Jyväskylä 2009 - paikanpäälle

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Laitetaan vaikka nämä jutustelut tänne, jos ollaan menossa tuonne paikanpäälle.

Itse en ole koskaan käynyt katsomassa rallia, mutta nyt ajattelin mennä tyttöystävän kanssa. Kimin ollessa siellä ruuhkat on varmasti ennennäkemättömät.

Mietin tässä, onko järkeä ostaa tuota Rallipassia, millä pääsisi kaikille EK:lle torstaista sunnuntaihin. Onko edes realistista odottaa, että pääsisi edes yhden päivän aikana useammalle kuin yhdelle EK:lle (autolla liikkuessa)?

Tarkoitus myös olisi nähdä Kimi. Pääseekö yleisö yleensä miten lähelle rallikuskeja, ja missä yleensä näitä näkee? Varmaan tarvii puuhun kiivetä, että näkee siellä yleisöpaljoudessa yleensä yhtään mitään... :)

No eiköhän tuo riittänyt nyt alkuun.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Kyllä itse ostan passin ja komeesti oon tähän mennessä ehtinyt viikonlopun aikana katsomaan "passirahat" takaisin :)

Yhden päivän aikana ehtii hienosti katsomaan 2-3 ek:ta. Tietty lasken kahteen kertaan ajettavat ek:t kahdeksi ERI pätkäksi :)

En nyt kyllä usko ihan siihen että pelkästään Kimi tois sen ruuhkan Jykylän seudulle kisan aikaan, kyllä siellä rallituristia on ollut tähänkin asti ilman Kimin osallistumista :) tokihan se pienen lisän tuo, mutta eipä tuo taida sen isommin näkyä liikenteessä.
 

Kie

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
181
Mietin tässä, onko järkeä ostaa tuota Rallipassia, millä pääsisi kaikille EK:lle torstaista sunnuntaihin. Onko edes realistista odottaa, että pääsisi edes yhden päivän aikana useammalle kuin yhdelle EK:lle (autolla liikkuessa)?

Tarkoitus myös olisi nähdä Kimi. Pääseekö yleisö yleensä miten lähelle rallikuskeja, ja missä yleensä näitä näkee?
Helposti saa rahansa takaisin passista. Itse olen ehtinyt autolla ainakin viisi ek:ta katsoon päivässä. Itse suosin peltopysäköintejä, helpoin tapa saada auto parkkiin ja ne on yleensä lähellä rallireittiä ja pääsee nopeampaa lähteen seuraavalle ek:lle. Kannattaa myös pitää autossa ralliradiota päällä niin kuulee missä parkeissa on ruuhkaa jne.

Paras paikka nähdä kuskeja on huollossa, mutta siellä on kyllä porukkaa aika perkeleesti niin ei ole takuita näkeekö mitään. En sitten tiedä missä Kimi käy huollossa, kun en muista nähneeni siellä muita kuin WRC-autoja. Tai sitten ne tulevat vain niin eriaikaan, että olen jo ehtinyt lähtenyt sieltä.

Ja jos joku erikoiskoe pitäisi sanoa mihkä kannattaisi mennä niin se on ehdottomasti Killerin yleisö-ek. Siellä on ainakin tunnelma kohdillaan. Tänä vuonna ei taida Kakariston risteystä olla enää?
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Helposti saa rahansa takaisin passista. Itse olen ehtinyt autolla ainakin viisi ek:ta katsoon päivässä.

Mutta jos haluaa viettää leppoisaa päivää eikä kiirehtiä pätkältä toiselle parinkymmenen ensimmäisen jälkeen niin päivässä ehtii kyllä hyvin katsomaan sen 2-3 pätkää sillai että katsoo aivan kaikki autot ennenkuin vaihtaa mestaa. Muutenkin en näe tuossa n.20-30 ekan auton katsomisen jälkeen pätkän vaihtamisessa mitään järkeä, yleensä ne parhaimmat tilanteetkin näkee vasta jälkipään autoilta, nooh onhan niitä kaatoja / hienoja suorituksia ajan saatossa nähnyt ihan kärkikuskeiltakin, mutta kuitenkin.. Suosittelen sitä että yhdestä paikasta aina kaikki autot läpi ennenkuin lähtee vaihtamaan ek:ta.

