Kokkis: "..Suomessa oli joku kartingin A-luokan EM-karsintakilpailu. No Lahden ratahan oli paikallisille tuttu ja vuositolkulla tahkottu, mutta niin vaan tuli muuan J. Verstappen ja pani finskejä ihan 6-0. Jälkeenpäin ihmeteltiin, että "voiko sen kurvin ajaa noinkin". Pelimiehet on erikseen oli rata mikä tahansa."
Ja sitten erittäin epämääräisiä ja varsin keskeneräisiä muistiinpanoja sieltä kaukaa (Stewart pestin alusta)kunnon "pelimiehestä" joka osaa ajaa kilpaa niin kuin pitääkin eli aina täysiä. Siitä vissiin kritisoitiinkin alkuaikoina kun Jos ajoi lämmittelykiekatkin liian nopeasti, ottakaa selvää ja irti se mitä saatte:
Useimmat kuljettajat eivät koskaan pääse ajamaan kilpailukykyisellä autolla. Jos Verstappen pääsi heti uransa alussa.
Niilläkin jotka pääsevät ajamaan kilpailukykyisellä autolla menee siihen pitkäaika, esim Mika Salo ja H-H Frenzen pääsivätFormula ykkösiin vasta 29 vuotiaina, Jos Verstappen ajoi ensimmäisen kilpailunsa täytettyään juuri 21 vuotta, se on tarpeeksi jos on ajanut viisi vuotiaasta asti mutta Verstappenin moottori-urheilu ura alkoi vasta 16 vuotiaana.
1991 Jos ajoi vielä mikroautoilla kun 1993 F1-autolla. Kartingista hän siirtyi Opel Lotus-sarjaan kaudeksi 1992 voittaen kahdeksan yhdeksästä kilpailusta, vuoden lopulla hänet valittiin kotimaansa hollannin vuoden kuljettajaksi. Vuodeksi 1993 Verstappen siirtyi Saksan F3-sarjaan voittaen sielläkin lähes kaiken mahdollisen ottaen kahdeksan voittoa, viisi toista sijaa ja yhden kolmannen sijan. Verstappen oli kilpaillut samaan aikaan Opel Lotus ja Saksan F3-sarjojen kanssa Formula Atlantic sarjassa jonne hän oli matkustamassa kun Arrows tallin pomo Jackie Oliver ppysi Josia testaamaan F1 autoaan.
1993
-Arrows testi
-McLaren testi
-Benetton testi
-Ligier testi
Arrowssin testit ylittivät molempien osapuolten odotukset, Jos ajoi kokemukseensa nähden kivikovia kierrosaikoja ja oli hetkessä siirtomarkkinoiden kuumin nuori lupaus. Tarjouksia testikuljettajan paikasta sateli Arrowssin lisäksi Jordanilta ja Ligieriltä ja McLarenilta joiden autoja Jos myös testasi, pisimmän korren veti Flavio Briatore joka teki Josin kanssa viiden vuoden sopimuksen palkaten tämän Benettonin testikuljettajaksi.
Two days after the Portuguese Grand Prix at
Estoril Jos tested the Footwork. With a fastest time of 1.14,450 Jos would have started
from 10th position at the GP next to Warwick. Aguri Suzuki drove a 1.15,491 during the
qualifications.
1994
-Benetton-Ford 10 kilpailua, 10 pistettä.
Verstappen aloitti kauden 1994 tietäen että testi kierroksia tulisi tällä kaudella niin paljon kuin jaksaisi ajaa ja ensi kaudella F1 paikkakin olisi mahdollinen. F1 paikkaa kauden avauksessa hän ei kuitenkaan osannut varautua. Niin kuitenkin kävi JJ Lehto loukkaantui Silverstonen testeissä Tammikuussa loukaten niskansa. Kahdessa vuodessa Kartingista F1 kilpailuun ja vielä yhteen sen hetken parhaasta tallista tuntuu suorastaan mahdottomalta saavutukselta mutta Verstappenille se oli totta.
Ensimmäisissä aika-ajoissaan Verstappen sijoittui sijalle 9. Se ei kuulosta hyvältä sijoitukselta kun tallitoveri ottaa paalun mutta kun otetaan huomioon että kokeinein kuljettaja F1-sarjan historiassa Ricardo Patrese oli viime vuonna jäänyt yleisestiottaen saman verran aika-ajoissa tallin ykköskuljettajalle Michael Schumacherille se ei kuulosta niin paljolta. Ja lisättäköön että Benetton oli ollut jo viime kaudesta lähtien yhden miehen talli joka tarkoittaa sitä että uusimmat osat ja moottori kuten myös vara-auto menivät suoraan Schumacherille kuten tallin johdon vankkumaton tuki.
