Tämmöisen kirjoitin Josista joskus, vanhan kertausta, mutta joillekin varmaan uuttakin. Eikä ole varsinaisesti objektiivinen tämä, se joillekin henkilöille jo etukäteen kerrottakoon.
Jos jotain syväluotaavaa tuosta turva-alueiden ykköstestaajasta, ykköskuskeista suurimman faniklubin omaavasta Johannes Fransiscus Verstappenista yrittäisi kirjoittaa, niin kuten JJ sanoisi, nopeus on aina ollut sielä, mutta epävarmuus ja ulosajot on leimanneet Josin uraa varsinkin sen alussa.
Jos sai Lehdon loukkaantumisen myötä varsin lentävän lähdön uralleen, Benettonin kakkoskuskin paikka kahteen ensimmäiseen kisaan vastannee ainakin kuutta oikein lotossa. Uran alku oli lentävä oikeastaan varsin kirjaimellisesti, ensimmäinen kilpailu Brasiliassa '94 päättyi varsin näyttävään kolariin, joka tosin oli toisen reikäpään, Eddie Irvinen aiheuttama. Kun kaksi seuraavaakin Josin ajamaa kilpailua, ensin Pacific GP:ssä ja sitten pienen tauon jälkeen Ranskassa päättyivät ulosajoihin, tuli nuori hollantilainen huomatuksi lähinnä radan riittämättömyydestä miehen ajolinjoille. Kuitenkin Jos ehätti esittämään varsin lupaaviakin suorituksia kun pääsi maaliin asti, sekä Unkarissa että Spassa löysi Jos the Boss tiensä kolmostilalle. Benetton ei halunnut pitää epävarmaksi havaittua kuskia, vaan hankki tilalle Johnny Herbertin jo loppuvuodesta '94. '95 Jos jatkoi Benettonin testaajana, mutta hänelle haluttiin saada myös lisää kisakokemusta. Ratkaisuksi löytyi Simtek, josta Benetton osti kuskipaikan antamalla tallin käyttöön vuoden vanhan vaihdelaatikkonsa. Simtek S951 oli mainettaan paljon parempi auto, huono moottori piti sen todellisen potentiaalin piilossa normaalioloissa. Hitaammilla radoilla auton hyvät puolet tulivat kuitenkin esiin, Argentiinassa Jos ajeli kuudentena Bergerin Ferrarin edellä kunnes vaihteisto hajosi ja kilpailuvauhti oli varsin lupaavaa myös Imolassa ja Espanjassa. Monacossa Simtekit eivät kuitenkaan enää kilpailleet, rahat olivat loppu ja Jos toimi loppukauden Benetton-testaajana.
Vuodeksi 1996 aiemmin Benettonilla työskennellyt Tom Walkinshaw osti Footwork-tallin ja kiinnitti Verstappenin ykköskuskikseen. Walkinshaw päätti kuitenkin keskittää lähes kaikki voimavaransa vuoteen 1997 ja Jos joutui ikäänkuin lapsipuolen asemaan. Walkinshaw halusi alleen Bridgestonen nakit vuodesta 1997 eteenpäin, mikä tarkoitti sitä, ettei tallilla ollut asiaa käyttää Goodyearin tennareita kisojen ulkopuolella. Tämä taas tarkoitti auton kilpailukyvyn varsin radikaalia laskua, jota Jos sitten yritti paikata yliyrittämisellä. Tulos oli voisi sanoa odotettu, Verstappenista tuli Vercraschin, varikon yleinen vitsien aihe. Toisaalta nopeus ei ollut kadonnut mihinkään, Schumacherin ottaessa hienon voiton Espanjan sateessa ajoi Jos kilpailun kolmanneksi nopeimman kierrosajan ja oli jo viidentenä, kun matka katkesi -uskomatonta mutta totta- ulosajoon. Lisäksi tallikaveri Riccardo Rosset jäi aika-ajovertailussa kojoille Josia vastaan. Walkinshaw oli kiinnostunut pitämään Verstappenin seuraavaksi kaudeksi, mutta manageri Huub Rothengatter hinnoitteli Josin ulos. Niinpä tie vei Tyrrellille Mika Salon tallitoveriksi.
Huonompaa valintaa kaksikko olisi tuskin voinut tehdä. Tyrrellin auto oli sinällään varsin hyvä, kuten Postlethwaiten autot aina, mutta Fordin varastojen perältä kaivetut moottorit olivat onnettoman alitehoiset ja kaiken lisäksi epäluotettavat. Jotain kertonee se, että kauden paras lähtöruutu oli 14. ja kaikilla vähänkin nopeammilla radoilla jakoivat Jos ja Mika Salo takarivin yleensä keskenään. Ajotyyli pysyi tutun riehakkaana: Ison-Britannian hiilikuiduntuottajat lienevät olleet tyytyväisiä, olikohan se Salo kun laskeskeli, että hajoitetut keulapalat kauden aikana menivät Josille 17-1. Ainoa kilpailullinen kohokohta osui Kanadaan, jossa Tyrrellit eivät kärsineet niin kohtuuttomasti onnettomista moottoreistaan. 14. ruudusta lähtenyt Verstappen oli ensimmäisen kierroksen jälkeen kymmenes ja nousi lopulta hienon ohituksen Barrichellosta turvin jo pisteille, kunnes Tyrrellin käyttötunnit tulivt täyteen. Aika-ajot Salon kanssa menivät varsin tasan, Salo voitti 10-7, mutta hieman paremmalla onnella luvut olisivat voineet olla samat Josille.
