Intialainen Karthikeyan Jordanin F1-kuskiksi
Intialaisesta Narain Karthikeyanista on tulossa historian ensimmäinen intialainen F1-kuski. Narain ajaa F1-kaudella 2005 Jordan-tallissa.
- Käytännössä olen sopinut ajavani Jordanin F1-tallissa kaudella 2005. Allekirjoitamme sopimuksen lähipäivinä, Karthikeyan kertoi lehdistötilaisuudessa Bombayssa.
Jordan-talli ei ole vielä virallisesti vahvistanut kumpaakaan kuljettajaansa kaudeksi 2005. Talli ei vielä tässä vaiheessa voinut vahvistaa Karthikeyanin pestiä, mutta tallin tiedottajan mukaan kuljettaja-asioista on kerrottavaa vielä tämän viikon aikana.
- Tänään voin nähdä, että unelmani olla ensimmäinen intialainen F1-kuljettaja toteutuu. Viimeiset kaksi päivää ovat olleet todella rankkoja ja kiireisiä. Lopulta saimme hyviä uutisia ja kaikki oli vaivan arvoista, Karthikeyan sanaili.
Karthikeyan, 28, on viimeisen kolmen vuoden aikana testannut Jordanille, Jaguarille ja Minardille. Minardi tarjosi Karthikeyanille F1-sopimusta vuonna 2003, mutta intialainen ei pystynyt keräämään riittävästi tukijoita taakseen.
Lempinimellä "maailman nopein intialainen" tunnettu Karthikeyan hyötyi Jordanin siirtymisestä Midlandin omistukseen, sillä Midlandin urheilutoimenjohtajana on Trevor Caitlin, jonka alaisuudessa intialainen ajoi Englannin Formula 3- sarjassa.
- Caitlinin läsnäolo oli suuri lisä, sillä hän on aina uskonut Narainin kykyihin, intialaiskuljettajan manageri Sanjay Sharma kertoi ja lisäsi, että tällä kertaa Karthikeyanilla ei tule olemaan ongelmia kerätessään tukirahaa taakseen.
Englannin radoilla Karthikeyan kilpaili mm. molempia BAR-tallin nykykuljettajia vastaan. - Olen kisannut Jenson Buttonin ja Takuma Saton kaltaisia kuljettajia vastaan ja hyvänä päivänä olen myös voittanut heidät. He pärjäävät varsin hyvin formula ykkösissä, joten tämä antaa minulle uskoa omiin mahdollisuuksiini, intialainen tuumi.
Karthikeyan on saanut tukea useilta intialaisyrityksiltä. Jordan-talli saa hänen mukanaan tukijoikseen maan toiseksi suurimman liike-alan konsernin Tata Groupin ja valtion öljy-yhtiön Brahatin.
Toinen Jordan-paikka menossa Monteirolle
Portugalilainen kilpa-ajaja Tiago Monteiro, 28, on portugalilaismedian mukaan varmistanut paikkansa Jordanin F1-tallin tulevan kauden toisena kilpakuljettajana.
Sopimuksen väitetään syntyneen maanantaina. Jordan-talli ei ole virallisesti vahvistanut kumpaakaan ensi kauden kuljettajistaan, mutta intialainen Narain Karthikeyan ehti jo tiistaina julkistaa, että hän on tallin tulevan kauden ykköskuljettaja.
Suomen Heikki Kovalainen päihitti sekä Karthikeyanin että Monteiron Nissan World Series -sarjassa viime kaudella. Kovalainen itse ajaa ensi kaudella GP2-luokassa.
tämmöstä löytyi MTV3:n sivuilta