Ensimmäinen F1-startti häämötti, Jos oli pettynyt aika-ajojen tuloksiin. Koskaan ennen hänen urallaan tallitoveri ei ole ole ollut häntä nopeampi eikä hän voinut käsittää sitä. No ehkä jos hän yrittää kilpailussa vielä enemmän..
Josin kilpailu päättyi kierroksella 34 joukkokolariin. Hän lähti ohittamaan Eddie Irvineä joka oli ohittamassa kierroksella Eric Bernardia, renkaat osoivat nurmikon puolellelle seurasi törmäys ja ilmalento ja loppujenlopuksi kaikki 3 mukaan lukien Martin Brundle joka oli saanut aivotärähdyksen Josis auton takapyörän osuessa Brundlen kypärään.
Seuraava kilpailu ajettiin Japanin Aidassa, vauhti oli kohdallaan mutta heti varikolla käynnin jälkeen Jos pyörähti kylmillä renkailla ulos.
JJ oli päässyt kuntoon ja näytti siltä että Verstappenin ajot tältä kaudelta olisivat ohi, toisin kuitenkin kävi, JJ ei ollut vielä kunnossa ja Verstappen nostettiin kilpaa ajavien kuljettajien joukkoon neljän kilpailun tauon jälkeen. Ulosajot jatkuivat, Verstappen on esim. ainoa kuljettaja joka on rikkonut monitorin ajaessaan ulos. Ranskassa
1995
-Simtek-Ford, 5 kilpailua
-Arrows-Hart, testiä (alk. 13-12-95)
Kauden lopulla Jos testasi myös Arrows-Hartia. Sopimus kaudesta 1996 tehtiin, Verstappen ajoi testeissä 1:21.90 kun Arrowssin kilpaa ajavat kuljettajat Taki Inoue ja Massimilano Papis ajoivat Estorillin aika-ajoissa aikaisemmin 1:24.88 ja 1:25.18.
1996
-Bridgestone, Ligier (95?)-Mugen-Honda testi, Japani Suzuka. Jäi testaamaan kisan jälkeen?
-Arrows-Hart, 16 kilpailua, 1 piste.
Jos oli alkukauden positiivisimmistä yllättäjistä. Kauden edetessä Arrows alkoi panostaa kuitenkin jo seuraavaan kauteen, jolloin testit vähenivät ja kilpailukyky laski, yrittäessään turhaan pysyä kärjen vauhdissa Jos sortui itsekkin moniin turhiin virheisiin.
The second race in Brazil Jos drove the fastest lap
time in the wet. His lap-time was only improved later during the race when the
track-surface dried and everybody is changed to slicks.
1997
Tyrrell-Ford, 17 kilpailua.
Itsekkin Formula ykkösissä 80-luvulla ajanut Josin manageri Huub Rothengatter hinnoitteli hyvin menneen 1996 kauden alun jälkeen suojattinsa 5 miljoonan arvoiseksi, alussa se ei tuntunut paljolta mutta Arrowssin kilpailukyvyn laskiessa tippui Josin arvostus, osittain myös monien omien virheiden takia. Onneksi F1 sisälsi vielä Ken Tyrrelin joka mielummin otti lupaavan kuljettajan kuin sponsori rahaa tuovan mutta selvästi lahjattoman kuljettajan. Palkkaa Jos ei siis yhden kauden Tyrrell sopimuksestaan saanut mutta eipähän joutunut maksamaankaan paikastaan.
Molempia Tyrrell kuljettajia niin Josia kuin Mika Saloa pidettiin yhtenä nopeimmista kuljettajista F1-sarjassa mutta koska Mika Salon vakuutteluista huolimatta oli sanomattakin selvää että Tyrrelin taakse lähtöruudukossa tulisi jäämään vain Minardi jos sekään, olivat asetelmat kummallakin kuljettajalla enemmän tai vähemmän tulos tai ulos, paremmin menestyneen ura lähtisi nousuun, hävinneen ei.