Niin juu ja nyt olis meikäläisen 26 vuosi Jyskälässä peräjälkeen... Kaikenmoisia reissuja mahtuu tuohon väliin :)
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
829
Sijainti
JKL
Kyllä siellä ruuhkilta välttyy ihan mukavasti kun vaivautuu suunnittelemaan reittiä hieman. Himokselle tai kakaristoon ei itsellä ole mitään himoa mennä sen takia, tai en tiedä edes ajetaanko niitä nyt.
2 tai 3 pätkää kerkee yleensä kattoo hyvviltä paikoilta. Joskus on 4 tai 5 koitettu, mutta siinä ei oo järkee kun aina on takarivissä tai helvetin kiireisenä autojonossa. Paras kun yleensä miettii paikat etukäteen mihin panostaa, esim urian hyppyrille 2-3 tuntia etukäteen. Tunnin ennen ekaa autoa yleensä näkymä kelpoiset paikat viety. Kamera homoja kannattaa välttää ainakin etupuolella.
Paras taktiikka on olla mestoilla ajoissa kylmälaukun kanssa ja kuski mukana hyvässä porukassa. Kattoo siten vaikka sen 2 eekoota päivässä kiireetömästi.
Viime vuoden paras paikka tais olla väärinmajan ek:lla keuruun suunnasta lähestyttynä semmonen 90 mutka, jossa oli pellolla mukava makoilla ja kaikki näki autot, eikä eka rivi noussut seisomaan ja pettänyt näkymää muilta. Paitsi siellä oli joku hinttari vippi homma jossa soitti Lauri tähkä kansantanhujaan rikkaille vitun kovalla jonka seurauksena ei kuullu ralliradioo.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Vinkkejä

Kannattaa ostaa VM:n suurajo-opas etukäteen, ilmestyy kauppoihin heinäkuun puolivälissä. Sieltä löytyy kaikki mahdollinen tieto, reittikartat, aikataulut ym. Rallipassi kannattaa ostaa siinä tapauksessa, jos aikoo käydä useammalla erikoiskokeella. Jos tarkoitus on mennä vain 1-3 erikoiskoetta, yksittäisliput tulee halvemmaksi. Yhden päivän aikana ehtii todella hyvin kiertämään 2-3 erikoiskoetta ilman mitään kiirettä. Parhaimmillaan olen joskus kiertänyt 4-5 erikoiskoetta päivässä, mutta se vaatii jo melkoista hosumista, joten en suosittele.
Jos kuskeja haluaa nähdä, yksi mahdollisuus on tosiaan tuo huoltoparkki Paviljongilla. Ja Paviljongilla käy siis kaikki kilpailijat huollossa samalla piha-alueella. Siellä tosin on aina melkoinen tungos ja huoltopaikat on vielä erotettu aidoilla, eikä siellä välttämättä näe kuin pienen vilauksen kuskeista yleisömeren takaa. Mielestäni parempi vaihtoehto on mennä aamulla n.klo 6 huoltoparkkiin, jolloin kuskit vasta lähtevät aamulla sieltä liikkeelle. Silloin ei ole yhtään tungosta ja kuskit kuin autotkin näkee todella hyvin. Samoin aamun ensimmäisen erikoiskokeen lähtöpaikka on hyvä vaihtoehto. Joskus kuskit saattavat n.200m ennen erikoiskokeen lähtöä (at-asemalla) nousta autoistaan ulos jaloittelemaan ja siinä heitä voi nähdä ihan vierestäkin. Keskellä päivää ihmisiä on paljon liikkeellä ja kuskitkin tuntuvat mielummin istuvan autoissaan sisällä, kun eivät jaksa nousta siihen väkijoukon piirittämäksi. Siksi nuo aikaiset aamut on yleisesti parempi vaihtoehto, koska väkeä ei ole vielä paljon ja kuskit itsekin viihtyvät siellä missä saavat olla rauhassa. Kimi saattaa kyllä aikaisempien rallien tapaan istua kyllä kokoajan hyvin tiiviisti autossaan ja välttelee viimeiseen asti ihmisiä. Valokuvaajia ja nimmarinpyytäjiä varmaan riittäisi ihan häiriöksi asti.

