Jos Verstappen

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Mies on mielestäni ikuinen "nobody". Ok nobodyt ei pääse F-ykkösiin, mutta jotain "ykkösten nobody" tai jotain sinnepäin. Itse muistan parhaiten Jossin siitä kun se korvasi/pölli JJ:n tallipaikan.
Tulokset oli muistaakseni kohtalaisen surkeita lukuunottamatta yhtä podiumia Benetton aikoina.
Benettonin jälkeen ura onkin ollut lievää alamäkeä koko ajan.
Mikä saa miehen jatkamaan? Rakkaus lajiin? moottoriurheiluun? Miksi rämpiä Minardi tiimissä jä panna henkensä alttiiksi joka toinen viikko? Fyrkkaa on ukolla tarpeeksi olen sitä mieltä että lopeta Jos ja anna tilaa nuoremmille et oo Bos!
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Ai niin Boss sanassa pitää olla 2 ässää mutta jos on vaan boss yhdellä ässällä.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Tunnen Jossun henkilökohtaisesti, hän kyllä lähtis formulakisaan vaikka mikroautolla jos joku tarjoais tilaisuuden. Sen verran on miehellä sydäntä ykkösiin. Sääli vain ettei nopeus/maine näytä riittävän.
 

Edge

Well-known member
Liittynyt
22.7.2003
Viestit
59
Sijainti
Kuopio
Olikos niin että Josilla on jonkinlainen karting-team jota vapaa-aikanaan pyörittää? Eli taitaa olla sitä paloa moottoriurheilun pariin ihan aidosti...
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Kyllä sillä varmaan on sydän kohdallaan moottoriurheilua kohtaan mutta jotenkin tuo ykkösissä roikkuminen kaikesta huolimatta ihmetyttää. JJ sanoi jossain lähetyksessä kun siltä kysyttiin (muutama vuosi sitten) eri tallivaihtoehdoista mahdollisesta paluusta että jos Minardi on talli niin ei kiinosta pätkääkään. Ihmiset on erilaisia.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tuossa kyllä ollaan jo moottoriurheilun peruskysymysten äärellä, kun mietitään miksi Jos Verstappenin tasoinen kuljettaja haluaa ajaa Minardia. Itse ymmärrän Verstappenia täysin koska hän on kilpa-ajaja.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Toisaalta tuntuisi että kilpa-autoilija haluaa menestyä. Verstappenin tie kärkipään talleihin on ollut poikki jo pitempään, joten luulisi että uutta nousua kannattaisi hakea GT-, CART- tai ääritapauksessa DTM-sarjasta mieluummin kuin yhä huonommista F1-talleista. Tosin huonompaa F1-tallia kuin Josin nykyinen ei enää ole. Saa nähdä mitä seuraavaksi?
Itse olen jollain kierolla tavalla sympannut Verstappenia alusta asti. Nuori, kokematon hollantilainen sai tilaisuuden JJ:n onnettomuuden myötä 1994 eivätkä tulokset olleet kovinkaan mairittelevia. Kuitenkaan kuljettajaa itseään ei olisi tarvinnut Suomen median tyyliin syytellä siitä, että hän tarttui tarjottuun tilaisuuteen aloittaa F1-uransa Benettonin kaltaisessa tiimissä jo suunniteltua aiemmin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tämmöisen kirjoitin Josista joskus, vanhan kertausta, mutta joillekin varmaan uuttakin. Eikä ole varsinaisesti objektiivinen tämä, se joillekin henkilöille jo etukäteen kerrottakoon.

Jos jotain syväluotaavaa tuosta turva-alueiden ykköstestaajasta, ykköskuskeista suurimman faniklubin omaavasta Johannes Fransiscus Verstappenista yrittäisi kirjoittaa, niin kuten JJ sanoisi, nopeus on aina ollut sielä, mutta epävarmuus ja ulosajot on leimanneet Josin uraa varsinkin sen alussa.