Kauden '98 Jos aloitti työttömänä formulakuskina kun Tyrrellin ostanut Bar kikkaili hänen paikalleen Riccardo Rossetin, liike, joka sai Ken Tyrrellin lähtemään lpoullisesti formulamaailmasta. Koko vuotta Verstappenin ei silti tarvinnut kärvistellä, Jan Magnussenin flopattua avautui Stewartilta paikka viimeisiin kahdeksaan kilpailuun. Benetton-keikan jälkeen tämä oli ensimmäinen kerta kun Verstappen jäi kakkoseksi tallitoverilleen, Barrichello oli liian nopea. Toisaalta kesken kauden tiimiin tulleelta ei voi odottaa mitään hirvittävän erikoista. Vuoteen ei mahtunut suurempia urheilullisia menestyksiä, Stewart oli äärimmäisen epäluotettava. Toisaalta myös soralla vierailut vähenivät, tosin kyse saattoi olla myös siitä, että auto petti ennen Josia...
Stewart-suoritukset eivät olleetjärin lupaavia, ja Jos saikin jälleen huomata olevansa vailla kuskipaikkaa. Pelastukseksi koitui sopimus Hondan F1-projektin testikuljettajaksi. Suunneittelija Harvey Postlethwaiten kuolema kuitenkin lopetti projektin yhdessä Hondan päätöksen panostaa sittenkin pelkästään BARin moottoreihin, kanssa. Riskienhallintaa, ilmeisesti. Damon Hillin lopeta, enpäs lopetakaan, tai mitä jos sittenkin...? -leikki johti siihen, että Verstappen jopa testasi Jordania, mutta Hillin lopulta jatkaessa kauden loppuun ei Josia nähty kilpailuissa 1999.
Vudeksi 2000 Jos onnistui pääsemään takaisin vakituiseksi F1-kuskiksi. Arrowsin pääsponsorin kansallisuudella lienee ollut osansa asiaan, mutta yhtä kaikki, Verstappen oli jälleen rivissä. Arrows-Supertec oli suorastaan yllättävän hyvä paketti hyvin onnistuneen rungon ansiosta ja Verstappen ja De la Rosa olivat ennakkokaavailuihin verrattuna jopa erittäin nopeita. Pitkän tauon jälkeen Jos löysi itsensä myös pisteiltä, hieno taktikointi Kanadassa toi vitossijan ja Monzan joukkokolarin ja ratavalvojan kuoleman varjostamassa kilpailussa sijoitus oli neljäs. Indyssä Josin jarrut sen sijaan prakasivat vastaavalta sijalta. Jos ei olisi Jos ilman ulosajoja, kolmasti kilpailu päättyi keskeytykseen omasta virheestä.
Vuodeksi 2001 Arrows joutui tyytymään edellisvuoden auton kehittelyyn ja Asiatechin Peugeot-pohjaisiin moottoreihin, eikä talli onnistunut aivan vastaavanlaisella tavalla kuin vuotta aiemmin. Arrowsit ja versinkin Jos olivat kuitenkin varsin usein kisoissa näyttävässä roolissa erikoisen varikkotaktiikan ansiosta: kisaan lähdettiin erittäin kevyellä autolla, mistä syystä Verstappen taisikin olla ohitustilastojen kärkinimiä koko kaudella. Jos pääsi kerran myös pisteille, Itävallassa sijoitus oli varman ajon ja suuren keskeytysprosentin ansiosta kuudes. Malesian sateessa taa Verstappen oli jälleen elemetissään, kilpailun seitsemmänneksi nopein kierrosaika ja harmittava seitsemäs sija. Näkyvät suoritukset aiheuttivat sen, että Verstappenia huhuttiin kauden aikana erittäin vahvasti Barrichellon paikalle Ferrarille kun brasilialaisen suorituksissa oli toivomisen varaa - Jos on Michael Schumacherin erittäin hyvä ystävä Benetton-vuosilta. Myös jonkinlaista kasvamista tapahtui, tallin valitsemasta kamikaze-taktiikasta huolimatta matka jäi oman virheen takia kesken vain kerran.
Mitä sitten tapahtui viime talvena? Arrows vakuutti pitkään Verstappenin jatkavan tallissa, vaikka merkit heikosta rahatilanteesta olivat heijastuneet jo kauden viimeisiin kisoihinkin. Viimeisissä kilpailuissa Jos ja Enrique Bernoldi olivat taistelleet lähinnä Alonson Minardin kanssa. Kuitenkin talli vaihtoi Verstappenin lopulta Heinz-Harald Frentzeniin aivan kauden kynnyksellä, Josille ei jäänyt mahdollisuutta etsiä uutta työnantajaa formuloista, vähän kuin JJ:llä Cart-ympyröissä aikanaan. Välivuodelleen Jos on keksinyt varsin mielenkiintoista tekemistä: hänet on nähty kartingin MM-sarjaa kiertävän Giedo van der Garden mekaanikkona ja managerina.
Verstappenin mahdollisuudet F1-paikkaan tulevaisuudessa vaikuttavat valitettavan pieniltä - Minardin kanssa on ilmeisesti löytynyt ihan molemminpuolista kiinnostusta, mutta koska tallin kohtalo on vaakalaudella erään Ron-nimisen idiootin ansiosta, vaikuttaa sekin oljenkorsi varsin pieneltä. Kokemukseensa verrattuna Jos on varsin nuori, juuri 30 täyttänyt. Täytyy todeta, että vaikken Josin suuria faneja koskaan olekaan ollut, niin hänelle paikan kyllä soisi...
Vuodelta 2002 tämä siis.