Loppujenlopuksi ei kumpikaan ei hävinnyt. Tyrrell pyöri heikolla budjetilla ja kuljettajat saivat vuorotellen käyttöönsä paremman rungon. Sama päti myös Fordin ED moottoreihin joiden uudemmasta versiosta vuoroteltiin myös. Oikeastaan tallin toiminta oli kuitenkin varsin puolueellista, Mika Salo sai kauden alussa paremmat osat ja rungon käyttöönsä koska oli työskennellyt tallissa pitempään ja Verstappen, Salon tehtyä sopimuksen Arrowssin kanssa, sai käyttöönsä loppukaudesta yksinoikeudella Fordin ED5 moottorit.
Mika voitti Josin aika-ajoissa ja keräsi kaksi pistettä Josin nollaa vastaan.
1998
-Stewart-Ford, 9 kilpailua.
-Benetton-Playlife (mecacrome) testi.
Kausi 1998 käynnistyi epävarmoissa merkeissä, Ken Tyrrell oli luvannut Josille kuljettajan paikan myös 98 Tyrreliltä joskin sponsori rahoista oli vielä epäselvyyttä. British American Tobacco joka oli ostanut Tyrrellin ja näin päätäntä vallan tallissa päättivät kuitenkin palkata eniten tarjoavan kuljettajan Ricardo Rossetin jotta kaudesta jäisi jotain käteen myös heille. Verstappen huomasi yllättäen seisovansa tyhjän päällä ja olevan yllättäen ilman tallipaikkaa. Ken Tyrrell joka oli 30 vuotta sitten perustanut Tyrrellin erosi välittömästi tiimistä poikansa Bobin kanssa kuullessaan Josin hyllyttämisestä.
Jo ensimmäisen kilpailun jälkeen huhut veivät Verstappenia Benettonin kilpaa ajavaksi kuljettajaksi ja Verstappen tekikin Benettonin kanssa sopimuksen testikuljettajan paikasta ollen testeissä paikoitellen tallin kilpaa ajavia kuljettajia Giancarlo Fisichellaa ja Alexsander Wurziakin nopeampi.
Stewart tallin historian suurin munaus oli palkata Jan Magnussen. Mies ei näyttänyt ottavan touhua tosissaan ja esim tupakoi aktiivisesti eikä näin pitänyt huolta fyysisestä kunnostaan. 1½ vuotta Jan sai yrittää, (ja yrittikin kaudeksi 1998 mies lopetti tupakoinninkin) kunnes sponsorit painostivat tallin johdon antamaan Janille potkut. Hyvät testi tulokset pantiin huomiolle ja Verstappen valittiin Magnussenin korvaajaksi.
1999
Honda testi.
Jordan-Mugen-Honda testi x 2-4 päivää.
Ja sitten erittäin epämääräisiä ja varsin keskeneräisiä muistiinpanoja sieltä kaukaa (Stewart pestin alusta)kunnon "pelimiehestä" joka osaa ajaa kilpaa niin kuin pitääkin eli aina täysiä. Siitä vissiin kritisoitiinkin alkuaikoina kun Jos ajoi lämmittelykiekatkin liian nopeasti, ottakaa selvää ja irti se mitä saatte:
Useimmat kuljettajat eivät koskaan pääse ajamaan kilpailukykyisellä autolla. Jos Verstappen pääsi heti uransa alussa.
Niilläkin jotka pääsevät ajamaan kilpailukykyisellä autolla menee siihen pitkäaika, esim Mika Salo ja H-H Frenzen pääsivätFormula ykkösiin vasta 29 vuotiaina, Jos Verstappen ajoi ensimmäisen kilpailunsa täytettyään juuri 21 vuotta, se on tarpeeksi jos on ajanut viisi vuotiaasta asti mutta Verstappenin moottori-urheilu ura alkoi vasta 16 vuotiaana.
1991 Jos ajoi vielä mikroautoilla kun 1993 F1-autolla. Kartingista hän siirtyi Opel Lotus-sarjaan kaudeksi 1992 voittaen kahdeksan yhdeksästä kilpailusta, vuoden lopulla hänet valittiin kotimaansa hollannin vuoden kuljettajaksi. Vuodeksi 1993 Verstappen siirtyi Saksan F3-sarjaan voittaen sielläkin lähes kaiken mahdollisen ottaen kahdeksan voittoa, viisi toista sijaa ja yhden kolmannen sijan. Verstappen oli kilpaillut samaan aikaan Opel Lotus ja Saksan F3-sarjojen kanssa Formula Atlantic sarjassa jonne hän oli matkustamassa kun Arrows tallin pomo Jackie Oliver ppysi Josia testaamaan F1 autoaan.
