Jyskälä 2009

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kiitokset kaikille omia kuvia laittaneille!

Joukossa oli jopa ihan pro-kamaakin :thumbup:
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Mieleeni tuli vielä kysymys, että miksi Hänninen ja Alén ajoivat Jyskälässä vaikka samaan aikaan oli IRC osakilpailu, joka lienee sarjana heidän kauden päätavoitteensa? Tosin kärkisijoihin ei taida ainakaan nyt enää olla mahdollisuutta.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Mieleeni tuli vielä kysymys, että miksi Hänninen ja Alén ajoivat Jyskälässä vaikka samaan aikaan oli IRC osakilpailu, joka lienee sarjana heidän kauden päätavoitteensa? Tosin kärkisijoihin ei taida ainakaan nyt enää olla mahdollisuutta.
Kotikisa, kauden arvostetuin kisa, sekä tietenkin loistava näytönpaikka kaikille sikariportaan ihmisille. Uskon että helpommin ne tallipäälliköt huomaavat ajon NORFissa kuin jossain IRCin osakilpailussa.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Kotikisa, kauden arvostetuin kisa, sekä tietenkin loistava näytönpaikka kaikille sikariportaan ihmisille. Uskon että helpommin ne tallipäälliköt huomaavat ajon NORFissa kuin jossain IRCin osakilpailussa.
Edellisen lisäksi Madeira ei kuulunut Skodan ohjelmaan joten Juho ei olisi siellä ajanut muutenkaan, Abarth ei enää ajattane Antonia asfaltilla joten hänkin oli vapaa ajamaan NORF:n.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Nyt on jo hieman palauduttu rallista, joten lyhyesti koontia plussista ja miinuksista. Shakedownista aloitettiin Myhinpää oli viimeinen ek.

+ Hirvonen ja mahtava voitto
+ Latvala pääs maaliin
+ Ketomaa ajoi erinomaisesti
+ Novikovin hyppy paikan päältä nähtynä. Jäätävä!!!
+ Rantanen voitti Ogierin lopun taistelulla
+ Hänninen ajoi lujaa
+ Räikkönen osoitti kykynsä.
+ Rallisprint oli kunnon mättöä

- Novikov keskeytti liian aikaisin
- Myhinpäässä oli surkeat parkkipaikat, ainakin P2.
- Jotkut mulperot eivät totelleet järjestysmiehiä, erityisesti näin Myhinpäällä.

Niinkuin Rita on tuossa aiemmin maininnut niin Markko on taikonut Fordiin, jotain mikä todellakin voi nostaa Mikon MM-sarjan voittajaksi!

Jatkossa odotan enemmän sitä, että Kimi ilmoittaa lopettavansa F1ssä ja siirtyvänsä rallipoluille! Toisaalta Shumi ja Kimi tallikavereina on aika mukavaa seurattavaa tälle vuodelle.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mikähän idea ylipäätään oli järjestää MM- ja IRC-sarjan rallit samana viikonloppuna :thumbdown
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Mikähän idea ylipäätään oli järjestää MM- ja IRC-sarjan rallit samana viikonloppuna :thumbdown
Jyskälä ja Madeira ralli ovat traditionaalisesti olleet saman viikonlopun aikana jo vuosikausia ellei kymmeniä riippumatta siitä minkä sarjan osakilpailuina niitä on ajettu, syitä siihen ei voi muuta kuin arvailla.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Olit näköjään samassa risteyksessä kattelemassa ku itekin. Kyllä Hirvonen tuli kaikkein komeimmin ton läpi ja samalla kaato merkit mennessään:D
Siis tuolla Himoksen pätkällä.
Joo, eikös se Mikko sanonut jossain haastattelussa että tahalteen ajo merkkien päältä kun siitä kerran meni nopein reitti..
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Joo, eikös se Mikko sanonut jossain haastattelussa että tahalteen ajo merkkien päältä kun siitä kerran meni nopein reitti..
Taisi olla peräti tuon himoksen maalissa kun tokaisi sen. Olis nuo merkit ennenpitkään Jari-Matin toimesta viimeistään kaatunu;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Himoksen EK12 ja EK15 pätkiltä löytyy muutamia kuvia täältäkin.

