Julkkikset yleisöhaavina

Liittynyt
11.2.2004
Viestit
14
Tiedämme, että julkkikset kuljettajina vetävät katsojia kisoihin. Olisi kuitenkin hyvä tietää tämän forumin lukijoiden eli todellisten harrastajien mielipide siitä mikä merkitys heillä todella on katsojamagneettina. Riittääkö, että ratissa on tunnettu viihdetaiteilija tai missi vai pitääkö julkkiksen olla samalla rattitaituri, jolla on mahdollisuuksia voittaa tai ainakin päästä podiumille. Ja kumpi on viime kädessä tärkeämpää kiihkeät kisat vai nimikuulut kuskit. Onko tärkeää, että joukossa ajaa tyyppejä, joita voi vihata tai rakastaa? Ja minkälaisia kuljettajia sitten voi ihailla tai inhota?
 

Feeli

New member
Liittynyt
3.2.2004
Viestit
3
Kysymys on pohtimisen arvoinen? Itse koen julkkiksen kisatapahtumassa hyvänä asiana silloin kun hän taistelee tasaväkisesti kärkipään kuljettajien kanssa. Liikkuvana "shikaanina" asia kääntyy itseään vastaan. Yleisö ei välttämättä ajattele asioita kilpailunjärjestäjien kannalta, miksi julkkis on paikalla. Suomalainen yleisö haluaa vauhtia, tultaputkesta, ääntä, jne.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
80-luvulla tähtien kisat toimivat jonkin aikaa hyvin, vaikka siinä ei ollutkaan kysymys oikeasta kilpailusta. Väki tuli katsomaan kuljettajia, ei kalustoa eikä kilpailuja. Sörnäisissäkin oli mukana kotimaista väriä. Autokilpailuissa hyvä julkkis olisi tietysti joku kansainvälisistä rata- tai rallitähdistämme siten, että heidän kilpailukalusto olisi vielä luokassaan kilpailukykyinen. Ikävä kyllä sopimukset taitavat estää kaiken tämän luontoisen toiminnan. Jos halutaan korostaa ratakilpailujen urheilullista luonnetta voisi olla eduksi että muilla elämänalueilla kunnostautuneet eivät näyttelisi kovin suurta osaa tapahtumien markkinoinnissa.
Jokaiselle jotain: yksi urheilullisesti kovatasoinen lähtö, toisaalla nopeita, äänekkäitä ja erikoisia autoja, mutta unohtamatta harrastajille (kukkarolle) sopivia luokkia. Kilpailijat voisivat olla hieman enemmän esillä, päivittää nettisivujaan jollain mielenkiintoisella silloin tällöin ja kesällä sitten varikko avoinna yleisölle, kyllä sieltä löydetään sitten ne tyypit joiden puolta pidetään.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Sanoisin, että kummatkin. Pauketta ja räminää, sekä vielä tunnetut kuljettajat, niinkuin Keke joka Ahvenistolle tullessaan keräsi hirvittäviä yleisömääriä. Esim. Ahveniston vauhtipäivät -81, yleisöä huikeat 25 000 kappaletta jne...

Jos Mika Salo suostuisi ajamaan Super 2000 luokassa niin uskoisin, että se keräisi paljon yleisöä. Mutta jos taas Mika Häkkinen tulisi ajamaan, sanotaan vaikka Ahveniston Porsche kisaan, niin kyllä olisi apparalla väkeä niin jotta ei sekaan mahtuisi...
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Viimekädessä tärkeintä on tiukka kisa. Suuren yleisön vetonauloiksi julkut sopivat hyvin, mutta eduksi olisi jonkinmoinen sompailutaito. Esimerkiksi Sipe Santapukki ja Anssi Kela ovat tehneet loistavaa pr-työtä suomalaisen rata-autoilun ja sen näkyvyyden kannalta. Molemmissa on vetomiehen vikaa ja tuovat lajin pariin kontakteja kohderyhmistä, joissa ei välttämättä tätä ennen moottoriurheilua juurikaan ole noteerattu.