Jos sai Lehdon loukkaantumisen myötä varsin lentävän lähdön uralleen, Benettonin kakkoskuskin paikka kahteen ensimmäiseen kisaan vastannee ainakin kuutta oikein lotossa. Uran alku oli lentävä oikeastaan varsin kirjaimellisesti, ensimmäinen kilpailu Brasiliassa '94 päättyi varsin näyttävään kolariin, joka tosin oli toisen reikäpään, Eddie Irvinen aiheuttama. Kun kaksi seuraavaakin Josin ajamaa kilpailua, ensin Pacific GP:ssä ja sitten pienen tauon jälkeen Ranskassa päättyivät ulosajoihin, tuli nuori hollantilainen huomatuksi lähinnä radan riittämättömyydestä miehen ajolinjoille. Kuitenkin Jos ehätti esittämään varsin lupaaviakin suorituksia kun pääsi maaliin asti, sekä Unkarissa että Spassa löysi Jos the Boss tiensä kolmostilalle. Benetton ei halunnut pitää epävarmaksi havaittua kuskia, vaan hankki tilalle Johnny Herbertin jo loppuvuodesta '94. '95 Jos jatkoi Benettonin testaajana, mutta hänelle haluttiin saada myös lisää kisakokemusta. Ratkaisuksi löytyi Simtek, josta Benetton osti kuskipaikan antamalla tallin käyttöön vuoden vanhan vaihdelaatikkonsa. Simtek S951 oli mainettaan paljon parempi auto, huono moottori piti sen todellisen potentiaalin piilossa normaalioloissa. Hitaammilla radoilla auton hyvät puolet tulivat kuitenkin esiin, Argentiinassa Jos ajeli kuudentena Bergerin Ferrarin edellä kunnes vaihteisto hajosi ja kilpailuvauhti oli varsin lupaavaa myös Imolassa ja Espanjassa. Monacossa Simtekit eivät kuitenkaan enää kilpailleet, rahat olivat loppu ja Jos toimi loppukauden Benetton-testaajana.

Vuodeksi 1996 aiemmin Benettonilla työskennellyt Tom Walkinshaw osti Footwork-tallin ja kiinnitti Verstappenin ykköskuskikseen. Walkinshaw päätti kuitenkin keskittää lähes kaikki voimavaransa vuoteen 1997 ja Jos joutui ikäänkuin lapsipuolen asemaan. Walkinshaw halusi alleen Bridgestonen nakit vuodesta 1997 eteenpäin, mikä tarkoitti sitä, ettei tallilla ollut asiaa käyttää Goodyearin tennareita kisojen ulkopuolella. Tämä taas tarkoitti auton kilpailukyvyn varsin radikaalia laskua, jota Jos sitten yritti paikata yliyrittämisellä. Tulos oli voisi sanoa odotettu, Verstappenista tuli Vercraschin, varikon yleinen vitsien aihe. Toisaalta nopeus ei ollut kadonnut mihinkään, Schumacherin ottaessa hienon voiton Espanjan sateessa ajoi Jos kilpailun kolmanneksi nopeimman kierrosajan ja oli jo viidentenä, kun matka katkesi -uskomatonta mutta totta- ulosajoon. Lisäksi tallikaveri Riccardo Rosset jäi aika-ajovertailussa kojoille Josia vastaan. Walkinshaw oli kiinnostunut pitämään Verstappenin seuraavaksi kaudeksi, mutta manageri Huub Rothengatter hinnoitteli Josin ulos. Niinpä tie vei Tyrrellille Mika Salon tallitoveriksi.

Huonompaa valintaa kaksikko olisi tuskin voinut tehdä. Tyrrellin auto oli sinällään varsin hyvä, kuten Postlethwaiten autot aina, mutta Fordin varastojen perältä kaivetut moottorit olivat onnettoman alitehoiset ja kaiken lisäksi epäluotettavat. Jotain kertonee se, että kauden paras lähtöruutu oli 14. ja kaikilla vähänkin nopeammilla radoilla jakoivat Jos ja Mika Salo takarivin yleensä keskenään. Ajotyyli pysyi tutun riehakkaana: Ison-Britannian hiilikuiduntuottajat lienevät olleet tyytyväisiä, olikohan se Salo kun laskeskeli, että hajoitetut keulapalat kauden aikana menivät Josille 17-1. Ainoa kilpailullinen kohokohta osui Kanadaan, jossa Tyrrellit eivät kärsineet niin kohtuuttomasti onnettomista moottoreistaan. 14. ruudusta lähtenyt Verstappen oli ensimmäisen kierroksen jälkeen kymmenes ja nousi lopulta hienon ohituksen Barrichellosta turvin jo pisteille, kunnes Tyrrellin käyttötunnit tulivt täyteen. Aika-ajot Salon kanssa menivät varsin tasan, Salo voitti 10-7, mutta hieman paremmalla onnella luvut olisivat voineet olla samat Josille.