Ensimmäisen kierroksen kuvissa on pieni nyppy, josta WRC autot ottivat loikan ja laskeutuivat pienessä sivuluisussa loivaan kaarteeseen. Hirvonen näytti hypänneen pisimmälle. Paikka oli vähän ennen neulansilmää, jonka jälkeen Henning keskeytti.

Toisella kierroksella menin tuosta n. kilometrin reitin loppua kohden. Tie kääntyi vauhdikkaasti oikealle ylämäkeen, sitten loivasti vasemmalle, jonka sisäpuolella katselin. Kuvaamisen lopetin pian Räikkösen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Taitaa se tason nosto johtua siitä, että eräs virolainen kävi tekemässä helvetin onnistuneen muutoksen nykyiseen Focukseen, ja vauhti nousi kertaheitolla Sitikan ohi. Sen jälkeen Mikon itseluottamus on vain kasvanut kasvamistaan, kun huomasi että pärjätään ajamalla Loebille. Parin kuukauden päästä saadaan uusi suomalainen rallin maailmanmestari historiankirjoihin. :thumbup:
Helppohan se on laittaa Markon syyksi/ansioksi, mutta Hirvonen on tehnyt ajollisesti älyttömän hyvää työtä. Mites Sordon taso on noussut sitten kanssa? Kukas sääti Danin auton?

Minusta vaan tuntuu, että Loebin vauhti ei ole samaa luokkaa mitä aiemin johtuen käteen sopimattomasta autosta.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Sebi on tulossa vanhaksi, siitä se johtuu. :p Mutta mutta, Sebi meni omasta mielestään samaa vauhtia kuin viime vuonna ja silloin se riitti, tänä vuonna ei.

Ja mitä Mikkoon tulee niin tapanahan on ollut että kun suomalainen voittaa Jyskälän niin maailmanmestaruuskin napsahtaa jossain vaiheessa tilille. Edellinen suomalainen joka voitti Jyskälän mutta josta ei missään vaiheessa tullut maailmanmestaria, löytyy 1970-luvulta (Kyösti Hämäläinen ja Suurajovoitto 1977). Että eiköhän kunnioiteta perinteitä tässäkin tilastossa.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tiistaina ilmestyneessä MSa:ssa oli kuusi sivua Jyskälästä. Varsin ylistävää tekstiä (kirjoittajat Reiner Kuhn, Michael Heimrich ja Martin Holmes): iloittiin siitä, että Jyväskylä saa toimia Ralli-Mekkana vielä 5 vuotta. Hienosti järjestetty, mainio keskuspaikka ja tietysti mahtavat erikoiskokeet, joista riemuitsevat sekä katsojat että kuskit.

Räikkösen ajamista ylistettiin ja hänet valittiin "Kisan sankariksi". Tommi Mäkinen: "En ole koskaan nähnyt ketään, joka ajaisi soralla yhtä kovaa kuin Kimi yhtä vähällä harjoittelulla. Monilahjakkuus ajaa kaikilla vempeleillä heti kovaa." Myös Ogierin suoritus arvostettiin korkealle.

Vettel sen sijaan sanoi, ettei himoitse soralle ajamaan saati kakkoskuskiksi. "Hullua touhua!"

On se hienoa, että Suomessa on edes yksi maailmanluokan moottoriurheilutapahtuma jäljellä :ahem:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Niin, missäspäin forumilaiset ylpäänsä kävivät katsomassa (muutamia tietoja tuolta löytyykin)?

to: Shakedown Killerin kautta piiiitkään vasuriin välitien kohdalle. Petter reuhasi eniten, Novikov silmittömästi ja aina ihan eri linjoilla.

pe: EK2 Jukojärvi, ekan risteyksen jälkeinen hyppy. Citikat lensi näteimmin.
EK5 Palsankylä, alkupään vasen risteys pitkän näkemän pellolla. Ei erityisempiä mutta thefirst katselemassa.
EK6 Jukojärvi, toiseksi viimeinen risteys oikealle. Sordo valui leveäksi mutta kun pitää kaasun pohjassa niin ojasta nousee nopeasti.
EK9 Palsankylä. Kun isolle hyppyrille ei enää olis kerenny niin edellisen välitien kautta nypyille metsässä. Hirvonen hyppi huimimmin.