Vielä pari vinkkiä: 1.Suunnittele hyvin jo etukäteen reittisuunnitelma ja tee myös varasuunnitelma. Ruuhkat saattaa yllättää. 2.Ralliradio kannattaa pitää auki, koska siellä tosiaan tiedotetaan jos johonkin paikkaan ei kannata yrittää ruuhkien takia. Joskus pikkutiet voivat olla aivan tukossa.
3.Aikaisin aamulla ei yleensä ole pahat ruuhkat ja katselupaikkojakin löytää paremmin.
4. Pahimpia ruuhkapaikkoja todennäköisesti on ainakin Urrian ek:n hyppyrille menevät tiet, Ysitie lauantai-iltapäivällä Jämsän seudulla ja todennäköisesti sunnuntaina Myhinpään ek:lle on melkoinen tungos.
5. Kannattaa kiltisti noudattaa VM:n katsojaoppaan, ralliradion, järjestysmiesten ja pysäköinninohjaajien neuvoja. Kaikki sujuu silloin leppoisammin ja helpommin eikä aiheuta mitään ylimääräistä häslinkiä tai ruuhkia muille ihmisille tai kilpailijoille.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
Tuossa yllä on aika hyvää ohjetta kaikkiaan. Lipun hinnat löytyy Neste rallin sivuilta ja esim. jos menee sellaiselle pätkälle joka ajetaan kahteen kertaan niin oletus on että siellä ollaan molemmat kierrokset ja lippu maksaa 22€. Ja jos sinne menee toiselle kierrokselle niin se maksaa 15€. Eli se kannattaa ottaa huomioon reitin suunnittelussa ja siinä että ostaako passin vai ei. Kakaristoa ei tänävuonna ajeta mutta samanlainen yleisörysä tullee olemaan Surkeen pätkällä oleva Moksin risteys johon mahtuu paljon väkeä ja ihan hyvä paikka muutenkin. Ruuhkiin kannataa varautua koska todennäköisimmin niihin joutuu kuin on joutumatta.

Tuolla Service-parkissa on nähtävää myös silloin kun kärki ei ole paikalla. Viimeiset autot ajavat noin 2 tuntia kärjen takana joten siellä on huolto toimintaa lähes koko ajan. Ja nyt perjantaina on ennen Killerin pätkää noin neljän tunnin tauko jonka aikana kaikki käyvät 45 min. huollossa. Siinä on loistava hetki tutustua huollon toimintaan ja vielä ehtii Killerille katsomaankin.

Ja kaikille sellainen vieno pyyntö että kun/jos ajelette sellaisia teitä jotka ovat kilpailijoiden siirtymätaipaleena niin antakaa niille kilpailijoille tilaa mennä. Esim. viime vuonna torstaina Killerille mennessä oli sellainen ruuhka johon jouduttiin pysähtymään muutamaksi minuutiksi kun ei päässyt eteen eikä taakse. Siinä pulssi nousee kun kello käy mutta matka ei etene. Myös niillä häntäpään kilpailijoilla on aikataulu jota he joutuvat noudattamaan ja ei ole mukavaa ottaa AT-rangaistuksia sen takia että on juuttunut ruuhkaan...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Joo, mieluummin ajoissa liikkelle. Joskus ollaan Ruuhimäen ja Urrian nyppylöille menty jopa hieman ennen sulkuaikaa, jotta näköalat olisivat hyvät. Ja olivathan ne. Mikäli kiire on, niin moniin "tavallisiin" paikkoihin voi ehtiä vielä nolla-autojen aikaan ja silti nähdä hyvin.

