Rälle
Well-known member
- Liittynyt
- 24.5.2000
- Viestit
- 397
Haluaisin mielipiteitä ja faktoja teiltä teknisiltä asiantuntijoilta, jotka ymmärrätte asiasta jotain, eli miten paljon jousituksella vaikutetaan jarrujen balanssiin. Ymmärtääkseni F1-auton painojakauma on hyvinkin takapainotteinen, mutta etupään painoa säädellään erilaisilla lisäpainoilla (?) ja pito saadaan aikaiseksi mekaanisella pidolla ja aerodynaamisella pidolla.
Tausta tälle kysymykselle tulee tietysti Nürren 2005 viimeisen kierroksen tapahtumasta, jolloin Räikkösen McLadasta petti eturipustus. Olen pohtinut erilaisia syy-seuraus -skenaarioita ja omassa pienessä päässäni päätynyt seuraavanlaiseen selitykseen:
Räikkösen ongelmat eivät alkaneet kierroksella ohitettavien yhteydessä tapahtuneisiin jarrutuksiin, vaan autossa oli ongelmia aikalailla alusta lähtien. Räikkönen ei pystynyt jarruttamaan läheskään niin myöhään mutkissa, kuin mitä olisi normaalisti pystynyt. Sen vuoksi hän lipsautti pihalle vähän ennen Heidfeldin toista varikkostoppia ja Heidfeld pääsi ohi. Siinä vaiheessa oikea etupyörä ei ollut vielä kulunut epätasaiseksi. Oikea eturengas muuttui enemmän kuution malliseksi sitten Villeneuven ohituksessa pääsuoran päässä. Sinänsä normaali ohitustilanne kierroksella ohitettavan osalta, mutta Räikkösellä oli vaikeutensa jo siinä vaiheessa aika pahana.
Eli jarrubalanssi ei toiminut koko aikana kunnolla, vaan vasemman etupyörän pito suhteessa oikeaan oli erilainen ja siksi Räikkösen suorituksessa nähtiin epätasaisuutta ja kierrosajat eivät missään vaiheessa yltäneet huipputasolle. Oma teoriani on se, että oikean etupyörän ripustuksen osana ollut jousitus (iskari ja mitälie siellä onkaan) oli pettänyt (tai ei toiminut halutulla tavalla) jossain vaiheessa ja siksi oikean etupyörän pito oli aivan pielessä. Tämän vuoksi Kimi ei pystynyt maksimaaliseen suoritukseen, vaan pitääkseen johtoasemansa joutui viemään autoa äärirajoilla, jolloin sussujarrutuksia nähtiin useampia. Tämä taas johti oikean eturenkaan epätasaiseen kulumiseen, mikä taas aiheutti tärinän, josta sitten taas eturipustuksen materaalit väsyivät. Niinpä kaikki päättyi sitten viimeisellä kierroksella - ensimmäiseen mutkaan, koska eturipustuksen materiaalit eivät enää kestäneet renkaan tärinästä aiheutuvan tärinän rasitusta, vaan menivät tuhannen päreiksi.
Kertokaa te, jotka ymmärrätte F1-auton tekniikasta enemmän, onko tässä teoriassa mitään järkeä. Kiitoksia.
ps. Voi vittu, että vitutti katsoessa MTV3:n F1-lähetystä, kun selostaja huutaa kurkku suorana, että siinä se rengas nyt räjähti, vaikka rengas roikkui vielä suht ehjänä auton iskeydyttyä vasten rengasvallia... oisin voinut vetää Oskari Saarta kuonoon siinä vaiheessa. Ei se tajunnut vaikka tilanne näytettiin moneen kertaan ja hidastettuna.
Tausta tälle kysymykselle tulee tietysti Nürren 2005 viimeisen kierroksen tapahtumasta, jolloin Räikkösen McLadasta petti eturipustus. Olen pohtinut erilaisia syy-seuraus -skenaarioita ja omassa pienessä päässäni päätynyt seuraavanlaiseen selitykseen:
Räikkösen ongelmat eivät alkaneet kierroksella ohitettavien yhteydessä tapahtuneisiin jarrutuksiin, vaan autossa oli ongelmia aikalailla alusta lähtien. Räikkönen ei pystynyt jarruttamaan läheskään niin myöhään mutkissa, kuin mitä olisi normaalisti pystynyt. Sen vuoksi hän lipsautti pihalle vähän ennen Heidfeldin toista varikkostoppia ja Heidfeld pääsi ohi. Siinä vaiheessa oikea etupyörä ei ollut vielä kulunut epätasaiseksi. Oikea eturengas muuttui enemmän kuution malliseksi sitten Villeneuven ohituksessa pääsuoran päässä. Sinänsä normaali ohitustilanne kierroksella ohitettavan osalta, mutta Räikkösellä oli vaikeutensa jo siinä vaiheessa aika pahana.
Eli jarrubalanssi ei toiminut koko aikana kunnolla, vaan vasemman etupyörän pito suhteessa oikeaan oli erilainen ja siksi Räikkösen suorituksessa nähtiin epätasaisuutta ja kierrosajat eivät missään vaiheessa yltäneet huipputasolle. Oma teoriani on se, että oikean etupyörän ripustuksen osana ollut jousitus (iskari ja mitälie siellä onkaan) oli pettänyt (tai ei toiminut halutulla tavalla) jossain vaiheessa ja siksi oikean etupyörän pito oli aivan pielessä. Tämän vuoksi Kimi ei pystynyt maksimaaliseen suoritukseen, vaan pitääkseen johtoasemansa joutui viemään autoa äärirajoilla, jolloin sussujarrutuksia nähtiin useampia. Tämä taas johti oikean eturenkaan epätasaiseen kulumiseen, mikä taas aiheutti tärinän, josta sitten taas eturipustuksen materaalit väsyivät. Niinpä kaikki päättyi sitten viimeisellä kierroksella - ensimmäiseen mutkaan, koska eturipustuksen materiaalit eivät enää kestäneet renkaan tärinästä aiheutuvan tärinän rasitusta, vaan menivät tuhannen päreiksi.
Kertokaa te, jotka ymmärrätte F1-auton tekniikasta enemmän, onko tässä teoriassa mitään järkeä. Kiitoksia.
ps. Voi vittu, että vitutti katsoessa MTV3:n F1-lähetystä, kun selostaja huutaa kurkku suorana, että siinä se rengas nyt räjähti, vaikka rengas roikkui vielä suht ehjänä auton iskeydyttyä vasten rengasvallia... oisin voinut vetää Oskari Saarta kuonoon siinä vaiheessa. Ei se tajunnut vaikka tilanne näytettiin moneen kertaan ja hidastettuna.