Kauden '98 Jos aloitti työttömänä formulakuskina kun Tyrrellin ostanut Bar kikkaili hänen paikalleen Riccardo Rossetin, liike, joka sai Ken Tyrrellin lähtemään lpoullisesti formulamaailmasta. Koko vuotta Verstappenin ei silti tarvinnut kärvistellä, Jan Magnussenin flopattua avautui Stewartilta paikka viimeisiin kahdeksaan kilpailuun. Benetton-keikan jälkeen tämä oli ensimmäinen kerta kun Verstappen jäi kakkoseksi tallitoverilleen, Barrichello oli liian nopea. Toisaalta kesken kauden tiimiin tulleelta ei voi odottaa mitään hirvittävän erikoista. Vuoteen ei mahtunut suurempia urheilullisia menestyksiä, Stewart oli äärimmäisen epäluotettava. Toisaalta myös soralla vierailut vähenivät, tosin kyse saattoi olla myös siitä, että auto petti ennen Josia...

Stewart-suoritukset eivät olleetjärin lupaavia, ja Jos saikin jälleen huomata olevansa vailla kuskipaikkaa. Pelastukseksi koitui sopimus Hondan F1-projektin testikuljettajaksi. Suunneittelija Harvey Postlethwaiten kuolema kuitenkin lopetti projektin yhdessä Hondan päätöksen panostaa sittenkin pelkästään BARin moottoreihin, kanssa. Riskienhallintaa, ilmeisesti. Damon Hillin lopeta, enpäs lopetakaan, tai mitä jos sittenkin...? -leikki johti siihen, että Verstappen jopa testasi Jordania, mutta Hillin lopulta jatkaessa kauden loppuun ei Josia nähty kilpailuissa 1999.

Vudeksi 2000 Jos onnistui pääsemään takaisin vakituiseksi F1-kuskiksi. Arrowsin pääsponsorin kansallisuudella lienee ollut osansa asiaan, mutta yhtä kaikki, Verstappen oli jälleen rivissä. Arrows-Supertec oli suorastaan yllättävän hyvä paketti hyvin onnistuneen rungon ansiosta ja Verstappen ja De la Rosa olivat ennakkokaavailuihin verrattuna jopa erittäin nopeita. Pitkän tauon jälkeen Jos löysi itsensä myös pisteiltä, hieno taktikointi Kanadassa toi vitossijan ja Monzan joukkokolarin ja ratavalvojan kuoleman varjostamassa kilpailussa sijoitus oli neljäs. Indyssä Josin jarrut sen sijaan prakasivat vastaavalta sijalta. Jos ei olisi Jos ilman ulosajoja, kolmasti kilpailu päättyi keskeytykseen omasta virheestä.

Vuodeksi 2001 Arrows joutui tyytymään edellisvuoden auton kehittelyyn ja Asiatechin Peugeot-pohjaisiin moottoreihin, eikä talli onnistunut aivan vastaavanlaisella tavalla kuin vuotta aiemmin. Arrowsit ja versinkin Jos olivat kuitenkin varsin usein kisoissa näyttävässä roolissa erikoisen varikkotaktiikan ansiosta: kisaan lähdettiin erittäin kevyellä autolla, mistä syystä Verstappen taisikin olla ohitustilastojen kärkinimiä koko kaudella. Jos pääsi kerran myös pisteille, Itävallassa sijoitus oli varman ajon ja suuren keskeytysprosentin ansiosta kuudes. Malesian sateessa taa Verstappen oli jälleen elemetissään, kilpailun seitsemmänneksi nopein kierrosaika ja harmittava seitsemäs sija. Näkyvät suoritukset aiheuttivat sen, että Verstappenia huhuttiin kauden aikana erittäin vahvasti Barrichellon paikalle Ferrarille kun brasilialaisen suorituksissa oli toivomisen varaa - Jos on Michael Schumacherin erittäin hyvä ystävä Benetton-vuosilta. Myös jonkinlaista kasvamista tapahtui, tallin valitsemasta kamikaze-taktiikasta huolimatta matka jäi oman virheen takia kesken vain kerran.