Tiukat kisat luovat uusia nimiä yleisön tietoisuuteen. Suomessa tuskin koskaan päästään sellaiselle tasolle, että voitaisiin puhua fani-kulttuurista kotimaisessa moottoriurheilussa. Suuri yleisö tuntee nimet Räikkönen, JJ, Grönholm, mutta tavallinen kadunmies/nainen ei noteeraa huippukuljettajien lisäksi kansallisen tason mestareita. Alaa seuraavat harrastajat kiinnostuvat kuitenkin tiukoista, kovista kamppailuista ja tämän sanan leviäminen voi alkaa liikuttaa jo merkittäviäkin yleisömääriä. Rallin puolelta löytyy erinomainen esimerkki, F-cup. Vuonna 2002 sarjan viimeisessä osakilpailussa oli erikoiskokeen peruminen erittäin lähellä, koska yleisöä oli LIIKAA!!! Se kertoo siitä, että katsojia kiinnostaa tiukat tilanteet, näyttävät ajosuoritukset, räime ja meininki. Sarjasta löytyy nimiä, jotka jokainen harrastaja tuntee, eli on syntynyt käsitteitä katsojien keskuuteen.


Viha/rakkaus-kuvio on ehkä liian voimakas ilmaus. Ihailu ja inhokkiosasto toimii jo paremmin.
Eikös tässä päde samat asiat, kun ihmisten kanssakäymisessä yleensäkin? Ihaltu ihminen on monesti esikuva, menestyvä selviytyjä. "Voi vinde, ku mäkin vetäisin niinkun Kimi!" Tai Häkä, tai JJ jne. Kohde johon voi samaistua. Kuljettajien ihailussa painaa vaakakupissa erittäin paljon seikka, kuinka he kohtelevat muita ihmisiä. Kun arvostaa ja kunnioittaa muita, saa myös arvostusta ja kunnioitusta osakseen. Kuljettaja jolta liikenee edes pieni positiivinen ele tai sananen tiukassakin tilanteessa ihmiselle kuin ihmiselle, on pidetty hahmo. Ainahan kisojen seuraaminen on myös mielekkäämpää, jos mukana on tuttu kaveri. Muutama sananen, jutustelutuokio aivan tuntemattoman ihmisen kanssa saattaa tehdä tästä henkilöstä aivan uuden autourheilun kannattajan, joka tulee seuraamaan kisoja, "kun se mukavan oloinen heppu on siellä kuulemma ajamassa."

Tai negatiivisen käytöksen jälkeen sama kyseinen ihminen saattaa ajatella, että kaikki moottoriurhelijat ovat kusipäitä...
Inhokkiosastolle päätyy hyvin nopeasti leijumalla. "Mä en juttele mua hitaampien kuskien kanssa" tai klassikko, "etkösä tiedä kuka mä oon??" ovat otollisia lausahduksia, kun aloitteleva harrastaja koittaa vaivihkaa tulla jutustelemaan suuren mestarin kanssa. Pelkkä ylimielinen katse riittää myös.
Lisäksi sädekehä ruostuu nopeasti vilpin ja petoksen kautta, törkeät otteet radalla tai vastaavasti itkeminen varikolla kun saa maistaa omaa lääkettään eivät myöskään osakkeita kohota. Jos koettaa menestyä hinnalla millä hyvänsä, keinoja kaihtamatta voi hintana olla esimerkiksi joutuminen inhokkiosastolle. Siitä ikävämpi juttu, että leima on yleensä ikuinen. Vaaditaan muutakin kun tahranpoistajaa ja kuumapesu, jotta esimerkiksi yhteistyö uusien kumppanien ja kontaktien kanssa onnistuisi...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielestäni on pöyristyttävä ajatus, että SM tasoiseen kisaan osallistuisi kuljettaja jolla ei olisi todellisuudessa mitään autourheilutaustaa. Järjestävällä seuralla pitäisi olla sen verran itsekritiikkiä että kisaan ei otettaisi muuta kuin päteviä kuskeja jotka osaa todistettavasti ajaa. En missään tapauksessa menisi katsomaan lähtöä jossa olisi joku kari salmelaisen tasoinen julkkis ajamassa. Halveksintaahan moinen tapahtuma joutaisi saada osakseen. Samalla olisin kyllä surullinen, että SM-arvo viedään lokaan.

