Jousituksen vaikutus jarrujen balanssiin

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
pmv sanoi:
Niin. Kyllä renkaan epätasapaino oli melko vakavaa luokkaa, kun se kerran rikkoi ripustuksen. Toki tuollaisen epätasapainon aiheuttama kuormitus tukivarsille on aivan eri tyyppistä kuin normaali rasitus. Ratas pyörii ehkä noin 50 r/s ja jos rasitukset tukivarsien osissa menevät tällä taajuudella laidasta laitaan, niin dynaaminen rasitus on kyllä varmasti kaikki etukäteislaskelmat ylittävää.
Ei se epätasapaino sitä varsinaisesti rikkonut vaan epätasainen kehäpituus mikä aiheuttaa aivan tolkuttomat värinät jarrutettaessa. Näkyy hyvin kuvissakin kuinka ripustus notkuu jo pitkän aikaa äärirajoillaan jarrutuksissa. Jokainen voi kokeilla itse, epäkeskeisen renkaan epätasapaino ei ole mitään jarrutusvärinoihin verrattuna.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Toni_V sanoi:

Jos sisämutkan "kevyempi" rengas lukittuu, ei sen pitäisi niin pahasti kuluakaan.

.
Ei ainakaan nyt, sillä kyllähän rengas jonka kovuus on sitä luokkaa että sillä pitäisi ajaa koko kisa, kestää lukko jarrutuksessa ihan eri tavalla kun rengas jolla pitäisi ajaa vain vaikkapa 20 kierrosta. Luulisi että vanhoilla renkailla olisi nähty huomattavasti enemmän suorastaan kolmio renkaita kun pehmeellä renkaalla olisi tehty yksi lukko jarrari
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
pmv sanoi:
Niin. Kyllä renkaan epätasapaino oli melko vakavaa luokkaa, kun se kerran rikkoi ripustuksen.
Oli se. Kun renkaan epätasapaino jatkuvasti ryskyttää jousituksta liikeradan ääriä vasten se ei tiedä hyvää. Aika uskomatonta oli minkälaisia kierrosaikoja Kimi tuolla ajoi. Ei varmaan ole pito huippuluokkaa ja sitten vielä se tärinä. Oliskohan jos siinä ekassa lipsahduksessa flatspotti aiheuttanu aliohjautuvuutta ..
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Loppukaneettina vois tähänkin ongelmaan todeta tarkan teknisen analyysin:

"Siinon jotain vikaa."
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
Kulmapainoista.

Ihan perusasiana F1 autossakin varmasti säädetään vaa'alla kuljettajan kera kulmapainot kohdalleen, eli siten että vasen/oikea kulma "painaa" yhtä paljon. Tuolloin jarrutuksissa renkaiden ei pitäisi lukkiutua yksipuolisesti toiselta puolelta, paitsi tietenkin pitkissä kaartuvissa jarrutuksissa jolloin toinen puoli väkisinkin on keveämpi kuin toinen vaikkakin alustageometria ym. yrittää sitä hillitä.

Vaihtoehtona on myös sellainen että jostain syystä tuo säätö oli päässyt menemään pieleen, johtuen jostain törmäyksestä (mitä en kyllä nähnyt) tms. Lähtöviivalla tuo säätö kyllä varmasti oli kohdallaan muutaman kymmenen gramman tarkkuudella. Syytähän tällainen mattimeikäläinen ei voi tuon säädön poikkeamiseen koskaan tietää kun ei tiedä miten kallistuksenvakauksen säätö ym. on F1 autossa toteutettu ja minkä verran iskunvaimennuksesta löytyy elektroniikkaa (=vikamahdollisuuksia).

Tukivarsien kestävyydestä vielä. Täytyy muistaa noiden materiaali, hiilikuitu. Hiilikuitu tuskin kestää kovin kauan terävää, todellakin liikeradan koko matkan jatkuvaa, tärinää. Muutenkin noiden tukivarsien mitoitus on tehty jostain väliltä liiallinen paino (=kestävys) - liiallinen keveys (=heikkous). Tuskin noihin on jätetty mitään ylimääräistä materiaalia kestämään kulmikkaat renkaat saatikka törmäys toiseen autoon, niiden tehtävä ei ole noita kestää. Myös tukivarteen kohdistuvan voiman suunta on mietitty suunnittelussa tarkkaan. Nyt tuota voimaa tuli aivan eri suunnasta kuin normaalissa ajotilanteessa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Sisäpuolen rengas tietyissä mutkissa "kevenee" koska keskipakovoima siirtää painoa ulommaisille renkaille. Tämän lisäksi joillain radoilla mutkan keskikohta on matalampana, jolloin rata putoaa enemmin sisäkurvin puolelta.

Rengas kuluu enemmin, mitä suuremmalla voimalla sitä painetaan rataan lukittuna. Joten sisäpuolen renkaan lukkiutuminen ei kuluta sitä niin paljoa kuin ulkopuolen rengas kuluisi lukkojarrutuksessa. Tämä siis sillä ehdolla että jarrutuksessa käännetään mutkaan ja keskipakovoimaa muodostuu ja/tai rata kallistuu.

Näiltä pohjilta on vaikea kuvitella kovan, kisan kestävän, renkaan menevän aivan piloille yhdessä kevyessä jarrutuksessa.

Koska Montykin valitteli tärinöitä, saattaa olla että kyseessä on McLarenin säätöongelma tai moka. Rengas on päässyt tekemään pomppivaa liikettä, eikä iskunvaimennus ole pystynyt tappamaan pompintaa -> tärinä silloin saattaisi jatkua ja tehdä lisää tärinää.

Hiilikuidun ominaisuuteen vaikuttaa ratkaisevasti se sideaine, hiilikuitu itsessään on pehmeää lankaa. Yleensä hiilikuitutuotteet kestävät tärinöitä tai vääntöjä hyvin paljon.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Toni_V sanoi:

Koska Montykin valitteli tärinöitä, saattaa olla että kyseessä on McLarenin säätöongelma tai moka. Rengas on päässyt tekemään pomppivaa liikettä, eikä iskunvaimennus ole pystynyt tappamaan pompintaa -> tärinä silloin saattaisi jatkua ja tehdä lisää tärinää.
Jos rengas on neliö, on ihan sama minkälainen iskari siellä on, varsinkin F1-auton iskareiden liikemäärillä. Ripustukset kestää aikansa röykytystä, sitten ne hajoavat kun joutuvat kovaan rasitukseen esimerkiksi jarrutuksessa.
Se siitä.

Fiksaus ongelmaan on helppo; sisäkaarteen eturenkaan lukkojarrutuksista eroon tai erilainen rengasseos.
 
Ylös