Jari Litmanen palaa monen vuoden taon jälkeen Suomen pelikentille. FC Lahti vahvisti tänään, että Litmanen on tehnyt seuran kanssa sopimuksen.
Suomen kaikkien aikojen menestyksekkäin jalkapalloilija Jari Litmanen on tehnyt yksivuotisen
pelaajasopimuksen FC Lahden kanssa. Litmanen purki viime viikolla sopimuksensa Ajaxin kanssa ja oli näin vapaa edustamaan mitä tahansa seuraa.
- Olin jättämässä Ajaxin joka tapauksessa toukokuun puolivälissä. Seura on jo käytännössä mestaruuden varmistanut. Lisäksi olin jo yhdet hienot jäähyväiset Ajaxissa kokenut, kertoo Litmanen.
Lahtelainen Reippaan kasvatti palaa sopimuksen myötä juurilleen, jossa hän Reippaan riveissä aloitti liigauransa 1987. Tärkeintä on nyt laittaa paikat kuntoon. Eli harjoitella hyvin ja 12 ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen hiukan rauhoittua tutussa ympäristössä ja samalla miettiä tulevaisuutta, pohtii Litmanen päätöstään tulla Lahteen.
- Näen FC Lahden mielenkiintoisena mahdollisuutena. Olen ollut perustamassa seuraa, seurannut sen kehitystä tarkasti ja nyt on mahdollisuus olla osa joukkuetta, hän jatkaa.
Maajoukkuekapteeni haluaa sopeutua FC Lahden permanenttiin kaikessa rauhassa joukkueen etua ajatellen.
- FC Lahden joukkue on rakennettu ilman minua. En tule ottamaan kenenkään pelipaikkaa vaan olemaan lisäpala kokonaisuudessa. Katsomme rauhassa, miten minua ruvetaan peluuttamaan. Minun pitää oppia tuntemaan joukkue ja päinvastoin. Lisäksi, en ole koko viime kauden aikana pelannut paljon pelejä, joten minun pitää ensin saada rytmistä kiinni. Kaikessa tekemisessä joukkueen ja seuran etu on tärkeintä, miettii Litmanen rooliaan FC Lahdessa.
Litmasella on sääntöjen mukaan mahdollisuus pelata jo Liigacupin finaalissa ja hänet on rekisteröity kilpailuun numerolla 10. Hänen pelaamisestaan finaalissa tehdään päätös lähempänä ottelupäivää.
- Litmasen tulo FC Lahteen merkitsee todella paljon koko lahtelaiselle jalkapalloyhteisölle. Erityisen tärkeä pelaaja hän on myös meidän nuorille lupauksille, jotka saavat ainutlaatuisen tilaisuuden ammentaa huippuammattilaisen osaamisesta, pohtii FC Lahden toiminnanjohtaja Jussi Lumio.
Päävalmentaja Harri Kampman ei halua lähteä rakentamaan mitään jättimäisiä pilvilinnoja.
- Siirron takana on paljon inhimillisiä tekijöitä. Jarin valinta tulla FC Lahteen osoittaa hänen luottamustaan koko seuraorganisaatiota kohtaan. Hänen kohdallaan ei tule asettaa mitään ylioptimistisia odotuksia. Jari on vain yksi osa jo aikaisemmin rakennettua joukkuetta, kertoo Kampman.
Litmanen on edustanut vuodesta 1992 alkaen ulkomailla Ajaxia, Barcelonaa ja Liverpoolia.
Litmanen ei ole päättänyt vielä, jääkö hän kotimaahan vai jatkuuko ura mahdollisesti vielä ulkomailla. Päätökset asian suhteen tehdään tulevan kesän aikana, Litmanen kertoi.
-Haluan jatkaa pelaamista ja olla maajoukkueen mukana tulevissa MM-karsinnoissa. Ensin ura jatkuu nyt Suomessa, mahdollisesti jatkossa ulkomailla. Kesän aikana tehdään seuraavat päätökset, Litmanen selvitti.
FC Lahti ja Jari Litmanen järjestävät myöhemmin päätettävänä ajankohtana tiedotustilaisuuden Lahdessa. Tällä hetkellä Litmanen lomailee eikä ole tavoitettavissa lisäkommentteja tai haastatteluja varten.
(MTV3)