Jousituksen vaikutus jarrujen balanssiin

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Haluaisin mielipiteitä ja faktoja teiltä teknisiltä asiantuntijoilta, jotka ymmärrätte asiasta jotain, eli miten paljon jousituksella vaikutetaan jarrujen balanssiin. Ymmärtääkseni F1-auton painojakauma on hyvinkin takapainotteinen, mutta etupään painoa säädellään erilaisilla lisäpainoilla (?) ja pito saadaan aikaiseksi mekaanisella pidolla ja aerodynaamisella pidolla.

Tausta tälle kysymykselle tulee tietysti Nürren 2005 viimeisen kierroksen tapahtumasta, jolloin Räikkösen McLadasta petti eturipustus. Olen pohtinut erilaisia syy-seuraus -skenaarioita ja omassa pienessä päässäni päätynyt seuraavanlaiseen selitykseen:

Räikkösen ongelmat eivät alkaneet kierroksella ohitettavien yhteydessä tapahtuneisiin jarrutuksiin, vaan autossa oli ongelmia aikalailla alusta lähtien. Räikkönen ei pystynyt jarruttamaan läheskään niin myöhään mutkissa, kuin mitä olisi normaalisti pystynyt. Sen vuoksi hän lipsautti pihalle vähän ennen Heidfeldin toista varikkostoppia ja Heidfeld pääsi ohi. Siinä vaiheessa oikea etupyörä ei ollut vielä kulunut epätasaiseksi. Oikea eturengas muuttui enemmän kuution malliseksi sitten Villeneuven ohituksessa pääsuoran päässä. Sinänsä normaali ohitustilanne kierroksella ohitettavan osalta, mutta Räikkösellä oli vaikeutensa jo siinä vaiheessa aika pahana.

Eli jarrubalanssi ei toiminut koko aikana kunnolla, vaan vasemman etupyörän pito suhteessa oikeaan oli erilainen ja siksi Räikkösen suorituksessa nähtiin epätasaisuutta ja kierrosajat eivät missään vaiheessa yltäneet huipputasolle. Oma teoriani on se, että oikean etupyörän ripustuksen osana ollut jousitus (iskari ja mitälie siellä onkaan) oli pettänyt (tai ei toiminut halutulla tavalla) jossain vaiheessa ja siksi oikean etupyörän pito oli aivan pielessä. Tämän vuoksi Kimi ei pystynyt maksimaaliseen suoritukseen, vaan pitääkseen johtoasemansa joutui viemään autoa äärirajoilla, jolloin sussujarrutuksia nähtiin useampia. Tämä taas johti oikean eturenkaan epätasaiseen kulumiseen, mikä taas aiheutti tärinän, josta sitten taas eturipustuksen materaalit väsyivät. Niinpä kaikki päättyi sitten viimeisellä kierroksella - ensimmäiseen mutkaan, koska eturipustuksen materiaalit eivät enää kestäneet renkaan tärinästä aiheutuvan tärinän rasitusta, vaan menivät tuhannen päreiksi.

Kertokaa te, jotka ymmärrätte F1-auton tekniikasta enemmän, onko tässä teoriassa mitään järkeä. Kiitoksia.