Mitä sitten tapahtui viime talvena? Arrows vakuutti pitkään Verstappenin jatkavan tallissa, vaikka merkit heikosta rahatilanteesta olivat heijastuneet jo kauden viimeisiin kisoihinkin. Viimeisissä kilpailuissa Jos ja Enrique Bernoldi olivat taistelleet lähinnä Alonson Minardin kanssa. Kuitenkin talli vaihtoi Verstappenin lopulta Heinz-Harald Frentzeniin aivan kauden kynnyksellä, Josille ei jäänyt mahdollisuutta etsiä uutta työnantajaa formuloista, vähän kuin JJ:llä Cart-ympyröissä aikanaan. Välivuodelleen Jos on keksinyt varsin mielenkiintoista tekemistä: hänet on nähty kartingin MM-sarjaa kiertävän Giedo van der Garden mekaanikkona ja managerina.

Verstappenin mahdollisuudet F1-paikkaan tulevaisuudessa vaikuttavat valitettavan pieniltä - Minardin kanssa on ilmeisesti löytynyt ihan molemminpuolista kiinnostusta, mutta koska tallin kohtalo on vaakalaudella erään Ron-nimisen idiootin ansiosta, vaikuttaa sekin oljenkorsi varsin pieneltä. Kokemukseensa verrattuna Jos on varsin nuori, juuri 30 täyttänyt. Täytyy todeta, että vaikken Josin suuria faneja koskaan olekaan ollut, niin hänelle paikan kyllä soisi...

Vuodelta 2002 tämä siis.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Vaikka olisit kuinka kilpa-ajaja tahansa niin miksi roikkua mukana ajamassa viimeisestä sijasta?

Ihmettelen samaa kuin ha. Miksei Jos ole pyrkinyt johonkin toiseen luokkaan, jossa saisi hyvän kaluston. Tuo Minardilla ajoa ei voi sanoa kilvanajoksi! Arrowsilla Jos ajoi vielä kilpaa!

Nyt voidaan puhua pikemminkin sunnnuntaiajelusta.

<small>[ 25-07-2003, 22:18: Message edited by: patriot ]</small>
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Njaa, tuosta belatedin kommentistahan tuo käy aika hyvin selville. Josille F1 on kilpa-autoilun korkein ilmentymä, JJ Lehto esimerkiksi taasen saa motivaationsa menestyksestä. Jean Alesi oli varsin samanlainen tässä suhteessa kuin Jos.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Täytyy myöntää että en varmaan mistään aiheesta jaksaisi kirjoittaa noin perusteelisesti kuin bobakki, hyvä että jotkut jaksaa.
Ja tuohon viimeiseen bobakin kommettiin että tuota juuri ajoin takaa että onko f1 se juttu, mikään muu ei merkitse mittän. Jos näin on niin Jossin pointsit nousee kyllä.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Juu, niin se Jos on sanonut että F1 on hänelle se kaikkein kovin ja arvostetuin sarja (jääkiekon NHL) niin miksi tyytyä ajamaan muissa sarjoissa, sitten on sama lopettaa jos ei ykkösiin pääse. Sinänsä hatunnoston arvoinen periaate.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Minähän nostan hattua Jossille ja otan maljan ykkösille!
 