Tosin nyt on vain muotia tunkea koko pätkän yleisö vain muutamalle "sallitulle katselualueelle" per erikoiskoe, ja se tarkoittaa että joka paikassa on armottomasti väkeä. Lisäksi nämä alueet ovat melko kaukana tiestä. Se on vissiin niin, että nykyään palvelut on pätkällä tärkeämmät kuin hyvät näkymät(?)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Mutta jos haluaa viettää leppoisaa päivää eikä kiirehtiä pätkältä toiselle parinkymmenen ensimmäisen jälkeen niin päivässä ehtii kyllä hyvin katsomaan sen 2-3 pätkää sillai että katsoo aivan kaikki autot ennenkuin vaihtaa mestaa. Muutenkin en näe tuossa n.20-30 ekan auton katsomisen jälkeen pätkän vaihtamisessa mitään järkeä, yleensä ne parhaimmat tilanteetkin näkee vasta jälkipään autoilta, nooh onhan niitä kaatoja / hienoja suorituksia ajan saatossa nähnyt ihan kärkikuskeiltakin, mutta kuitenkin.. Suosittelen sitä että yhdestä paikasta aina kaikki autot läpi ennenkuin lähtee vaihtamaan ek:ta.

Niin juu ja nyt olis meikäläisen 26 vuosi Jyskälässä peräjälkeen... Kaikenmoisia reissuja mahtuu tuohon väliin :)
Riippuu mitä haluaa nähdä. Nyky rallissa on se hyvä puoli, että autoja on suht. vähän. Ennen wanhaan siellä peräpäässä tuli kaiken maailman Trabantteja ja Warreja jostain DDR-UA:sta ja niiden seasssa lähinnä vaimon kauppakassiksi soveltuvia N1 ja N2 luokkien koppimopoja joiden näkemisessä ei ollut mitään mielenkiintoista.
Toisaalta sillon huippukuskeja huippukalustolla oli enemmän kuin se nykyiset 6-8 (laskentatavasta riippuen). Oli Tommia, Markkua, Hannua, Aria, Löysää, Kankkua jne jne.
Jos pelkkiä kaatoja haluaa nähdä, niin suosittelen jokkiskisoja tai romurallia. Niissä pelli on halpaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Joo, mieluummin ajoissa liikkelle. Joskus ollaan Ruuhimäen ja Urrian nyppylöille menty jopa hieman ennen sulkuaikaa, jotta näköalat olisivat hyvät. Ja olivathan ne. Mikäli kiire on, niin moniin "tavallisiin" paikkoihin voi ehtiä vielä nolla-autojen aikaan ja silti nähdä hyvin.

Tosin nyt on vain muotia tunkea koko pätkän yleisö vain muutamalle "sallitulle katselualueelle" per erikoiskoe, ja se tarkoittaa että joka paikassa on armottomasti väkeä. Lisäksi nämä alueet ovat melko kaukana tiestä. Se on vissiin niin, että nykyään palvelut on pätkällä tärkeämmät kuin hyvät näkymät(?)
Tuo on kyllä täysin totta. Vuosi vuodelta tämä ilmiö vain lisääntyy ja järjestäjien hyväksi katsoma "turvaetäisyys" tiestä on viisikymmentä metriä peltoa...:doubtful: Ei ollenkaan hyvä...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Muutama hassu pätkä per päivä ja katsojat tiettyihin karsinoihin sullottuna, kyllä sitä ruuhkaa silloin piisaa ilman Kimiäkin, tunnelma on varmaan tiivistä jos sitä väkeä on tänä vuonna vielä normaalia enemmän liikkeellä.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Ja kaikille sellainen vieno pyyntö että kun/jos ajelette sellaisia teitä jotka ovat kilpailijoiden siirtymätaipaleena niin antakaa niille kilpailijoille tilaa mennä. Esim. viime vuonna torstaina Killerille mennessä oli sellainen ruuhka johon jouduttiin pysähtymään muutamaksi minuutiksi kun ei päässyt eteen eikä taakse. Siinä pulssi nousee kun kello käy mutta matka ei etene. Myös niillä häntäpään kilpailijoilla on aikataulu jota he joutuvat noudattamaan ja ei ole mukavaa ottaa AT-rangaistuksia sen takia että on juuttunut ruuhkaan...
Tämä toimii Suomessa yleensä aika hyvin. Pari vuotta sitten Urrialle mennessä otettiin "kolmas kaista" keskeltä tietä käyttöön ja oli monta poliisiautoa viemässä niitä ralliautoja pätkän lähtöön vaikka tie oli muuten aivan tukossa.