ps. Voi vittu, että vitutti katsoessa MTV3:n F1-lähetystä, kun selostaja huutaa kurkku suorana, että siinä se rengas nyt räjähti, vaikka rengas roikkui vielä suht ehjänä auton iskeydyttyä vasten rengasvallia... oisin voinut vetää Oskari Saarta kuonoon siinä vaiheessa. Ei se tajunnut vaikka tilanne näytettiin moneen kertaan ja hidastettuna.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Sussujarrujahan voi tulla jo senkin takia että jarrubalanssi ei ollut kunnossa, eli liian edessä. Myös liian kireä jousitus edessä voi aiheuttaa tämmöistä. Mitäänhän asiasta en tosin tiedä. Tämä Nyrren aliohjaava profiili oli varmasti osasyynä tapahtumaan. Varsinkin niissä keskivaiheen ulospäin kallistuvilla osilla on sisäpuolen rengas lukkitunut kuskeilta 90-luvulta saakka. Ongelmaahan ei olisi syntynyt jos renkaanvaihdot olisi sallittuja, Schumillahan oli pahojakin ongelmia ainakin 98 ja kyllä se Häkäkin sussutteli ja hidastuskuvista Keke ja Kyltsi pystyivät toteamaan melkoisen ison tasaisen kohdan.
Oma mutuni on että tämä uusi rengassääntö oli tässä aiheuttajana, aikaisemmin ongelmaa ei olisi ehtinyt syntyä kun renkaat vaihdetaan. Tosin tallin ja Kimin olisi pitänyt osata mukautua tilanteeseen säädöissä ja ajotyylissä, mutta toisaalta melkoisen helppo se on täältä arvostella :)
Jossain toisessa luokassa ei tällaisella olisi kenties ollut merkitystä, F1:nen kun kohdistaa varmasti aika mielettömiä voimia ripustukseen etenkin jarrutuksissa. Eipä se sinällään mikään ihme ollut että lopulta posahti.

Niinjoo, ja sitten mutua varsinaiseen kysymykseen. Jarrutustilanteissa tuskin ikinä on niin ihanteellinen tilanne että molemmat pyörät alkaisivat lukkiutumaan samaan aikaan, vaan aina siinä pieni ero on. Tämä on erityinen ongelma mielestäni tuolla nyrrellä, missä tosiaan on aina nähty noita lukkojarrutuksia melkoisen inhottavan radan profiilin ja kallistuksien takia. Renkaan kuluessa alkaa luultavasti muissakin radan kohdissa sussuttamaan melko herkästi.
 
Viimeksi muokattu:

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Sportti.comin mukaan Ron Dennis myöntää Räikkösen autossa olleen jousitusongelmia. Tämä uutinen puoltaa sitä teoriaa, jonka esitin.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Taitaa olla yksi iso käännöskukkanen koko toi sportti.comin uutinen.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Pelkkä renkaan kuluminen ei oikein riittäisi selittämään ripustuvauriota, joten tuo Sportin uutinen vaikuttaa johdonmukaiselta.

Lisäksi Kimi ei varmaankaan noita jarrutuksia vetäisi pitkäksi jos auto toimisi kunnolla. Sen vähän mitä näin, niin auto tuntui puskevan joihinkin mutkiin.

Painopisteeseen: Yleensä kilpureissa pyritään suht tasapainoiseen systeemiin, mutta spekuloidaas: En varmaa suhdetta tiedä, mutta yleensä sanotaan että etu- ja takasiiipi antaa 30% downforcea kummatkin ja runko 40%. Toisin sanoen downforce jakautuisi suunnilleen samoin etu ja takapyörille.