jpviitala

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
165
Sijainti
Tampere
Originally posted by öö ruz:
[qb]Mies on mielestäni ikuinen "nobody". Ok nobodyt ei pääse F-ykkösiin, mutta jotain "ykkösten nobody" tai jotain sinnepäin. [qb]
Mitähän tohon kommentoisi, no ehkä rehellinen mielipide riittää. Pidän Verstappenia yhtenä kunnioitettavimmista ja parhaimmista kuljettajista. Mies on niin sitkeä, että sille miehelle on ihan turha selittää suomalaisen 'sisu'-termin sisältöä. Lisäksi Verstappen on taitava ja soveltuva kuljettaja, joka ei silti suostu hissuttelemaan huonollakaan autolla 'Mika Salo'-tyylillä. Tottakai uraan mahtuu paljon ulosajojakin, kun ajaa aina äärirajoilla huonoillakin autoilla, mielestäni ensimmäinen merkki huonosta kuljettajasta on se, ettei hän tee liiasta yrittämisestä (ts. kuski on nopeampi kuin autonsa) yhtään virheitä. Kun katsoo Schumin tyyliä 12 vuoden jälkeenkin, niin hän edelleenkin etsii niitä rajojaan ainakin harjoituksissa jopa lähes täydellisellä autolla. SE on osoitus asiaansa omistautumisesta, EI se, että köröttelee varmasti ja hitaasti maaliin hitaimpien joukossa ja selittelee jälkeenpäin kun autossa oli sitä ja tätä vikaa ja teami oli nii-in huono. Ammattimiehet ei selittele ja myöntää omat virheensä, kuten myös Verstappen. Monet muistaa Vertappenista juuri ne auton rajojen etsimisestä aiheutuneet ulosajot (joita on nähty melkein joka kuljettajan kohdalla) ja vatipää-Kyllösen mollauksen, mutta Verstappen on ajanut enemmän hienoja kisoja ja suorituksia kuin todellisia ajovirheitä. Useana vuonna ohituskuningas (no joo, kärjessä lähtevä ja koko kisan johtava ei tee yhtään ohitusta sijoituksesta, mutta samoilla sijoilla ja autoilla ja jopa paremmilla ajaviin verrattaessa ohitusmäärä kertoo silti paljon kuljettajasta). En jaksa nyt kehua miestä enempää, idea tuli silti varmasti selväksi. Lopuksi voin sanoa oman näkemykseni verratessa Verstappenia muihin kuljettajiin, että jos Verstappen vaihdettaisiin Rubensin tilalle tämän kauden jälkeen, niin verstappen pystyisi vähintään samoihin suorituksiin Ferrarilla kuin Rubens ja voisi jopa OIKEASTI ajoittain haastaa Schumin, mutta jos Schumi vaihtaisi Minardille, niin saattaisi Schumilla epätoivo nousta pintaan jo parin kisan jälkeen.

<small>[ 26-07-2003, 00:12: Message edited by: jpviitala ]</small>
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Mitä tilastot näyttää jos verrataan miehen suorituksia tallikavereihin nähden?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lyhyesti, hävisi Schumille ja Barrichellolle reippaasti, Salon ja De la Rosan kanssa suht tasan, Salo hieman edellä, PDlR hieman enemmän jäljessä, pärjäsi Bernoldille, Schiattarellalle ja Rossetille.
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Jos on ikuinen lupaus, joka ei kyllä enää pääse mihinkään huipputalliin, ehkä johonkin keskikastin tiimiin. Tarvitsisi damonhillmäisen tuurin jotta paikka huipputallista aukeaisi, eikä sellaista tänä päivänä kyllä tapahdu. Tietenkin mies pärjäisi paremmin jossain muussa luokassa kuin F1:ssä Minardilla rämpiessä, muuta jos Jos ei haluakaan muuta luokkaa ajaakaan?
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Jos Jos ja Schumi vaihtaisivat paikkaa keskenään, ja molemmille annettaisiin kunnolla testiä, uskonpa että Jos jäisi aikalailla Barrichellon varjoon (n. 0,5 s/kierros), nähtiinhän se jo Benetton vuosilla ettei Schumille tehty auto sovi Verstappenille (kuten ei toki sopinut monelle muullekaan). Schumacher sen sijaan löisi Kiesan ainakin sekunnilla.
Tosin täytyy kyllä nostaa hattua Verstappenille, kun jaksaa kiertää sarjaa ja voi minun puolestani viihdyttää yleisöä vielä pitkään. Ja onhan Verstappen yhdessä Wilsonin kanssa jo tällä kaudella viihdyttänyt yleisöä, pitämällä nopeampia takanaa (esim. Kanada, Nürre, Britannia).
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
Tuossa kyllä ollaan jo moottoriurheilun peruskysymysten äärellä, kun mietitään miksi Jos Verstappenin tasoinen kuljettaja haluaa ajaa Minardia. Itse ymmärrän Verstappenia täysin koska hän on kilpa-ajaja.
Kyllä minäkin haluaisin Minardilla ajaa :D
Minä kyllä ymmärrän Verstappenia..Minardi on pieni symppis tiimi josa Jos The boss viihtyy :)
 
Ylös