1993
-Arrows testi
-McLaren testi
-Benetton testi
-Ligier testi
Arrowssin testit ylittivät molempien osapuolten odotukset, Jos ajoi kokemukseensa nähden kivikovia kierrosaikoja ja oli hetkessä siirtomarkkinoiden kuumin nuori lupaus. Tarjouksia testikuljettajan paikasta sateli Arrowssin lisäksi Jordanilta ja Ligieriltä ja McLarenilta joiden autoja Jos myös testasi, pisimmän korren veti Flavio Briatore joka teki Josin kanssa viiden vuoden sopimuksen palkaten tämän Benettonin testikuljettajaksi.
Two days after the Portuguese Grand Prix at
Estoril Jos tested the Footwork. With a fastest time of 1.14,450 Jos would have started
from 10th position at the GP next to Warwick. Aguri Suzuki drove a 1.15,491 during the
qualifications.
1994
-Benetton-Ford 10 kilpailua, 10 pistettä.
Verstappen aloitti kauden 1994 tietäen että testi kierroksia tulisi tällä kaudella niin paljon kuin jaksaisi ajaa ja ensi kaudella F1 paikkakin olisi mahdollinen. F1 paikkaa kauden avauksessa hän ei kuitenkaan osannut varautua. Niin kuitenkin kävi JJ Lehto loukkaantui Silverstonen testeissä Tammikuussa loukaten niskansa. Kahdessa vuodessa Kartingista F1 kilpailuun ja vielä yhteen sen hetken parhaasta tallista tuntuu suorastaan mahdottomalta saavutukselta mutta Verstappenille se oli totta.
Ensimmäisissä aika-ajoissaan Verstappen sijoittui sijalle 9. Se ei kuulosta hyvältä sijoitukselta kun tallitoveri ottaa paalun mutta kun otetaan huomioon että kokeinein kuljettaja F1-sarjan historiassa Ricardo Patrese oli viime vuonna jäänyt yleisestiottaen saman verran aika-ajoissa tallin ykköskuljettajalle Michael Schumacherille se ei kuulosta niin paljolta. Ja lisättäköön että Benetton oli ollut jo viime kaudesta lähtien yhden miehen talli joka tarkoittaa sitä että uusimmat osat ja moottori kuten myös vara-auto menivät suoraan Schumacherille kuten tallin johdon vankkumaton tuki.
Ensimmäinen F1-startti häämötti, Jos oli pettynyt aika-ajojen tuloksiin. Koskaan ennen hänen urallaan tallitoveri ei ole ole ollut häntä nopeampi eikä hän voinut käsittää sitä. No ehkä jos hän yrittää kilpailussa vielä enemmän..
Josin kilpailu päättyi kierroksella 34 joukkokolariin. Hän lähti ohittamaan Eddie Irvineä joka oli ohittamassa kierroksella Eric Bernardia, renkaat osoivat nurmikon puolellelle seurasi törmäys ja ilmalento ja loppujenlopuksi kaikki 3 mukaan lukien Martin Brundle joka oli saanut aivotärähdyksen Josis auton takapyörän osuessa Brundlen kypärään.
Seuraava kilpailu ajettiin Japanin Aidassa, vauhti oli kohdallaan mutta heti varikolla käynnin jälkeen Jos pyörähti kylmillä renkailla ulos.
JJ oli päässyt kuntoon ja näytti siltä että Verstappenin ajot tältä kaudelta olisivat ohi, toisin kuitenkin kävi, JJ ei ollut vielä kunnossa ja Verstappen nostettiin kilpaa ajavien kuljettajien joukkoon neljän kilpailun tauon jälkeen. Ulosajot jatkuivat, Verstappen on esim. ainoa kuljettaja joka on rikkonut monitorin ajaessaan ulos. Ranskassa
1995
-Simtek-Ford, 5 kilpailua
-Arrows-Hart, testiä (alk. 13-12-95)
Kauden lopulla Jos testasi myös Arrows-Hartia. Sopimus kaudesta 1996 tehtiin, Verstappen ajoi testeissä 1:21.90 kun Arrowssin kilpaa ajavat kuljettajat Taki Inoue ja Massimilano Papis ajoivat Estorillin aika-ajoissa aikaisemmin 1:24.88 ja 1:25.18.
1996
-Bridgestone, Ligier (95?)-Mugen-Honda testi, Japani Suzuka. Jäi testaamaan kisan jälkeen?
-Arrows-Hart, 16 kilpailua, 1 piste.