Kun autoja katsoo, niin takapyörät on viety mahd. kauas taakse, ja etuylitys on suuri. Painopisteenkin luulisi silloin sijoittuvan kohtuu keskelle, ts. kummallekin akselille suunnilleen saman verran. Itse veikkaan 40/60 painosuhdetta.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Toni_V sanoi:
Pelkkä renkaan kuluminen ei oikein riittäisi selittämään ripustuvauriota, joten tuo Sportin uutinen vaikuttaa johdonmukaiselta.
Kyllä "neliöksi" kuluminen riittää aikaansaamaan sellaiset värähtelyt etutukivarsiin, että varmasti ylitetään kaikki tehtaan lujuustestien toleranssit kirkkaasti.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
gnz sanoi:
Kyllä "neliöksi" kuluminen riittää aikaansaamaan sellaiset värähtelyt etutukivarsiin, että varmasti ylitetään kaikki tehtaan lujuustestien toleranssit kirkkaasti.
Vaikea kuvitella että oikein paha "neliö" syntyy suunnilleen yhdessä jarrutuksessa. Renkaan pitää kuitenkin kestää koko kisan läpi, joten puhtaasti jarrutuksesta tullut "lovi" on aika pieni kuitenkin. Lovi pitäisi olla melkoisen iso jotta se rikkoo pyörän ripustuksen. Ripustukset ovat kuitenkin sen verran vahvat että kestävät monen G:n voimat mutkissa ja jarrutuksessa. Tokihan epätasapaino aiheuttaa tärinää...
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Eihän toi rengas rikkoutunut vaan ripustukset petti renkaan aiheuttamien tärinöiden vuoksi.:mad_old:
Jossain oli tekstiä että kun jarrutettaessa samalla käännetään mutkaan sisään niin sisempi pyörä kevenee ja lukkiutuu helpommin ja kun kumiin on tullut tasainen paikka niin se lukkiutuu yleensä siitä uudelleen. Näitähän nähtiin muiltakin kuin Kimiltä. Hirveet oli tärinät kuitenkin kuvissa.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Räikkönen ei pystynyt jarruttamaan läheskään niin myöhään mutkissa, kuin mitä olisi normaalisti pystynyt. Sen vuoksi hän lipsautti pihalle vähän ennen Heidfeldin toista varikkostoppia ja Heidfeld pääsi ohi.
No tämä ei pidä teoriassasi paikkaansa, sillä kyseiseen mutkaan ei tartte jarruttaa nimeksikään. Kimi ajoi pikkasen liian sisältä mutkan.

Vaikea kuvitella että oikein paha "neliö" syntyy suunnilleen yhdessä jarrutuksessa. Renkaan pitää kuitenkin kestää koko kisan läpi, joten puhtaasti jarrutuksesta tullut "lovi" on aika pieni kuitenkin.
Yks kunnon sussujarrutus ja rengas on pilalla. Näinhän tämän sanoi jo Montoya Malesiassa ja Buttonkin valitti tärinää Nyrren harkoissa niin että meinasi paha olo tulla. Kimin pari lovia pahenee jarrutuksissa entisestään koska jarrutukset ovat edelleenkin aina vain vaikeampia.
kun kumiin on tullut tasainen paikka niin se lukkiutuu yleensä siitä uudelleen.
Eli juuri näin.

Itse en muuten usko että jousituksessa tai säädöissä olisi ollut mitään vikaa. Ehkä eivät olleet parhaat, mutta varmasti Kimi on ajanut huonomillakin tällä kaudella. Rata sattui olemaan ehkä pikkasen pomppuinen ja kaarteet vaikeat olla lukitsematta rengasta.
Sportti.com taitaa olla puuha heinää.

Itse veikkaan 40/60 painosuhdetta.
Pitää paikkansa. Vaihtelee 58-61 välillä (pääasiassa) toi balanssi.

Oma mutuni on että tämä uusi rengassääntö oli tässä aiheuttajana, aikaisemmin ongelmaa ei olisi ehtinyt syntyä kun renkaat vaihdetaan.
Täysin totta! :D
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Toni_V sanoi:
Pelkkä renkaan kuluminen ei oikein riittäisi selittämään ripustuvauriota, joten tuo Sportin uutinen vaikuttaa johdonmukaiselta.

Mikäli kertaakaan näit in-car-kuvaa Kimin autosta, niin et kirjoittaisi noin. Jo parikymmentä kierrosta ennen loppua Macci tärisi kuin mukulakivillä ois kolmeasataa ajanut. Reilu kolmannes kisasta sellaisessa kyydissä, joka kaiken lisäksi paheni loppua kohden, niin ihme olisi jos autoon ei vikaa tule.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Oikealle kääntyvissä mutkissa sisempi rengas tietenkin kevenee, ja Nyrrellä Dupasqueerinkin mukaan kuskit mielellään jarruttavat kovasti kääntyessään. Kun rengas on kepeä ja yht'aikaisesti jarruttaa, niin tottakait sisäpuolinen rengas lukkiutuu helposti. Ja kun saat yhden flatspotin, on se tietenkin "matalampi" kuin muu rengas (kehä lähempänä napaa siis), ja lisäksihän se tasainen kohta hieman "heilahtaa" pyörähtäessään kohdalle -> jarruttaessa helposti uudestaan lukkoon. Ja kolmeasataa liikkuvassa autossa tuskin tarvitsee tasapainotuksen olla kovinkaan paljoa pielessä kun sen huomaa..... Kun katsoo sitä "vemputusta" niin uskomattoman kauan ne tukivarret kestivät miusta.