Se on OK jos mukaan otetaan autourheilussa kunnostautuneita kuskeja, nehän ovat tavallaan hieno lisä. Tavallaan olisi mielenkiintoista nähdä mukana joku oikea rattikuski. Taso tulisi selville. SM-sarjan kannalta olisi kuitenkin enemmän noloa, että sarjaan aktiivisesti osallistuvat eivät pärjäisi jollekkin vierailijalle.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
pmv sanoi:
Mielestäni on pöyristyttävä ajatus, että SM tasoiseen kisaan osallistuisi kuljettaja jolla ei olisi todellisuudessa mitään autourheilutaustaa.
***
SM-sarjan kannalta olisi kuitenkin enemmän noloa, että sarjaan aktiivisesti osallistuvat eivät pärjäisi jollekkin vierailijalle.
Se on selvä että rataleimat yms pitää julkkiksellakin olla suoritettuina. Monesti se kyllä valitettavasti riittää jo kohtuulliseen menestykseen...

Onhan esim Sipe Santapukki ajanut F3:ssa sijoituksia jotka rallissa B-junnuissa jäivät aivan haaveeksi. F3ssa ajoi ilmeisen kärkikalustolla.

Menneiltä vuosilta julkkiskuskeista on jäänyt mieleen esim elokuvaohjaaja Lauri Törhönen joka joskus Ahvenistolla johti Saab-lähtöä - ja silloin niissä lähdöissä oli 20+autoa ja tulevia muiden "isompien" luokkien tekijämiehiä. No, samasta Saab-luokasta on jäänyt mieleen myös poliitikko ja yleisurheilumies Ilkka Kanerva joka taisi tehdä Alastaron spinnausennätyksen.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
ettelbruck sanoi:
Onhan esim Sipe Santapukki ajanut F3:ssa sijoituksia jotka rallissa B-junnuissa jäivät aivan haaveeksi. F3ssa ajoi ilmeisen kärkikalustolla.

Eipä Sipe montaa rallia ajanut, mutta omin silmin nähtynä 02 viimeisessä hrt-osakilpailussa miehessä olisi aineksia kehittyä. Varman rönksäytyksen pelasti vetomiehen elkein pitämällä lämän pohjassa, jolloin pikkuPösö ojanpohjia pitkin kiipesi takaisin ladulle tilanteessa, jonka moni muu olisi ryssinyt hartialukolla tai jarruttamalla itsensä lopullisesti ulos. Pätkäajat olivat ihan kohtuullisia ottaen huomioon kokemuksen ja lähtötason. Lopputulos luokan 3. seitsemästä maaliin tulleesta ko.kisassa.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Petri L sanoi:


Jos Mika Salo suostuisi ajamaan Super 2000 luokassa niin uskoisin, että se keräisi paljon yleisöä. Mutta jos taas Mika Häkkinen tulisi ajamaan, sanotaan vaikka Ahveniston Porsche kisaan, niin kyllä olisi apparalla väkeä niin jotta ei sekaan mahtuisi...

Tuntuu, että kaikki tapahtuu mitä sanon ja toivon. Nimittäin viimeisimmän tiedon mukaan näin tulee ehkä tapahtumaan. Ainakin jos ilta-lehteä ja ruotsin tieto toimistoa on uskominen...
 
Ylös