Nykyinen järjestely on kyllä ihan sieltä ja syvältä. Onhan se hienoa että voi istua samassa muurahaispesässä 3 tuntia odottamassa sitä toista ajokertaa. Itseäni kun ei hirveästi kiinnosta katsella junnujen polkumopoja ja rollaattoreita. Kyllä se on WRCt ja seuraavalle. Sunnuntai on edes turha lähteä työntämään mihinkään suuntaan jos meinaa vielä podiumin nähdä kun kaikki on ihan jumissa. Ja mitään huoltoa ei tietenkään ole, tästä en tykkää yhtään. Vaadin päätöshuoltoa takaisin ralliin!

Parkkeeraus toimii yleensä hyvin, joillain pikkuteillä jotkut järjen jättiläiset saavat ajettua autot molemmin puolin teitä ja sitten se on jumissa koko touhu. Yritä sitten sieltä siimalta lähteä autolla seuraavalle pätkälle... Sen takia suosittelenkin kaikille peltoparkkeja, sieltä löytyy tilaa ja helppo lähteä pois. Noissa peltoparkeissa on kyllä sitten se että siellä on se merkitty katselualue ja porukkaa on kun Saipan maalilla. Ja vielä joiltain pätkiltä löytyy niitäkin järkkäreitä jotka eivät tiedä autossa olevien tarrojen merkitystä... :jaska:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
Vaadin päätöshuoltoa takaisin ralliin!
Nyt se päätöshuolto on taas mukana. Viime vuonna muistaakseni viranomaisten pyynnöstä jätettiin pois. Ja totta tuon tilan antaminenkin mutta hyvä se on silti muistuttaa...
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Nyt se päätöshuolto on taas mukana. Viime vuonna muistaakseni viranomaisten pyynnöstä jätettiin pois. Ja totta tuon tilan antaminenkin mutta hyvä se on silti muistuttaa...
No perkele niin näköjään onkin! Olin taas siinä uskossa että ei, olis voinu vaikka tarkistaa ennen ku huutelee... Tästä iso peukku, se vaan kuuluu ralliin että ne ekat shamppanjat veetään oman tiimin kesken päätöshuollossa. :thumbup:

Se taas ei kuulu että pakkaaminen alotetaan heti sunnuntaiaamuna huollon jälkeen ja podiumin aikaan ei ole yhtään rekkaa missään. :D
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Ensimmäisen kerran suurajoreissu tuli koettua -97, sitten 2 kertaa vuosina 2000 ja 2004, ja tänä vuonna mietin moneen kertaan että menenkö, mutta enpä taida. Käyn katsomassa sitten kun tulee enemmän kärkimiehiä mukaan yms.
 

asd

Well-known member
Liittynyt
15.1.2006
Viestit
246
Mahtaakohan tuolla Surkeen pätkällä olla mitään hyviä katselupaikkoja?
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
maksaako se Jyskälän rallin kattominen jotain? Jos maksaa niin paljonko maksaa? Ja jos maksaa (kaikkihan nykyään maksaa prkl) ni tietoa pääseekö jotenkin katsomaan ilmaiseksi? Tossahan on tosi monta kilometriä vartioitavaa jos meinaa jokaisen pätkän aidata natolangalla..
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Tänä vuonna voi sitten viimeistään sanoa että ihan kaikki maksaa tässä rallissa. Ja varmaan saa tänä päivänä melkoinen sissi olla että saa keploteltua itsensä lepikon poikki paikan päälle maksamatta, kyllä se taannoin vielä onnistui helpostikin mutta enpä tiedä nykyään tuleeko sitten lähtö jos löytää hyvän oman katselupaikan, koska sehän kuuluu melkoisella varmuudella kielletyn katselualueen piiriin..
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1927
Itse olen menossa ekaa kertaa Jyskälään, tarkotuksena olisi mennä moottoripyörällä katsomaan Himoksen EK. lauantaina, olisiko mitään vinkkejä mihin saisi ainakin pyörät hyvin parkkiin, muulla ei niin kauheaa väliä ole kunhan pyöräty säilyvät ehjinä. Lisättäköön se että alkuperäissuunnitelmana olisi päästä johonkin Vaherin lähistölle, sillä tulen Lahden suunnasta eli EK;n starttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös