Grönholmilla on suhteet kunnossa Hyundain suuntaan, joka ei ainakaan huonontanut Huttusen osakkeita, mutta paikkansa on ehdottomasti ansainnut omilla näytöillään ja tekemisellään. Veikkasin kiuruveteläisen Rallitietäjässä voittajaksi Suomen osakilpailussa ja sen hän otti toisessa wrc2 -kisassaan. Potentiaalia on ja paikka näyttää & nousta kirkkaisiin valoihin, jatko on itsestä kiinni.

Walesin mm -rallista on tulossa wrc2:ssa kova kapina ja mielenkiintoinen suomalaistenkin lupausten osalta, jossa Huttusta kirittää maanmiehistään Suninen, Nordgren, Vatanen & Rovanperä vs. Tidemand, Camilli, Veiby, Loubet, Greensmith, Berkvist etc.. oikeastaan vain asfaltti-spesialisti Kopecky puuttuu lähtölistalta kovista nimistä ja osahan noista kuskeista oli kisaamassa tuosta paikasta Hyundain kehitysohjelmaan.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
863
Sijainti
Ruutulipulla



Hyundain R5 kehitysohjelman kuljettajatesteistä kuva & video.
Onnittelut Huttuselle valinnasta :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1211
^^ Syväjäämiehen olisi nyt sitten hyvä opetella syksyn aikana sujuvasti soljuva ranska saumattoman yhteistyön varmistamiseksi.

Olisi mielenkiintoista tietää mitkä tiimit oli mukana kilpailutuksessa, oliko esim. suomalaisia tiimejä? Ei nyt voittamattomilta nuo Sarrazinin tiimin näytöt vaikuttanut.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1682
Sijainti
JKL
^^ Syväjäämiehen olisi nyt sitten hyvä opetella syksyn aikana sujuvasti soljuva ranska saumattoman yhteistyön varmistamiseksi.

Olisi mielenkiintoista tietää mitkä tiimit oli mukana kilpailutuksessa, oliko esim. suomalaisia tiimejä? Ei nyt voittamattomilta nuo Sarrazinin tiimin näytöt vaikuttanut.
Ei taida suomessa olla sellaista Huihai teamia jolla riittäisi paukut MM-sarjaa tuonkaan vertaa...
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Komppaan deloreania, tuollainen projekti ei onnistu ihan tuosta noin tempaisemalla.

Kieli ei ole ongelma, tuolla tasolla tiimien virallinen kieli on englanti ja esimerkiksi inssi tulee Hyundain tehdastiimistä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
^^ Syväjäämiehen olisi nyt sitten hyvä opetella syksyn aikana sujuvasti soljuva ranska saumattoman yhteistyön varmistamiseksi.

Olisi mielenkiintoista tietää mitkä tiimit oli mukana kilpailutuksessa, oliko esim. suomalaisia tiimejä? Ei nyt voittamattomilta nuo Sarrazinin tiimin näytöt vaikuttanut.
Eikös Sarrazin ollut jollakin tapaa mukana tuossa R5 kehityksessä? Aika ensimmäisiä kuskeja, jotka tuolla kilpaili.
Maallikon paha lähteä tallia arvostelemaan tässä vaiheessa. Voi olla että tehdas tukea on takana paljonkin.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6539
http://www.ksml.fi/urheilu/mm-ralli/Pettynyt-Kalle-Rovanperä-keskittyi-hankkimaan-kokemusta-–-En-ole-tyytyväinen/1062013

Jari Huttusen kilpailu Walesissa ei jatkunut lauantaina perjantaisen moottorin lämpöongelman tuoman keskeytyksen jälkeen.

– Kannentiivisteessä oli vikaa. Ei lähdetty jatkamaan, että säästyttiin moottorivaurioilta, Huttunen sanoi.

– Harmittaa. Olisi ollut erittäin tärkeä päästä ajamaan kisa läpi.

Huttusen seuraava kisa Hyundain WRC2-ajokilla on näillä näkymin Ruotsin rallissa ensi talvena.

– Toivottavasti pääsen ajamaan jotakin testiä ennen sitä. Nyt ei vielä ole mitään tiedossa, kiuruveteläiskuljettaja sanoi.
:confused:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1682
Sijainti
JKL
Uudessa VM:ssa oli juttua aiheesta ja Huihailta kerrottiin että Huttunen tulee ajamaan paljon testiä ja mohdollisesti myös kansallisia ralleja ensi vuonna ja jopa WRC:llä testejä joten ei kannata vielä huolestua. Hyvältä näyttää ja Huihai tuntuu olevan varsin tosissaan Huttusen kanssa...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26531
Rallikuski Jari Huttusen testipäivän hinta: 17 000 euroa 130 kilometristä – joukkorahoituksesta apua

Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm tukee nuoria kuljettajia. Hän järjesti joukkorahoituksen, ja sai satojen ihmisten tuen hankkeelleen.

GRX Management Oy sai sijoittajilta kokoon summan, joka on auttanut ralliautoilija Jari Huttusta kohti kansainvälisiä kilpailuja. Huttunen, 23, on ajanut loistavaa kautta voittaen luokkansa muun muassa Neste Rallissa ja Saksan MM-osakilpailussa.

Osan kaudesta kiuruvetinen on ajanut Opelin tiimissä, ja tehnyt varmaa tulosta rallin EM-sarjassa. Kesällä aika oli kuitenkin jo kypsä seuraavalle askeleelle, joka tarkoitti erittäin kilpailukykyisen Škoda Fabia R5:n ostamista.

”Ostamamme Škoda maksoi 225 000 euroa. Se on uusi auto suoraan tehtaalta. Varaosia en siihen ostanut, koska meillä on diili Printsportin kanssa, ja saamme tarvittavat osat heidän kauttaan”, Grönholm taustoittaa.

Täysipainoisen rallikauden läpivieminen vaatii R5-autollakin useiden satojen tuhansien eurojen varat.

Suomesta riittävän suurten tukijoiden löytäminen on käytännössä mahdotonta.

”Ei onnistu. Haluaisin kääntää asian erilaiseksi, mutta ei Suomesta löydy sellaista yritystä, joka voisi sijoittaa niin isosti ralliin. Eikä tarvitse edes ajatella negatiivisesti vaan asia vain on näin”, Grönholm sanoo.

”Tavallisesti puhutaan joistain kymppitonneista. Kyllä se pirun vaikeaa on kerätä budjettia. Pitää vain olla sormet ristissä, sillä emme haluaisi enää kantaa rahaa tiimeihin.”

Bisnes ralliautoilun ympärillä ei aina ole kovinkaan selkokielistä. Sen Grönholm ja Huttunen saivat tuta Opel-diilin yhteydessä. Paikka, jonka piti olla maksuton, ei lopulta sitä ollutkaan.

”Ei se varsinaisesti yllätys ollut, vaikka he antoivat ymmärtää, että ajopaikka olisi palkinto menestyksestä, eikä siitä tarvitsisi maksaa. Neuvotteluissa sitten selvisi, että rahaa tarvitaan. Paikka olisi ollut ilmainen vain saksalaiskuljettajalle”, harmittelee Grönholm.

Huttusen vieminen maailmalla vaikkapa WRC2-luokan MM-taisteluun maksaa sekin pitkän pennin. Vanha totuus on myös se, että ilman hyvää valmistautumista ei kilpailuihin edes kannata lähteä.

Kilometrihinta on nimittäin sama, ajoi autolla sitten testiä tai kilpailun.

”Ihan tarkkaan en osaa sanoa, mutta kyllä rahaa palaa varmasti 60 000–80 000 euroa per kilpailu, eli seitsemän osakilpailun sarja maksaa hyvinkin puoli miljoonaa euroa. Testin ajaminen on elintärkeää menestyksen kannalta, mutta sekin on yhtä kallista. Satanen kilsalla menee että heilahtaa”, arvioi Grönholm.

”Kun Jari oli testaamassa päivän ennen Neste Rallia, hän ajoi 130 kilometriä autolla. Se oli ehdottoman tarpeellista, mutta siitäkin testipäivästä tuli 17 000 euron lasku.”

Grönholmin mukaan huipulla ajaminen on kädestä suuhun elämistä.

”Rakkaudesta lajiin tätä tehdään, eivätkä osakkaammekaan varmasti hirveän isoja juttuja odota saavansa takaisin.”

Ja kun ansioille joskus rallissa pääsee, pitää aloittaa kohtuullisesta korvauksesta. Käytännössä juuri kukaan sarjan huippukuljettajista ei ole ponnahtanut suoraan miljoona- ansioihin.

Korvaus on siitä huolimatta verrattain hyvä.

”Tietoa minulla ei tarkasti ole. Škodan tehdaskuljettajana ansainnee 150 000–300 000 euroa vuodessa. Monta vuotta siinä joka tapauksessa menee, että sijoitukset alkavat tuottaa jotain takaisin”, Grönholm sanoo.

Yksityiskuljettajana rallin MM-sarjassa Grönholm eteni vielä 1990-luvun loppupuolella 600 000 markan vuosibudjetilla.

Summalla sai ajaa paitsi täyden SM-sarjan kotimaassa, myös yhdestä kahteen MM-osakilpailua.

”Ei kaukaa hae, etteikö summa ole yhä sama – mutta ei markkoina vaan euroina”, naurahtaa Grönholm.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1211
^^Olisi kiva tietää tarkemmin mistä tuollainen 60-80k kilpailukustannus koostuu / miten se jakautuu eri osa-alueiden kesken ja paljonko tiimille jää katetta.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
997
^^Olisi kiva tietää tarkemmin mistä tuollainen 60-80k kilpailukustannus koostuu / miten se jakautuu eri osa-alueiden kesken ja paljonko tiimille jää katetta.
Eiköhän palkat ole suurin kuluerä, sitten varmaan jengin majoitus ja siirtely = matkakulut.
Loppujen lopuksi osat, polttoaineet ja renkaat ei kovin paljoa taida olla.
 
Ylös