Ja jos tuohon vielä tosiasiassa on otettu lisäksi vähän väärät säädöt tai vaimennin tms. rikki niin peli on kyllä pelattu.

Mitteen mie en aiheesta tiedä, mutta tuo nyt on kuten sen mielessäni päättelin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kai se rengas täristää epätasapainon vuoksi enemmän kuin "kuluneen loven" takia, ilmaahan siellä sisällä on pienessä paineessa.

Jos sisämutkan "kevyempi" rengas lukittuu, ei sen pitäisi niin pahasti kuluakaan.

Mutta, en siis tarkoittanut etteikö rengas voisi täristää, vaan tarkoitin että luulisin ripustusten kestävän normaalin renkaan aiheuttaman tärinän. Epämukavaahan se tärinä varmasti on.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Onpa tiukkoja mielipiteitä Toni_V

Kai se rengas täristää epätasapainon vuoksi enemmän kuin "kuluneen loven" takia, ilmaahan siellä sisällä on pienessä paineessa.
Niinkö kai?

Jos sisämutkan "kevyempi" rengas lukittuu, ei sen pitäisi niin pahasti kuluakaan.
Eikö pitäisi?

Mutta, en siis tarkoittanut etteikö rengas voisi täristää, vaan tarkoitin että luulisin ripustusten kestävän normaalin renkaan aiheuttaman tärinän. Epämukavaahan se tärinä varmasti on.
Minä luulisin myös, että ripustukset kestävät
renkaan aiheuttaman tärinän.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Toni_V sanoi:
Jos sisämutkan "kevyempi" rengas lukittuu, ei sen pitäisi niin pahasti kuluakaan.
Eikös toimivalla jousituksella pitäisi juuri estää se, ettei sisämutkan rengas nouse ilmaan ja sitä kautta muutu 'kevyemmäksi'?
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Mä melkein luulen, että Räikkösen renkaaseen tuli runkovika tärinän johdosta, sen verran kamalaa täristys oli kisan lopussa.

Renkaissa on vissiin uusina kulutuspintaa tommoset 3-4 milliä jos sitäkään, Räikkönen tuskin söi edes tuon läpi lukkojarrutuksessaan, koska räteille kulunut rengas ei olisi millään kestänyt loppuun (Massa). Toisaalta myös Kimin kommentti tärinän jatkuvasta pahenemisesta oli hiukan outo koska useammatkin kuskit ovat todenneet flat spotin reunojen pyöristyvän hiukan lisää ajettaessa ja siten tärinän vähenevän. Räkällähän koko rengas muljusi kuin täristäviä kanttereita ylittäessä ja moinen sivuttais hystresis ei tuntunut kyllä terveelle rungolle kuuluvan.

Mitä jousitukseen tulee niin eturipustukset taitavat maata rajottajilla jo aika alhaisista nopeuksista ja koko liikevara lienee alle tuuman. Kuten joku puolivakavissaan mainitsi, F1sen etufillareiden näkemä jousittamaton massa on vähintään 600 Kg.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin. Kyllä renkaan epätasapaino oli melko vakavaa luokkaa, kun se kerran rikkoi ripustuksen. Toki tuollaisen epätasapainon aiheuttama kuormitus tukivarsille on aivan eri tyyppistä kuin normaali rasitus. Ratas pyörii ehkä noin 50 r/s ja jos rasitukset tukivarsien osissa menevät tällä taajuudella laidasta laitaan, niin dynaaminen rasitus on kyllä varmasti kaikki etukäteislaskelmat ylittävää.
 
Ylös