la: EK11 Leustu, hyppy hiekkamontulla suht lähellä ysitietä. Kärki ei nostanut.
EK13 Surkee, viimeinen risteys. Muutama penkanhipominen, Kimillä puski eniten.
EK14 Leustu, MM-luokka jyrkässä takavinkkelioikeassa. 0-Westerlund show'asi. Pirellicupin Tapper oli kauan ojassa kun nostamaan pääsi vain VIPpejä joilta homma ei sujunut. Kaivautui esille asvalttia joka aiheutti hallitsemattomia pomppauksia sekä paniikkikiertoja. Vetomiehet mentiin katsomaan risteyksiin ysitien tuntumaan. Lindroos huimin, Hapulahti jäi siihen kun kuopassa pelit hajos ja kaatuili.
Killeri Rallisprint: Bosse teki sen mitä odotettiin, kaksvetoisissa Starletit säväytti. Betoni osoittautui neljästi autoa vahvemmaksi.

su: EK21&22 Myhinpää. Ruuhkassa myöhästyttiin ekasta ajokerrasta kärki. Kolmoishyppyreillä näyttäviä pomppuja, Rantanen kai kauimmaksi.

Vähän uhrattiin katselupaikkojen laadussa ja kiirehdittiin useampia pätkiä. Johtui luxemburgilaisesta matkaseurasta. Ens vuonna varmaan taas toisin.

Olisko ollut forumilaisia vieressä?
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Oma katselutaival oli tällainen:

Shakedown: turistina lähtö AT:lla aluksi. Sit käveltiin hetkeksi maalimutkaan ja sieltä takaisin katselemaan lähtöä.

Pirelli Star Shoot Out: Odottelin siinä kolmannen ja neljännen ek:n isoimmalla hyppyrillä pari ekaa rundia, eipä sen ihmeempiä. Kolmoskierroksella sitten Neiksans hyppäs korkeelta ja kovaa. Lindroos myös hyppäs melkosesti ja kajauttikin sitten suoran päästä metsään.

EK1 Killeri1: siellä miljoonan muun kanssa. Ryssä-Fiestan kaiteeseenajo tuli hyvin nauhalle.

EK3 Kruununperä1: Rautenbachin ja Grossin "ulosajot" tuli nähtyä.

EK9 Palsankylä2: Tultiin siihen peltoaukealle missä Garde huimisteli viimevuonna Sukisukilla. Katseltiin peltoaukealle tuloa, semmonen pudottava oikea missä Wikstedt oli ajanu pöykkyyn ekalla kierroksella. Eipä juuri ihmeitä tuossa toisella ajokerralla. "Superjärkkäri ja Kana" tuli pongattua! :)

EK12 Himos1: Alun heittävä oikea. Ei sitten kummempia. Pinomäki vähän reunoja myöden, mutta eipä sekään mainitsemisen arvoinen suoritus.

EK15 Himos2: WRC-autot siinä Östbergin nurmikonkääntöpaikassa. Vauhtia oli ja laivalaiturin risteys vedettiin kyllä tajutonta vauhtia läpi.

EK18 Kavala: alkupäässä tiukassa oikeessa. Eipä suurempia. Latvala ja Kassi-Alma tuli kaikista leveintä linjaa ja vetomiehistä Savonen hieman sladitteli.

EK21&22 Myhinpää 1&2: Loppupäässä eikä juuri mitään mielenkiintoista. Sladia siellä sladia täällä :)
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
pe: EK2 Jukojärvi, ekan risteyksen jälkeinen hyppy. Citikat lensi näteimmin.

...........................
Olisko ollut forumilaisia vieressä?
Nyt en kuollaksenikaan muista, olinko ihan ensimmäisessä risteyksessä tuolla Jukojärvellä, ja karttaakaan ei enää ole saatavilla, mutta ainakin alkupään risteyksen jälkeisessä nypyssä tuli oltua, josta nuo tuolla aiemmin laittamani hyppykuvatkin on napattu!


Muuten reissu menikin sitten linjaa Shakedown - Jukojärvi 1 & 2 eri paikoissa, Leustu 1 & 2 eri paikoissa, Kavala ja Myhinpää 1. Myhinpään toisen kierroksen sijasta päätettiin lähteä kohti Paviljonkia, joka tuntui olevan oikea ratkaisu. Porukkaa oli kuin pipoa tuolla Myhinpäässä, joten hyvän katselupaikan saaminen sieltä oli käytännössä mahdotonta.
 
Ylös