Kersuudessani sain sitä ajankohtaa vastaavan laitteen, joka oli sellainen vipuhässäkkä. Siis kopioi kuvaa vivuston välityksellä.. Äh. En osaa selittää. Hupia siitä oli kuitenkin ja auttoi kehittymään piirustelijana. Kaipa niitä vieläkin olisi markkinoilla, jos muistaisi yhtään nimeäkään tuolle vekottimille. Itse asiassa voisin harkita siskonpojalle juuri tuota. Tykkää piirtää ja on ilmeisen kiinnostunut mekaniikastakin. Hyvä kun tuli tätä kautta mieleen ajatus.
Samixii. Muistaakseni mun nivel-vipuhässäkkä oli muovia, joka osoittautui varsinaisessa tarkoituksessaan liian köykäseksi ja hepposaksi viritykseksi, aivan kuten jirkomaa tuossa muisteli. Ei tullu suosikkihärveliä siitä.Mulla oli samanlainen, mutta muistaakseni oli niin klenkkana, että kopiosta tuli kovinkin huterasti vedetty. Pienemmillä toleransseilla tehty laite ois svoinut olla hyvinkin mieluista, tai sitte olin vaan vaativa lapsonen.
Se oli varmaan sellainen mustasta muovista väsätty laite. Eihän se todellakaan ollut kovin häävi, ihan vaan hupia varten. Tosin auttoi kunhan piirtokynänä oli tussi ja paperi oli kiiltävää (eli minimi kitka), ja imukupeillaan oli kiinni tukevasti kiinni tasaisessa pöytäpinnassa. Imukupit piti nuolaista ennen kiinnitystä aina. Tuollakin rakkineella kumminkin jotakin oppi, sillä niitä ääriviivoja seuratessa pakostikin kiinnitti huomiota moneen juttuun olennaiseen piirtämisessä. Lelu täysin kumminkin siis.Samixii. Muistaakseni mun nivel-vipuhässäkkä oli muovia, joka osoittautui varsinaisessa tarkoituksessaan liian köykäseksi ja hepposaksi viritykseksi, aivan kuten jirkomaa tuossa muisteli. Ei tullu suosikkihärveliä siitä.
Mun kohalla hyvinkin mahdollista.Olisikohan mahdollista, että se kopiopiirrin tuli Jippo lehden kylkiäisenä.
Minulle se ainakin tuli tavaratalosta ja joulunalusena ~1985 sitä televisiossa mainostettiin. Osasin pyytää. Muistan tämän.Olisikohan mahdollista, että se kopiopiirrin tuli Jippo lehden kylkiäisenä.
Jep!!Olikos se härveli suhdepiirrin nimeltään? Naapurin pojalla oli sellainen. Kokeilin, ei muistikuvaa toiminnoista jäänyt.
. Jippo lakkasi ilmestymästä vuonna 1982,vuonna 1980 lehti uudistettiin, tämän jälkeen jokaisen lehden mukana tuli pahvinen koottava lentokone.
Saattoi tulla. Jipon mukana tulleet härvelit taisivat olla rimpuloita järjestään. Muistan hankkineeni kaukoputkilehden intoa täynnä. Noh, putkella näkyi omenapuun latva epäselvästi, kun kuuhun piti nähdä.Olisikohan mahdollista, että se kopiopiirrin tuli Jippo lehden kylkiäisenä.
Tuolla kaikki Jipot, myös suhdepiirrin. Ekan ja tokankin tuotantokauden kamat tuntuu kovin tutuilta.Olisikohan mahdollista, että se kopiopiirrin tuli Jippo lehden kylkiäisenä.
Katselin että itselle vuoden 1977 jippokamat on tuttuja, 1978 puolelta vain pari.Tuolla kaikki Jipot, myös suhdepiirrin. Ekan ja tokankin tuotantokauden kamat tuntuu kovin tutuilta.
http://web.archive.org/web/20051231202552/www.merikoski.fi/~erica/jipot.txt
edit: hidas
Tämä on täydellinen iäisyyskysymys, johon ei ole mitään vastausta. Joulu ei tuo siihen sen enempää, eikä vie siitä mitään pois. Sama kysymys vainoaa jokaista kyläilijää ajasta ikuisuuteen. Oma vastaukseni on vuosia ollut vain pullo punaviiniä. Mahdollisimman näyttävä, mutta halpa puteli. Joulunpunaista punaviiniä. Kesällä isännälle kehut, että hyvin grillaat pihvit, siihen kylkiäiseksi.Voisin ottaa vinkkiä vastaan sellasiin tapauksiin, että antaa tuttavaperheelle jotain pienehköä, mutta tarpeellista. Pressapaketti ois jo valittuna, mutta siihen kylkeen vielä jotan.