Jos oli alkukauden positiivisimmistä yllättäjistä. Kauden edetessä Arrows alkoi panostaa kuitenkin jo seuraavaan kauteen, jolloin testit vähenivät ja kilpailukyky laski, yrittäessään turhaan pysyä kärjen vauhdissa Jos sortui itsekkin moniin turhiin virheisiin.
The second race in Brazil Jos drove the fastest lap
time in the wet. His lap-time was only improved later during the race when the
track-surface dried and everybody is changed to slicks.
1997
Tyrrell-Ford, 17 kilpailua.
Itsekkin Formula ykkösissä 80-luvulla ajanut Josin manageri Huub Rothengatter hinnoitteli hyvin menneen 1996 kauden alun jälkeen suojattinsa 5 miljoonan arvoiseksi, alussa se ei tuntunut paljolta mutta Arrowssin kilpailukyvyn laskiessa tippui Josin arvostus, osittain myös monien omien virheiden takia. Onneksi F1 sisälsi vielä Ken Tyrrelin joka mielummin otti lupaavan kuljettajan kuin sponsori rahaa tuovan mutta selvästi lahjattoman kuljettajan. Palkkaa Jos ei siis yhden kauden Tyrrell sopimuksestaan saanut mutta eipähän joutunut maksamaankaan paikastaan.
Molempia Tyrrell kuljettajia niin Josia kuin Mika Saloa pidettiin yhtenä nopeimmista kuljettajista F1-sarjassa mutta koska Mika Salon vakuutteluista huolimatta oli sanomattakin selvää että Tyrrelin taakse lähtöruudukossa tulisi jäämään vain Minardi jos sekään, olivat asetelmat kummallakin kuljettajalla enemmän tai vähemmän tulos tai ulos, paremmin menestyneen ura lähtisi nousuun, hävinneen ei.
Loppujenlopuksi ei kumpikaan ei hävinnyt. Tyrrell pyöri heikolla budjetilla ja kuljettajat saivat vuorotellen käyttöönsä paremman rungon. Sama päti myös Fordin ED moottoreihin joiden uudemmasta versiosta vuoroteltiin myös. Oikeastaan tallin toiminta oli kuitenkin varsin puolueellista, Mika Salo sai kauden alussa paremmat osat ja rungon käyttöönsä koska oli työskennellyt tallissa pitempään ja Verstappen, Salon tehtyä sopimuksen Arrowssin kanssa, sai käyttöönsä loppukaudesta yksinoikeudella Fordin ED5 moottorit.
Mika voitti Josin aika-ajoissa ja keräsi kaksi pistettä Josin nollaa vastaan.
1998
-Stewart-Ford, 9 kilpailua.
-Benetton-Playlife (mecacrome) testi.
Kausi 1998 käynnistyi epävarmoissa merkeissä, Ken Tyrrell oli luvannut Josille kuljettajan paikan myös 98 Tyrreliltä joskin sponsori rahoista oli vielä epäselvyyttä. British American Tobacco joka oli ostanut Tyrrellin ja näin päätäntä vallan tallissa päättivät kuitenkin palkata eniten tarjoavan kuljettajan Ricardo Rossetin jotta kaudesta jäisi jotain käteen myös heille. Verstappen huomasi yllättäen seisovansa tyhjän päällä ja olevan yllättäen ilman tallipaikkaa. Ken Tyrrell joka oli 30 vuotta sitten perustanut Tyrrellin erosi välittömästi tiimistä poikansa Bobin kanssa kuullessaan Josin hyllyttämisestä.
Jo ensimmäisen kilpailun jälkeen huhut veivät Verstappenia Benettonin kilpaa ajavaksi kuljettajaksi ja Verstappen tekikin Benettonin kanssa sopimuksen testikuljettajan paikasta ollen testeissä paikoitellen tallin kilpaa ajavia kuljettajia Giancarlo Fisichellaa ja Alexsander Wurziakin nopeampi.
Stewart tallin historian suurin munaus oli palkata Jan Magnussen. Mies ei näyttänyt ottavan touhua tosissaan ja esim tupakoi aktiivisesti eikä näin pitänyt huolta fyysisestä kunnostaan. 1½ vuotta Jan sai yrittää, (ja yrittikin kaudeksi 1998 mies lopetti tupakoinninkin) kunnes sponsorit painostivat tallin johdon antamaan Janille potkut. Hyvät testi tulokset pantiin huomiolle ja Verstappen valittiin Magnussenin korvaajaksi.
1999
Honda testi.
Jordan-Mugen-Honda testi x 2-4 päivää.